Förhandsbokning för Oculus Rift börjar imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vad jag minns pratades det om 2500-3000kr för den färdiga produkten, men det var för 3 år sedan. Efter det, har mycket vatten flutit under broarna. Allt har uppgraderats och mycket lagts till.

Jag tror inte på drygt 4000kr, utan snarare mer på $549 x 8,5 ($-kurs) x 1,2 (tull, påslag mm) x 1,25 (moms) = ca 6995kr. Det är priset man får betala hos Webhallen, efter sommaren i år. Kom ihåg vart ni läste det först

Jag måste bara citera mig själv, fan vad kung man är, HAHAHA

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Fattar inte gnället vad det gäller kostnaden. Folk köper ju en mobil för lika mycket och mer. VR ger en större upplevelse än att äga en dyr mobil mot en billig.

Kanske för de gick ut och sa att de inte riktigt kunde hålla 350$ gränsen.

Tror inga trodde att den skulle hoppa upp från 350$ till 599$/699€.

Edit: Förutom Lessismore då

Tycker också de skjuter sig själva i foten lite, bättre med ett billigare pris och många enheter sålda för att få ett starkt grepp än att precis göra tvärt om.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag tror inte nån (egentligen) ifrågasätter att Riften kostar lika mycket som en high end skärm.

Problemet är nog mer att DK1-2 kostade runt 300 dollar?
Efter ett tag började Oculus hinta om att CV1 skulle kosta lite mer än så och att dom skulle vilja hålla sig under 400 dollar.
Istället drämde dom till med 600 dollar.

Bara att spara lite till iofs

Permalänk

Har inte fått min order bekräftelse än, nån mer med samma problem? Vet ändå att min order har gått igenom då jag kan redigera min order med hjälp av mail och order nummer.

Permalänk
Medlem

@Downloader: Nej, inget bekräftelsemail än. Jag blir också lite funderande...är oklart om de faktiskt dragit några pengar eller inte än. Jag kan på min ordersida ändra "Payment Method" också.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

@Najk: Reddit är i så fall ute och cyklar, tullen är inkluderad. Frakt tillkommer dock.

Ja, men fortfarande för dyrt. Jag hade budgeterat 5000 för detta. Den budgeten spräcks nu med råge, om jag fullföljer köpet d.v.s.

Det är inte det att jag inte har råd. Skulle så klart kunna addera de pengar som saknas, men problemet är att denna teknik och marknad är så oprövad att jag inte vill riskera att göra ett dåligt köp.
Dessutom är 7000 kronor mycket när man redan har renovering av kök och toalett planerat under året till en kostnad av fem-siffrigt belopp

Därmed inte sagt att Rift i sig verkar dålig, men ingen vet ju hur denna teknik och den marknad som ska föda den kommer att utvecklas - det får nu andra vara med och chansa på.

Blir väl också att vänta på HTC Vive och se om de kan komma med något mer konkurrenskraftigt pris.

Ganska intressant måste jag ändå säga: I och med att Facebook köpte Oculus så trodde jag att de skulle göra en Sony som med PS3 (och PS4?) sålde varje enhet med förlust - för att sedan dra in pengar på kringutrustning och exklusiva titlar.
Om nu Rift säljs med förlust så vill man ju inte ens veta vad priset skulle ha blivit med en vinstmarginal också.

Skrivet av Hulle:

Jag behåller min DK2 och köper en Vive, så har jag förhoppningsvis mitt på det torra. Kan inte riktigt motivera att köpa bägge konsumentversionerna för mig själv.

/hulle.

Skulle inte de som redan hade en DK2 få konsumentversionen i kraftigt rabatterat pris?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

surt, fast du får se det som att du bara betalar 25% av vad den skulle kostat

Skrivet av tregota:

@aragon: ah, ok blev att jag skrev "25% (if appropriate)" och hoppas det ändå inte blir nån kostnad. Det är ju en gåva. Nu är det för sent att ändra sig ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Att lägga en preorder nu är nog ett ganska saftigt misstag. Dels det pga det löjeväckande priset, men även för att enheterna i vanlig ordning när det gäller Oculus kommer bli försenade. Vid det laget kan man köpa en bättra VR-upplevelse för samma eller lägre pris och få det levererat på en gång. Kan inte tänka mig att HTC och SONY hoppar över chansen att krossa Oculus genom att inte erbjuda ett konkurrenskraftigare pris...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

surt, fast du får se det som att du bara betalar 25% av vad den skulle kostat

DK 2 kommer nog gå upp i pris på begagnatmarknaden, vad tror ni?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

@superapan:

Pengar dras som sagt när den skickas inte nu. Små drag som kan ses på banken är för att verifiera kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tycker också de skjuter sig själva i foten lite, bättre med ett billigare pris och många enheter sålda för att få ett starkt grepp än att precis göra tvärt om.

Kan ju vara så att dom ändå inte klarar att tillverka så det räcker.. om dom som förhandsbokar får sin i Maj ?
För ca 4000-5000kr hade jag säkert beställt en.. men det känns lite som att köpa grisen i säcken.
Om man inte har testat vet man inte hur det är med illamående och såna saker.
Sedan så har dom inte släppt sina riktiga kontrollers heller.
Får väl se när den finns i butik om den sjunker något i pris.
Behöver helst köpa nytt grafikkort också.. men vill nog invänta att Nvidia Pascal släpps också.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om pengarna ändå inte dras fören de skickar beställningen så ser jag inte ett problem med att avboka om det visar sig att konkurrenterna gör något mer tilltalande.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

nja kanske, marknaden blev ju tokig när första versionen släpptes (jag sålde min för 6-7 gånger pengarna på ebay)
Jag kommer troligen sälja denna när jag får den med. särskilt om vi som får den gratis får den innan dom som betalar för den (Jag föredrar att kolla på tv när jag spelar

Skrivet av stormense:

DK 2 kommer nog gå upp i pris på begagnatmarknaden, vad tror ni?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Skulle inte de som redan hade en DK2 få konsumentversionen i kraftigt rabatterat pris?

Nej, tyvärr inget sådant.

Jag ska köpa en Vive oavsett är min plan. Den verkar roligare och passar mina användningsområden bättre (ska använda den främst till egna visualiseringar).

Men iom att Oculus ska behålla stödet för DK2 (säger de iaf...) så den fungerar som en CV1 (med lite lägre upplösning, inga LEDs på baksidan och inga inbyggda lurar) tänkte jag behålla den för att testa deras exklusiva grejer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."