Dina krigshistorier från PC-byggandet.

Permalänk
Inaktiv

Dina krigshistorier från PC-byggandet.

Denna tråd har potential för att bli lite rolig och hamnar därför under underhållning. Vi alla vet att precis vad som helst kan skita sig redigt när man bygger. ESD, sladdar som kopplas till fel kontakter, upp och nervänt etc etc. Ibland är man inte helt fokuserad på det man gör.

Så.

Jag startar den här tråden för våra krigshistorier där vi kan återberätta våra bästa "Åh skit..." ögonblick med andra som faktiskt förstår den där känslan.

Mitt bidrag
Jag köpte en EVGA Hybrid kylar-kit till mitt 980Ti referens, som jag tröttnade på att det blev så varmt som det blev. Började montera isär den gamla kåpan, tills det bara var en liten bit kvar. Denna bit hölls kvar med en skruv. Jag började skruva och bytta skruvmejsel 100 gånger då inget passade. Till slut, i panik, insåg man att något inte stod rätt till. Själva mönstret på skruvhuvudet var borta och inga mejslar fungerade mera.

J-vlar! Ett GPU för 7,5k ligger helt isärskruvat och man får inte bort den sista skruven. Börjar fundera på om det kommit något lim eller om den bara envisas. Tar och bankar lite på kåpan med handtaget på skruvmejseln i ett desperat försök att få whatever att kanske vibrera loss. Nej. Ser att skruven faktiskt *har* lossnat och har skruvats upp å så lite. Har ingen platt-tång utan får ta en avbitartång(!) och vrida bort skruven, som är helt åt helvete böjd.

Nya kylaren monterades utan problem, men det här kortet är ett hårdhudat litet as. Jag har bankat på det, skavt lödpunkterna mot en laptop som fick bli arbetsbänk under processen och ändå fungerar det stresstest efter stresstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Denna tråd har potential för att bli lite rolig och hamnar därför under underhållning. Vi alla vet att precis vad som helst kan skita sig redigt när man bygger. ESD, sladdar som kopplas till fel kontakter, upp och nervänt etc etc. Ibland är man inte helt fokuserad på det man gör.

Så.

Jag startar den här tråden för våra krigshistorier där vi kan återberätta våra bästa "Åh skit..." ögonblick med andra som faktiskt förstår den där känslan.

Mitt bidrag
Jag köpte en EVGA Hybrid kylar-kit till mitt 980Ti referens, som jag tröttnade på att det blev så varmt som det blev. Började montera isär den gamla kåpan, tills det bara var en liten bit kvar. Denna bit hölls kvar med en skruv. Jag började skruva och bytta skruvmejsel 100 gånger då inget passade. Till slut, i panik, insåg man att något inte stod rätt till. Själva mönstret på skruvhuvudet var borta och inga mejslar fungerade mera.

J-vlar! Ett GPU för 7,5k ligger helt isärskruvat och man får inte bort den sista skruven. Börjar fundera på om det kommit något lim eller om den bara envisas. Tar och bankar lite på kåpan med handtaget på skruvmejseln i ett desperat försök att få whatever att kanske vibrera loss. Nej. Ser att skruven faktiskt *har* lossnat och har skruvats upp å så lite. Har ingen platt-tång utan får ta en avbitartång(!) och vrida bort skruven, som är helt åt helvete böjd.

Nya kylaren monterades utan problem, men det här kortet är ett hårdhudat litet as. Jag har bankat på det, skavt lödpunkterna mot en laptop som fick bli arbetsbänk under processen och ändå fungerar det stresstest efter stresstest.

Lite dumt och demontera ett kort utan rätt verktyg.
Jag hade skickat in det på garanti om det nu blev så varmt.

Jag har byggt datorer sen jag var 17-18 år och är nu 39. Största felet jag har gjort är glömt strömförsörjning till moderkortet eller glömt o slå till brytaren på psu.

Är man påläst , har rätt verktyg och tar det lungt så ska inget behöva hända.

Tror dock det finns massor som både gjort det ena och det andra.
Många köper och/eller kopplar , sen ber om råd när det inte funkar istället för att läsa på innan

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mogwaii:

Lite dumt och demontera ett kort utan rätt verktyg.
Jag hade skickat in det på garanti om det nu blev så varmt.

Jag har byggt datorer sen jag var 17-18 år och är nu 39. Största felet jag har gjort är glömt strömförsörjning till moderkortet eller glömt o slå till brytaren på psu.

Är man påläst , har rätt verktyg och tar det lungt så ska inget behöva hända.

Tror dock det finns massor som både gjort det ena och det andra.
Många köper och/eller kopplar , sen ber om råd när det inte funkar istället för att läsa på innan

Åh, jag hade rätt verktyg (Inhandlade t.om extra). Skruven som satt fast ville inte följa med ordentligt och till slut så nöttes huvudet bort. Men är 100 på rätt verktyg fanns. Hade läst på, både på nätet och manualen för monteringen.

Permalänk
Medlem

Inte lika extremt direkt:
När jag och byggde min första dator 2013 så körde vi i ett node 304. När vi var 75% klara så skulle molexkontakten för fläktkonttollen kopplas in i agget. Vi kämpade i kanske 20min med att få fast den men antingen så la sig stiften fel eller så hoppade de ut (molex skit). Men efter 20 min så satt den där, klar...fast snurrad runt balken. Så det var att svära, skratta (brorsan som tittade på hade dock sett det länge) och sedan ta loss och sätta tillbaka igen (tog bara 10 min sen andra gången)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Administrativ avgift

@KaffeMedKotlett Historien var nog när jag skulle sätta tillbaka mitt ljudkort efter att ha monterat bort det och montera i strömmen i efterhand, fyfan vilket knyckel men lyckades till slut efter lite rivmärken o dvs på händerna. (Har kirurghänder som fäderna kallar det)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

När jag monterat hyper 212 evo men inte var nöjd med tempsen, så monterade jag om allt.
Och flera gånger låg jag sömnlös och tänkte att jag nog lyfte upp den lite så att de kom bubblor i kylpastan, så dagen efter monterade jag om det igen, och såhär fortsatte det flera gånger.

En dag så startade inte datorn, bara ibland med 1 ramminne osv, jäkligt konstiga fel.
Efter lång felsökning så tänkte jag att jag monterar isär skiten, upptäckte då att "skruvarna" som är på CPU-sidan av moderkortet som skruvas ihop med backplaten (dem snurrade nämligen även dem när jag skruvade loss CPU-kylaren) hade skavt på moderkortet så att de låg mot kopparkanaler mot ramminnena.

Så kan tyvärr bara köra med tx3 nu p.g.a. att jag inte kan ha metall som fäster cpu-kylare

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

De flesta gånger jag byggt en dator från scratch(t.ex vår/höstrensning) så har jag skurit mig på chassit. Jag har ägt ett ex antal chassin och varenda jävel har jag skurit mig på. Den värsta gången var en Fredag... den 13:e, då slant jag och skar upp min thenar. Krävde några stygn och har lämnat kvar ett ärr.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Köpte nytt moderkort förra våren och av nån anledning så var moderkorts hålet på chassit (Fractal Design R3) inte nog stort för backplaten till tredjeparts CPU kylare på Socket 1150, så jag tog fram plåtsaxen och klippte lite. Kör fortfarande med samma chassi och moderkort.

Före:

Efter:

Dold text
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Åh, jag hade rätt verktyg (Inhandlade t.om extra). Skruven som satt fast ville inte följa med ordentligt och till slut så nöttes huvudet bort. Men är 100 på rätt verktyg fanns. Hade läst på, både på nätet och manualen för monteringen.

Ok. Lite otur då. Fast det kan försvåra ev garanti ärenden om du har synliga skador/förslitningar på skruvar och ev kort.
Därav hade jag lämnat in på garanti. Skönt att du fick det att funka.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av johan.wilson:

När jag monterat hyper 212 evo men inte var nöjd med tempsen, så monterade jag om allt.
Och flera gånger låg jag sömnlös och tänkte att jag nog lyfte upp den lite så att de kom bubblor i kylpastan, så dagen efter monterade jag om det igen, och såhär fortsatte det flera gånger.

En dag så startade inte datorn, bara ibland med 1 ramminne osv, jäkligt konstiga fel.
Efter lång felsökning så tänkte jag att jag monterar isär skiten, upptäckte då att "skruvarna" som är på CPU-sidan av moderkortet som skruvas ihop med backplaten (dem snurrade nämligen även dem när jag skruvade loss CPU-kylaren) hade skavt på moderkortet så att de låg mot kopparkanaler mot ramminnena.

Så kan tyvärr bara köra med tx3 nu p.g.a. att jag inte kan ha metall som fäster cpu-kylare

Haha, för ett ganska bra tag sen så gjorde jag typ samma sak som dig xD. Jag tyckte inte temperaturerna efter jag monterat min 212 Evo var särskillt bra, så jag monterade om det runt 1-2 ggr i veckan i omkring 2 månader. Tills jag insåg att det typ inte går att avläsa rätt temps på AMD cpu:er xD

Kan säga det gick åt en rejäl del kylpasta = Pengar (=

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathan0101:

Haha, för ett ganska bra tag sen så gjorde jag typ samma sak som dig xD. Jag tyckte inte temperaturerna efter jag monterat min 212 Evo var särskillt bra, så jag monterade om det runt 1-2 ggr i veckan i omkring 2 månader. Tills jag insåg att det typ inte går att avläsa rätt temps på AMD cpu:er xD

Kan säga det gick åt en rejäl del kylpasta = Pengar (=

Se det från den ljusa sidan. Du har blivit en j-vel på applicering av kylpasta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

De flesta gånger jag byggt en dator från scratch(t.ex vår/höstrensning) så har jag skurit mig på chassit. Jag har ägt ett ex antal chassin och varenda jävel har jag skurit mig på. Den värsta gången var en Fredag... den 13:e, då slant jag och skar upp min thenar. Krävde några stygn och har lämnat kvar ett ärr.

http://i.imgur.com/Vd3A99V.jpg

ser ju nästan osynligt ut, så du hade tur! Men hur lyckades du slinta? Försöker se det framför mig, men når inte riktigt fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.wilson:

När jag monterat hyper 212 evo men inte var nöjd med tempsen, så monterade jag om allt.
Och flera gånger låg jag sömnlös och tänkte att jag nog lyfte upp den lite så att de kom bubblor i kylpastan, så dagen efter monterade jag om det igen, och såhär fortsatte det flera gånger.

En dag så startade inte datorn, bara ibland med 1 ramminne osv, jäkligt konstiga fel.
Efter lång felsökning så tänkte jag att jag monterar isär skiten, upptäckte då att "skruvarna" som är på CPU-sidan av moderkortet som skruvas ihop med backplaten (dem snurrade nämligen även dem när jag skruvade loss CPU-kylaren) hade skavt på moderkortet så att de låg mot kopparkanaler mot ramminnena.

Så kan tyvärr bara köra med tx3 nu p.g.a. att jag inte kan ha metall som fäster cpu-kylare

Skrivet av Jonathan0101:

Haha, för ett ganska bra tag sen så gjorde jag typ samma sak som dig xD. Jag tyckte inte temperaturerna efter jag monterat min 212 Evo var särskillt bra, så jag monterade om det runt 1-2 ggr i veckan i omkring 2 månader. Tills jag insåg att det typ inte går att avläsa rätt temps på AMD cpu:er xD

Kan säga det gick åt en rejäl del kylpasta = Pengar (=

Jag ansluter mig till er, samma kylare, gjort samma sak.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag ansluter mig till er, samma kylare, gjort samma sak.

Världen är visst inte så stor trots allt! (=
Jag som trodde jag var ensam om detta xD

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Min värsta upplevelse måste ha varit när jag skulle montera en eftermarknadskylare (har för mig att det var någon tegelsten från Arctic Cooling) på min polares AMD-cpu. Det är rätt länge sedan, men jag är relativt säker på att det var socket AM2. Hur som helst: Fy fan vad jag fick ta i. I början var jag försiktig, men när jag suttit bortåt en timme med skiten så började jag ta i. Det slutade med att jag pressade ihop skiten med i princip all kraft jag kunde frambringa.

Såvitt jag vet hade polaren aldrig några problem med den datorn, så det var väl meningen att monteringen skulle vara ett styrketest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

ser ju nästan osynligt ut, så du hade tur! Men hur lyckades du slinta? Försöker se det framför mig, men når inte riktigt fram

Det var också ~8 år sedan, så det har haft tid att blekna
Ja.. På den tiden så var det inte direkt några skydd på plåten, t.ex i hål som det är nuförtiden. Eftersom dessa chassin inte var direkt gjorda för kabeldragning gjorde man det bästa av situationen och när man skulle genom med kablar genom hålen kunde det kärva lite och då tog man i lite extra och vipps så slant man.

Stora händer och små utrymmen är oftast inte den bästa kombinationen x)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Världen är visst inte så stor trots allt! (=
Jag som trodde jag var ensam om detta xD

Långt ifrån, man jagar ju alltid graderna, största fienden är utan tvek tanken
"hm, om jag lägger om pastan med lite mindre/mer så kanske jag kommer ner lite till."

Skrivet av solomon:

Stora händer och små utrymmen är oftast inte den bästa kombinationen x)

Det kan jag verkligen gå i god för.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Vad jag kan minnas så dragit ur fel strömsladd X-antal gånger.. På senare tid sata och usbkablar.
Då strömkabeln går till en hårddisk som ett operativsystem körs på kan det bli mindre skoj.

En annan sak är att jag har kopplat en server till ett vägguttag som kopplades ifrån genom nattbelysningen. När jag gick från jobbet var servern på, sedan bara dog den på kvällen och på morgonen när jag kom till jobbet hade den startat och i loggarna gick det läsa att den bara hade stendött. Det tog ett tag innan jag kom på felet. Personer har självklart efter mig gjort exakt samma sak på samma strömuttag.

Detta påminner mig lite om gymnasiet då vi hade datasalen i en gammal labbsal, gissa vad som hände om man råkade trycka på en nödströmbrytare som satt lite varstans på väggarna?
Ni i tråden som är yngre, är det fortfarande obligatorisk med nödströmbrytare i skoldatasalarna? Eller kanske någon som har monterat en sådan knapp i ert tangentbord?

Permalänk
Medlem

Skulle hjälpa en kompis att montera ihop en dator inför en Lan helg (ca 2002)

De var helt vanliga delar som hör till en Duron 700 som skulle monteras.
Problemet var bara att han ville ha delarna monterat i ett chassi, och de enda vi hade tillgängligt var ett Dell(kanske?) chassi som inte alls ville samarbeta med standard ATX grejer.
Vi började med att montera moderkortet, passade inte alls. Vi fick kanske tre skruvar att passa i hålen som fanns. Finns ju en stor risk för kortslutning när moderkortsdistanserna inte lirar ihop med moderkortet, så vi stoppade in en plastpåse mellan moderkortet å chassit. Bra isolering!
Resten av grejerna som skulle på moderkortet passade ju som de skulle utan bekymmer iaf.
Man får va glad för de lilla...
Nu var de dax för hans HDDs, han hade bara två, så de fungerade ju också bra trots allt.
Men nätaggregatet passade inte alls i chassit, skulle tydligen va nått specifikt till just de chassit, så vi gjorde de enda rätta.
Fram med bågasågen å kapa loss plåtbiten den ska ligga mot å böja ut den!
Därefter så tejpade vi fast nätagget i plåtbiten vi hade böjt ut å kopplade ihop de med allt som behöver ström.

I slutändan så fungerade allt precis som de skulle och vi fick en bra helg med mycket spelande

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD