Frågor om: Dell Poweredge 2950

Permalänk
Medlem

Frågor om: Dell Poweredge 2950

Hej! Här kommer jag med lite frågor! Kommer förmodligen att uppdatera listan med frågor ibland, så jag bockar av frågorna jag fått svar på. Tar gärna emot diverse tips också!
(OBS, har ej rört servern än)
Frågor:

  1. Om man har 2st cpu'er, Slås dom ihop som en enda fet cpu? eller är det som med sli att bara en del av dom slås ihop?.

  2. Fungerar det att överklocka litet lätt så man får aningen ökad prestanda ifall det går slött?

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Medlem

De kommer synas som separata CPUer och kärnor. Olika applikationer är olika bra att på att nyttja flera CPUer/kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

De kommer synas som separata CPUer och kärnor. Olika applikationer är olika bra att på att nyttja flera CPUer/kärnor.

Okej. Tack för svar!

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klykan1:

Hej! Här kommer jag med lite frågor! Kommer förmodligen att uppdatera listan med frågor ibland, så jag bockar av frågorna jag fått svar på. Tar gärna emot diverse tips också!
(OBS, har ej rört servern än)
Frågor:

  1. Om man har 2st cpu'er, Slås dom ihop som en enda fet cpu? eller är det som med sli att bara en del av dom slås ihop?.

  2. Fungerar det att överklocka litet lätt så man får aningen ökad prestanda ifall det går slött?

Överklockning kan du nog glömma. Har aldrig sett såna options i servrars BIOS av förklarliga skäl. Blir nog till att banka in hackad BIOS eller dylik modd isf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare inlägg
Har avverkat ett par stycken 2950 under åren.

Permalänk
Medlem

Tips till utbytesfläktar?

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klykan1:

Tips till utbytesfläktar?

Du kan ersätta med fläktar som har samma specifikationer.
Men allt annat kommer bara att generera i fel på servern då den tror att fläktarna är trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Du kan ersätta med fläktar som har samma specifikationer.
Men allt annat kommer bara att generera i fel på servern då den tror att fläktarna är trasiga.

Öhm okej.... varför skulle den tro att fläktarna är trasiga om det sitter nya fräsha i?

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klykan1:

Öhm okej.... varför skulle den tro att fläktarna är trasiga om det sitter nya fräsha i?

Nu missade du nog att läsa
Du kan byta fläktar men du måste byta till fläktar med samma specifikationer annars kommer den tro att fläktarna är trasiga om dom tex har lägre varvtal. Så du tjänar inget på att byta dom vad gäller ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Nu missade du nog att läsa
Du kan byta fläktar men du måste byta till fläktar med samma specifikationer annars kommer den tro att fläktarna är trasiga om dom tex har lägre varvtal. Så du tjänar inget på att byta dom vad gäller ljudnivå.

Jaha okej. skumt.... Tror faktiskt att jag tjänar på att byta fläktarna. går knappt att hålla ett normalt samtal i samma rum

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klykan1:

Jaha okej. skumt.... Tror faktiskt att jag tjänar på att byta fläktarna. går knappt att hålla ett normalt samtal i samma rum

Mest troligt kommer inte servern att starta med andra fläktar än original. Pip -> felmeddelande helt enkelt.
Är du ute efter en liten nätt tyst servern så kör på en HP Proliant Microserver eller bygg något eget.

Permalänk
Medlem

Jag har en poweredge 2900 som låter ungefär som ett mindre jetplan när den belastats fullt
Den står i min källare så jag störs inte av den.
Dock gav jag mig på att byta fläktarna i den till ett par lågvarviga, var jäkligt pilligt med lödkolv pga de små kontakterna. Samt att jag fick köra ett skript som hackade om firmware i bmc kortet så den inte skulle generera massa felmeddelanden.
Till slut satte jag tebax dom gamla fläktarna då det ej fungerade så bra med dom nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klykan1:

Jaha okej. skumt.... Tror faktiskt att jag tjänar på att byta fläktarna. går knappt att hålla ett normalt samtal i samma rum

Precis som theailer har skrivit nedan. Den är inte byggd för att sitta i ett litet rum utan en serverhall. Om man skaffar sig en server så får man räkna med hög ljudnivå.

Skrivet av theailer:

Jag har en poweredge 2900 som låter ungefär som ett mindre jetplan när den belastats fullt
Den står i min källare så jag störs inte av den.
Dock gav jag mig på att byta fläktarna i den till ett par lågvarviga, var jäkligt pilligt med lödkolv pga de små kontakterna. Samt att jag fick köra ett skript som hackade om firmware i bmc kortet så den inte skulle generera massa felmeddelanden.
Till slut satte jag tebax dom gamla fläktarna då det ej fungerade så bra med dom nya.

Risken finns också att komponenterna blir väldigt varma vilket kan betyda att den inte kommer hålla måttet under tung last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Risken finns också att komponenterna blir väldigt varma vilket kan betyda att den inte kommer hålla måttet under tung last.

Har man som jag minnesbanken helt fylld med minnen så blir dom äckligt varma! Och då behövs verkligen originalfläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Har man som jag minnesbanken helt fylld med minnen så blir dom äckligt varma! Och då behövs verkligen originalfläktarna.

Håller med dig fullt ut. Speciellt den modellen av minnen blir riktigt varma!

Permalänk
Medlem

Har en kund som envisas att använda dessa gamla häckar! De har flera stycken på hyllan som reserv eftersom det är inte alltid så lätt att hitta reservdelar, speciellt originalfläktar.

Precis som andra har påpekat, fläktarna är ett måste!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Då vet jag

Visa signatur

when in doubt trottle out.