SweClockers testar konsumentversionen av Oculus Rift på CES 2016

Permalänk
Melding Plague

SweClockers testar konsumentversionen av Oculus Rift på CES 2016

Med förbokningarna i full gång passar Oculus på att demonstrera den skarpa versionen av sitt VR-headset Rift på årets CES-mässa. SweClockers redaktion delar med sig av de första intrycken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan. Blir man åksjuk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för min del är åksjukeproblematiken - hur är Rift kontra Vive på den fronten?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tur att det går att plocka bort de inbyggda hörlurarna.

Trodde först att det inte gick efter jag såg videon. Ni skulle ha nämnt där kanske. Tur det fanns text att läsa.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kolla in Palmer Luckeys AMA på reddit. Han svara på många frågor kring priset, prylarna som skickas med o.s.v.

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luckey_founder_of_oculus_and_designer/

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Lurarna lär ju ryka direkt iaf.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hur de resonerar runt tekniska specifikationer? Varför har man valt att inte presentera något överhuvudtaget på deras webbplats?

Det är mycket fluff fluff i Sweclockers beskrivning av deras test och inte mycket konkret och nyttig information.
Ibland undrar man om de har koll på målgruppen som använder deras sajt.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk

Har fortfarande inte fått något bekräftelse mail på min beställning. Någon mer med samma problem?

Permalänk
Administrativ avgift

7000kr för ett VR headset där skärmen är bra men ljudet dåligt? Njaee tillbaka till ritbordet ! Då tar jag hellre Vive om den är billigare och slänger på mina ljudlurar. Jag kan hellre tumma lite på skärmen och få ljudet superbt men inte att få bra skärm och sedan dåligt ljud. Jag tycker 3D upplevelsen är 60%ljud och 40% vad man ser.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det viktigaste för min del är åksjukeproblematiken - hur är Rift kontra Vive på den fronten?

Hårdvarumässigt har båda headseten "löst" åksjukeproblematiken (till största del tack vare 90Hz och sub-mm positional tracking) - det handlar endast om mjukvaruimplementationen av så kallad "locomotion" som kan ge åksjuka.

Skrivet av andra94:

7000kr för ett VR headset där skärmen är bra men ljudet dåligt? Njaee tillbaka till ritbordet ! Då tar jag hellre Vive om den är billigare och slänger på mina ljudlurar. Jag kan hellre tumma lite på skärmen och få ljudet superbt men inte att få bra skärm och sedan dåligt ljud. Jag tycker 3D upplevelsen är 60%ljud och 40% vad man ser.

Konsumentvarianten av HTC Vive har bekräftat att också ha inbyggda hörlurar. Blir intressant att se om dessa kommer leverera bättre ljud än de som sitter i Oculus Rift.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Skrivet av andra94:

7000kr för ett VR headset där skärmen är bra men ljudet dåligt? Njaee tillbaka till ritbordet ! Då tar jag hellre Vive om den är billigare och slänger på mina ljudlurar. Jag kan hellre tumma lite på skärmen och få ljudet superbt men inte att få bra skärm och sedan dåligt ljud. Jag tycker 3D upplevelsen är 60%ljud och 40% vad man ser.

Då är det ju mycket bättre att lägga pengar på sidan av på ett riktigt trevligt headset så de slipper tumma på kvalitén på skärmen. Själv använder jag mig av Sennheiser 363d och är mycket nöjd. Kör hellre med mina lurar alla dagar veckan än något de skickar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Kan någon förklara för mig hur de resonerar runt tekniska specifikationer? Varför har man valt att inte presentera något överhuvudtaget på deras webbplats?

Det är mycket fluff fluff i Sweclockers beskrivning av deras test och inte mycket konkret och nyttig information.
Ibland undrar man om de har koll på målgruppen som använder deras sajt.

Men när det gäller VR så är väl ändå så att hur det upplevs är långt mycket viktigare än vad som står på papper...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Då är det ju mycket bättre att lägga pengar på sidan av på ett riktigt trevligt headset så de slipper tumma på kvalitén på skärmen. Själv använder jag mig av Sennheiser 363d och är mycket nöjd. Kör hellre med mina lurar alla dagar veckan än något de skickar med.

Skickades från m.sweclockers.com

En sak som folk inte tänker på är bekvämligheten med inbyggda hörlurar. De väger mindre och man slipper en extra sladd till huvudet. Bekvämligheten bör ej underskattas för långa VR-sessioner.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Wasted Hobbit:

Då är det ju mycket bättre att lägga pengar på sidan av på ett riktigt trevligt headset så de slipper tumma på kvalitén på skärmen. Själv använder jag mig av Sennheiser 363d och är mycket nöjd. Kör hellre med mina lurar alla dagar veckan än något de skickar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant men när vi börjar komma upp i denna prisklass förväntar konsumenten nästan en perfekt upplevelse. Vi får helt enkelt se hur recensenter tycker istället för att köpa grisen i säcken

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Sant men när vi börjar komma upp i denna prisklass förväntar konsumenten nästan en perfekt upplevelse. Vi får helt enkelt se hur recensenter tycker istället för att köpa grisen i säcken

Tänk att en "bra spelskärm" i dagsläget ligger runt samma peng som Oculus Rift men du får så mycket mer än bara en skärm med Oculus Rift. Mycket mer teknologi inblandat i headsetet.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Är EvE Valkyrie ett nytt spel eller? Tror aldrig EvE och lätt att komma in i har hörts i samma mening tidigare.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@andra94: Så mer än 7000 då för en produkt utan ljud men betyldigt sämre skärm vilket är det man inte kan byta ut? Hmm, ok. Iofs ska kanske vive också slänge med lurar så får se hur de blir men tvekar på bättre. De har ju i princip sagt själva att de kommer va den dyrare VR varianted och det skulle jag gissa stämmer bra. Produkter för 7000 är sällan perfekta bara för att de kostar 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tänk att en "bra spelskärm" i dagsläget ligger runt samma peng som Oculus Rift men du får så mycket mer än bara en skärm med Oculus Rift. Mycket mer teknologi inblandat i headsetet.

Samtidigt mycket färre spel att nyttja med Rift.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kdrag:

En sak som folk inte tänker på är bekvämligheten med inbyggda hörlurar. De väger mindre och man slipper en extra sladd till huvudet. Bekvämligheten bör ej underskattas för långa VR-sessioner.

Klart det skulle vara trevligt men det skulle antagligen krävas hörlurar för ~2k + (i allafall för mig) för att entusiaster skulle bli helt nöjda.

Som ett trevligt tillägg för den som vill betala extra skulle nog inte vara helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Är EvE Valkyrie ett nytt spel eller? Tror aldrig EvE och lätt att komma in i har hörts i samma mening tidigare.

Ja, enklare rymdpangare i förstaperson.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av andra94:

Sant men när vi börjar komma upp i denna prisklass förväntar konsumenten nästan en perfekt upplevelse. Vi får helt enkelt se hur recensenter tycker istället för att köpa grisen i säcken

Att förvänta sig och vara ekonomiskt rimligt är två helt olika saker. Själv så förväntade jag mig att de skulle vara skräp.

Jo inte tänker jag slänga ut 7k utan att se hur den presterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm... 7000kr för ett vr-headset med halvdassiga hörlurar? Njae... För den prissumman så känns det verkligen som att de borde kunnat klämma in något bättre.
Och en annan sak: Vart fan tog Facebook vägen? Sa inte Facebook i samband med uppköpet att det var för att hjälpa till med massproducering och få ut headsetet till den stora massan, isf hur kan man då sätta en så hög prislapp...?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tänk att en "bra spelskärm" i dagsläget ligger runt samma peng som Oculus Rift men du får så mycket mer än bara en skärm med Oculus Rift. Mycket mer teknologi inblandat i headsetet.

Vad är en "bra spelskärm"?

Behöver den verkligen kosta mer än 2000 kr?

Permalänk
Medlem

Så prislappen ökade från 3500 till 7000kr? På grund av vad? Förbättra ljudet som dom pratade om? Nä, det här verkar lite konstigt.

Tror inte det blir något VR headset till en början för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Så prislappen ökade från 3500 till 7000kr? På grund av vad? Förbättra ljudet som dom pratade om? Nä, det här verkar lite konstigt.

Tror inte det blir något VR headset till en början för min del

Enligt: https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luc...

så var det för att man valde kvalitetsprodukter.

Tycker ändå att man borde förmedlat en mer korrekt prisbild innan, då hade de sluppit hela den här stormen kring prissättningen. Det är ju inte så att de tog det beslutet dagen innan förbokningarna precis. Eller att priset hade inkluderat de kommande kontrollerna.

Vore intressant med en prislista över alla komponenter.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@andra94: https://www.youtube.com/watch?v=IAwFN9sFcso bra att kolla på för er som inte förstår varför oculus har valt att ha egna hörlurar OCH förstärkare på sitt headset

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LiTo:

Kan någon förklara för mig hur de resonerar runt tekniska specifikationer? Varför har man valt att inte presentera något överhuvudtaget på deras webbplats?

Det är mycket fluff fluff i Sweclockers beskrivning av deras test och inte mycket konkret och nyttig information.
Ibland undrar man om de har koll på målgruppen som använder deras sajt.

Du har inte reflekterat lite över den eventuella kopplingen mellan första och andra stycket i ditt inlägg? Hur hade du tänkt att de skulle skriva en djupare analys av hårdvaran om det inte finns någon direkt information om hårdvaran? Du ska nog se att det kommer en större artikel när prylarna faktiskt är släppta och de har lite tid att skriva. De är på mässa nu vilket betyder att hela dagarna går åt till att besöka montrar, prata med folk och filma. Sedan sitter de hela kvällarna och nätterna och redigerar film och skriver artiklar om det de sett under dagen. Av naturliga skäl går det inte att göra stora djupdykningar då eftersom det inte finns tid. Vore ju tämligen slöseri med tid att slösa bort mässtiden med att skriva en djup artikel när de istället kan skriva massa nyheter om vad som händer. Du kanske noterat att det ser ut så för de flesta teknikpublikationer som är på mässor. Då skriver de många korta artiklar för att täcka in så mycket som möjligt av det de ser under mässan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad är en "bra spelskärm"?

Behöver den verkligen kosta mer än 2000 kr?

Det var därför jag använde citat-tecken. Det är ju olika från person till person. Men om man ska vara kräsen så går de ju upp i pris. Samma som VR. Nog hade de säkert kunna släppa ett billigare VR-headset men då hade ju upplevelsen blivit sämre.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Jacob Fanboy

Varför stör sig alla på priset känns precis som all annan ny teknik? XBOX, PS2, PS3, Swift-skärmarna till exempel som alla hade högt pris i början.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad är en "bra spelskärm"?

Behöver den verkligen kosta mer än 2000 kr?

Hög hz, bra svarstider, en trevlig panel, bra upplösning så man slipper screen door effect osv. Kollar man på high end spelskärmar som har just det jag beskrev så ligger priset på runt 7k. För 2k skulle du verkligen få en undermålig upplevelse. Utan hög hz och bra svarstid så kommer du må illa.

Bara ett fåtal exempel.
Skickades från m.sweclockers.com