Permalänk

980 ti känns glappigt vid dator bygge

Bygger dator och är i princip färdigt.
Men jag tycker grafikkortet hänger väldigt mycket.

Fäster man bara kortet vid utgångarna och i PCI express uttaget?

Mvh

Visa signatur

intel i7 4790K med Noctua NH-U12S kylning | ASUS z97-a | Crucial ballistix sport DDR3 1600MHz 2x8gb | 1x Samsung EVO 500gb SSD | Define R5 | Evga supernova G2 850W | Asus Strix 980ti

Permalänk
Medlem

@MPetrusson: Ja. Du kan prova med att bygga lite lego från nätaggregatet till grafikkortet så det inte "sagar" lika mycket.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPetrusson:

Bygger dator och är i princip färdigt.
Men jag tycker grafikkortet hänger väldigt mycket.

Fäster man bara kortet vid utgångarna och i PCI express uttaget?

Mvh

Du fäster ju det i chassit med två eller tre skruvar. Alltså plåtprofilen som sitter i kanten på kortet (där uttagen och det sitter). Du får naturligtvis trycka ner det lite försiktigt i pci-e porten. Det brukar bli en liten lätt *dunk* när det sitter i rätt. Nu menar jag inte att du skall använda styrka och som jag redan skrivit var försiktig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPetrusson:

Bygger dator och är i princip färdigt.
Men jag tycker grafikkortet hänger väldigt mycket.

Fäster man bara kortet vid utgångarna och i PCI express uttaget?

Mvh

ja
mina 290 hänger lite dem med, dem är lite tunga.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

ja
mina 290 hänger lite dem med, dem är lite tunga.

Det är ju inte direkt som att det går att flytta på korten när man fäst dem i bakkant av chassit.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Nu har jag testat att starta datorn, men får ingen bild.
Läste någonstans att det brukar bero på grafikkortet 80% utav fallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel i7 4790K med Noctua NH-U12S kylning | ASUS z97-a | Crucial ballistix sport DDR3 1600MHz 2x8gb | 1x Samsung EVO 500gb SSD | Define R5 | Evga supernova G2 850W | Asus Strix 980ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPetrusson:

Nu har jag testat att starta datorn, men får ingen bild.
Läste någonstans att det brukar bero på grafikkortet 80% utav fallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Extraström inkopplad i grafikkort?
Extraström cpu inkopplad i moderkort?

Skulle påstå att dessa två är 80% av fallen, och att 95% av fallen totalt beror på SBS

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Extraström inkopplad i grafikkort?
Extraström cpu inkopplad i moderkort?

Skulle påstå att dessa två är 80% av fallen, och att 95% av fallen totalt beror på SBS

Sbs?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel i7 4790K med Noctua NH-U12S kylning | ASUS z97-a | Crucial ballistix sport DDR3 1600MHz 2x8gb | 1x Samsung EVO 500gb SSD | Define R5 | Evga supernova G2 850W | Asus Strix 980ti

Permalänk
Skrivet av MPetrusson:

SBS = Skit Bakom Spakarna

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

SBS = Skit Bakom Spakarna

Men vad tusan är skit bakom sparkarna då?
Att någon pin är böjd under processorn?

Upptäckte vid omstart att processor fläkten inte startar medans grafikkortet iallafall lyser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel i7 4790K med Noctua NH-U12S kylning | ASUS z97-a | Crucial ballistix sport DDR3 1600MHz 2x8gb | 1x Samsung EVO 500gb SSD | Define R5 | Evga supernova G2 850W | Asus Strix 980ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPetrusson:

Men vad tusan är skit bakom sparkarna då?
Att någon pin är böjd under processorn?

Upptäckte vid omstart att processor fläkten inte startar medans grafikkortet iallafall lyser

Skickades från m.sweclockers.com

det betyder att det inte är fel på datorn, utan på användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPetrusson:

Men vad tusan är skit bakom sparkarna då?

Det är vad som brukar kallas för ett fel mellan förarsätet och ratten.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Det kanske är skit mellan spakarna, men att veta det hjälper mig inte att få igång datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel i7 4790K med Noctua NH-U12S kylning | ASUS z97-a | Crucial ballistix sport DDR3 1600MHz 2x8gb | 1x Samsung EVO 500gb SSD | Define R5 | Evga supernova G2 850W | Asus Strix 980ti

Permalänk
Hedersmedlem

Du svarar ju inte på kommentarerna du har fått. Tryckte du i kortet ordentligt i PCI-E-slotten? Du känner när det hamnar rätt. Är alla strömkablarna isatta och på rätt ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPetrusson:

Det kanske är skit mellan spakarna, men att veta det hjälper mig inte att få igång datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Gå då lugnt och långsamt ut ifrån att det inte är fel på delarna.
Om CPU-fläkten inte snurrar så är det mest troligen INTE grafikkortet det är fel på utan snarare att du har missat att koppla in något.
Kolla 4pin / 8pin extraström till moderkortet, den är en rätt trolig bov

SBS inkluderar alltså de fel jag skrev till dig, skulle tippa att det är så enkelt. Eller så har du missat moderkortsdistanser eller något annat dylikt.

Permalänk

Men herregud... Det står att man ska använda den extra strömmen vid extrem överklockning så jag gick vidare och sen glömde av den helt.. Jag stoppa i den kabeln och se vad som händer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel i7 4790K med Noctua NH-U12S kylning | ASUS z97-a | Crucial ballistix sport DDR3 1600MHz 2x8gb | 1x Samsung EVO 500gb SSD | Define R5 | Evga supernova G2 850W | Asus Strix 980ti

Permalänk
Medlem

Extraström i moderkortet ska alltid (rätta mig om jag har fel, eventuellt undantag för äldre moderkort?) i.
Antar dock att du sitter med fräscha prylar som matchar ditt 980 ti och då ska du garanterat ha i den

(Jag hade sluppit anta om du berättade vad du har för något)

Permalänk
Skrivet av MPetrusson:

Men herregud... Det står att man ska använda den extra strömmen vid extrem överklockning så jag gick vidare och sen glömde av den helt.. Jag stoppa i den kabeln och se vad som händer!

Skickades från m.sweclockers.com

Följer du någon guide?
Det är med nästan 100% säkerhet så att felet beror på 4/8Pin kontakterna.

Permalänk

Det var 4/8pin kontakten.. Otroligt dumt misstag och sen fick jag panik och kunde inte tänka klart, började direkt med felsökning av komponenterna.
Men nu startar den fin fint
Jag följde olika guider t.ex videon på komplett samt manualerna. När jag satte ström i grejerna läste jag i manualen till nätaggregatet.

Men otrolig tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel i7 4790K med Noctua NH-U12S kylning | ASUS z97-a | Crucial ballistix sport DDR3 1600MHz 2x8gb | 1x Samsung EVO 500gb SSD | Define R5 | Evga supernova G2 850W | Asus Strix 980ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPetrusson:

Det var 4/8pin kontakten.. Otroligt dumt misstag och sen fick jag panik och kunde inte tänka klart, började direkt med felsökning av komponenterna.
Men nu startar den fin fint
Jag följde olika guider t.ex videon på komplett samt manualerna. När jag satte ström i grejerna läste jag i manualen till nätaggregatet.

Men otrolig tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att du fick igång burken

Permalänk
Skrivet av MPetrusson:

Det var 4/8pin kontakten.. Otroligt dumt misstag och sen fick jag panik och kunde inte tänka klart, började direkt med felsökning av komponenterna.
Men nu startar den fin fint
Jag följde olika guider t.ex videon på komplett samt manualerna. När jag satte ström i grejerna läste jag i manualen till nätaggregatet.

Men otrolig tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen jag frågade var för att du sa att det stod att strömmen behövdes vid "extremare överklockningar" vilket vad jag vet inte stämmer

Edit, skönt att du fick igång den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPetrusson:

Det var 4/8pin kontakten.. Otroligt dumt misstag och sen fick jag panik och kunde inte tänka klart, började direkt med felsökning av komponenterna.
Men nu startar den fin fint
Jag följde olika guider t.ex videon på komplett samt manualerna. När jag satte ström i grejerna läste jag i manualen till nätaggregatet.

Men otrolig tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet du vad SBS betyder