Asus förbereder den externa grafikkortsdockan ROG XG2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är bara hastigheten som är unik för Thunderbolt. Resten kan även USB 3.1 göra. Faktum är att strömförsörjningen är plockad rakt av från USB då Thunderbolt 3 ju är en alternate mode. Nackdelen är högre pris på både styrkrets och kablar. Som sagt måste kablarna vara aktiva för att hantera den högre bandbredden. Vidare är det Intel som kontrollerar Thunderbolt och har ensamrätt på styrkretsar. Du kan ju se hur den taktiken fungerade för FireWire. En styrkrets kostar mellan 5 och 10 dollar styck beroende på hur många kanaler du vill ha. Jämför det med FireWire som dog ut för att de tog 1 dollar i licensavgift per kontakt.

Något du borde hålla ögonen öppna för är OCuLink som är en ny version av extern PCIe framtagen av PCI-SIG. Efter många herrans år fick de tummen ur fixade en ny standard. Den erbjuder nästan samma bandbredd som Thunderbolt 3 men du slipper dyra extra styrkretsar. Nuvarande har stöd för fyra banor PCIe 3.0 vilket råkar vara samma som Asus använde i bygget i artikeln. Kontaktdonet är ungefär lika bred som USB typ A fast inte lika tjock.

Tittar man på alternativen ser Thunderbolt mest dyrt ut idag. Antar att det är Apple som kommer hålla liv i det ett tag till eftersom de investerat en hel del i det ekonsystemet. Fast senaste Macbooken fick inte stöd för Thunderbolt, bara USB 3.1 via Typ-C.

Jag är medveten om styrkretsproblemet men många tillverkare verkar implementera TB3 i deras Skylake-produkter och Intel stödjer eGPU:s officiellt denna gång så det verkar som den enda lösningen inom den närmsta framtiden. eGPU:s har skjutits på framtiden så jävla länge så dyra kablar be damned! Hellre att det lanseras faktiska konsumentprodukter under året än sätta hoppet till ännu en avlägsen standard.

Baserat på min 5min google-research på OCuLink verkar den vara underlägsen TB3 på allt sånär som eventuella styrkretspriser: "The OCuLink has been in development for many years and right now it seems to be inferior to Thunderbolt 3, which supports maximum bandwidth of 40Gb/s (5GB/s) and uses industry-standard USB type-C connector. The OCuLink can theoretically be cheaper than Thunderbolt 3 since it does not require a proprietary controller. However, since it uses a new connector, it is unlikely that PC makers will be inclined to integrate it. Perhaps, makers of servers and telecommunication equipment will be more interested in external PCI Express bus".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pålis:

Jag är medveten om styrkretsproblemet men många tillverkare verkar implementera TB3 i deras Skylake-produkter och Intel stödjer eGPU:s officiellt denna gång så det verkar som den enda lösningen inom den närmsta framtiden. eGPU:s har skjutits på framtiden så jävla länge så dyra kablar be damned! Hellre att det lanseras faktiska konsumentprodukter under året än sätta hoppet till ännu en avlägsen standard.

Baserat på min 5min google-research på OCuLink verkar den vara underlägsen TB3 på allt sånär som eventuella styrkretspriser: "The OCuLink has been in development for many years and right now it seems to be inferior to Thunderbolt 3, which supports maximum bandwidth of 40Gb/s (5GB/s) and uses industry-standard USB type-C connector. The OCuLink can theoretically be cheaper than Thunderbolt 3 since it does not require a proprietary controller. However, since it uses a new connector, it is unlikely that PC makers will be inclined to integrate it. Perhaps, makers of servers and telecommunication equipment will be more interested in external PCI Express bus".

OCuLink är rakt av en extern PCIe 3.0 x4. Notera att det är bandbredden som Asus använde i artikeln. Fördelen är priset och enkelheten att implementera den, något som du kraftigt underskattar vikten av.

Den billigaste laptopen med Thunderbolt är en Macbook Air för 10 000 kr. Billigaste med Thunderbolt 3 är en Dell XPS för 15 000 kr. Det finns fler laptopar med USB 3.1 gen 2 än det finns med Thunderbolt 3.

Varför vill du vara låst till en dyr teknik som styr av Intel när det finns öppna och billigare gränssnitt som är mer flexibla?

En intressant teknisk detalj är att Thunderbolt 3 bara har två PCIe banor per port kopplat till styrkretsen. Vidare har den bara stöd för totalt fyra banor PCIe x4 så tillgänglig bandbredd för grafikkort är inte alls 40 Gb/s. Kan det vara så att det är därför Asus väljer att använda två kablar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varför vill du vara låst till en dyr teknik som styr av Intel när det finns öppna och billigare gränssnitt som är mer flexibla?

För att det är det enda alternativet som finns tillgänlgligt inom överskådlig framtid. Dessutom verkar själva OCuLink kontakten inte vara reversibel som Type-C (whyyyyyy?). Jag är inte nåt diehard TB3 fan, är bara glad att det börjar släppas produkter som faktiskt tillåter eGPU:s utan en massa DIY-lösningar. Får se när OCuLink kommer till marknaden och om det kommer embraceas storskaligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så länge det är ännu ett proprietärt gränssnitt så är det ju inte direkt något nytt. Sådant har funnits i massa år och gemensamt för alla är att de floppat totalt.

Håller med. För att bli en framgång så måste det standardiseras.

Om detta inte ligger i Intels intresse så hoppas ju man att antingen tillverkarna (Asus, HP, Dell, etc) kan gå samman om en gemensam standard, eller att ett standardiseringsorgan som USB IF eller VESA (DP, etc) kan driva detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Måste ju ställa frågorna. Klarar inte d "senaste" gaming laptopsen spelen idag, eller vrf vill man sätta externt minne?

Och är inte grafiken pp ett ps4 väldigt bra, borde det inte gå att bygga på en vanldig LT.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

@dellxps600:

Tror att det beror på att urbaniserade personer som jag vill ha en lätt laptop till jobb och skola men vill fortfarande ha en hyffsad stark spelmaskin hemma utan att behöva ha två datorer.

Spel laptops väger mycket så det är inget alternativ enligt mig.

Just nu använder jag en nexus 9 till jobb och ps4 till spel. Och jag skulle gladeligen byta till detta alternativ nästa gång jag ska köpa nytt.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz