Oculus Rift redo för förhandsbokning

Permalänk
Skrivet av PV52:

Dom går att plocka bort så du kan använda vilka lurar som helst

Fast då kan du inte använda deras inbyggda DAC.

Ifrån Reddit/IAMA med Palmer:

Citat:

Will the integrated DAC+amp be usable with third party headphones? e.g. through a 3.5mm jack on the headset. Or only with the shipped ones?

Not officially, and not without a little hardware hackery. Our DAC+amp are optimized for our specific driver modules, and are definitely not designed for high-impedance cans. The quality of our built-in audio stack is pretty great, if you really want something better, you are probably better pairing off with an external DAC.

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@Wh1spY: Mja, vet du hur "nischat" smartphones var när det kom eller? Jag var först med Iphone 1 på min skola , innan den hade kommit till EU och har aldrig varit så till åtlöje av ett köp . Det var den onödigaste och dyraste skryt produkten folk någonsin hade sett som aldrig kunde bli lika bra som en mobil med knappar för halva priset. Det lät inte likadant 1.5 år senare

Mja alltså, jag hade också en "smartphone" väldigt tidigt och vet att folk sa att det var en fluga, men det är inte riktigt samma sak tycker jag.
Det var en logisk utveckling enl mig då vi är i en IT-ålder och då många är på resande fot så är smartphonen är ett underbart verktyg att ha med sig, vare sig det gäller nyheter, ekonomi eller vad det nu kan vara man vill åt.

Virtual reality å andra sidan är inte riktigt här än, en smartphone kan användas till allt, den har även ersatt många tekniska prylar på grund av detta.
Det kommer inte virtual reality göra, än.. Kanske i framtiden, långt fram, men definitivt inte i dagsläget. I dagsläget är det en "fluga" en nischad produkt som endast ett fåtal kommer att köpa, ännu färre med tanke på priset men kanske mest på grund utav att den inte är så precis som en mus och tangentbord är vid spel, folk mår illa utav inlevelseeffekten osv osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: VR kan användas till allt, allt och mer som skärmar kan användas till . Skillnaden är att VR passar sig bättre att släppa i ett tidigare stadie än smartphones gjorde som var väldigt färdiga när de kom . Men äve nnär Iphonen kom kunde den inte användas till mycket , kameran och mycket annat funktionallitet var sämre utan att visa upp något nytt. Den var stor(skärm) och flashig med lite apps, just konceptet att det var en dator med touchscreen som vände sig när man flipade mobiel gick hem för folk helt enkelt, inget annat. Du jämför ju VR i osläppt beta stage med hur mycket smartphones används till nu . . . Och Vr är BRA mycket met imponerande när man faktiskt har den hemma och visar folk, då mjukvara också börjar anlända, och vanliga spel och filmer börjar se tråkiga ut i jämförelse. Har väldigt svårt att tro att inte det slår. Folk fläst förstår att priser går ner . Iphonen kostade väl 6k vid release? Alla köper ju årligen
skräp elektronik till det priset. Sluta va fast i stenålderstänk med "mus och tangentbord måsten" och så har vi alltid gjort. Vi har inte haft experiences eller liknande medier som folk fastnar i mer än spel förut heller så hur jämför du sånt? Inte måna som blir illa av den längre heller och det är ju för fasen första produkten bara.

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Jo men jag snackar inte om att det är dåligt. Men det var tydligt att det inte var mindre än Dk2 priser sedan länge. Över 350 sades det redan i september.

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: Vad om det är dubbelt så bra bildupplevelse? Kombinationen av bättre linser , skärm, upplösning , fov, ped slider, sweet spot, och övrig optmeringsteknik. Bättre kvalitet på material och kablar, häften så tung och mer hållbar, dubbel fov på cameran och bättre tracking . Vet inte varför folk är förvånade över det. Alltså över värdet. Priset i sig fuckade de ju förväntningarna med såklart men värdet tror jag helt på att det är legit. Du får nog extremt mycket mer kostnad för producerad teknik på Oculusen än vilken som helst smartphone out there.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Du jämför ju VR i osläppt beta stage med hur mycket smartphones används till nu . . .

Sure jag vet bara hur DK2 versionen fungerar men jag tror inte "consumer version" kommer vara så banbrytande som du verkar tro, eller hoppas. VR har varit på tapeten sedan 70-talet och även en tid innan dess. Alla produkter fram tills nu har floppat och så tror jag det kommer vara ett tag till.

" Sluta va fast i stenålderstänk med "mus och tangentbord måsten" och så har vi alltid gjort. "

Jag är inte fast i något stenålderstänk, jag använder de produkter som fungerar bäst. Jag VET att en rift inte fungerar tillräckligt bra än, för jag har testat. Mus och tangentbord är fortfarande bäst vid FPS-lir, precis som en handkontroll ger bäst precision vid plattformsspel, precis som att jag vid filmtittande fortfarande föredrar en stor skärm med bra färg och svärta utan 3D som inte gör annat än att ta bort skärpan.

Med andra ord, jag använder gladeligen en Rift eller liknande headset när det väl fungerar bra. Datorskärmen fungerar bäst hittills.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Jag presenterade mina argument om varför det är konstigt att priset plötsligt är högre (mer än dubbelt), att du inte kan bemöta dessa säger allt. Det är som sagt rent självklart att en massproducerad teknikgrej är billigare att ta fram än deras devkit, varför beskrev jag.

För min del handlar det inte om att jag inte har råd, jag är besviken eftersom detta betyder att marknaden kommer bli extremt liten vilket såklart medför att extremt få utvecklare kommer intressera sig för att skapa stöd (se te.x TrackIR, en utmärkt produkt med få titlar som stöder det).

Låt säga att 5 av 1000 PC-spelare äger en OR (säkert ganska högt räknat, men låt oss drömma), dessa kräver stöd från utvecklaren/utgivaren. De kommer ju såklart skratta dessa rakt i ansiktet, finns ju inte en chans att denna kommer lägga ned pengar och tid på något som så få använder. Även Palmer har ju sagt detta, jag citerade honom to.m om detta.

Det märks tydligt hur dåligt vissa av er här har tänkt igenom detta och vad ett högt pris kommer betyda i praktiken när det gäller att få ett utbrett stöd. Sen ja, i framtiden kommer produkten bli billigare (som allt), men jag tror många av oss väntat på att det är nu som det skulle börja ta fart, efter en ganska seg start, istället kommer det säkert ta 8-10 år till.

En annan grej, hela grejen med FB-köpet var ju att Palmer lovade att det var för Oculus bästa, att det skulle innebära extremt nedpressat pris på OR, en så låg nivå att alla skulle kunna ha råd och därmed skulle VR nu ta fart. Ni har hängt med dåligt.

Jag har hängt med väldigt väl i allt kring VR hypen och det jag kan hålla med om att det lilla som har kommunicerats angående priset kunde gjorts bättre. Facebook tror jag garanterat fortfarande verkar för att ta VR till massorna, det var liksom därför FB gav sig in i det från första början. Om de började tvivla på VRs potential skulle de väl bara försöka sig på en cashgrab och sälja ännu dyrare för att gå med vinst på hårdvaran istället?

Det som skett är att Oculus insåg att det inte går att kompromissa med upplevelsen för att VR verkligen ska slå. Och då for kostnaderna iväg lite. Visst, GearVR finns ute som väl imponerar föga rent VR-mässigt, men det är ju den som ska fungera som inkörsporten för den breda massan till VR, inte Riften.

Du och många andra verkar heller inte greppa att VR inte står och faller med Oculus Rift vid det här laget. Den stora spelaren i det hela kommer att vara PSVR som har en mycket bredare bas av potentiella köpare att rikta sig till. Det är snarare den folk ska vara oroliga för om den blir för dyr eller inte. I PS4 finns dessutom en kundbas stor nog för att utvecklare ska bemöda sig att utveckla spel. Spel som man utan större svårigheter antagligen kan släppa till VR på PC också.

Och sist men inte minst har vi Valve och deras engagemang... Räkna med att de har ett och annat spel som kommer att presenteras de närmsta månaderna. Spel som säkert skulle kunna vara den där "AAA"-titeln som du så hett eftersöker.

Permalänk
Skrivet av Appfelstrodel:

Och sist men inte minst har vi Valve och deras engagemang... Räkna med att de har ett och annat spel som kommer att presenteras de närmsta månaderna. Spel som säkert skulle kunna vara den där "AAA"-titeln som du så hett eftersöker.

Fast vi vet väl fortf. inte om Valve kommer göra stöd för Oculus i sina spel? Det vore ju lite som om Sony satsade extremt på ett spel för PS4 (för att pusha försäljningen) och sen gör support även för Xbox1.. Men förhoppningsvis tänker man inte bara med dollartecken i ögonen utan tänker långsiktigt på VR som helhet.

Edit: äh, lade en beställning. har till juni att ångra mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Sure jag vet bara hur DK2 versionen fungerar men jag tror inte "consumer version" kommer vara så banbrytande som du verkar tro, eller hoppas

Synd det då när i princip alla som testar CV1 säger att det är väldigt stor skillnad allt som allt. Men visst låt oss gissa att alla är uppköpta av occulus och ljuger, eller har fel.

Och FPS lir och KB+M för VR är inte ett argument, VR har inget med CS go och liknande shooters at göra. Det är som att säga att VR är nisch för att den inte är optimerad för Hearhstone.

Vilka spel som du har sett komma till VR tycker du vore bättre med mus?

Permalänk
Medlem

Var sjukt sugen på att köpa Occulus men 7000:-!? Hur tänkte dom där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Dom går att plocka bort så du kan använda vilka lurar som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt, tack!

Skrivet av PixelMiner:

Nu är det inga värdelösa lurar. (Att de ser ut som billig skit som man får gratis på flyget är en helt annan sak.)

I lurarna sitter det high end drivers väl i klass med lurar som kostar flera tusen. Sedan är DAC:en optimerad för lurarna och mjukvaru-API:et är anpassat efter DAC:en. Så det är gissningsvis den mest optimerade ljudlösningen för VR just nu.

Nog för att det låter otroligt,så även om det skulle stämma, så tvekar jag ändå på att de låter i klass med lurar som kostar mer än hela Occulus totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4ckan:

Var sjukt sugen på att köpa Occulus men 7000:-!? Hur tänkte dom där?

Kvalitet före pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Men visst låt oss gissa att alla är uppköpta av occulus och ljuger, eller har fel.

Du behöver inte göra dig löjlig.

Skrivet av Heymelon:

Och FPS lir och KB+M för VR är inte ett argument, VR har inget med CS go och liknande shooters at göra. Det är som att säga att VR är nisch för att den inte är optimerad för Hearhstone.

Vilka spel som du har sett komma till VR tycker du vore bättre med mus?

Klart att det är ett argument? VR utvecklas och promotas för spel, med egna utvecklade kontroller. Men det är klart, man kan ju använda sig utav mus och tangentbord ändå, för i dagsläget ger det bäst precision, som sagt. FPS är ju en given genre för VR då inlevelsen är som mest optimal i ett förstapersonsläge, där du ser precis det karaktären ser i spelet, det behöver såklart inte vara en shooter.

Det finns många spel som har stöd för VR som är bättre med mus, alla FPS lir exempelvis. VR använder man som sagt för inlevelsen då djupet blir helt annorlunda, inget annat, styr gör man med ett separat medel (jo jag vet att man styr kameran till viss del, men detta går att ställa in, kände att jag var tvungen att förklara detta för dig så du inte blir förvirrad). Vissa av företagen som utvecklar VR utvecklar även egna kontroller men i dagsläget så kommer mus och tangentbord vara det som ger bäst precision. (i fps lir med eller utan vr på huvudet)

För att få ett slut på detta. VR kommer inte ta fart nu, en av anledningarna är förmodligen priset, speciellt när det gäller rift. Men kanske om 10 år. VR ÄR en nischad produkt, det var DU som gjorde en dålig jämförelse med mobiltelefoner, något som redan var etablerat på marknaden sedan länge. Smartphones var bara en mer avancerad mobiltelefon och därför en naturlig övergång, VR är inte etablerat i dagsläget och folk vill inte chansa.

Nåväl, slutdiskuterat för min del, orkar inte lägga mer energi här faktiskt, tror inte folket här vill att vi spammar ner tråden med tjafs. Känns inte riktigt som att vi kommer någonstans heller då du bara häver ur dig massa goja och drar förhastade slutsatser. Är det inte åldersgräns här på forumet?

Åter till topic.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@Gender Bender: Vad om det är dubbelt så bra bildupplevelse? Kombinationen av bättre linser , skärm, upplösning , fov, ped slider, sweet spot, och övrig optmeringsteknik. Bättre kvalitet på material och kablar, häften så tung och mer hållbar, dubbel fov på cameran och bättre tracking . Vet inte varför folk är förvånade över det. Alltså över värdet. Priset i sig fuckade de ju förväntningarna med såklart men värdet tror jag helt på att det är legit. Du får nog extremt mycket mer kostnad för producerad teknik på Oculusen än vilken som helst smartphone out there.

Möjligt att den är värd sitt pris för vad det är, men 7000kr känns betydligt mer än vad man pratat om tidigare. Vi visste att det skulle bli mer än 3500kr och att det skulle vara i samma prisklass, och då trodde man ju att den skulle ligga runt 4-5000kr. Det är nog möjligt att det blir ett köp framöver, men för dem pengarna så tänker jag se vad andra tycker först, vilka barnsjukdomar den kan tänkas lida av osv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Jasså ja, jag tycker jag höll mig till ämnet och försökte bara dra dig in på det relevanta lite mer, och du verkar fortfarande inte helt förstå vad jag sa. Suck , jo . . jag gjorde en enkel jämförelse med mobiltelefoner, vilket jag tycker fungerar men ska man gå in i detalj så långt som du ville dra det får vi ju fortsätta att poängtera skillnaderna såklart så då kan vi dra det så långt som helst. Hela poängen med jämförelsen är att det släpptes något till ett premium pris, som folk inte trodde på när de först såg den. En ny produkt som VR kan ju inte vara etablerad innan den släpps så vet inte vem det är som snackar gojja alltså grabben.

Men moget avslut där hörru . Kalla mig minderårig och löjlig så slipper jag lägga energi på irrelevanta diskussioner som går 2 steg bakåt varje inlägg

Permalänk
Avstängd

Vart står det att ni kan avbeställa ordern ? Det står att de inte drar pengar förrän den skeppas, inte riktigt samma sak som en del påstår "bara avboka om vive blir bättre ...etc" - var inte så säkra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Framöver ser jag det som en självklarhet att operativsystem stödjer VR, gör inte du det? Känns som att behovet av fler än en skärm sjunker med VR?

Frågan gällde CV1 för 7000:- + behovet av en high end gaming pc... Inte vad som händer framöver.

Känns som att det skulle kunna vara teknikintresserade/early adopters, en genre jag passar in på.
Men, eftersom jag inte är en hardcore gamer så sitter jag lååångt från en rigg som skulle orka driva CV1. Mao skulle jag behöva uppgradera både CPU och grafikkort, därav även mobo+ram.
Så helt plötsligt blir det runt 20-30 kakor totalt.

Riktigt inbitna gamers? Dessa borde vara den primära målgruppen i detta stadie, men hur många av dom har råd med 7k + bra dator nog?

http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/
Jag har inte så bra koll, men 5% 970 och 1% 980... Sen amd eq. och kanske lite titans osv.. Så? Vad har vi? Totalt kanske 10% av steam-gamers som har en rigg som möter CV1?

Finns det nån sida som analyserar/summerar steams hw-survey? Typ så man kan välja "visa mig andel som har ett 970 eller bättre" osv.. Vore intressant att se...

Jag vetefasen, ville bara slänga ur mig min fundering, vore intressant att se hur marknadsavdelningen på oculus har profilerat den "tänkte konsumenten" av CV1.
Det enda jag reagerar på var att _jag_ förstått uttalanden från Oculus som att detta ska bli "consumer"-VR, och med tanke på systemkrav och pris så har jag svårt att förstå det hela..

Nä, själv hoppas jag på Sony. Dom sa ju nyss att dom har "100 titlar under utveckling", och ett pris som "en ny konsol", vilket förhoppningsvis hamnar i regionen 3-4kkr.
Samtidigt så blir det då "enkelt", utvecklarna får anpassa sig till hårdvaran, inte att jag som konsument förväntas sitta på ett GTX 970+

Och som sagt, har inte hittat ett enda uttalande där Oculus sagt nått om hur många aktiva devs dom har på mjukvarusidan. Eftersom dom sålt DK1&2 i några år nu så borde dom ha rätt bra koll på vad som är på G... Med tanke på att Sony häver ur sig 100+ games under dev, så kan man ju börja misstänka att siffrorna inte ser lika bra ut för Oculus när dom sitter tysta.

Detta kan svänga hur som helst, men om jag skulle vara tvungen att gissa så tror jag att Sony är dom som sitter på bäst förutsättningar för att slå. Som sagt 2 stycken upp, deras lösning är "enkel", den marknadsförs direkt till gamers som sitter på en konsol och systemkraven är plug&play...

Och som disclaimer för att ingen ska börja skrika fanboy etc, jag beställde ett DK2 dag 1 det blev tillgängligt, så jag har varit med på Oculusresan i vad det nu blir, 1,5 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Kraftiga grafikkort, bra datorskärmar, kraftiga processorer, 16gb RAM(om man inte jobbar med saker som kräver det), massa spel. Det här är definitivt saker som inte är nödvändigt för normala personer.

Du argumenterar om specifikationer, jag om en produkts nytta. Din poäng framgår dock inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

Vart står det att ni kan avbeställa ordern ? Det står att de inte drar pengar förrän den skeppas, inte riktigt samma sak som en del påstår "bara avboka om vive blir bättre ...etc" - var inte så säkra på det.

Man kan alltid bryta en order som är är skickad nemas problemas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Beställde min precis nu och den skall skickas i juni batchten, så de säljer nog allt en hel del headsets.

Tycker nästan det är synd att jag inte upptäckte att man kunde förbeställa förrän idag. Onödig extra väntan i 3 månader om man istället vart med och beställt under dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwox:

Beställde min precis nu och den skall skickas i juni batchten, så de säljer nog allt en hel del headsets.

Tycker nästan det är synd att jag inte upptäckte att man kunde förbeställa förrän idag. Onödig extra väntan i 3 månader om man istället vart med och beställt under dag 1.

Jag tror folk fick sina leveransdatum till Juni redan ett par timmar efter det gick att förbeställa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av careface:

Härligt, tack!

Nog för att det låter otroligt,så även om det skulle stämma, så tvekar jag ändå på att de låter i klass med lurar som kostar mer än hela Occulus totalt.

Nu menade jag "flera tusen" som i betydelsen flera tusen SEK, inte flera tusen USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@Wh1spY: och du verkar fortfarande inte helt förstå vad jag sa. Suck

Det stämmer, det är lite svårt att hänga med, man får verkligen lusläsa dina inlägg för att förstå vad du skriver.

Skrivet av Heymelon:

Men moget avslut där hörru . Kalla mig minderårig och löjlig så slipper jag lägga energi på irrelevanta diskussioner som går 2 steg bakåt varje inlägg

Du är löjlig när du kommer med påståenden som du inte ens själv står för, bara för att försöka förlöjliga mig, därför tänkte jag att jag sänker mig till din nivå, men nu vill jag att vi avslutar diskussionen.

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, vill också säga att jag inte tog illa upp, även om det kanske kan se ut så i mina inlägg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Trodde du redan hade avslutat den men trevligt att du fick slänga in ett sista ord och kränking endå . Nej jag tar inte illa upp als så du behöver inte oroa dig om varken det eller att jag försöker förlöjliga dig. Bara poängterar vad du håller på med när du snackar så mycket om mig istället för ämnet. Lycka till med framtida givande diskussioner.

Permalänk
Medlem

@Heymelon:
Haha tack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du argumenterar om specifikationer, jag om en produkts nytta. Din poäng framgår dock inte.

Grafikkort och processorer(mer än miniminivå) är helt onödigt för de flesta. Precis som VR är. Det mesta folk pratar om här är helt onödigt för gemene man. Typ ljudkort, ett grafikkort(de flesta personer i sverige klarar sig gott och väl på inbyggd grafik) och så vidare. Allt behöver inte vara helt nödvändigt för alla för att bli populärt inom vissa kretsar. 95+% av det som skrivs om här skulle man kunna kommentera med "ännu en onödig produkt släpps. Åtminstånde för gemene man". De 95+% av det som skrivs om här är helt onödigt för de flesta personer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkotten Igge:

På vilket sätt är det en flopp? Alldeles för billigt så att leveransen för "pre order" nu är flyttat fram 3 månader?

Med samma resonemang så har försäljningen legat stilla de senaste tre dagarna, har stått Juni nu sedan den 6:e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klocker:

Någon som vet om vi kommer att åka på tullavgift för Oculus Rift? Jag förhandsbokade min för sammanlagt ca 700 Euro inklusive frakt

De har leveransen från inom eu så det är ingen tull, skatt osv är medräknat. Totalpriset vid förbokningen blir 6800:-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Grafikkort och processorer(mer än miniminivå) är helt onödigt för de flesta. Precis som VR är. Det mesta folk pratar om här är helt onödigt för gemene man. Typ ljudkort, ett grafikkort(de flesta personer i sverige klarar sig gott och väl på inbyggd grafik) och så vidare. Allt behöver inte vara helt nödvändigt för alla för att bli populärt inom vissa kretsar. 95+%* av det som skrivs om här skulle man kunna kommentera med "ännu en onödig produkt släpps. Åtminstånde för gemene man". De 95+%* av det som skrivs om här är helt onödigt för de flesta personer.

Låt mig förklara innebörden av mitt ursprungliga inlägg och betydelsen av begreppet "produkt" i densamma. Jag syftar på en produkt som i sig tillför ny funktionalitet till skillnad från etablerade produkter som grafikkort, ljudkort mm som de facto krävs för att en dator skall vara funktionsduglig över huvud taget. Vilket "efterlängtat" behov fyller Oculus för gemene man?

Jag har inte roat mig med att klassificera och sammanställa någon statistik över artiklarna på Sweclockers men tvivlar starkt på att merparten, eller *+95%, handlar om helt nya produkter utan tidigare motsvarighet. Är det inte bättre, för saklighetens skull, att använda argument som faktisk håller - om och när dessa är relevanta.

Sista meningen är lite svårtolkad. Utgår jag från att du menar artiklar(?) så får vi får dock vara glada att redaktionen inte delar din syn på logik och slutsats för då hade det inte funnits så mycket att varken läsa eller kommentera här på Sweclockers...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låt mig förklara innebörden av mitt ursprungliga inlägg och betydelsen av begreppet "produkt" i densamma. Jag syftar på en produkt som i sig tillför ny funktionalitet till skillnad från etablerade produkter som grafikkort, ljudkort mm som de facto krävs för att en dator skall vara funktionsduglig över huvud taget. Vilket "efterlängtat" behov fyller Oculus för gemene man?

Jag har inte roat mig med att klassificera och sammanställa någon statistik över artiklarna på Sweclockers men tvivlar starkt på att merparten, eller *+95%, handlar om helt nya produkter utan tidigare motsvarighet. Är det inte bättre, för saklighetens skull, att använda argument som faktisk håller - om och när dessa är relevanta.

Sista meningen är lite svårtolkad. Utgår jag från att du menar artiklar(?) så får vi får dock vara glada att redaktionen inte delar din syn på logik och slutsats för då hade det inte funnits så mycket att varken läsa eller kommentera här på Sweclockers...

Tänkte bara flika in och säga att ja, man måste inte ha ett VR headset, men man måste inte inte ha ett dedikerat grafikkort, proffsiga racingrattar, avancerade joysticks, mm.

Det är för gemene man helt onödigt då majoriteten av teknikanvändare i Sverige mest surfar på Facebook, kollar porr och tittar på roliga kattklipp på Youtube. Det är inte något som kräver en monster dator, och därmed har de flesta inte sådana.

VR headset är en ny "lyx-produkt" för tekniknördar, alltså är det onödig för gemene man, ja, men ändå ett "måste" för teknikhungriga med för mycket sparpengar.

Så ja, du har helt rätt i att man inte måste ha en rift, men man behöver inte ha en dator som man kan göra mycket mer än och surfa på heller, egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)