Oculus Rift redo för förhandsbokning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Hur många enheter är det då? Det säger ju ingenting om du inte vet antalet. Det är ju en grej om det är en miljon enheter totalt som kommer sälja slut och en helt annan om det är 50K eller nått.. Det måste ju säljas så många enheter att utvecklare drar öronen åt sig och ser att det finns en marknad, innan dess är ju VR ointressant, om man nu inte tycker det duger med lite simpla indie VR-spel.

Simpla indie VR-spel?

Project Cars tillsammans med min G29 ratt är inget simpelt indie-spel. Prepar3d tillsammans med min Saitek X-55 är verkligen inget indie spel. Bägge dem titlarna stödjer Oculus natively. Lägg tilll Star Citizen och EVE så har du redan kickass titlar med native VR-stöd innan VR ens går att köpa i butik. Tycker du är sjukt bitter och pessimistisk inför en lansering som endast går att jämföra med övergången från 2D till 3D. Då kostade ett Voodoo 3dfx-kort med 8MB ungefär 2000-2500 SEK, som i dagens valuta blir runt 3000 kronor för det billigaste alternativet, och då fanns det betydligt färre spel med stöd att nyttja tekniken. Givetvis tar det tid innan det tar fart, men vad förväntade du dig? Att det övernatt skulle finnas 40+ native AAA VR-titlar eller? Du sitter redan på en GTX 980Ti, du är klar, du har allt ordnat. Var glad och uppskatta det du har istället. Man kan räkna med att varje storspel framöver kommer vilja inkludera stöd för VR, speciellt med all hype kring det idag.

Spel är också bara en del av vad som lockar med VR. Bara att kunna flyga runt i en rymdkapsel och se olika rymdfenomen kommer ju ge en gåshud. Upplevelse kallas det. Det är det man betalar för.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har klurat vidare men kan inte förmå mig att beställa.
Har råd och förstår argumenten om att grejerna kostar.

Men hur mycket mer får man betala för att OR är först och för att vara early adopter. Är nog en hel del.
När jag dessutom inte testat dem, inte riktigt vet vad jag får och när det finns flera konkurrenter på väg så blir det ett definitivt nej.

Permalänk
Avstängd

De flesta hade förväntat sig runt 350 som de sa, inte konstigt att folk blir förbannade. Lite fånigt de i tråden som förösker försvara. De sa så sent som i oktober att det skulle bli runt 350 och sedan dubblerar man priset samtidigt som de säger att så kallade "backers" som redan fått det de betalade för ska få en gratis. Skillnad på folk och folk tydligen?

Självklart är det ett extra set för 7500 "backers" ni betalar för, hade de tagit bort tillbehören, inte gett något gratis och inga bundlade spel hade den säkerligen legat "in the ballpark of 350" som de sa i oktober.

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Simpla indie VR-spel?

Project Cars tillsammans med min G29 ratt är inget simpelt indie-spel. Prepar3d tillsammans med min Saitek X-55 är verkligen inget indie spel. Bägge dem titlarna stödjer Oculus natively. Lägg tilll Star Citizen och EVE så har du redan kickass titlar med native VR-stöd innan VR ens går att köpa i butik. Tycker du är sjukt bitter och pessimistisk inför en lansering som endast går att jämföra med övergången från 2D till 3D. Då kostade ett Voodoo 3dfx-kort med 8MB ungefär 2000-2500 SEK, som i dagens valuta blir runt 3000 kronor för det billigaste alternativet, och då fanns det betydligt färre spel med stöd att nyttja tekniken. Givetvis tar det tid innan det tar fart, men vad förväntade du dig? Att det övernatt skulle finnas 40+ native AAA VR-titlar eller? Du sitter redan på en GTX 980Ti, du är klar, du har allt ordnat. Var glad och uppskatta det du har istället. Man kan räkna med att varje storspel framöver kommer vilja inkludera stöd för VR, speciellt med all hype kring det idag.

Spel är också bara en del av vad som lockar med VR. Bara att kunna flyga runt i en rymdkapsel och se olika rymdfenomen kommer ju ge en gåshud. Upplevelse kallas det. Det är det man betalar för.

Precis som med TrackIR (som jag också har, skitbra grej) så finns det såklart ett fåtal större titlar som är ganska bra. När man har spelat klart dessa så blir produkten ganska tråkig dock. Plojspel och demos tröttnar man snabbt på (hade devkit2).

Med det här priset kommer stödet såklart inte bli stort alls och det är ju det som är det tråkiga och inte att man själv (som stor tekniknörd) har problem att lägga dessa pengar. En hint är som sagt TrackIR, en väldigt bra och betydligt billigare grej som gör flera genres väldigt mycket bättre. Men stödet är helt dött, utvecklarna kan såklart inte spendera pengar och tid på något som bara ett fåtal har.

Jag är pessimistisk mest för att Palmer ljög, det var ju nu (pg.a FB dealen) som VR skulle börja ta fart på allvar, ett jättelågt pris skulle göra det till en stor marknad, enligt Palmer. Men detta kommer bli en seg historia och möjligen kan det ebba ut till ingenting som så många gånger förr, och det är just pg.a att gemene man (dvs inte gemene nörd) inte tycker det är värt det för att stödet inte är speciellt utbrett och bara ett få titlar.

Star Citizen och EVE är inte titlar som lockar den stora massan till VR riktigt. Project Cars och Prepar3d är långt ifrån några storspel, project cars är jag relativt säker på att det är just ett indie spel (det andra vet jag inte, inte hört talas om). Det betyder ju dock inte att det är dåligt, men detta är små utvecklare med minimal budget och en liten marknad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag antar att tekniken i DK2 var omodern skit de hittat på tippen, och att det var därför den kostade hälften så mycket? Exakt vad i CV1 är det som kostar 3500kr mer än i DK2?

Är också förvånad. Jag var övertygad om att CV skulle kosta mindre än devkittet, då det är mängdproduktion.

Nått som dom skrev, tror jag, sitter på mobilen, är att CV har 2 st oled skärmar till skillnad från dk2 som kör en 1080p-skärm från samsungmobiler.

Själv har jag en DK2 och har blivit "bränd", kanske lite felaktigt, men skärmen är skit, så behövs verklige nått bättre. Så synd stt jsg dömer ut CV1 pga DK2, men jag ja säga att min DK2 kanske gått 20 timmar totalt

I dagsläget skulle jag lätt lägga 7kkr på en ny gamingskärm istället.

Men sure, om man redan har "allt" så varför inte.
Det tråkiga är ju dock att det blir hönan och ägget, det krävs spel för att sälja hårdvara, men utvecklare för att skapa spel....
Kommer nog bli en rätt fet uppförsbacke med detta priset.

Antar även att konkurrerande headset kommer prispressa, så oculus passar väl på att ta betalt medans dom kan.

Sist men inte minst så är ju väl hela lanseringen iaf ett år försenat, så dom har ju ett extra år av R&D stt ta igen, samtidigt som jag faktiskt tror att hårdvaran blev dyrare än dom hade räknat med. Tror t ex inte att 2st oledskärmar var det som var tänkt för CV1 från början

Skrivet av brorsan:

Att hårdvaran skulle kosta >$600 per enhet tror jag inte en sekund på. Räknar man däremot med att ta igen alla utlägg för RnD i första batchen så kan nog $600 per enhet vara en förlust.

Mm väldigt svårtolkat uttalande.
Men ingen produkt tjänar ju i sö fall pengar direkt, vad man än utvecklar så har man ju en utvecklingskostnad att tjäna ikapp, så jag väljer nog att tro på att det han ville förmedla är att dom går +/- 0 bars på produktion.
Men typ alla uttalanden gällande pengar hittils har ju havererat, så kan väl likaväl vara nått halvt sant uttalande för att söka lite sympati och "förklara" det höga priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Hur många enheter är det då? Det säger ju ingenting om du inte vet antalet.

Vad har det med saken att göra ens? De säljer mer än de hinner tillverka. Hur skulle de hjälpt om de sålde ÄNNU mer än de hinner tillverka??

Leveransdatumet är redan uppe i juni och det har gått 1 dag!

Permalänk
Medlem

Jag har bokat, Skulle Vive lägga sig i närheten av priset på Oculus så är det ju bara att avboka den.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad har det med saken att göra ens? De säljer mer än de hinner tillverka. Hur skulle de hjälpt om de sålde ÄNNU mer än de hinner tillverka??

Leveransdatumet är redan uppe i juni och det har gått 1 dag!

Så var det ju med devkitsen också, första batchen var avklarad på några få minuter (jag vet för jag beställde en DevKit2).

Det jag menar är att det gör ju ingen som helst skillnad för VR marknaden som sådan om batcherna är pyttesmå. Låt säga att man säljer 50K enheter totalt i slutändan. Inte kommer några stora utvecklare bry sig om det, säg istället att en miljon enheter säljs totalt, då snackar vi om att det blir intressant. Det är väl ganska självklart att antalet sålda enheter inverkar på vad som kommer hända?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Så var det ju med devkitsen också, första batchen var avklarad på några få minuter (jag vet för jag beställde en DevKit2).

Det jag menar är att det gör ju ingen som helst skillnad för VR marknaden som sådan om batcherna är pyttesmå. Låt säga att man säljer 50K enheter totalt i slutändan. Inte kommer några stora utvecklare bry sig om det, säg istället att en miljon enheter säljs totalt, då snackar vi om att det blir intressant. Det är väl ganska självklart att antalet sålda enheter inverkar på vad som kommer hända?

Klart det gör och jag håller med dig men kan de inte tillverka tillräckligt många för att möta efterfrågan så gör det inget om hur mycket det sålts nu eftersom de kan inte magiskt ta fram fler.

När de hunnit ikapp efterfrågan då kan vi börja snacka om hur många de har sålts och det kommer säkert siffror tills dess. Nu är det absolut ingen mening alls och prata om hur många som säljs eftersom de inte hinner tillverka det som säljs

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Tur att det inte är Dk2 modellen det handlar om överhuvud taget då.

Permalänk
Medlem

äh det är väl ändå bara starbreez som gör VR som verkar intressant .

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Mja, vet du hur "nischat" smartphones var när det kom eller? Jag var först med Iphone 1 på min skola , innan den hade kommit till EU och har aldrig varit så till åtlöje av ett köp . Det var den onödigaste och dyraste skryt produkten folk någonsin hade sett som aldrig kunde bli lika bra som en mobil med knappar för halva priset. Det lät inte likadant 1.5 år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är också förvånad. Jag var övertygad om att CV skulle kosta mindre än devkittet, då det är mängdproduktion.

Wow. . Det var ju tiom confirmed över 350$ för längesedan. Sen ytterligare mycket snack i december från Oculus om att det skulle bli en dyr premie produkt .

Permalänk
Skrivet av Heymelon:

Wow. . Det var ju tiom confirmed över 350$ för längesedan. Sen ytterligare mycket snack i december från Oculus om att det skulle bli en dyr premie produkt .

Palmer utlovade en produkt som pg.a FB uppköpet skulle kunna bli så billig att VR äntligen skulle kunna börja nå ut till den stora massan. Han var tydlig med att säga att det absolut inte skulle bli en dyr produkt i $800-trakten, att det skulle ta bort själva grejen med VR då.

En total helomvändning en månad innan pre-orders känns ganska illa och sjukt oseriöst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Som bokstavligen allt på sweclockers. Merparten behöver inte, grafikkort, spelskärmar, tv-spel, dyra processorer, dyra pc chassin. De flesta hade klarat sig med en raspberry pi med ett enkel os på.

Det får stå för dig. Jag yttrade mig om VR, inte vad du tycker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Alla som säger att dom tar ett högre pris nu bara för att dom är först, om detta nu stämmer så är det ju bara för oss som bokat att avboka ifall till exempel vive lanseras med ett pris av 200kr. Oculus drar inga stålar förens dom faktiskt skickar produkten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Palmer utlovade en produkt som pg.a FB uppköpet skulle kunna bli så billig att VR äntligen skulle kunna börja nå ut till den stora massan. Han var tydlig med att säga att det absolut inte skulle bli en dyr produkt i $800-trakten, att det skulle ta bort själva grejen med VR då.

En total helomvändning en månad innan pre-orders känns ganska illa och sjukt oseriöst.

Precis, tack!

Hur man än "motiverar" priset så står jag fast vid att jag inte förstår hur det hela ska kunna "slå", när man ska hosta upp 7k och på det behöver en burk med ett GTX 970/980?

Vem är egentligen den tilltänkte konsumenten?
Det kommer säkert sälja, och det är ju en intressant produkt. Men eftersom man inte kan ersätta sin vanliga skärm med VR, och hur många lägger ens 7k på en gamingskärm, hur många köpare kan dom då få ihop?

Nä, jag står fast vid att det antingen måste ner till en 2-3kkr innan det blir nått genomslag, eller att det blir nån extrem helomvändning på mjukvarumarknaden där mer eller mindre "alla" börjar stöda VR.

Men jag får lite 3D vibbar över detta, vad fasen hände där?
Var och varannan tv skulle ha, och fick 3d, men vad hände sen? Det kraschade ju miserabelt.
Försökte köpa nått spel i 3D till min PS4, men tror typ den bara har en handfull indiespel som öht stöder 3d?

Jag har ju aldrig varit någon bra framtidsanalytiker förvisso, men jag har bara svårt att se hur detta ska få något genomslag kortsiktigt.
Vore kul att se en roadmap hos oculus, dom kanske är helt på det klara med att det först är CV2, 3 eller 4 som ska vara grenombrottet in hos medelsvensson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det får stå för dig. Jag yttrade mig om VR, inte vad du tycker.

Fast du skrev "Ännu en onödig och dyr pryl ser dagens ljus. Onödig för merparten hemanvändare i alla fall.." och objektivt är alltid det flesta teknik prylar onödigt för merparten hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Tur att den skickas från EU, då. För om den skickats från USA hade du fått betala 7% elektroniktull (måste ju skydda EU-elekronikföretag!) och moms på det också. Och moms på öppna-paket-avgiften. Och avgiften, då. Om du inte lyckas smuggla in den.

Om den skickas från EU är ju momsen ok. Men i så fall blir ju följdfrågan varför frakten går på 44 Euro? För 50 Euro kan jag få en hel cykel skickad från Spanien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast du skrev "Ännu en onödig och dyr pryl ser dagens ljus. Onödig för merparten hemanvändare i alla fall.." och objektivt är alltid det flesta teknik prylar onödigt för merparten hemanvändare.

Återigen, så är det din åsikt och den saknar relevans med mitt inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad har det med saken att göra ens? De säljer mer än de hinner tillverka. Hur skulle de hjälpt om de sålde ÄNNU mer än de hinner tillverka??

Leveransdatumet är redan uppe i juni och det har gått 1 dag!

Folk hade samma argument redan på den gamla goda AMD-FX tiden. De CPU:erna var inte direkt billiga, och folk argumenterade för att AMD skulle sälja många fler, och tjäna mer pengar, om de sålde dem för "vettiga" prisar.

Samtidigt var alla enheter för nästa 6 månaders produktion slutsålda.

Jag tror det är så här: Om det är dyrare än du själv vill betala är det dumt av företaget att sälja så dyrt. Helt oavsett om de säljer mer än de kan tillverka eller inte.

Permalänk
Medlem

Det stör mig otroligt att de valt att bygga in värdelösa hörlurar. Finns det någon info kring om dessa går att montera bort för att använda egna lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Det stör mig otroligt att de valt att bygga in värdelösa hörlurar. Finns det någon info kring om dessa går att montera bort för att använda egna lurar?

Dom går att plocka bort så du kan använda vilka lurar som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kan inte avgöra vad du tycker är onödigt, så det får stå för dig.

Kraftiga grafikkort, bra datorskärmar, kraftiga processorer, 16gb RAM(om man inte jobbar med saker som kräver det), massa spel. Det här är definitivt saker som inte är nödvändigt för normala personer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

You´r PC is not ready for Rift

BAH

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag antar att tekniken i DK2 var omodern skit de hittat på tippen, och att det var därför den kostade hälften så mycket? Exakt vad i CV1 är det som kostar 3500kr mer än i DK2?

Hittade detta nyss i oculus subreddit; CV1 http://i.imgur.com/vBwIfGB.jpg versus DK2 http://www.theinquirer.net/IMG/238/295238/ifixit-teardown-ocu...

Många av dom där delarna är custom made för Riften, dom var t.o.m. tvungna att uppfinna en ny typ av tyg för att nå deras ändamål.

Allt i priset kan inte direkt översättas till värdet utav delarna utan också forskningen bakom VR.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Antar att eftersom de är först ut, och mest hypade, att de kan ta i princip hur mycket som helst och folk kommer att köpa slut på dom snabbare än de kan tillverka dom, vilket verkar helt tydligt.

När konkurrenterna dyker upp i volym och med rätt kvalité kommer Rift säkert att droppa helt vansinnigt i pris, så man kan välja nu om man vill vara först, eller om man vill droppa in i det hela senare då säkert en hel del buggar har blivit lösta.

Sen om en del bara är här i tråden och gnäller om "Snålsvensson" etc. bara för att vilja vara överlägsna är ju en annan historia.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Vem är egentligen den tilltänkte konsumenten?
Det kommer säkert sälja, och det är ju en intressant produkt. Men eftersom man inte kan ersätta sin vanliga skärm med VR

Framöver ser jag det som en självklarhet att operativsystem stödjer VR, gör inte du det? Känns som att behovet av fler än en skärm sjunker med VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Framöver ser jag det som en självklarhet att operativsystem stödjer VR, gör inte du det? Känns som att behovet av fler än en skärm sjunker med VR?

Vore grymt att sitta inne i Windows med VR och en flygspak och utforska saker man tidigare missat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av careface:

Det stör mig otroligt att de valt att bygga in värdelösa hörlurar. Finns det någon info kring om dessa går att montera bort för att använda egna lurar?

Nu är det inga värdelösa lurar. (Att de ser ut som billig skit som man får gratis på flyget är en helt annan sak.)

I lurarna sitter det high end drivers väl i klass med lurar som kostar flera tusen. Sedan är DAC:en optimerad för lurarna och mjukvaru-API:et är anpassat efter DAC:en. Så det är gissningsvis den mest optimerade ljudlösningen för VR just nu.