Permalänk
Medlem

Datorskärm slocknar

Hej,

Under en tid nu har min skärm blivit helt svart i ca 5-10min en gång varje/varannan dag. Det som händer är att den slocknar men datorn är fortfarande på. "On lampan" på skärmen lyser så den får ström. Så här har det varit i någon månad men nu stängs den av, eller slocknar, varje 30min ungefär för att sen fungera i 15min och så håller det på.

Om jag stänger av och på skärmen så startar den upp och fungerar i ca 3 sekunder. Samma sak om jag tar ur och sätter tillbaka strömsladden.

En sak jag märkte när den slocknade när jag spelade CS var att den är inte helt svart. Om man kollade noga så såg man men det är väldigt mörk.

Vad tror ni? Är det skärmen som har något glapp i sig eller tror ni att det är någon av kablarna som strular? Skärmen kopplas med DVI om det är till någon hjälp.

Permalänk
Bildexpert 📺

När den slocknar, släck belysningen i rummet och lys med ficklampa mot skärmen. Kan du se att bilden/grafiken fortfarande är där betyder det att LCD-panelen fungerar men bakgrundsbelysningen har slocknat.

Inte för att det gör så mycket alla gånger. Felet kan ligga i komponenter som behöver bytas, vanligtvis en inverter och det kan också orsakas av dåliga/piratkopior av kondensatorer. Det finns en del trådar om detta.

Det är i alla fall inget som ska ändras i menyer eller sladdar utan skärmen är i sådana fall trasig. Är den inköpt inom närmaste tre åren har du reklamationsrätten på din sida.