Permalänk
Medlem

Funkar detta? Modem router?

Jag har idag modem trådad till trådlös router.
Kan jag tro tråd från routern till en switch på övervåningen och dra kabel från switchen till en accespunkt för att på så vis få en fin switch för allt trådat på övervåningen samt bättre trådlös täckning på övervåningen?

Modem och trådlös router står som ni kanske förstår på nedervåningen.
Tack för. Hjälp

Permalänk

Det kommer fungera.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars köra på en till router som klarar av AP-mode, så slår du två flugor i en smäll.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

En router till blir det ju men den ska bara fungera som trådad AP, eller menar du något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beroende på hur många portar du behöver på övervåningen kan du ha en router som agerar både switch och AP.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Skrivet av jcee1993:

Beroende på hur många portar du behöver på övervåningen kan du ha en router som agerar både switch och AP.

^- Precis som han säger en router kan agera som switch också men antal portar är dock mindre. Kom ihåg också att modemet är den som bestämmer hastigheten på detta nätverk, så du inte köper dyr utrustning som klarar mycket men sedan sitter modemet och "stryper" hastigheten. Dock vet inte jag vad ditt modem klarar av ;p

Visa signatur

But hey it's monday and i'm not perfect ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GudaHanden:

^- Precis som han säger en router kan agera som switch också men antal portar är dock mindre. Kom ihåg också att modemet är den som bestämmer hastigheten på detta nätverk, så du inte köper dyr utrustning som klarar mycket men sedan sitter modemet och "stryper" hastigheten. Dock vet inte jag vad ditt modem klarar av ;p

Även fast din internetförbindelse bara är 8/1 finns det ett värde i att kunna köra snabbare internt. Är en viss skillnad att flytta filer till t.ex en NAS i 1G isf 100M.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Även fast din internetförbindelse bara är 8/1 finns det ett värde i att kunna köra snabbare internt. Är en viss skillnad att flytta filer till t.ex en NAS i 1G isf 100M.

Ja internt så är den en annan sak, då är det ju från A till B internt och utrustningen där emellan. Ungefär som jag tipsade med att modemet styr hans hastighet "utåt". men det var glömskt att inte nämna att det är annorlunda internt.

Buy hey its monday and im not perfect.

Visa signatur

But hey it's monday and i'm not perfect ;)