Utskrivning av poster/affisch med laser - hjälp!

Permalänk

Utskrivning av poster/affisch med laser - hjälp!

Hej! Det är så att jag har designat ett antal postrar som behöver skrivas ut med en skrivare som använder toner (skall folieras senare med en metallfolie som reagerar med tonern). Problemet är att jag har svårt att hitta både en maskin som kan skriva ut i den storlek jag behöver, 50x70cm, att köpa, eller ett tryckeri som har det. Eftersom jag tänkt skriva ut en hel del så hade det varit enklast om jag hittat en skrivare som jag kan ha hemma, men ett tryckeri som har det skulle också funka. Har kontaktat en del tryckerier och det verkar som att de flesta använder sig av andra typer av tryckmetoder. Så min fråga är ganska enkel, finns det att köpa någon typ av toner-baserad skrivare som klarar dem dimensionerna, helst begagnat, alternativt ett tryckeri ni känner till? Tacksam för alla svar!!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tvärsäkert säga att det inte finns, men jag skulle nog säga att det är rätt ovanligt. De flesta använder ju bläckstråle, inte bara för större format, utan även för midre för att kvaliteten blir överlägsen den man får från en laserskrivare, så vida det inte gäller trycksaker, för då är det ju screentryck man använder.

Jag vet inte om det är ett alternativ, men jag jag kan ju tipsa om att söka på "posterizer" på google. Då lär du hitta ett antal programvaror av olika slag som jag dela upp utskrifter på flera papper (en skrivardrivisar har sådant inbyggt åxå). Med lite möda kan man få rätt snygga skarvar, men det är nog svårt att få det helt osynligt om det ska tåla en närmare granskning.