Frågor kring isättning av kablar i datorn

Permalänk

Frågor kring isättning av kablar i datorn

Hejsan!

Har nu fått hem min färdigmonterade dator från inet och ska nu koppla in tangentbord, mus, headset och skärm. (Kräver hög kunskap )

Är därför lite osäker på vart jag ska koppla in allt för bästa prestande etc. (vill utnyttja det som ges).

Har en Asus rog swift 27", kopplade i medföljande displayport till grafikkortets (980ti) displayport (tror jag). Rätt?
Sedan har skärmen ytterligare medföljande sladdar, och verkar klara av 2 usb och en annan usb som ser annorlunda ut (men ska inte utnyttja det?

Därefter har jag en steelseries rival mus, en razer blackwidow tangentbord och ett trådlöst headset logitech G930.
Allt är usb (+2 ljudkablar från tangenbordet, lade in de i grön och rosa port bara för att de inte ska hänga).
Vad jag kan se har datorn 1 usb 3.1, 6 usb 3.0 och sedan ett par 2.0. Vart ska vad? Är det exempelvis av fördel att lägga G930 i usb 3.1? Blir det skillnad? Kommer inte att använda portarna för annat än dessa komponenter.

Är glad att jag lät inet sköta monteringen, som ni märker är jag rätt lost. Lite riktlinjer hade varit superschysst! Moderkortet är förövrigt z170 pro graming.

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Koppla in det där det får plats. Det gör ingen skillnad för den här typen av kringutrustning, då datamängderna är så små. Högst troligen är enheterna bara utrustade med USB 2.0 ändå (eller ännu lägre).
I den mån möjlig kan du ju försöka hålla så många USB3 portar som möjligt lediga för framtida externa diskar och liknande. Men det är ju inte direkt svårt att flytta senare heller.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Koppla in det där det får plats. Det gör ingen skillnad för den här typen av kringutrustning, då datamängderna är så små. Högst troligen är enheterna bara utrustade med USB 2.0 ändå (eller ännu lägre).
I den mån möjlig kan du ju försöka hålla så många USB3 portar som möjligt lediga för framtida externa diskar och liknande. Men det är ju inte direkt svårt att flytta senare heller.

haha men då kan jag lika gärna köra på att utnyttja 3.1 och 3.0 även om det inte gör någon skillnad? Som jag sa så kommer jag inte att använda portarna ändå

Vad tror du om skärmen, bara displayport som ska i? Inget annat mellan datorn och skärmen?

Permalänk

Ibland kan det uppstå problem när man kopplar in utrustning avsedd för USB2 i en USB3-port. Men hur som, skärmen har vad som kallas för en USB B kontakt. se bild

Den fyrkantiga kontakten med två fasade hörn är av formatet USB B, den andra är USB A. Den måste kopplas in i datorn om du vill använda de andra två portarna i skärmen, men det är inget jag rekommenderar. Hårdvara som mixtrar så att en USB-port blir flera, oavsett om det är en svindyr skärm, skapar garanterat problem.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Ibland kan det uppstå problem när man kopplar in utrustning avsedd för USB2 i en USB3-port. Men hur som, skärmen har vad som kallas för en USB B kontakt. se bild

Den fyrkantiga kontakten med två fasade hörn är av formatet USB B, den andra är USB A. Den måste kopplas in i datorn om du vill använda de andra två portarna i skärmen, men det är inget jag rekommenderar. Hårdvara som mixtrar så att en USB-port blir flera, oavsett om det är en svindyr skärm, skapar garanterat problem.

Tack så jättemycket! Precis det jag ville säkerställa!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Role_Model:

Hårdvara som mixtrar så att en USB-port blir flera, oavsett om det är en svindyr skärm, skapar garanterat problem.

Var inte det en av de stora poängerna med USB när det lanserades, att man kan koppla flera enheter på samma bus? Upp till 128 enheter, minus styrenheten, dvs 127 i teorin om jag minns rätt (i praktiken begränsar ju bandbredden), men varför skulle det orsaka problem om det är en del av specifikationen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Hårdvara som mixtrar så att en USB-port blir flera, oavsett om det är en svindyr skärm, skapar garanterat problem.

Med tanke på hur mycket USB-hubbar som finns och nyttjas utan problem i världen, så är ordet "garanterat" något väl starkt här

En tumregel gällande all elektrisk kommunikation är att desto mindre aktiv utrustning som används, desto mindre kan ställa till problem.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Hårdvara som mixtrar så att en USB-port blir flera, oavsett om det är en svindyr skärm, skapar garanterat problem.

Va? Vadå "mixtrar så att en USB-port blir flera"? Det är en inbyggd USB-hubb, inget konstigt med det...

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Var inte det en av de stora poängerna med USB när det lanserades, att man kan koppla flera enheter på samma bus? Upp till 128 enheter, minus styrenheten, dvs 127 i teorin om jag minns rätt (i praktiken begränsar ju bandbredden), men varför skulle det orsaka problem om det är en del av specifikationen?

Skrivet av Gorian:

Med tanke på hur mycket USB-hubbar som finns och nyttjas utan problem i världen, så är ordet "garanterat" något väl starkt här

En tumregel gällande all elektrisk kommunikation är att desto mindre aktiv utrustning som används, desto mindre kan ställa till problem.

Skrivet av Dreadwood:

Va? Vadå "mixtrar så att en USB-port blir flera"? Det är en inbyggd USB-hubb, inget konstigt med det...

Okej, när jag sa att det garanterat skapar problem, så tog jag i. Men min erfarenhet är att det har krånglat tillräckligt för att jag aldrig mer ska vilja använda en USB-hubb. Till och med med en "skärmhubb" har jag varit med om att knapptryckningar på ett tangentbord kan dröja.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Okej, när jag sa att det garanterat skapar problem, så tog jag i. Men min erfarenhet är att det har krånglat tillräckligt för att jag aldrig mer ska vilja använda en USB-hubb. Till och med med en "skärmhubb" har jag varit med om att knapptryckningar på ett tangentbord kan dröja.

Klart det är större chans att det blir problem om man har en till enhet mellan datorn och det du ska ansluta. Men att säga att det är något som "mixtrar så att det blir fler USB-portar" är ju inte sant, USB-hubbar är ganska vedertagna och fungerar för dom flesta.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Skrivet av Dreadwood:

Klart det är större chans att det blir problem om man har en till enhet mellan datorn och det du ska ansluta. Men att säga att det är något som "mixtrar så att det blir fler USB-portar" är ju inte sant, USB-hubbar är ganska vedertagna och fungerar för dom flesta.

Jag kunde ha slipat på formuleringen lite. Jag hade lite bråttom.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja