Postnord har gjort tjänsten rekommenderat brev värdelös för försändelser från Kina.

Permalänk
Medlem

Ett brev som kommer till brevlådan/brevfack/postinkast och inte ryms åker vidare till ett utlämningsställe, och i dom fallen behöver man inte visa legg för att man fått en avi på plats istället. Därför får man ibland en avi som inte behöver signeras, dom som inte kan signeras behöver man inte visa legg för.

Var med om detta senast idag, och paket som kommer direkt till utlämningsställen måste man ALLTID visa legg för att hämta ut.
Ungefär som att ett varubrev inte ryms.

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Skrivet av mfm:

Jaha, och du har stor erfarenhet av paket som stulits i Kina eller gissar du hejvilt bara?

Nu är det ju Postnord som var den svaga länken.

Jag var ju dit först, dom hänvisade bara till Postnord. Som inte har svarat på mitt mail ännu.

OT. Den statliga posten i Kina är värdelös. Så pass att även kineser är tveksamma att använda dom om det finns privata alternativ, vilket givetvis finns en hög utav. Stöld är nog inte så vanligt dock slarv eller allmän likgiltghet. Ut ur kina brukar väl funka men in.... Källa: min fru

Hoppas du får någon rätsida på det hela. Trist med paket som "förvinner".

Mvh

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla sidor här. Men kan svara lite på trådskaperns ämne snabbt
Cirka 1 av 5 Rek från kina brukar det vara fel namn på. Antingen står det konstiga bokstäver/siffror eller så saknas det för/efternamn. Inte nog med detta så det förkommer många rek brev där det står konto namn på ebay m.m som motaggare! Exempelvis stod det Lady Rose på ett rek en gng där kunden en kvinlig tjournalist som jobba på expressen tjafsa om när hon inte fick ut den och hota med en inlägg på tidningen!

Så dem som jobbar med posten får mycket skit från okunniga människor som inte förstår att det finns lagar och regler för att skydda motaggaren/avsändare från bedregerier!
Det brukar bli ett elände när man säger att det inte går att lämna ut pga. fel namn osv

Nu äntligen har dem ändrat reglerna för kina rek. Vem som helst kan hämta ut ett rek Kina rek mot ett giltig Id handling! Info om Id handling sparas så klart, Vid en polisanmälan kan postens säkerhetsavdelning ta ut vem som har hämtat ut den. Dem kan aldrig per tel berätta vilket person nr som har hämtat ut ett rek/ paket. Enbart via polisanmälan kan dem lämna ut detta till Polisen och inte motaggaren.

Permalänk
Medlem

Fick svar till slut från Postnord via epost:

"Man behöver ha ett IDkort med sig, men namnet behöver inte stämma överens med mottagaren på det rekommenderade brevet. I ditt fall så är försändelsen, RIxxxxCN, inte adresserad till dig. Utan till en annan person som har visat upp ett legitimation som matchar mottagarens namn. Jag får inte uppge några uppgifter på grund av personuppgiftslagen."

Det skulle ju förklara varför jag inte fick avierna heller... Dock köper jag inte helt att det skulle vara "fel nummer", för säljaren säljer nog inte jättemycket till Sverige och det då var någon som beställde samtidigt som mig och som råkade bo på samma adress är inte särskilt troligt.

Så ni som vet, är adressen Postnords kundtjänst se för rekförsändelsen någon som brevbäraren lokalt har knappat in? För då kan den ju vara hur fel som helst.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@mfm: någon lägger ju in infon postnords system, är dom har antagligen tagit anmn och adress från ngt som låg bredvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointss:

@mfm: någon lägger ju in infon postnords system, är dom har antagligen tagit anmn och adress från ngt som låg bredvid.

Jag frågade avsändaren om hon hade en kopia av adresslappen och det hade hon, och adressen är exakt rätt precis som jag trodde.

Så postnord har helt enkelt ändrat adressen på mitt REK till någon helt annan persons adress! Detta är riktigt uselt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ett paket häromdagen, det var skickat från Tyskland. Då stod det ett annat namn i datorn på utlämningsstället, men jag fick hämta ut paketet ändå, eftersom det var mitt namn som stod på paketet. Antar att den andra personen fick hem avin också, för jag har inte fått nån (men jag hade ju trackingnumret).

Kan väl tänkas att det är något liknande som hänt, märkligt ändå att det kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag hämtade ett paket häromdagen, det var skickat från Tyskland. Då stod det ett annat namn i datorn på utlämningsstället, men jag fick hämta ut paketet ändå, eftersom det var mitt namn som stod på paketet. Antar att den andra personen fick hem avin också, för jag har inte fått nån (men jag hade ju trackingnumret).

Kan väl tänkas att det är något liknande som hänt, märkligt ändå att det kan hända.

Det låter som samma sak hänt dig. Jag kunde inte hämta ut försändelsen eftersom jag var bortrest, annars hade jag också gjort det utan avi.

Att de skriver fel på avin och i datorn är mer regel än undantag, särskilt när jag skickar till mig själv med c/o till jobbadressen. Då brukar de alltid hitta på nya stavningar, att det egentligen ska till företaget och inte till mig, strunta i halva adressen etc. Ibland får jag avierna men skriver de tillräckligt fel så kan ju inte brevbäraren leverera avierna heller. Jag brukat alltid få säga till på utlämningsstället att de ska titta på paketet för där är adressen alltid rätt och det har inte varit några problem.

Att de skrivit in någon helt annan adress till någon annan person är dock första gången...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det låter som samma sak hänt dig. Jag kunde inte hämta ut försändelsen eftersom jag var bortrest, annars hade jag också gjort det utan avi.

Att de skriver fel på avin och i datorn är mer regel än undantag, särskilt när jag skickar till mig själv med c/o till jobbadressen. Då brukar de alltid hitta på nya stavningar, att det egentligen ska till företaget och inte till mig, strunta i halva adressen etc. Ibland får jag avierna men skriver de tillräckligt fel så kan ju inte brevbäraren leverera avierna heller. Jag brukat alltid få säga till på utlämningsstället att de ska titta på paketet för där är adressen alltid rätt och det har inte varit några problem.

Att de skrivit in någon helt annan adress till någon annan person är dock första gången...

I det här fallet var det faktiskt också en C/O-adress, det kanske är det som ökar risken för fel av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

I det här fallet var det faktiskt också en C/O-adress, det kanske är det som ökar risken för fel av någon anledning.

Kanske, men på försändelsen som tråden handlar om så var det en vanlig lägenhetsadress utan c/o.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Frugan hämtade ut ett CN packet i Går. Bådas lägg krävdes enl. PostNords instruktioner till ombudet.

Permalänk
Medlem

Min fru fick en avi med sitt namn på men paketet var till annan person. När vi kom till utlämningsstället så sa vi att paketet troligtvis inte var till henne och de kunde då åtgärda felet. Det verkar som att Post Nord har stora problem med sina system som på något sätt sätter fel person m.m. som i sin tur kan hämta ut paketet utan vidare. Ja detta är möjligt om man har ett system som buggar. Vet inte hur man ska komma tillrätta eller vem som kan gå vidare med detta hos post nord. Min erfarenhet av liknande situationer är att företag väldigt ofta skyller ifrån sig istället för att ta tag i problemet vilket leder till att felet kvarstår och problemet blir konsumentens...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, men vad är tillvägagångssättet för att få ersättning i ett sådant här fall?
Säg att paketet i fråga har ett värde på 700:- (Exempelvis), klart man som mottagare inte nöjer sig med "Nej det har vi gett bort till någon annan". Ingen vill ju bara slänga pengar i sjön sådär och bör helt klart ha ersättning.

Det kan ju bli svårt att bevisa att det är PostNord som har knappat in fel adress och gett fel paket, och har det gått mer än någon dag så är sannolikheten väldigt liten att personen som fått fel paket lämnar tillbaka paketet.

Är det Polisanmälan som gäller, och leder det någon stans över huvud taget?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Lite nyfiken, men vad är tillvägagångssättet för att få ersättning i ett sådant här fall?
Säg att paketet i fråga har ett värde på 700:- (Exempelvis), klart man som mottagare inte nöjer sig med "Nej det har vi gett bort till någon annan". Ingen vill ju bara slänga pengar i sjön sådär och bör helt klart ha ersättning.

Det kan ju bli svårt att bevisa att det är PostNord som har knappat in fel adress och gett fel paket, och har det gått mer än någon dag så är sannolikheten väldigt liten att personen som fått fel paket lämnar tillbaka paketet.

Är det Polisanmälan som gäller, och leder det någon stans över huvud taget?

Enligt Postnord är det avsändaren som ska reklamera det, men det känns inte som en framkomlig väg, har de skrivit rätt adress, skickat REK och det står att mottagaren har hämtat ut det så är det ju inte deras problem längre. Inte så stor chans att de vill gå till något kinesiskt postkontor och börja krångla för en försändelse som står som levererad bara för att jag tycker det.

I mitt fall har jag en kopia på adresslappen och när samtidigt postnord säger att det var adresserat till en helt annan person så tycker jag det är ganska uppenbart att det är Postnord som gjort fel. Särskilt som de tagit någon som bor nära mig och har samma utlämningsställe.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

@mfm Hur går det med paketet och Postnord?
Jag har läst allt i tråden och börjar nojja mig nu eftersom jag har paket påväg från China som min flickvän ska ha, där vi lagt ut nästan 900kr, och så har Postnord ändrat sina regler och tabbar sig såhär!
Hmm, nästa gång betalar jag nog för frakten och tar DHL..
Men lycka till och jag hoppas de löser sig!

(om jag inte minns fel nu, så har du inte skrivit vad du beställt) Så vad var det du skulle få hem?

Permalänk
Medlem

Har fått drygt 80 paket från Shenzhen under DEC/JAN och har inte märkt någon skillnad mot tidigare.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut ytterligare ett paket/brev igår, fortfarande måste jag visa ID, precis som det ska vara.

Permalänk
Medlem

Frågade postnord kundtjänst hur reglerna ser ut för REK KINA.
Fick detta svar.

Hej,

Tack för ditt mail.

Rekommenderade brev från Kina kräver legitimation, men legitimationen behöver inte stämma överens med mottagarnamnet på försändelsen. Så länge man har en giltig legitimaiton kan man ta ut försändelsen.

T.ex. Om du, Wesman, står som mottagare på ett rek från Kina så skulle jag, Elin, kunna hämta ut det så länge jag har en giltig legitimation att uppvisa.

Önskar er en trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesman:

Frågade postnord kundtjänst hur reglerna ser ut för REK KINA.
Fick detta svar.

Hej,

Tack för ditt mail.

Rekommenderade brev från Kina kräver legitimation, men legitimationen behöver inte stämma överens med mottagarnamnet på försändelsen. Så länge man har en giltig legitimaiton kan man ta ut försändelsen.

T.ex. Om du, Wesman, står som mottagare på ett rek från Kina så skulle jag, Elin, kunna hämta ut det så länge jag har en giltig legitimation att uppvisa.

Önskar er en trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju ganska dumt.
Om Eline Hoffman på Ekorrstigen 4 kan hämta ut Elin Hofman på Ekollonstigen 14:s paket kan jag förstå om det är så att kineserna är dåliga på att stava med latinska bokstäver. Namn som är helt uppenbart olika däremot...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det var ju ganska dumt.
Om Eline Hoffman på Ekorrstigen 4 kan hämta ut Elin Hofman på Ekollonstigen 14:s paket kan jag förstå om det är så att kineserna är dåliga på att stava med latinska bokstäver. Namn som är helt uppenbart olika däremot...

Ja det tyckte jag med!
Detta är tydligen deras nya policy elker vad skall man kalla det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

@mfm Hur går det med paketet och Postnord?
Jag har läst allt i tråden och börjar nojja mig nu eftersom jag har paket påväg från China som min flickvän ska ha, där vi lagt ut nästan 900kr, och så har Postnord ändrat sina regler och tabbar sig såhär!
Hmm, nästa gång betalar jag nog för frakten och tar DHL..
Men lycka till och jag hoppas de löser sig!

(om jag inte minns fel nu, så har du inte skrivit vad du beställt) Så vad var det du skulle få hem?

Det jag beställde var ett mobilskal till en telefon som inte säljs i Sverige, så det var inte det värdefullaste eller stöldbegärligaste som finns men det är ändå en principsak. Det hade lika gärna kunna varit något för flera tusen kronor.

Och hur det går? Jag skickade ju två email till kundtjänsten, ett efter att jag fått en kopia på adresslappen från avsändaren som tydligt visar att adressen var helt korrekt och igår fick jag svar:

"Tack för din e-post.

Jag ber om ursäkt för sent svar. Jag ser att din försändelse är utlämnad, skönt att det löste sig. Vänligen återkom om du har vidare frågor.

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss igen."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det jag beställde var ett mobilskal till en telefon som inte säljs i Sverige, så det var inte det värdefullaste eller stöldbegärligaste som finns men det är ändå en principsak. Det hade lika gärna kunna varit något för flera tusen kronor.

Och hur det går? Jag skickade ju två email till kundtjänsten, ett efter att jag fått en kopia på adresslappen från avsändaren som tydligt visar att adressen var helt korrekt och igår fick jag svar:

"Tack för din e-post.

Jag ber om ursäkt för sent svar. Jag ser att din försändelse är utlämnad, skönt att det löste sig. Vänligen återkom om du har vidare frågor.

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss igen."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Jag har nog missförstått och rätta mig gärna då!
Så på paketet är det rätt adress MEN på AVIn står där fel adress?

Tycker detta är förjävligt, måste testa detta dock eftersom sakerna är beställda i mitt namn så ska min flickvän/sambo hämta ut det som har helt annat namn! (självklart)

Jag förstod nästan att det var lite av en prinsipsak men eftersom man faktiskt kan beställa t.ex mobiler på EBAY så blev man ju lite nyfiken.

Men du måste ju fortsätta att bestrida detta tycker ju jag i alla fall, mest eftersom detta är ett riktigt värdelöst system!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Hämtade ut ytterligare ett paket/brev igår, fortfarande måste jag visa ID, precis som det ska vara.

ID måste visas, så det går att spåra vem som hämtat ut paketet, men på kinaförsändelserna behöver inte namnen stämma överrens.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jag har nog missförstått och rätta mig gärna då!
Så på paketet är det rätt adress MEN på AVIn står där fel adress?

Det stämmer, både namn och mottagare måste vara en helt annan på avin.

Skrivet av TheBasicOne:

Tycker detta är förjävligt, måste testa detta dock eftersom sakerna är beställda i mitt namn så ska min flickvän/sambo hämta ut det som har helt annat namn! (självklart)

Jag förstod nästan att det var lite av en prinsipsak men eftersom man faktiskt kan beställa t.ex mobiler på EBAY så blev man ju lite nyfiken.

Men du måste ju fortsätta att bestrida detta tycker ju jag i alla fall, mest eftersom detta är ett riktigt värdelöst system!

Går inte så bra hittills, enda jag fått på en hel vecka är det där goddag-yxskaft-svaret ovan...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@mfm: går det inte att dra det till KO eller liknande då de helt klart inte bryr sig det minsta om ditt problem.Egentligen så kan det väl anses som stöld/bedrägeri dock är väl summan för låg för att polis skulle bry sig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Hämtar ofta paket från Kina, igår var senaste. Har inte haft några problem eller märkt av förändringen men det här lät ju oroväckande. Känns som Posten ändrat sin policy för att de inte vill ha så många paket från Kina. Rent ekonomiskt lär ju de paketen vara en förlustaffär så de vill väl bli av med "problemet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@mfm: går det inte att dra det till KO eller liknande då de helt klart inte bryr sig det minsta om ditt problem.Egentligen så kan det väl anses som stöld/bedrägeri dock är väl summan för låg för att polis skulle bry sig.

Fick svar idag från Postnord: "Om försändelsen inte är hämtad av dig behöver du kontakta avsändaren och be dem att göra en reklamation på försändelsen." (dvs vi skiter i det och du har förlorat pengarna).

Nästa gång polisanmäler jag PostNord Täby för bedrägeri direkt, uppenbart är det bara slöseri med tid att försöka få någon hjälp från kundtjänsten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hämtade REK från USA igår, och då var det stenhårt med att visa leg.

Tom lite problem, då avsändaren hade skrivit enbart mitt efternamn som mottagare...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Fick en REK-avi från utlandet hem, till mig för några månader sedan, efetrsom den var adresserad till vårt lägenhetsnummer till och med och det stod mitt andranamn samt mitt efternamn på den ringde jag Posten för att höra om de kunde hjälpa mig ta reda på om det var något jag beställt och glömt som det på något konstigt vis hade blivit fel namn på. Då kunde de i kundtjänsten ta fram foto på alla paket som kommit från utlandet, så de tittade på adresslappen och bad mig ange mitt mobilnummer. Eftersom det inte stämde kom vi överens om att det inte var ett paket till mig. Men borde man inte kunna undersöka den här situationen på det viset i alla fall, se om uppgifterna om mottagaren i datorn är desamma som på paketet. Är de det så är det ju i alla fall säkert att det paket som lämnats ut inte är det paket TS väntar på och annars är det ju sakert att något är väldigt fel i systemet för just den här försändelsen. Tyvärr så faller väl allt igen på den lilla komplikationen att det verkar vara avsändaren och inte mottagaren som måste reklamera, dvs. TS måste kontakta butiken och be dem hjälpa till.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag tror du blandar ihop 3 typer av paket. Från Kina kan dom skicka China Post Ordinary Small Packet ofta mindre saker, brev. Har ett spårnings nummer med endast siffror & går bara att spåra i Kina. När paketet kommer till Sverige behandlas det som ett brev & delas ut eller om det inte får plats i lådan får du en avi & hämta hos ombud (utan leg).
Sen finns de China Post Registerd Air Mail större saker max 2 kilo. Har ett spårningsnummer som börjar p R & slutar på CN det är spårbart i Sverige & kräver leg för att hämta ut.
Sen finns det China Post Express Mail Service EMS över 2 kilo större paket. Har ett spårnings nummer som börjar på E. När det kommer till Sverige körs det ut med bil till dörren. Kräver leg. Samt 100kr avgift till Posten, även moms ibland.