Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Win 10 och Optoma GT750XL, uppl. blir 720*480 när stänger av primär skärm

Permalänk
Medlem

Win 10 och Optoma GT750XL, uppl. blir 720*480 när stänger av primär skärm

Hej,

Win 10 "rekommenderar" 720*480 för min Optoma av någon anledning, bildskärmsinställningar.
Har ett 960GTX -> dp -> primär bildskärm, 1920*1200 samt -> hdmi -> Optoma GT750 1280*720, kör utökat skrivbord. (Geforce-kontrollpanelen har också möjlighet att ändra upplösning på skärmarna, men det händer inget när man trycker på OK. Windows lyssnar bara på Windows..)

Tack vare displayport på primära så "kopplas den bort" när den slås av, så Optoman blir primär. Problemet är att upplösningen ställs om, från 1280*720 (720p) till 720*480. Så fort man slår på den primära skärmen igen ändras Optoman tillbaka till 720p. Detta beteende är inte önskvärt, går det att avhjälpa?

Tänker prova koppla primära skärmen med DVI-kabel istället, se om det gör någon skillnad, men det får bli helgprojekt; har någon någon vetskap under tiden?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

För att uppdatera så fungerar det som förväntat med DVI-kabel till den primära displayen (monitorn). Optoman byter inte upplösning när jag stänger av monitorn för att se film därför att Windows inte "kopplar bort" den så att Optoman blir den enda kvar och därmed primär. DP och Windows 10..hmmmm, tja, jag gillar kabeln rent fysiskt mkt mer än DVI-kabeln, med sidoknappen man trycker in för att lossa, inte hopplösa skruvar som fastnar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)