Permalänk
Medlem

Slö internet 100/100

Hej jag har windows 10, 100m/100m[speedtest, bredbandskollen] nätverk från telia och för inte så länge sedan så har mitt internet börjat bli jätte slö. Tex när jag öppnar en ny flik på chrome så tar det ca 5sek innan den visar upp allt ibland tar det även längre tid. Fast när den väl har laddat upp så går allt snabbt. Samma sak vid spel. Tex på LoL och WoW tar det jätte lång tid att logga in. Fast sedan så har jag inget lagg in-game(20ms).
Vet ni vad som är fel?

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Skrivet av Hareboll:

Hej jag har windows 10, 100m/100m[speedtest, bredbandskollen] nätverk från telia och för inte så länge sedan så har mitt internet börjat bli jätte slö. Tex när jag öppnar en ny flik på chrome så tar det ca 5sek innan den visar upp allt ibland tar det även längre tid. Fast när den väl har laddat upp så går allt snabbt. Samma sak vid spel. Tex på LoL och WoW tar det jätte lång tid att logga in. Fast sedan så har jag inget lagg in-game(20ms).
Vet ni vad som är fel?

Kör en virus skann det skulle kunna vara problemet, testa även att byta DNS till 8.8.8.8 (är osäker på hur man gör det på windows men kan säkert hitta något på google om du vill).
En kompis hade det så på sin skoldator innan idag i skolan, han körde ner Avast och malwarebytes och sedan gick det bra igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Kör en virus skann det skulle kunna vara problemet, testa även att byta DNS till 8.8.8.8 (är osäker på hur man gör det på windows men kan säkert hitta något på google om du vill).
En kompis hade det så på sin skoldator innan idag i skolan, han körde ner Avast och malwarebytes och sedan gick det bra igen!

Vet du om det räcker med en fullständig scanning med windows defender?

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hareboll:

Vet du om det räcker med en fullständig scanning med windows defender?

Nope, är nog iris av något slag som är problemet om du bara kör med Windows Defender, den är ju inte direkt jätte bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av Hareboll:

Vet du om det räcker med en fullständig scanning med windows defender?

Jag hade själv inte kört med windows defender, utan kör ner gratis Nod32 och Malwarebytes för att komplettera Nod32! (det går även med t.ex Kaspersky, Avast och AVG skulle nog också fungera!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Nope, är nog iris av något slag som är problemet om du bara kör med Windows Defender, den är ju inte direkt jätte bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av TheBasicOne:

Jag hade själv inte kört med windows defender, utan kör ner gratis Nod32 och Malwarebytes för att komplettera Nod32! (det går även med t.ex Kaspersky, Avast och AVG skulle nog också fungera!)

Köpte malwarebytes premium och tog bort 24 filer, hoppas på det bästa nu

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

Vad har du för disk?
Känns som du har en mekanisk och att det är flaskhalsen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Vad har du för disk?
Känns som du har en mekanisk och att det är flaskhalsen.

Använder bara en SSD, Samsung EVO 850

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Medlem

Vad för DNS server använder du? Googles brukar vara stabilast:)

Permalänk
Skrivet av Hareboll:

Köpte malwarebytes premium och tog bort 24 filer, hoppas på det bästa nu

Du kör på stort.

Skrivet av _niko_:

Vad har du för disk?
Känns som du har en mekanisk och att det är flaskhalsen.

Får jag fråga hur en HDD skulle göra detta? (vill veta hur du menar)

Permalänk
Skrivet av Hareboll:

Jag tänkte mest på det, skulle du kunna kolla vilken DNS du kör? (vill du ha länk med How to så säg t så fixar jag det!) eftersom om du har virus så kan det ha ändrat DNSen och därför får du slött internet, om du klarar det själv så ändra till 8.8.8.8 (googles) så kanske det blir lite snabbare att surfa med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Du kör på stort.
Får jag fråga hur en HDD skulle göra detta? (vill veta hur du menar)

En del som skriver logga in menar själva laddtiden så jag ville bara kolla för o vara säker

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

En del som skriver logga in menar själva laddtiden så jag ville bara kolla för o vara säker

Jasså ja, titta på bilden (det var det som fick mig till virus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MRHoltik:

Vad för DNS server använder du? Googles brukar vara stabilast:)

Skrivet av TheBasicOne:

Jag tänkte mest på det, skulle du kunna kolla vilken DNS du kör? (vill du ha länk med How to så säg t så fixar jag det!) eftersom om du har virus så kan det ha ändrat DNSen och därför får du slött internet, om du klarar det själv så ändra till 8.8.8.8 (googles) så kanske det blir lite snabbare att surfa med!

192.168.1.1, dsldevice.lan
Vet inte riktigt vad dns är, men sökte runt på google och fick up detta till slut

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Skrivet av Hareboll:

192.168.1.1, dsldevice.lan
Vet inte riktigt vad dns är, men sökte runt på google och fick up detta till slut

Hmm 192.168.1.1 är nog din routers IP, nu är jag inte säker men antingen har du fel adress eller så ger routern ut din DNS, dsldevice.lan är även den en webbadress till routern..
https://support.opendns.com/entries/95614747-Windows-10-Confi...
Gör så om du har 10an och 8an borde vara liknande
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...
Detta är för 7an, sätt custom och sät in 8.8.8.8 på primär och 8.8.4.4 i sekundär , detta hjälper förhoppningsvis!

Edit, DNS adressen är den som "översätter" sidans namn till IP adresser (för webbläsaren), för att förklara det simpelt.
Google har en av de bästa dnserna vad jag själv tycker!
Vissa skadliga program ändrar dnsen till deras egna så att du skickas till fake sidor osv..
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hmm 192.168.1.1 är nog din routers IP, nu är jag inte säker men antingen har du fel adress eller så ger routern ut din DNS, dsldevice.lan är även den en webbadress till routern..
https://support.opendns.com/entries/95614747-Windows-10-Confi...
Gör så om du har 10an och 8an borde vara liknande
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...
Detta är för 7an, sätt custom och sät in 8.8.8.8 på primär och 8.8.4.4 i sekundär , detta hjälper förhoppningsvis!

Edit, DNS adressen är den som "översätter" sidans namn till IP adresser (för webbläsaren), för att förklara det simpelt.
Google har en av de bästa dnserna vad jag själv tycker!
Vissa skadliga program ändrar dnsen till deras egna så att du skickas till fake sidor osv..
Skickades från m.sweclockers.com

ok :D, har bytat till googles dns server nu hoppas på det bästa.

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Skrivet av Hareboll:

ok :D, har bytat till googles dns server nu hoppas på det bästa.

Hur går det hittintills?

Permalänk
Medlem

i värsta fall är det ju inte hans nät utan kanske routing-problem eller något annat skoj i nätet hos telia

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MRHoltik:

Vad för DNS server använder du? Googles brukar vara stabilast:)

Skrivet av TheBasicOne:

Jag tänkte mest på det, skulle du kunna kolla vilken DNS du kör? (vill du ha länk med How to så säg t så fixar jag det!) eftersom om du har virus så kan det ha ändrat DNSen och därför får du slött internet, om du klarar det själv så ändra till 8.8.8.8 (googles) så kanske det blir lite snabbare att surfa med!

Goggledns är för det mesta inte lika snabb som ispns dns, dessutom kan den ge Google ytterligare info om hur man surfar.
Mät och kolla själv >
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1298255-benchmarka-din-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Goggledns är för det mesta inte lika snabb som ispns dns, dessutom kan den ge Google ytterligare info om hur man surfar.
Mät och kolla själv >
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1298255-benchmarka-din-...

Jo dock när jag använt BBB nu under ett år så har jag fått använda mig av någon annan DNS pga att ibland har det tagit 10 sekunder att gå in på "Google.com" så även fast det är snabbt vid mät tillfället så innebär det inte att det finns dippar..
Anledningen att jag rekommenderade det till TS till att börja med var för att han/hon skulle kunna utesluta i alla fall en sak!

Edit alla tester vad jag kan se på googles DNS (8.8.8.8) har US efter sig alltså ansluter den till USA, inte konstigt att det går långsamt!

Permalänk

håller med mcgraffe ovanstående. Google dns är ett bra alternativ om telias strular men telias är defenetivt inget bekymmer inte haft ett avbrott i min fiber på de 6år jag bott här i samma lägenhet.

får 6-8ms till ping.sunet.se med telias
20-25ms med googledns.

så jag skulle köra telia alla dagar i veckan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

ehum, du borde få samma pingtid så fort den vet vart den ska? annars har du en burk som har problem med minnet

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med mcgraffe ovanstående. Google dns är ett bra alternativ om telias strular men telias är defenetivt inget bekymmer inte haft ett avbrott i min fiber på de 6år jag bott här i samma lägenhet.

får 6-8ms till ping.sunet.se med telias
20-25ms med googledns.

så jag skulle köra telia alla dagar i veckan.

Hmm fungerar det så bra?
På mobil sidan har jag bara haft mer problem sedan företaget bytte till telia från Tele2.
Nu har BBB något exlusivitet avtal på vår fiber så det är ComHem eller BBB som gäller och deras DNS är ganska okej dock instabil ibland!

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne, det skulle ju kunna vara pga andra saker än DNS som det är trögt i mobilnätet? typ NAT och annat mys. jag tycker själv att telia får till det bra på mobilnätet, utom i stockholm, men det beror ju på tunnelbana i rusningstrafik, GLHF att få stabilt nät då. är glad om jag kan köra di.fm's mobilapp i 64kbit (typ ingen buffring alls). får väl börja surfa via jobbtelefonen (tele2) och testa om det funkar bättre.

Permalänk
Skrivet av Tuxis:

@TheBasicOne, det skulle ju kunna vara pga andra saker än DNS som det är trögt i mobilnätet? typ NAT och annat mys. jag tycker själv att telia får till det bra på mobilnätet, utom i stockholm, men det beror ju på tunnelbana i rusningstrafik, GLHF att få stabilt nät då. är glad om jag kan köra di.fm's mobilapp i 64kbit (typ ingen buffring alls). får väl börja surfa via jobbtelefonen (tele2) och testa om det funkar bättre.

Nej alltså jag har fått en massa problem sedan Telia bytet, Helt plötsligt vill inte telefonen använda nätet alls, ett par omstarter brukar hjälpa, har testat en lg G3,Nexus 5a och Samsung S5a alla har samma problem, detta är bara ett exempel på vad som har hänt ett antal gånger sedan Telia bytet!
Blev paff över hur bra Telia har fungerat för han!
Hemnätet är det dock DNS med BBB (eftersom det hjälpte att byta )

Edit nu bor jag i Kristianstad så hastigheten är ok, dock högre med Tele2 än telia!

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Går bra hittils vet dock inte om det var pga dns bytet eller virusbortagningen

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 | CPU: i7 6700K | MB: Asus Strix Z270H Gaming/K1 | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | PSU: OCZ ModXStream PRO 700W | CPU-Kylning: Noctua NH-D15 | Skärm: BenQ XL2411Z 144Hz | Chassi: Fractal Design Define R4 Black

Permalänk
Skrivet av Hareboll:

@TheBasicOne: Går bra hittils vet dock inte om det var pga dns bytet eller virusbortagningen

Skönt, antagligen var det virus du hade, DNS var mest för att utesluta allt samtidigt!