Permalänk
Medlem

Lösning för filmuppspelning?

Hej!

Jag skall flytta om någon månad och tänker i samband med detta fixa en bra lösning för filmtittande i vardagsrummet. Min gamla trotjänare till stationär dator skall ut till försäljning och igår köpte jag mig en ultrabook istället. Eftersom att den inte har någon vidare lagringskapacitet så tänker jag köra på nätverkslagring i lägenheten där jag och flickvännen kan samla nedladdade filer som film och dylikt.

Nu till frågan i sig. Till TVn (ej smart TV) så vill jag ha en enhet som jag skall streama film ifrån men jag vet inte riktigt vad jag skall skaffa för något. Kikade först på att bygga en fullfjädrad HTPC men jag insåg att det i nuläget passar bättre att satsa på något i en lägre prisklass.

Jag vill kunna streama filmer av olika format från lagringen i nätverket till mediaspelaren, det är inte livsviktigt men det är ett plus om jag kan lägga till SRT filer för subtitles också från lagringsenheten.

Finns det någon bra produkt som uppfyller mina krav till ett rimligt pris? Går det att lösa med Raspberry Pi kanske? Har ingen erfarenhet av raspberry men även om det skulle vara krångligt att fixa så är det inget hinder då jag gärna fixar och trixar med diverse prylar.

Inom snar framtid så kommer med stor sannolikhet en PS4 att inskaffas, går det att använda den som mediaspelare och streama filmer från hårddisken på närverket?

Mvh
Shepard

Permalänk

En PI2a och en färdig distribution som OpenELEC löser nog ditt problem.

Permalänk
Medlem

På en Raspberry kan du köra Kodi (gamla XBMC) med hyfsat resultat. Kanske inte snabbast i världen, men fullt dugligt.

Själv köpte jag en billig Nuc (1100 spänn), tryckte i en RAM-sticka jag hade liggandes (SO-DIMM) och nätverksbootar OpenElec från min server (och kör en liknande lösning mot en vanlig Synology hemma hos päronen).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Lego Master

Vad hindrar dig från att behålla den stationära datorn och använda den som HTPC? Den behöver inget fett grafikkort om det väsnas väldigt, så ta ur delar som inte är nödvändiga, och kanske modda TV-bänken för att hysa datorn istället för att ha den i ett separat chassi.

Så gjorde jag, iof med en hopplocksdator, men det lirar kalasbra med ett trådlöst tangentbord från soffan.
Borrade ett par hål baktill på TV-bänken så jag kunde sätta fast en vanlig 120mm-chassifläkt där och eftersom belastningen på datorn är minimal går den aldrig över 40 grader även om luftflödet inte är optimalt. Fullt duglig och i mitt fall helt gratis lösning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad hindrar dig från att behålla den stationära datorn och använda den som HTPC? Den behöver inget fett grafikkort om det väsnas väldigt, så ta ur delar som inte är nödvändiga, och kanske modda TV-bänken för att hysa datorn istället för att ha den i ett separat chassi.

Så gjorde jag, iof med en hopplocksdator, men det lirar kalasbra med ett trådlöst tangentbord från soffan.
Borrade ett par hål baktill på TV-bänken så jag kunde sätta fast en vanlig 120mm-chassifläkt där och eftersom belastningen på datorn är minimal går den aldrig över 40 grader även om luftflödet inte är optimalt. Fullt duglig och i mitt fall helt gratis lösning.

Jo jag har funderat lite på det också men jag tänkte kolla upp lite alternativ först innan och se om jag för pengarna jag får för datorn kan köpa både NAS och mediaspelare och eventuellt få en slant över. Räknar med att i runda slänga få ca 6000 för datorn när jag säljer den.

Permalänk
Medlem

@Shepard:

Jag byggde själv min HTPC (mini ITX med integrerad GPU/CPU)
Slog ihop, HTPC Seedbox Nas och server i en liten söt och knäpptyst budgetburk bredvid tvn.
http://www.sweclockers.com/galleri/13001-htpc-nas-bt (gammalt galleri, nu rullar lubuntu istället och äter 4k utan problem).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Shepard:

Jag byggde själv min HTPC (mini ITX med integrerad GPU/CPU)
Slog ihop, HTPC Seedbox Nas och server i en liten söt och knäpptyst budgetburk bredvid tvn.
http://www.sweclockers.com/galleri/13001-htpc-nas-bt (gammalt galleri, nu rullar lubuntu istället och äter 4k utan problem).

Skall ta och kolla upp detta

Någon som har erfarenhet av den här lille rackaren: http://www.inet.se/produkt/v100485/intel-compute-stick-htpc-k... ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tackar!
Verkar väl lite sisådär, skall ta och undersöka raspberry pi möjligheterna vidare

Permalänk
Medlem

http://mymediaexperience.com/raspberry-pi-xbmc-with-raspbmc/

Jag hittade en guide som verkar rätt bra om någon annan är intresserad av lite läsning

Permalänk