Telia och Ericsson tar första 5G-nätet till Sverige 2018

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Personligen har jag svårt att se skillnad på att prata med medpassagerare och prata i handsfree. Det var länge sedan mobiltelefon i bil var så nytt och spännande att det tog uppmärksamhet i anspråk... Har man svårt att kommunicera multipelt med omgivningen, oavsett oralt eller med signaler, så har man inte i trafiken att göra i första hand.

OT: Totalt meningslöst med snabbare mobilnät sålänge datacap existerar.

Nej jag ser det som lika störigt att ha någon som sitter och försöker hålla en konversation i passagerarsätet. Jag har bett att få ha det tyst när det är mycket som händer på vägen och mycket att hålla koll på. Klart det stör.

Det är testat och bevisat att det bara går att fokusera på en sak i taget, behöver man ta beslut och vara delaktig i en konversation kommer det sno fokus från körningen. Att anse någon bör uteslutas från trafiken för att man har svårt att hålla en konversation medan man kör är att neka majoriteten av förare. Alternativt försöker man hålla konversation till ett minimum eller tills trafiken tillåter mer avslappnad körning. Annars ska vi väl införa prov i någon grad likt vad piloter går igenom, ha koll på flera mätare, göra konstig matte i huvudet och uppmärksamma sporadiska händelser.

Permalänk
Skrivet av kirigoe:

Eller hur. Jag bor ute i skogen (3 mil från Linköping) och har superstabilt 4G med ca. 30mbit upp/8mbit ner, fiber skulle ha kostat 65k+, det enda jag stör mig på är cappen på 4G, de borde kunna släppa på den något, eller att fler operatörer tillåter strypt surf efter cap.

Jag har varit med om strypt surf för några år sedan... det var så långsamt och segt så att det var i stort sätt ovanvänbart även för att endast kolla e-posten.

Och om du vill kunna se mycket film i din laptop i 1080p då behöver du minst 200GB per månad.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Nej jag ser det som lika störigt att ha någon som sitter och försöker hålla en konversation i passagerarsätet. Jag har bett att få ha det tyst när det är mycket som händer på vägen och mycket att hålla koll på. Klart det stör.

Det är testat och bevisat att det bara går att fokusera på en sak i taget, behöver man ta beslut och vara delaktig i en konversation kommer det sno fokus från körningen. Att anse någon bör uteslutas från trafiken för att man har svårt att hålla en konversation medan man kör är att neka majoriteten av förare. Alternativt försöker man hålla konversation till ett minimum eller tills trafiken tillåter mer avslappnad körning. Annars ska vi väl införa prov i någon grad likt vad piloter går igenom, ha koll på flera mätare, göra konstig matte i huvudet och uppmärksamma sporadiska händelser.

Intressant. Du är alltså för att förbjuda samtal med föraren, oavsett medium?

Om det nu är så illa ställt som du säger så får vi införa ett simultankapacitetstest som du säger och vi slipper införa ett förbud som är omöjligt att övervaka mot överträdelse. Givetvis ska utfallet också då vara avgörande. Vi måste självklart testa alla, även de som redan har körkort. Klarar man inte att göra två saker på en gång, inget körkort. Jag gjorde själv ett sådant test en gång i tiden och onekligen så kan man applicera det på bilkörning med lite modifiering (läs lättare).

Permalänk
Medlem

Verizon utvecklar inget själva

Verizon måste köpa 5G av någon, anringen Cisco, eller Huawei eller Ericsson. De brukar ha ganska optimistiska tankar om saker så det tar nog lite längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Nyare och moderna byggnader brukar ha problem med dåliga signaler. Sen varför har det någon betydelse vad för signal du har i hemmet? Varför använder man mobilt bredband i hemmet?

Har väl inte så mycket att göra göra om det är ny eller gammal byggnad man befinner sig i, utan vad byggnaden är byggt av? Ett trähus har man ju tex bättre signal i än ett stenhus tex.
Har man redan dålig signal så hjälper ju mobilt bredband inte mycket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hastigheten är helt ointressant så länge den är "bra nog", så länge det finns data begränsningar. Spelar ingen roll om mitt internet går i 1000 Mbit/s om jag bara har 30 GB på en månad, helt meningslöst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Vad menas exakt med 5G?
För när man pratade 4G så syftade man på LTE och LTE Advanced.

Kuba kommer antagligen bli tidiga med 5G då dom pga av sanktioner knappt har något mobilnät och nu när sanktionerna upphört så är det många som vill investera där med helt nya mobilnät.

Permalänk

Jag har för snålt med mobildata för att tycka att detta ska vara en bra ide.

Sämre uppkoppling = surfen räcker längre.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Jag tycker att Telia som har makten att agera trendsättare i Sverige hellre borde satsa på ökade datamängder än att stockholmarna ska kunna kolla facebook i >500 Mbps

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Intressant. Du är alltså för att förbjuda samtal med föraren, oavsett medium?

Om det nu är så illa ställt som du säger så får vi införa ett simultankapacitetstest som du säger och vi slipper införa ett förbud som är omöjligt att övervaka mot överträdelse. Givetvis ska utfallet också då vara avgörande. Vi måste självklart testa alla, även de som redan har körkort. Klarar man inte att göra två saker på en gång, inget körkort. Jag gjorde själv ett sådant test en gång i tiden och onekligen så kan man applicera det på bilkörning med lite modifiering (läs lättare).

Nej, förbud mot samtal med föraren tycker jag inte låter vettigt. Jag tycker däremot det är förarens ansvar att se till att man har så få störningar som möjligt. Jag tror alldeles för få inser ansvaret som hör till att köra bil. Ena resa kan onekligen sluta med flertalet döda, att då tycka det är viktigt att få veta inköpslistan eller tjabbla medan man kör är oansvarigt. Sen som sagt att hålla konversation i bilen kan vara en annan sak, passageraren har möjlighet att uppfatta trafikkomplexiteten och förarens behov.

Jag har inte förstått vad du motsätter dig. Är det bara att folk som inte klarar av att hålla en konversation och navigera komplex trafik inte ska få ha körkort? Jag tror onekligen det finns realistiska scenarion där även du skulle få det svårt att hantera ett komplext scenario och även föra en detaljerad konversation.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken bandbredd 5g har men om det arbetar på en annan frekvens än 4g så borde den totala tillgängliga bandbredden öka per mast. Då borde det även gå att höja cappen per användare vilket ofta kanske är det mest intressanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Nyare och moderna byggnader brukar ha problem med dåliga signaler. Sen varför har det någon betydelse vad för signal du har i hemmet? Varför använder man mobilt bredband i hemmet?

Har gammalt betonghus och det dödar mottagning med Inte bara nya hus

Smart marknadsföring, vem vill ha fiber när man kan få 4G :/ Databegränsningar och instabil signal är inte så petigt.

Skrivet av KplSteiner:

Varför är 4K på stan meningslöst? På samma sätt som att vi tyckte att Full HD var onödigt i mobiltelefoner så kommer en förskjutning så småningom ske där vi har 4K i varje mobil och 8K i tvn hemma.

Och att använda mobilt bredband hemma... Att använda mobilen hemma var det ingen som gjorde för 15 år sen. Då hade man en fast telefon. Men den fasta telefonen är ju sällsynt nu, och på samma sätt kanske en fast anslutning hemma blir sällsynt eftersom det är smidigare att bara ha ett abonnemang (som du dessutom alltid har med dig).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tar fiber alla gånger, kan betala 100.000 kr för framtiden Kan säga att det även på mobilen märks tydlig skillnad på WIFI (stabil fiberanslutning) och 3G/H+ mobilnätet är faktiskt märkbart slöare (vist står man ut med nedgraderingen plus databegränsning så vist).

Skulle inte flytta till ett hus utan möjlighet till fiber, om du inte visste det så är fiber viktigt förutsättning att ens mobilmasterna ska fungera bra.

Problmet är bara att varje mast klarar viss belastning. Det sitter en större mast som försörjer flertalet mindre master med radiotrafik (så är betydligt känsligare system), sen har vi redan idag problem med belastningen.

Kommer kosta miljarder att ens alla ska kunna använda nätet lika fritt som fiber, sen stabiliteten kan aldrig bli lika bra som fiber (störningar från väder och solen kommer alltid påverka mobilnätet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vet inte vilken bandbredd 5g har men om det arbetar på en annan frekvens än 4g så borde den totala tillgängliga bandbredden öka per mast. Då borde det även gå att höja cappen per användare vilket ofta kanske är det mest intressanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis kommer 5G att jobba över ett väldigt stort spektrum från <1Ghz till närmare 100 Ghz beroende på användningsområde (detta whitepaper från Ericsson går in lite på frekvenser) och bli ett mycket lösare ramverk av standarder än tidigare generationer. Det blir i alla fall helt klart högre bandbredd och fler möjliga abonnenter än motsvarande tjänster idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag förstår att det finns behov för 5G för Iot och självkörande bilar mm. Men kan man inte fixa så att man har lika bra 4g täckning som 2g först? Det spelar ändå ingne roll hur snabbt 5g blir så länge vi har feta data caps.

Att facebook laddas 2ms snabbare på 5g än 4g skiter jag fullständigt i.

Så länge vi tragglar med 4G så lär vi inte se någon förändring med just datamängden. Anledningen till att det existerar från början är av tekniska orsaker.

Permalänk

Får ut över 100 Mbit/s med mitt 4G, men det har man ju inte så stor användning av när mobildatan tar slut efter endast en nedladdning av en vanlig film eller några timmars streaming på netflix, annars får man köpa det största paketet på 40GB surf, men mobilnätets största problem är ändå datamängden som inte räcker.
Jag skulle förmodligen inte ens klara mig med 40GB då spelen idag är ungefär så stora att ladda hem, jag köper bara digital spel numera.

Till sommaren får jag däremot 250Mbit fiber

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Nej, förbud mot samtal med föraren tycker jag inte låter vettigt. Jag tycker däremot det är förarens ansvar att se till att man har så få störningar som möjligt. Jag tror alldeles för få inser ansvaret som hör till att köra bil. Ena resa kan onekligen sluta med flertalet döda, att då tycka det är viktigt att få veta inköpslistan eller tjabbla medan man kör är oansvarigt. Sen som sagt att hålla konversation i bilen kan vara en annan sak, passageraren har möjlighet att uppfatta trafikkomplexiteten och förarens behov.

Jag har inte förstått vad du motsätter dig. Är det bara att folk som inte klarar av att hålla en konversation och navigera komplex trafik inte ska få ha körkort? Jag tror onekligen det finns realistiska scenarion där även du skulle få det svårt att hantera ett komplext scenario och även föra en detaljerad konversation.

Jag motsätter mig ett eventuellt förbud mot att använda handsfree då jag anser det likställt med att konversera med en passagerare. Jag dristar mig t.o.m. att påstå att det är värre att prata med en fysiskt närvarande person då det ofta även innebär ögonkontakt och liknande. I min enkla värld är det alltså mindre "farligt" att prata med någon över handsfree än med någon i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

4G är ju fortfarande ganska så långsamt i Sverige med max hastigheten 100Mbit men man har tur om man får ungefär hälften av den hastigheten för det mesta av tiden.

Jag har då fått ca 145 mbit/s ned på det mobila 4G nätet för lite mer än 6 månader sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är väl inte endast bandbredden som lockar, då hade jag redant bytt till 4G 150Mbit men latenstiderna, fick fortfarande märkbar bättre pingtider med ADSL jämfört med 4G LTE så beslöt i slutändan att hänga kvar med 24Mbit ADSL men när 5G väl kommer, blir det nog förändring. Fiber är helt enkelt för dyrt att dra till vårt hus.

5G lär ju ha betydligt lägre latenstider än 4G då dessa självkörande bilar och precisionsoperationsverktyg över distans skulle kräva detta. 5G utvecklas lika mycket just för det att öka bandbredden som sänkning av latenstiderna, båda är lika viktiga aspekter för varför det redan nu håller på utarbetas i så rask takt.

Kan tänka mig att bandbredden när det lanseras för konsumenter så kommer väl ligga på 250Mbit i instegsnivån och uppemot 500Mbit för mera kräsna användare för kanske 390 kr respektive 490 kr eller så och bli då betydligt billigare med tiden. Teoretiskt kommer det troligtvis kunna köras ännu högre men det vore en trevlig början redan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tänkte hjälpa till att förklara lite begrepp här då en del inte verkar förstå tekniken.
Bara för att man bor nära en mast behöver inte det betyda att man har bra täckning.
Det är ju inte säkert att det är din operatör i den masten.
Sen beror det tyvärr också på hur antennerna är riktade.
4G har bästa täcknings radien för DATA trafik.
Du kan alltså ha 4 pinnar i signalstyrka på din telefon (4G)
Men du har ingen täckning på talet så det går inte att ringa. Om man inte använder typ skype eller nått.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zecert:

Tänkte hjälpa till att förklara lite begrepp här då en del inte verkar förstå tekniken.
Bara för att man bor nära en mast behöver inte det betyda att man har bra täckning.
Det är ju inte säkert att det är din operatör i den masten.
Sen beror det tyvärr också på hur antennerna är riktade.
4G har bästa täcknings radien för DATA trafik.
Du kan alltså ha 4 pinnar i signalstyrka på din telefon (4G)
Men du har ingen täckning på talet så det går inte att ringa. Om man inte använder typ skype eller nått.

Finns något som heter VoLTE som dom svenska operatörerna håller på o ska lansera om ett tag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bygg ut fiber i landet först.. Och ha 4/5/6g som komplement.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Troligtvis kommer 5G att jobba över ett väldigt stort spektrum från <1Ghz till närmare 100 Ghz beroende på användningsområde (detta whitepaper från Ericsson går in lite på frekvenser) och bli ett mycket lösare ramverk av standarder än tidigare generationer. Det blir i alla fall helt klart högre bandbredd och fler möjliga abonnenter än motsvarande tjänster idag.

Tack för svaret. Skall läsa länken när ja kommer hem från denna indiska 4g uppkoppling ja sitter på nu. Dem tillåtet inte ens att ladda en Google sökning utan att man får göra om det 3 gånger och vänta någon minut eller mer på att länkarna ens skall komma upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det är väl inte endast bandbredden som lockar, då hade jag redant bytt till 4G 150Mbit men latenstiderna, fick fortfarande märkbar bättre pingtider med ADSL jämfört med 4G LTE så beslöt i slutändan att hänga kvar med 24Mbit ADSL men när 5G väl kommer, blir det nog förändring. Fiber är helt enkelt för dyrt att dra till vårt hus.

5G lär ju ha betydligt lägre latenstider än 4G då dessa självkörande bilar och precisionsoperationsverktyg över distans skulle kräva detta. 5G utvecklas lika mycket just för det att öka bandbredden som sänkning av latenstiderna, båda är lika viktiga aspekter för varför det redan nu håller på utarbetas i så rask takt.

Kan tänka mig att bandbredden när det lanseras för konsumenter så kommer väl ligga på 250Mbit i instegsnivån och uppemot 500Mbit för mera kräsna användare för kanske 390 kr respektive 490 kr eller så och bli då betydligt billigare med tiden. Teoretiskt kommer det troligtvis kunna köras ännu högre men det vore en trevlig början redan.

Visst självkörande bilar lär kommunicera med nätet absolut. Men tro tror inte att svarstiderna kommer vara något kritiskt. Bilarn lär kunna köra stundtals helt utan uppkoppling. Det skulle aldrig fungera annars då det finns signalsvackor lite här och där ut efter vägarna. Positionering, navigering sker med gps, radar och annan mätutrustning i bilen. Skulle alla bilarna behöva förlita sig på en så snabb uppkoppling jämt skulle det bli en enorm säkerhetsrisk. För att inte tala om all datatrafik som skulle behövas för alla miljoner miljoners bilar som jämt skall kommunicera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NodCommander:

Tekniken gör det billigare för operatören att koppla upp fler användare med högre hastigheter, speciellt med hjälp av off the shelf hårdvara. Detta gör att det teoretiskt sätt kan bli billigare för dig att ha 30GB per månad, eller samma pris för mer. Dock brukar det bli så att operatören tjänar mer pengar i stället

Permalänk
Inaktiv

använder fortfarande ADSL i 2016 så istället för att "rulla ut 5G" så kan dom erbjuda fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnagath:

@NodCommander:

Tekniken gör det billigare för operatören att koppla upp fler användare med högre hastigheter, speciellt med hjälp av off the shelf hårdvara. Detta gör att det teoretiskt sätt kan bli billigare för dig att ha 30GB per månad, eller samma pris för mer. Dock brukar det bli så att operatören tjänar mer pengar i stället

Något fel med fiber? Du får stabil anslutning i alla väder. Sen är det en investering du lär minst gå plus minus noll på (så ingen investering du förlorar pengar på), men du kan också få fler köpare. Fiber är starkt sälja argument idag.

Sen är mastnätet byggt så att en huvudantenn försörjer 10 små, det förklarar varför det är data begränsningar. Helt enkelt nätet orkar inte att alla använder mobilnätet som man gör med det fasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

The Internet of Things?
Törs man hoppas att 5G kommer att köra på IP6 då? , för det kommer ju definitivt att behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag tror problemet ligger i hur folk ser på sitt ansvar i bilen, bara för att det finns knappar och skärmar så betyder det inte att det är okej att pilla med det. Det som möjligen kan sno ens uppmärksamhet är väl navigering men där finns det även röst som hjälpmedel. Människor blir för avslappnade i bilen och det är inte teknikens fel. Tycker inte man ska föra något som helst telefonsamtal när man kör, handsfree eller annat. Jag vet inte riktigt vilken teknik du pratar om som kräver så mycket uppmärksamhet.

Självkörande bilar hindras inte av tekniknivån just nu utan juridik, självkörande bilar har redan visats upp och har körts många mil i tät trafik. Klart det finns gamla bilar i trafik, det ska inte hindra utveckling för det, eller vad vill du säga?

En annan fråga är väl hur kompatibelt det är att blanda gamla oavancerade bilar med bilar somb kör själv. Sen tycks ju folk bli mer och mer osäkra i trafiken. Här omkring är det inte ovanligt att hamna bakom nya bilar som tycker det är helt underbart att ligga cirka 10-20 km/h under skyltad hastighet.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det är väl inte endast bandbredden som lockar, då hade jag redant bytt till 4G 150Mbit men latenstiderna, fick fortfarande märkbar bättre pingtider med ADSL jämfört med 4G LTE så beslöt i slutändan att hänga kvar med 24Mbit ADSL men när 5G väl kommer, blir det nog förändring. Fiber är helt enkelt för dyrt att dra till vårt hus.

5G lär ju ha betydligt lägre latenstider än 4G då dessa självkörande bilar och precisionsoperationsverktyg över distans skulle kräva detta. 5G utvecklas lika mycket just för det att öka bandbredden som sänkning av latenstiderna, båda är lika viktiga aspekter för varför det redan nu håller på utarbetas i så rask takt.

Kan tänka mig att bandbredden när det lanseras för konsumenter så kommer väl ligga på 250Mbit i instegsnivån och uppemot 500Mbit för mera kräsna användare för kanske 390 kr respektive 490 kr eller så och bli då betydligt billigare med tiden. Teoretiskt kommer det troligtvis kunna köras ännu högre men det vore en trevlig början redan.

500Mbit för 490 kr i månaden låter ju bra men antar att det blir nåt idiotiskt med det hela typ en maxtrafik per månad på 10 gb

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Med 5g kan du surfa slut din datamängd på endast 10 sekunder och för detta betalar du endast 599kr per månad. Behöver du mer surf så är det endast 250 kr per 1gb. Fantastiskt! Slå till nu!

Suck... Ge alla fiber och sluta tramsa med den löjligt långsamma utbyggnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum