Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

5:4, 4:3, 16:10 och annat ballt dött?

Tittade lite förstrött på skärmar på Prisjakt, och såg till min förskräckelse att det nästan bara finns 16:9-skärmar. Vadfalls! 16:9 är najs att kolla på film på, men som arbetsmonitor vill jag har något högre. För att läsa text vill man gärna kunna se så mycket psom möjligt å höjden. Har haft en laptop med 16:9-skärm, och det var horribelt.

5:4 gillar jag verkligen.
4:3 känns tråkigt, men är väl egentligen bra.
16:10 känns roligt, men är väl egentligen inte så bra, men i alla fall bättre än 16:9.

Jag sitter just nu kvar med en CRT (! yes) som klarar 1600x1200. Jag har inget behov av att byta just nu, men leker lite med tanken på att göra det inom en snar framtid, och då vill jag ju inte ha någon skärm med färre än 1200 pixlar på höjden. Tänker "fläska" på lite med upplösningen (i förhållande till mina 90-talsillusioner) för att det ska kännas meningsfullt, och efter en titt på några vanliga upplösningar ligger 2560x1600 och 2560x2048 nära till hands. UHD/4K-träsket är jag inte intresserad av, det är för mycket bara.

Men efter en titt på Prisjakt finnes i dessa upplösningar endast några fellistade mammografimonitorer för sexsiffriga belopp, samt ett drygt dussin normala skärmar på uppsvällda 30 tum! Vad hände med pixeltätheten? För bövelen, jag har en 17" laptop med en upplösning på 1920x1200! Jag kan absolut max kosta på mig en 22"-skärm i 16:10 där jag sitter.

Vad ska jag göra? Lägga mig ner och gråta? Fan får inte datorer vara datorer längre för?
Har framtiden något att erbjuda för mig? Eller står lyckan att finna i utlandet?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

du får leva med vad standarderna har blivit för skärmar.

och du kommer gråta ännu mer då det börjat gå över till 21:9 skärmar istället för 16:9 mer och mer dvs ännu bredare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

köp en skärm med ips panel och pivot funktion och rotera den, då får du bra höjd för att läsa text

Permalänk

Dell gör fortfarande skärmar i 16:10 http://accessories.us.dell.com/sna/sna.aspx?c=us&cs=04&l=en&s...

Vet ej om de går att få tag på i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du får leva med vad standarderna har blivit för skärmar.

och du kommer gråta ännu mer då det börjat gå över till 21:9 skärmar istället för 16:9 mer och mer dvs ännu bredare.

Det verkar inte bättre #detvarbättreförr

Skrivet av lille7:

köp en skärm med ips panel och pivot funktion och rotera den, då får du bra höjd för att läsa text

Det löser ju inget problem, det bara vänder på det, bildligt såväl som bokstavligt. Jag kan för all del läsa en lång jäkla spalt, men jag kan inte se några bilder. En dator ska ju, till skillnad från en TV och en elektronisk bok, vara mångsidig.

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Dell gör fortfarande skärmar i 16:10 http://accessories.us.dell.com/sna/sna.aspx?c=us&cs=04&l=en&s...

Vet ej om de går att få tag på i Sverige.

Fast det är ju precis samma crap jag redan nämnt i TS.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian