Nybyggd dator fryser/hänger sig, vad kan vara fel? [4690k, Asus B85M & GTX970]

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator fryser/hänger sig, vad kan vara fel? [4690k, Asus B85M & GTX970]

Hej, har nyss satt ihop en dator
i5 4690k
asus B85M-E
500w nätagg
gtx 970 4gb

iallafall så när jag är på datorn ibland, spelar eller vad som, så fryser allt till utom muspekarn, vad kan det innebära? vad ska jag göra för att förhindra det? tack på förhand och sorry om jag lagt tråden på fel kategori

§3.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Hej, har nyss satt ihop en dator
i5 4690k
asus B85M-E
500w nätagg
gtx 970 4gb

iallafall så när jag är på datorn ibland, spelar eller vad som, så fryser allt till utom muspekarn, vad kan det innebära? vad ska jag göra för att förhindra det? tack på förhand och sorry om jag lagt tråden på fel kategori

Temps?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacman39:

Hej, har nyss satt ihop en dator
i5 4690k
asus B85M-E
500w nätagg
gtx 970 4gb

iallafall så när jag är på datorn ibland, spelar eller vad som, så fryser allt till utom muspekarn, vad kan det innebära? vad ska jag göra för att förhindra det? tack på förhand och sorry om jag lagt tråden på fel kategori

Temps? lite udda val av mobo, gammalt dvs. Kan vara så att du behöver att uppdatera bios. Vad är det för nätdel du har exakt?

Permalänk
Medlem

Låter som ett fel i bios, hårddisk(arna) eller drivrutiner.

Permalänk
Medlem

såatte

se ovan ^^

970 har jag många poolare som haft problem innan de fått ordning på drivrutinerna så är nog ett hett spår bland annat

Permalänk
Medlem

Fryser till? Hur länge då? Hur får du det att fungera igen?

Permalänk
Hedersmedlem

@pacman39 *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (§3.1).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Alle22: vilket program ska jag använda för temps?

Skrivet av onekind:

Låter som ett fel i bios, hårddisk(arna) eller drivrutiner.

hur kan jag titta det då?

Skrivet av onekind:

Låter som ett fel i bios, hårddisk(arna) eller drivrutiner.

hur kan jag titta det då?

@Munzter: okej, jag läste lite på en annan sida och det stod att windows 10 och nvidia strulade lite just nu, dock har jag ingen aning om det är samma som händer för mig

@epkmack: kanske runt 5-8 sec sen fungerar det av sig självt, men musen fungerar samtidigt som när det är fryst, ska se om det händer idag igen

@Kent: tack ska tänka på det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacman39:

@Alle22: vilket program ska jag använda för temps?

du kan kolla genom realtemp, hw monitor, everest osv.

Permalänk
Medlem

@Alle22: okej, jag har ett nätagg från evga på 500w inte modulärt, det kostade 500kr
kollade tempsen nyss, dom var bra

Permalänk
Medlem

@Alle22: så jag har ingen aning vad jag ska göra

Permalänk
Medlem

Har absolut inga problem med Nvidiadrivisar /w10 och gtx 970. Glöm det. Dessutom går muspekaren att röra på även om spelet frusit = har inget med grafikortet att göra.
Testa att uppgradera BIOS och moderkortets alla drivrutiner. Speciellt de för diskstyrning.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra: okej, ska kolla vidare, tack för hjälpen