Permalänk
Medlem

CPU temp fluktuerar, kraschar datorn

Min dator kraschar varje vecka. Ljudet hackar till, sen blir skärmarna svarta, och den stannar så. Fläktarna är fortfarande igång, men skärmarna förblir svarta. Ibland måste jag starta om den flera gånger innan den kommer in i Windows (skärmarna startar upp svarta och inget händer), vilket hintar om en överhettning. Det enda riktiga tecknet jag har på att något är fel är CPU-tempen. Den ligger på 65-70 grader C vanligtvis, men med CPU fan inställt på "max" i BIOS, hoppar tempen istället mellan 50 grader till 70 grader... i idle.

CPU: AMD Athlon X4 760K (Socket FM2)
Mobo: Gigabyte F2A88XM-DS2
CPU-kylare: Coolermaster Hyper 212 Evo

Chassit är väl-ventilerat, och systemet är inte överklockat (utom ram som är satt på 800 Mhz DRAM).
Jag installerade om cpu-kylaren nyligen; rengjorde den på rätt sätt, och satte på ny kylpasta. Sist jag hade problem med det här sa några att kylaren kanske inte är monterad korrekt. Hur kan jag vara 100 % säker på om det är kylaren eller inte som är problemet?

Det enda andra jag kan komma på är mitt PSU, som börjar bli gammalt. Kan det vara den som spökar på något sätt?

Permalänk
Medlem

Om du har datorn igång och känner på kylaren. Är den varm?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Om du har datorn igång och känner på kylaren. Är den varm?

Nej, det är den inte... så det tyder mer på att det är något annat än kylaren, eller att kylaren är felmonterad.

Permalänk
Medlem

@Hìthae: Tyder på att kylaren är felmonterad ja.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@Hìthae: Tyder på att kylaren är felmonterad ja.

men hur kan jag vara säker på vad det är exakt? Kan det inte vara felaktig sensor? Anledningen till att jag säger det är för att tempen hoppar högt och fort - om jag gör något så enkelt som att öppna en ny tabb i Chrome, går tempen upp med över 10 grader med en gång, för att sjunka stegvis ganska fort.

Jag ser också att multipliern ändras automatiskt. Kan det ha något att göra med instabiliteten?