Inet vinner Årets datorbutik 2015

Permalänk

Vi får acceptera att denna ranking inte är särskilt vetenskaplig utan innehåller stort mått av subjektivitet, känslor och tyckande.
Att bedöma sex butiker i fyra kategorier (service, sortiment, leveranstider, prissättning) skulle kräva att man handlar flera gånger under året från samtliga butiker och noga noterar sina intryck och observationer. Det skulle förvåna mig om särskilt många av de 4000 som svarat har gått så metodiskt tillväga.
Självklart kommer många att tycka resultatet är felaktigt eftersom de har andra erfarenheter och åsikter än den majoritet som röstat i varje "deltävling".

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varje år samma visa.

de har inte, bäst sortiment, prissättning eller leveranstider.

Leveranstider är de dock väldigt vassa på, får jag ändå säga själv. Prissättningen och sortimentet bör ju kunna förbättras markant...

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Grattis Inet. Jag har bara positiva erfarenheter från de flesta butiker som gick att rösta på, så jag skulle inte tveka att beställa från någon av dem. CDON behöver bli avsevärt bättre på kundsupport dock.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Inet har helt klart haft bra priser lite till och från, precis som webhallen, komplett, dustinhome m.fl. Leveranstider har jag bara haft bra erfarenheter av. Funkat som det skall. Trevlig personal i supporten när jag har ringt. Sen ja, jag brukar inte handla från inet om de inte har rea då webhallen ligger bara 10 minuter från mig med cykel och så kan man göra upp en affär mellan 4 ögon. Jättekul för inet, i alla fall. Men det är också viktigt med konstruktiv kritik så att de kan bli ännu bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Varför Webhallen är då frågan.
Dom har en jobbig hemsida och ett bonussystem som lätt lurar folk att låsa in sig.
Deras utbud och priser är inte direkt något att hurra över heller.

Komplett har sämre sortiment än Inet om man vill gå efter Prisjakts bedömning på produkter under "Datorer & Delar" kategorin , 3675 produkter för Komplett samt 4179 för Inet.
Bäst pris så vinner Inet överlägset på.
http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=33&cat=328

Trevligt att du säger att Webhallen inte är något speciellt och länkar till prisfighten mot Komplett. Kör man Inet mot Webhallen så kommer Webhallen ut som vinnare, inte med någon stor marginal, men win either way. How to project your own agenda osv.

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=113&cat=32...

Även närapå 50% fler produkter i "Datorer & Delar" kategorin.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Håller med! Förstår inte hur folk röstar. Verkar som att många som röstar inte har erfarenhet av några andra butiker eller så är de en oskriven regel att Inet är bäst på allt oavsett.

Står i reglerna så vitt jag minns att man ska berätta årets erfarenheter. Så handlar om hur mycket man handlar och var man bor. T.ex så har jag bra erfarenheter av webhallen under året och av att jag inte kunnat användat inet som jag annars gillar för de spelrelaterade bitarna som t.ex wehallen kunde erbjuda så kan jag inte rösta något på inet då jag inte minns att jag har handlat av em personligen. Handlat hos alina en gång förra året men inte haft någon derektklotakt eller något som stack ut. Handlade på CDON några få ggr i igen och och alt fungerade riktigt bra. T.ex spel med downlowd kod därav hamnade min röst där igen på upstickare. Min morbror har haft bra erfarenheter med netonet med priser och tillgänglighet på lager för dom föra året men jag har inte handlat från dem öven om jag rekomenderat produketer båder därifrån samt dustin. Rekomenderat en hel del från olika då man sätter ihopp rekomendationer till andra som t.ex både från komplett och inet. Även random från prisjakt som råd, då oftast om jag handlat från dem tidigare och då rekomenderar till personer jag känner.

Summan av kardemumman.
Jag tycker att det känns som att personer röstar på gamal erfarenhet än snarare om de har handlat från tillverkaren det året.
Jag tror snarare det är så, än att folk röstar utan att ha erfarenhet av andra butiker. Har ingen statistik, så det är mun till mun samt egen erfarenhet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Trevligt att du säger att Webhallen inte är något speciellt och länkar till prisfighten mot Komplett. Kör man Inet mot Webhallen så kommer Webhallen ut som vinnare, inte med någon stor marginal, men win either way. How to project your own agenda osv.

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=113&cat=32...

Även närapå 50% fler produkter i "Datorer & Delar" kategorin.

Konstigt, jag körde prisfighten med Inet mot Cdon, Webhallen, Komplett, NetOnNet, Dustin för någon vecka sedan. Det var bara Netonnet som slog dom i pris. Sen var visserligen utbudet aningen större hos större aktörer som ex Komplett, Cdon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Trevligt att du säger att Webhallen inte är något speciellt och länkar till prisfighten mot Komplett. Kör man Inet mot Webhallen så kommer Webhallen ut som vinnare, inte med någon stor marginal, men win either way. How to project your own agenda osv.

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=113&cat=32...

Även närapå 50% fler produkter i "Datorer & Delar" kategorin.

Du måste ha missat att jag valde att ha två olika diskussioner i ett inlägg.
Smått ironiskt det blev men sin agenda

Permalänk
Medlem

Det vart då många ledsna för att "deras"butik" inte tog hem priset!

Och än mer skrämmande är det, att många ska försvara sig att "deras butik" är bäst på allt.

Herregud. Känner lite av en skam när jag läser tråden.

Vi har röstat!

Ta det som en Man/Kvinna

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s:

Min gode herre kom till Malmö och handla på Inet. Sen gå till de andra butikerna. Detta är mer geopolitisk röstning än vad som är bäst. I slut ändan handlar det om, vad är bra saker för mitt IT.

Jag kollar Nordens största websida för allt inom mitt IT (IDG kanske större för proffissionellt folk). Ohhh Sweclockers säger Inet är bäst...jag handlar där Kashing !!!!!!

Permalänk
Medlem

Webhallen har mycket bättre handel över disk än vad inet har, dvs bättre service och allmänt mer tillmötesgående i mitt tycke. Däremot föredrar jag inet när det gäller näthandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inet är riktigt bra, helt klart, men jag kan inte hålla med om att de har bäst sortiment. Däremot har de alltid varit mycket hjälpsamma och snabba på att ta in nya produkter i sitt sortiment när jag bett om det.

Jag bad dom ta in evga 980ti hydro copper, svaret blev nej.

Jag gillar också inet men webhallen är för mig lika bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

OMG i'm in shock!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Det vart då många ledsna för att "deras"butik" inte tog hem priset!

Och än mer skrämmande är det, att många ska försvara sig att "deras butik" är bäst på allt.

Herregud. Känner lite av en skam när jag läser tråden.

Vi har röstat!

Ta det som en Man/Kvinna

Ungefär det du gör med den posten?

Permalänk
Medlem

Synd man inte kan satsa pengar på valfritt spelbolag varje år när omröstningen sätter igång. Det hade visserligen inneburit väldigt låga odds på inet, men säkra pengar!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det går till så här för väldigt många som röstar.

1. Nån som inte kan något om datorer frågar i facebook grupper/andra forum om vad för delar den ska ha i sin dator.
2. Inet har bäst funktion när det kommer till att länka kundvagnar.
3. Folk som köper sin första dator orkar inte söka upp bättre priser och köper allt från inet eftersom kundvagnen länkades därifrån.
4. Personen bygger nu sin dator och stöter på problem, går in på swec för att få hjälp och blir därmed en del av forumet.
5. När denna tävling kommer är det självklara valet inet.

Repeat

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Utan att ha läst öbriga kommentarer: Hade varit skoj om inte alla Inet fanboys blint röstat på Inet. Vad sägs om att faktiskt testa något annat? jag kan "stolt" säga att jag testat samtliga av återförsäljarna och min röst hamnade utan tvekan på Webhallen. IMO

Inte handlat på samtliga butiker men på ett gäng (Inet, Webhallen, Komplett, Proshop är några) senaste året, rösten föll på Inet eftersom de har bra priser (inte billigast på allt men vem är det?), tiden från lagd beställning tills varan finns på mitt utlämningsställe har varit avgjort kortast från dem, servicen har jag inte behövt utnyttja under 2015 men tidigare har de i alla fall varit bra på att hjälpa. Fanboy vill jag inte kalla mig men med knapp marginal tyckte jag att Inet var bäst även i år, kanske rösten förändras inför nästa men det får framtiden utvisa.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hmm vad var det för utmärkelse Webhallen fick nyligen då?

Prisjakt-utmärkelse tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Att CDON faller är väl inte helt otippat. Nu gillar jag CDON men dom kanske är lite för stora för sitt eget bästa. Oslagbara på film är dom, inte helt tokiga på datorkomponenter heller, men serviceärenden tar en j*vla tid, reklamationer och byten likaså som kanske faller in i den kategorin med, service.
Det funkar inte med enbart mejl-/ticketbaserat system, känns inte bekvämt om man ska handla för större summor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Att CDON faller är väl inte helt otippat. Nu gillar jag CDON men dom kanske är lite för stora för sitt eget bästa. Oslagbara på film är dom, inte helt tokiga på datorkomponenter heller, men serviceärenden tar en j*vla tid, reklamationer och byten likaså som kanske faller in i den kategorin med, service.
Det funkar inte med enbart mejl-/ticketbaserat system, känns inte bekvämt om man ska handla för större summor.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet om att man kan streama film idag? Vem köper filmer på frisbees 2015? Herregud..

Permalänk
Medlem

Värdiga vinnare i år igen.

För mig så är service absolut viktigast och där har jag tyvärr riktigt dåliga erfarenheter av tex webbhallen medans inet har det aldrig vart några problem med. Om det kanske är något dyrare på inet så kan jag leva med det. På det mesta jag handlat så har dock inet haft bland de lägsta priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Inet vinner varje år för att folk röstar på dem De har fri frakt på allt du köper (om du använder Sweclockers fri frakt)

För köp över 500:-, vilket Komplett har öppet för alla.

Förr så fanns det ingen gräns på köpesumman hos Inet och fri frakt och på den tiden kunde jag hålla med om att Inet låg i framkant. Deras utbud har aldrig varit överdrivet stort, men oftast "spot-on" och billigt - detta är ingen ren självklarhet i dagsläget.

Jag skulle absolut inte dra mig ifrån att handla ifrån Inet idag, men förr så behövde man knappt gå in på prisjakt eller andra butiker för man visste att totalsumman blev så gott som alltid lägst hos Inet i alla fall.

Skrivet av skog1s:

Det vart då många ledsna för att "deras"butik" inte tog hem priset!

Och än mer skrämmande är det, att många ska försvara sig att "deras butik" är bäst på allt.

Herregud. Känner lite av en skam när jag läser tråden.

Vi har röstat!

Ta det som en Man/Kvinna

Om något så är det väl du som har helt fel inställning när du tror att folk tänker "min butik". Vad jag kan se är det tvärtom - folk som röstar på Inet ser det som "sin butik" och andra har börjat tvivla lite på konceptet att hålla sig lojal till samma butik år ut och år in - utan vidare egentlig anledning.

Vi som konsumenter måste verkligen använda oss av flera butiker och tvinga dem till att bättra sig och locka oss som kunder! De lever på oss - inte tvärtom!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Min högst personliga teori är att kidsen röstar på Inet därför 1) de vill ha rea (prisfest om de vinner). 2) De gillar sina pingvinstänger. 3) De gör de av gammal vana och någon oförtjänt kundlojalitet.

Jag tycker de är synd att ingen annan vinner någon gång. De mjölkar ur betydelsen med hela tävlingen om samma alltid vinner. Dessutom är det obestridbar fakta att Inet inte har bäst sortiment eller priser. Definitivt inte priser. Under året så har alltid Webhallen/Netonnet haft bäst priser då jag jämfört mot Inet. I vissa fall har skiljt bara 150kr i andra uppemot 500kr.

Min personliga betygsättning:

Webbsite / Teknik på nätet
1. Netonnet (mobilanpassning + filter av klass!)
2. Komplett
5. Inet (ingen mobilanpassning)
10. Webhallen (Sämst av alla på allt i princip. Rörig, kassa filter, produkter som inte går köpa (ej hos lev/butik ska väck!) osv.. Sjukt kass.)

Bemötande över disk (Sisjön Göteborg)
1. Inet / Webhallen (Delar plats, inga problem över disk!)

Support / Bemötande då man har problem
1. Webhallen (inga frågor vid mina fall, saker har bytts direkt)
2. Inet (Måste iväg till verkstad och analyseras)
3. CDON (Krångel, tidsödande...)

Bäst priser
1. Webhallen / Netonnet (Delad plats)
2. CDON (Har ibland bäst pris, ogillar starkt deras jobbiga rabattkuponger till höger å vänster, krångel!)
3. Komplett
4. Inet

Bara min personliga åsikt. Ni behöver inte hålla med eller rage:a över att ni har en annan åsikt

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Min högst personliga teori är att kidsen röstar på Inet därför 1) de vill ha rea (prisfest om de vinner). 2) De gillar sina pingvinstänger. 3) De gör de av gammal vana och någon oförtjänt kundlojalitet.

Jag tycker de är synd att ingen annan vinner någon gång. De mjölkar ur betydelsen med hela tävlingen om samma alltid vinner. Dessutom är det obestridbar fakta att Inet inte har bäst sortiment eller priser. Definitivt inte priser. Under året så har alltid Webhallen/Netonnet haft bäst priser då jag jämfört mot Inet. I vissa fall har skiljt bara 150kr i andra uppemot 500kr.

Min personliga betygsättning:

Webbsite / Teknik på nätet
1. Netonnet (mobilanpassning + filter av klass!)
2. Komplett
5. Inet (ingen mobilanpassning)
10. Webhallen (Sämst av alla på allt i princip. Rörig, kassa filter, produkter som inte går köpa (ej hos lev/butik ska väck!) osv.. Sjukt kass.)

Bemötande över disk (Sisjön Göteborg)
1. Inet / Webhallen (Delar plats, inga problem över disk!)

Support / Bemötande då man har problem
1. Webhallen (inga frågor vid mina fall, saker har bytts direkt)
2. Inet (Måste iväg till verkstad och analyseras)
3. CDON (Krångel, tidsödande...)

Bäst priser
1. Webhallen / Netonnet (Delad plats)
2. CDON (Har ibland bäst pris, ogillar starkt deras jobbiga rabattkuponger till höger å vänster, krångel!)
3. Komplett
4. Inet

Bara min personliga åsikt. Ni behöver inte hålla med eller rage:a över att ni har en annan åsikt

Tycker Netonnet har absolut bäst bemötande över disk. :')

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Webhallen har mycket bättre handel över disk än vad inet har, dvs bättre service och allmänt mer tillmötesgående i mitt tycke. Däremot föredrar jag inet när det gäller näthandel.

Måste fråga dig vilka butiker du har varit inne i i så fall för webhallen har verkligen zombies i kassan i jämförelse med inet. Kunskapsnivån inom datorer på kassapersonalen är tio helt olika världar också för den delen.

Gillar båda butikerna, båda skulle kunna vara årets datorbutik i mitt tycke, hos båda butikerna går ärenden för det mesta smidigt, men har du en mer avancerad fråga kan du glömma hjälp direkt i kassan på webhallen medan de anställda på inet verkar vara väldigt kunniga i överlag, kanske med några få undantag.

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: Sveavägen & Sickla. Inets butiker jag har besökt är Hötorget & Barkaby

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tycker Netonnet har absolut bäst bemötande över disk. :')

Jag tycker de har ett opersonligt bemötande över disk. De är inte lika roligt att köpa prylar av unga personer som står där i kassan och säljer datorprylar och dammsugare. De märks att de som jobbar på Inet och Webhallen är genuint intresserade av sakerna själv och inte bara går till jobbet för att försörja sig.

Med de sagt tycker jag inte Netonnet är kass. De har aldrig varit några problem. Men nörden inom mig blir inte lycklig av bemötandet där, bara av priset på varan.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Inte? Tre dagar tar det för mig (som bor i Umeå) att få ett paket från Inet. Samma paket tar fem dagar från Webhallen bara för att ta ett exempel.

Sedan är det även lite lustigt hur folk använder sig själv som norm och anklagar alla som röstar på inet för att "de får pingvinstänger" eller för att "de röstar för att andra säger åt dem att rösta så". Folk kan helt enkelt inte godta att många föredrar Inet (trots något högre pris). Att Inet vinner varje år beror på att folk röstar på dem PUNKT. Istället för att ifrågasätta detta faktum... undra varför färre föredrar säg Webhallen istället.

bor på gotland själv har fått både paket och brev med spel dagen efter att jag beställde ibland oftast tar det bara 2 dagar, alldrig mer än 3.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_:

Hade nog gått ännu fortare om inte "ringmyyuren" varit ivägen. Var tvungen