Arbetsserver för 3D-animationsbolag

Permalänk
Medlem

Arbetsserver för 3D-animationsbolag

Hej,

Har skickat ut min förfrågan till diverse återförsäljare men ännu inte fått svar, då kom jag på att jag har ett gammalt Sweclockers-konto liggandes så varför inte kolla med alla great minds här inne först. Kort backstory:

Vi är ett 3D-animationsbolag med 7 anställda, varav 4 stycken arbetar med produktion och 3 stycken med försäljning/ledning. Samtliga våra arbetsdatorer är byggda av oss själva, så vi har inte tummen mitt i handen på så sätt. Däremot är vi samtliga helt ute och cyklar när det kommer till serverlösningar, och det är precis detta vi behöver.

När vi var färre anställda arbetade vi mot en väldigt simpel NAS, tänk Buffalo LinkStation, som visserligen fungerade men den var mycket långsam och orkade inte arbetsbelastningen. Denna NAS'en kom vi åt på samtliga datorer via nätverket på företagshotellet vi hyr kontorsplats hos och detta fungerade i övrigt mycket bra.

När backup och arbetsbelastning blev ett problem installerade vi hybrid-hårddiskar, 4TB Seagate SSHD, i samtliga datorer och började använda Dropbox-business. Fördelen är att samtliga personer arbetar lokalt vilket gör arbetet mycket smidigt, däremot måste alla filer synkas vilket kan skapa problem. Utöver detta börjar våra 4TB hårddiskar bli fulla och uppgradera dessa utan att synka om all data blir komplicerat. När en sekunds animation kräver 25 stycken separata EXR-bilder på nästan 10mb styck blir det en hel del bilder och datamängd i slutändan. Vi behöver därför en bättre och mer permanent serverlösning.

IT-avdelningen här på kontorshotellet rekommenderade mig att kontakta Dustin och leta efter en mikroserver som de kallade det. Denna skall vara relativt utbyggbar och klara av våra behov utan problem. Frågan är dock vilken typ som är mest prisvärt? Vi kan också bygga en egen server om förutsättningarna och komponenterna är rätt.

Ifall ni har några tips eller förslag på serverlösningar vore detta kanon. Jag sammanställer våra behov nedan:

- 3D-animationsbolag, 7 anställda, 4 stycken arbetar med produktion på heltid.

- Nuvarande lagringsbehov för all data är cirka 4TB, men detta ökar snabbt så minst 8TB behövs till att börja med.

- Eftersom vi arbetar med 3D-mjukvara renderar vi väldigt ofta, det är alltså flera tusentals stillbilder som behöver lagras och flyttas vid varje renderingstillfälle. Förutom detta har vi samtliga arbetsfiler för 3D-mjukvaran, men också efterproduktion och filmfiler. Hårddiskarna behöver vara kapabla att hantera så pass mycket data.

- Samtliga anställda måste kunna ansluta till servern samtidigt och arbeta, både produktion och försäljning. De sistnämnda utför inte så tungt arbete men behöver ändå åtkomst till vissa filer och mappar i deras arbete.

- Servern kommer vara extremt kritisk i arbetet och vi behöver backup av denna. En tanke är att behålla Dropbox på servern så att allt som lagras där säkerhetskopieras.

- På kontorshotellet vi sitter på finns ett serverrum med kylning där vi har tänkt ställa servern. Självklart kommer vi behöva komma åt servern på respektive arbetsdator på ett smidigt sätt, men jag antar detta är något vi undersöka med IT här på plats.

- Vi sitter just nu på fiberlina, 100/100 Mbit till kontoret, men med Gbit-hastighet till hela huset.

Någon specifik budget till detta har vi inte, däremot behöver det vara prisvärt och inte överdrivet överdimensionerat. En viss marginal för expansion behöver vi dock ha då antalet anställda och produktionsbehov förhoppnings växer med tiden.

Hoppas på några vettiga tips och idéer på hur vi kan gå vidare på bästa sätt. Har ni några frågor så fire away

Tack på förhand!

/ Joel

Permalänk
Medlem

Nu är detta inget jag sysslar med, men borde det inte vara en bra ide att skaffa en burk med en RAID lösning direkt... säg exempelvis 6st 4TB i RAID6 då kommer 4st användas till lagring och 2st till partitet (2 diskar kan gå sönder utan att förlora data). Borde bli något mindre än 16TB utrymme att använda.

Permalänk
Avstängd

Hade nog satsat på en riktig server och inte en microserver, med tanke på att den i princip kommer belastas hela dagarna av er och gissar på att ni även renderar på nätterna.

Hade köpt en https://www.dustin.se/product/5010896933/proliant-dl20-gen9-x...

Alternativt: https://www.dustin.se/product/5010816834/proliant-dl120-gen9

Några fler hårddiskplatser i sistnämnda.

8 GB ram, dock bör det uppgraderas till iaf 16GB.

2 hårddiskplatser, med hotswap, och sen 2 stycken 6TB diskar, alternativt större, kör dessa i raid, så har ni även backup på det.

4 hårddiskplatser i den andra om ni känner att behovet för mer utrymme ökar, men samtidigt ökar ju såklart kostnaden.

https://www.dustin.se/product/5010796971/red-soho-nas

Det hade jag iaf föreslagit för er, jag arbetar själv med 3d och även med serverlösningar

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem

Undrar om det på något sätt går att dela upp belastningen så att alla inte alltid behöver komma åt allt.

Jag har inga bra förslag. Jag kan bara tänka mig att det krävs en enklare server med större utrymme för filmarbetet.
.. medan det övriga arbetet kräver mer av servern fast mindre utrymme.
Så jag öppnar bara för alternativet att ha två servrar.

När det kommer till backup är det ju en jäkla viktig soppa. Jag blir trött bara av att tänka på det. Hade gärna anställt någon att bara ta hand om backup.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

En sak jag tänker på är att gigabit internt inte är speciellt snabbt om flera personer ska komma åt mycket data snabbt. Men jag förstår ju att det inte är så lätt att uppgradera när ni hyr.
Med det sagt så känns det nästan som ni måste ha bilderna till animationen lokalt när ni redigerar och/eller renderar men att sedan föra över till lagringen när det är färdigt?
1Gbit (kanske 100MB/s verklig hastighet) allokeras lätt av 7 personer.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

Hade nog satsat på en riktig server och inte en microserver, med tanke på att den i princip kommer belastas hela dagarna av er och gissar på att ni även renderar på nätterna.

Hade köpt en https://www.dustin.se/product/5010896933/proliant-dl20-gen9-x...

Alternativt: https://www.dustin.se/product/5010816834/proliant-dl120-gen9

Några fler hårddiskplatser i sistnämnda.

8 GB ram, dock bör det uppgraderas till iaf 16GB.

2 hårddiskplatser, med hotswap, och sen 2 stycken 6TB diskar, alternativt större, kör dessa i raid, så har ni även backup på det.

4 hårddiskplatser i den andra om ni känner att behovet för mer utrymme ökar, men samtidigt ökar ju såklart kostnaden.

https://www.dustin.se/product/5010796971/red-soho-nas

Det hade jag iaf föreslagit för er, jag arbetar själv med 3d och även med serverlösningar

Kanon, en riktig server låter absolut som ett vettigt alternativ. Fördelen med att arbeta lokalt via Dropbox är ju att endast en person arbetar mot hårddisken, och som du säger kommer istället 4-7 personer arbeta simultant mot samma server och hårddiskar med en ny lösning likt denna.

Tror du 16GB minne räcker eller ska man ha ännu mer för att vara på säkra sidan? Eller snarare, finns det något annat som ger mer bang-for-the-buck annat än minne som man bör uppgradera? Antar att man enkelt kan beställa mer minne i samband med köp av servern.

Två 6TB-diskar i RAID bör räcka ett tag, kostnaden att köpa två till är inte särskilt stor i nuläget. Det viktigaste är väl att diskarna pallar trycket, är det någon fördel att köra t.ex. - http://www.inet.se/produkt/4304943/wd-black-4tb-7200rpm-64mb#... istället?

Tack för svaret.

Skrivet av Sweex:

En sak jag tänker på är att gigabit internt inte är speciellt snabbt om flera personer ska komma åt mycket data snabbt. Men jag förstår ju att det inte är så lätt att uppgradera när ni hyr.
Med det sagt så känns det nästan som ni måste ha bilderna till animationen lokalt när ni redigerar och/eller renderar men att sedan föra över till lagringen när det är färdigt?
1Gbit (kanske 100MB/s verklig hastighet) allokeras lätt av 7 personer.

Jo, det är så klart en fråga värd att beakta. Det är möjligt att vi kan öka bandbredden till kontoret, tror dock inte vi kommer kunna påverka i den mån att det blir mer än Gbit-hastighet om vi inte ska ringa kommunen och be snällt, haha.

Ett alternativ som du säger är att rendera lokalt och föra över detta till servern. Vi måste dock alltid arbeta mot servern med arbetsfilerna i olika program för att strukturen skall funka. Dock renderar vi mestadels på natten då ingen arbetar mot servern.

Permalänk

@flakkz: finns någon budget?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

@tjossanmannen:

Svårt att säga innan jag vet vilken hårdvara som minst krävs för att ens vara värt investeringen. Men spontant, baserat på vad andra skrivit här, så borde en budget på 15-20k räcka väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flakkz:

Kanon, en riktig server låter absolut som ett vettigt alternativ. Fördelen med att arbeta lokalt via Dropbox är ju att endast en person arbetar mot hårddisken, och som du säger kommer istället 4-7 personer arbeta simultant mot samma server och hårddiskar med en ny lösning likt denna.

Tror du 16GB minne räcker eller ska man ha ännu mer för att vara på säkra sidan? Eller snarare, finns det något annat som ger mer bang-for-the-buck annat än minne som man bör uppgradera? Antar att man enkelt kan beställa mer minne i samband med köp av servern.

Två 6TB-diskar i RAID bör räcka ett tag, kostnaden att köpa två till är inte särskilt stor i nuläget. Det viktigaste är väl att diskarna pallar trycket, är det någon fördel att köra t.ex. - http://www.inet.se/produkt/4304943/wd-black-4tb-7200rpm-64mb#... istället?

Tack för svaret.

Jo, det är så klart en fråga värd att beakta. Det är möjligt att vi kan öka bandbredden till kontoret, tror dock inte vi kommer kunna påverka i den mån att det blir mer än Gbit-hastighet om vi inte ska ringa kommunen och be snällt, haha.

Ett alternativ som du säger är att rendera lokalt och föra över detta till servern. Vi måste dock alltid arbeta mot servern med arbetsfilerna i olika program för att strukturen skall funka. Dock renderar vi mestadels på natten då ingen arbetar mot servern.

Med tanke på er kravbild skulle jag inte köpa stora diskar om ni väljer server utan flera mindre för att både öka iops och redundansen.
Om ni sitter på i-området vilket jag misstänker så har det dragits cat7/fiberlänkar i en del kontor där så 10G behöver inte vara uteslutet men ökar ju kostnaden på utrustningen dock så tror jag sweex överskattar bandbreddsbehovet en aning men det hänger lite på hur arbetet utförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Med tanke på er kravbild skulle jag inte köpa stora diskar om ni väljer server utan flera mindre för att både öka iops och redundansen.
Om ni sitter på i-området vilket jag misstänker så har det dragits cat7/fiberlänkar i en del kontor där så 10G behöver inte vara uteslutet men ökar ju kostnaden på utrustningen dock så tror jag sweex överskattar bandbreddsbehovet en aning men det hänger lite på hur arbetet utförs.

Tack för det, vi sitter på Innovatum så det är fullt möjligt att 10G är tillgängligt - får kolla med IT. Om vi talar om denna servern, https://www.dustin.se/product/5010816834/proliant-dl120-gen9, så är där vad jag förstått "endast" fyra 3,5 tums-platser. Om det är backup via RAID som gäller kommer det krävas två platser för en hårddisk så att säga.

Är det bättre att satsa på en server med fler 3,5 tums-platser och köra kanske 3 stycken 2TB-diskar istället för en 6TB i så fall?

EDIT: Kanske en sån här - https://www.dustin.se/product/5010885861/proliant-dl80-gen9

Permalänk
Inaktiv

Ni behöver en server med flera "små" diskar som någon nämnde för iops samt ett quad NIC teamat så att nästan alla får "varsin" lina.
Detta kan man göra billigt med lite möda och beggad eller dyrt med köp-knappen.

Ska servern endast användas som filserver eller även för arbete/rendering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ni behöver en server med flera "små" diskar som någon nämnde för iops samt ett quad NIC teamat så att nästan alla får "varsin" lina.
Detta kan man göra billigt med lite möda och beggad eller dyrt med köp-knappen.

Ska servern endast användas som filserver eller även för arbete/rendering?

Låter vettigt, både mindre men fler diskar men också "quad NIC teamat"...det är dock över min kompetens haha. Får undersöka det närmre, men jag är med på tankesättet

Vi kommer både lagra filer på den, men också arbeta mot den om dagarna. Om vi renderar gör vi det på natten när ingen använder servern, men det kräver kapacitet det med - det är dock inga överdimensionerade produktioner, but still.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flakkz:

Låter vettigt, både mindre men fler diskar men också "quad NIC teamat"...det är dock över min kompetens haha. Får undersöka det närmre, men jag är med på tankesättet

Vi kommer både lagra filer på den, men också arbeta mot den om dagarna. Om vi renderar gör vi det på natten när ingen använder servern, men det kräver kapacitet det med - det är dock inga överdimensionerade produktioner, but still.

Okej, men att arbeta mot den och rendera på den är två olika saker. Ska ni bara arbeta mot den (AKA high end filserver) behövs egentligen inget monster.

Jag skulle säga en lättare xeon, 8gb ram sen lägger ni vikten på många prestandadiskar samt ett quad nic.
För att teaming ska fungera enkelt och smidigt med windows behöver ni även en serverlicens, den billigaste Server 2012 R2 fungerar bra, detta är otroligt lätt att sätta up.

Vill du ha tips på exakta grejjer och hjälp med teamningen när ni köpt hårdvara kan du PM:a mig så hjälper jag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Okej, men att arbeta mot den och rendera på den är två olika saker. Ska ni bara arbeta mot den (AKA high end filserver) behövs egentligen inget monster.

Jag skulle säga en lättare xeon, 8gb ram sen lägger ni vikten på många prestandadiskar samt ett quad nic.
För att teaming ska fungera enkelt och smidigt med windows behöver ni även en serverlicens, den billigaste Server 2012 R2 fungerar bra, detta är otroligt lätt att sätta up.

Vill du ha tips på exakta grejjer och hjälp med teamningen när ni köpt hårdvara kan du PM:a mig så hjälper jag till.

Ah ursäkta, läste fel. Vi kommer rendera mot den, men inte med den. Vi kör GPU-rendering på en av våra workstations så det är inga problem. Det är en High En-filserver vi är ute efter helt enkelt.

Vill man göra det enkelt för sig, även om det inte är mest ekonomiskt, kan man säkert köra på en liknande HP ProLiant med många 3,5 tum-platser och en Windows Server-licens + hårddiskar.

Jag hör av mig när vi kommit lite längre, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flakkz:

Om det är backup via RAID som gäller kommer det krävas två platser för en hårddisk så att säga.

Tänk på att RAID inte är backup, det är ett vanligt missförstånd. RAID används för redundans, om en disk går sönder så kan ni fortsätta arbeta. Det skyddar inte mot att någon tar bort data av misstag, att data blir korrupt, att servern brinner upp, etc. Så ni bör också ha någon backup-lösning, gärna off-site, t.ex. Dropbox som du nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tänk på att RAID inte är backup, det är ett vanligt missförstånd. RAID används för redundans, om en disk går sönder så kan ni fortsätta arbeta. Det skyddar inte mot att någon tar bort data av misstag, att data blir korrupt, att servern brinner upp, etc. Så ni bör också ha någon backup-lösning, gärna off-site, t.ex. Dropbox som du nämnt.

True, det har du rätt i. Jag ska kika på lite olika backup-lösningar. Eftersom vi redan använder Dropbox-business borde det fungera genom att filservern laddar upp det som skrivs på hårddiskarna till Dropbox eller valfri cloud-lösning, som fungerar på liknande eller bättre sätt.

Permalänk
Medlem

För mkt disk skulle jag köpt en supermicroserver på www.mullet.se
Prisvärt och ordentliga prylar.
Värderar ni carepack med snabb inställelsetid (kostar extra) så kör med HP/Dell
konsumentdiskar i en server kör man inte med.
För enkel filserver, quadcore xeon
Renderingsburk, dubbla sockets för mer prestanda.
Kör med riktiga raidkort dvs inte HP:s B-serie som sitter i enklare maskiner om du väljer HP.
Prestandan på ex.vis 5.400 varvare brukar vara helt ok. (kör själv 8st och har ca 800MB read/write per sekund i R5.
Fördelen med 3.5" diskar är att det inte är så dyrt med mkt disk, 2.5" kostar fortf ganska mkt...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tänk över hur mycket data ni kommer växa med det kommande åren och skapa en plan för hur servern ska utökas. Kanske kan äldre och avslutade projekt arkiveras på band eller annan cold storage.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flakkz:

Kanon, en riktig server låter absolut som ett vettigt alternativ. Fördelen med att arbeta lokalt via Dropbox är ju att endast en person arbetar mot hårddisken, och som du säger kommer istället 4-7 personer arbeta simultant mot samma server och hårddiskar med en ny lösning likt denna.

Tror du 16GB minne räcker eller ska man ha ännu mer för att vara på säkra sidan? Eller snarare, finns det något annat som ger mer bang-for-the-buck annat än minne som man bör uppgradera? Antar att man enkelt kan beställa mer minne i samband med köp av servern.

Två 6TB-diskar i RAID bör räcka ett tag, kostnaden att köpa två till är inte särskilt stor i nuläget. Det viktigaste är väl att diskarna pallar trycket, är det någon fördel att köra t.ex. - http://www.inet.se/produkt/4304943/wd-black-4tb-7200rpm-64mb#... istället?

Tack för svaret.

Jo, det är så klart en fråga värd att beakta. Det är möjligt att vi kan öka bandbredden till kontoret, tror dock inte vi kommer kunna påverka i den mån att det blir mer än Gbit-hastighet om vi inte ska ringa kommunen och be snällt, haha.

Ett alternativ som du säger är att rendera lokalt och föra över detta till servern. Vi måste dock alltid arbeta mot servern med arbetsfilerna i olika program för att strukturen skall funka. Dock renderar vi mestadels på natten då ingen arbetar mot servern.

Javisst, allt beror ju på budget etc.
Ju mer minne, desto bättre är de ju.

Ja hårddiskar får man ju kolla på lite olika, jag gav bara ett exempel, men jag brukar rendera lokalt, sen lägger jag över de på servern, men jag vet ju själv som sagt att det tar plats.

Men nån microserver tycker jag inte ni ska satsa på , utan satsa på en rejäl server direkt istället, ni är ju trots allt 7 stycken och ni kommer ju under arbetsdagen i princip alla att använda servern, så jag råder dig att köpa en riktig maskin!

Har ni tillgång till rackskåp med eller?

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

Javisst, allt beror ju på budget etc.
Ju mer minne, desto bättre är de ju.

Ja hårddiskar får man ju kolla på lite olika, jag gav bara ett exempel, men jag brukar rendera lokalt, sen lägger jag över de på servern, men jag vet ju själv som sagt att det tar plats.

Men nån microserver tycker jag inte ni ska satsa på , utan satsa på en rejäl server direkt istället, ni är ju trots allt 7 stycken och ni kommer ju under arbetsdagen i princip alla att använda servern, så jag råder dig att köpa en riktig maskin!

Har ni tillgång till rackskåp med eller?

Ah, håller med. En riktig maskin får det bli

Ringde och pratade med Mullet Scandinavia, samt vår IT-avdelning och det som känns rätt i dagsläget är följande modell med vissa justeringar:

http://www.mullet.se/product.html?product_id=340546

Intel Xeon E5-1620v3, fyrkärnig, 3,5GHz.
4 st Samsung 4GB DDR4 2133 Mhz, totalt 16GB minne.
Separat RAID-kort, framgår inte i listan vilken som är bäst, men vi kommer satsa på RAID 5/6.
5 st Seagate Constellation ES.3 2TB. Totalt 8TB lagring med 5'e disken som redundans vid RAID 5/6.
Antingen SATA DOM, eller separat SSD för operativsystemet.
Windows Server 2012 R2.

Det finns kylrum och rackmontering tillgängligt där vi sitter så detta kommer funka utmärkt. IT kommer hjälpa oss att koppla in och fixa det mesta när allting är inhandlat.

Känns som denna setup blir lagom, med möjlighet att expandera lagringen framöver. Någon form av cloud-backup kommer också behövas, tanken är väl Dropbox för att slippa ändra sökväg till samtliga arbetsfiler. Finns det något avsevärt bättre kan det dock vara värt att kika på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flakkz:

Ah, håller med. En riktig maskin får det bli

Ringde och pratade med Mullet Scandinavia, samt vår IT-avdelning och det som känns rätt i dagsläget är följande modell med vissa justeringar:

http://www.mullet.se/product.html?product_id=340546

Intel Xeon E5-1620v3, fyrkärnig, 3,5GHz.
4 st Samsung 4GB DDR4 2133 Mhz, totalt 16GB minne.
Separat RAID-kort, framgår inte i listan vilken som är bäst, men vi kommer satsa på RAID 5/6.
5 st Seagate Constellation ES.3 2TB. Totalt 8TB lagring med 5'e disken som redundans vid RAID 5/6.
Antingen SATA DOM, eller separat SSD för operativsystemet.
Windows Server 2012 R2.

Det finns kylrum och rackmontering tillgängligt där vi sitter så detta kommer funka utmärkt. IT kommer hjälpa oss att koppla in och fixa det mesta när allting är inhandlat.

Känns som denna setup blir lagom, med möjlighet att expandera lagringen framöver. Någon form av cloud-backup kommer också behövas, tanken är väl Dropbox för att slippa ändra sökväg till samtliga arbetsfiler. Finns det något avsevärt bättre kan det dock vara värt att kika på.

Tycker jag låter vettigt!
Jag visste inte alls vad ni hade för budget heller så va svårt att komma med förslag mer än att tänka på att skaffa riktiga maskiner.

Är det någon speciell anledning ni kommer köra server 2012 r2 eller är det för enkelhetens skull?

Jag själv är ju inriktad mot linux, men det kanske inte är aktuellt i ert fall?
Tycker allt är betydligt enklare när det gäller servrar samt prestandamässigt, men har man någon speciell anledning till att man vill köra windows så finns det ju inget annat val!

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av flakkz:

Dropbox eller valfri cloud-lösning, som fungerar på liknande eller bättre sätt.

Har ni kikar något på ownCloud? Körs på egen server iofs, men ändå - värt att kika på.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Dropbox är en klientapplikation. Någon måste vara inloggad på servern för att det ska köras. Går att lösa autoinloggning. Plus att man kanske bara vill köra backupen på natten.

Sedan satsa på en riktig managerbar switch och ett quad-nic i servern. Aggregera ihop interfacen med lacp och så har ni en varsin 1gbits länk till servern. Kräver dock att ni sitter i samma switch som servern. Är hotellet stort kanske ni får gå via fastighetsnätets switchar och där kanske bara finns 1-2gbit mellan deras switchar

Permalänk
Medlem

@flakkz: mullet vet såklart vad dom sysslar med, och bra att köpa med garanti som företag såklart...Se bara till att skaffa SAS diskar och kör raid10. Sen tycker jag E5-26xx är smuttare, lägre energibruk och fler kärnor.

RAIDkorten är alldeles för dyra i Sverige med

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Tja, du skrev att ni har ett behov på 4TB

Citat:

Nuvarande lagringsbehov för all data är cirka 4TB, men detta ökar snabbt så minst 8TB behövs till att börja med.

Jag chansar på att ni har 4TB data idag som är samtliga projekt, totalen utav nuvarande projekt och arkiverade projekt, som i sin tur kommer att ökas med tiden.
Om detta stämmer hur stor del av denna data är för era nuvarande projekt?
Vi kör nuvarande projekt på en SSD i nätverks-partition P: och arkivering på V: med en vanlig hårddisk i raid. Sen har vi en nätverkspartition för filer som är icke projektspecifik också på en hdd, i ert fall skulle det kunna vara texturer, plugins etc.
SSD:n vi har på servern är på 512GB och passar för vårt arbetssituation. I fall ni behöver större disk än 512 har samsung sina evo diskar på 1TB och 2TB som är relativt billiga och bra, köpte precis en 1TB själv till min nya dator som en extra disk till min samsung 950 pro M.2 disk

Tanken är att ha aktuella projekt på SSD disk och arkivera på HDD

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att ha några SSDs där ni har pågående projekt för att snabba upp accesstiderna. Sedan andra diskar för lagring. Alternativt SAS-diskar direkt och raid 10 för snabb prestanda. SAS-diskar med mycket utrymme är inte gratis heller Dock kostar raidkorten en del med raid 10. Alternativet är att man köper ett kontrollerkort på typ ebay. Kostar typ 1/4 då mycket. Minimum är väl 16 GB man vet ju aldrig vad som kommer att ske framöver. Alternativet med 4*8GB kanske e bättre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

zfs med mirrors skulle jag sikta på. Slipper ni kaozz om RAIDkortet dör då diskarna kan läsas från vilken sas/sata port som helst.

4 consumer SSDer(EVO850 eller Pro) i vad som blir RAID10 plus en Intel S3700 som cache.

Fråga om ex http://www.mullet.se/product.html?product_id=335278 eller http://www.mullet.se/product.html?product_id=334837
DDR3 är så billigt...

Visa signatur

En server här, några servrar där.