MSI Afterburner förstörde min GPU?

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner förstörde min GPU?

Hej!

Mitt grafikkort är ett MSI Geforce GTX 970 Gaming och jag skaffade MSI Afterburner för att få bättre kontroll över det men efter jag har skaffat det så underpresterar min GPU. Innan tryckte jag ca 300 FPS på CS:GO men nu efter jag har laddat ner det trycker det bara rut 170 FPS och enligt MSI Afterburner-grafen så ligger mitt grafikkort på 100% usage. Det enda jag har gjort var att testa trycka upp alla settings på max och körde BF4 i ca 2 minuter tills det frös och stängdes ner. Har testat att trycka på "reset-knappen" i mjukvaran flera gånger och har även ominstallerat MSI Afterburner. Någon som vet varför min GPU underpresterar och hur man fixar det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt ingen aning men om du nu dragit upp alla inställningar i MSI AB på max så var det knappast programmet i sig som förstörde ditt kort utan du själv. Nu tror jag ju inte det är där felet ligger men vem vet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Har du kört upp alla inställningar i MSI afterburner på max?

Permalänk
Medlem

Sätta allt på max är det sista man ska göra, om du har otur har du pajjat kortet tror jag
Och isf är det inte afterburners fel

Permalänk
Medlem

Hahahahaah dagens, programmet gjorde det >:(

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Har du kört upp alla inställningar i MSI afterburner på max?

Skrivet av Nickecs:

Sätta allt på max är det sista man ska göra, om du har otur har du pajjat kortet tror jag
Och isf är det inte afterburners fel

Det är så jag läser det också men samtidigt har jag rätt svårt att se att han hade kunnat spela i hela 2 minuter innan krasch i så fall. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är så jag läser det också men samtidigt har jag rätt svårt att se att han hade kunnat spela i hela 2 minuter innan krasch i så fall. :/

Vet inte om jag ska skratta eller gråta om detta är vad TS gjort.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Hur fick du idén att dra upp allt till max? Det du gjorde då var att "klocka skiten" ur grafikkortet, vilket inte är rekommenderat ens om man vattenkyler kortet. Sorry mannen men du har dödat ditt kort, inte afterburner :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

MSI AB kan, om man köra flera OC program samtidigt, ändra vad som är "stock". Själv korrigerade jag det med mycket pill genom att återigen köra två OC program och utlösa samma bug igen men med dem frekvenserna jag ville ha.

Var otroligt jobbigt när den trodde att stock var 1200/1800@+0mV....(295x2) Krashade flera gånger per sekund men lyckades få tillbaka det till slut.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

Det enda jag har gjort var att testa trycka upp alla settings på max

Tryckte du upp alla settings i Afterburner på max, eller menar du i inställningarna i BF? Att bara ladda ner och installera Afterburner kommer inte påverka din GPU, men om du tryckte upp inställningarna i Afterburner så är det möjligt att du överklockade din GPU till en sådan grad att du permanent skadade den, dock otroligt. Testa att dra ner t.ex Speedfan och kolla fan speeds och graferna på temperaturen under load.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Låter ju som TS har förstört kortet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

dagens tråd

Det är dock inte Afterburner som har gjort något fel...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Dock så tycker jag att csgo verkar få sämre och sämre fps efter varje uppdatering

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd

Nu vet du hur du inte ska göra till nästa grafikkort!

Permalänk
Medlem

Om nu TS dragit upp allting till max så borde väl spelet kraschat mycket snabbare än cirka 2 minuter som han skrivit? Har jag en ostabil klock visar det sig väldigt snabbt i BF4 och då snackar vi inte om att vara ens i närheten utav maxade reglade utan det kan vara så lite som +1 på core som diffar om det kraschar nästan direkt och klocken funkar i spelet. Det kanske kan bero på att han av någon anledning haft något så han kunnat höja volten något extremt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att kortet blev ju inte varmare än vanligt, ca 60 celsius? Och det funkar ju fortfarande bara att det underpresterar en del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Om nu TS dragit upp allting till max så borde väl spelet kraschat mycket snabbare än cirka 2 minuter som han skrivit? Har jag en ostabil klock visar det sig väldigt snabbt i BF4 och då snackar vi inte om att vara ens i närheten utav maxade reglade utan det kan vara så lite som +1 på core som diffar om det kraschar nästan direkt och klocken funkar i spelet. Det kanske kan bero på att han av någon anledning haft något så han kunnat höja volten något extremt?

Ska man kunna dra upp spänningen (det heter inte "volten") rejält i MSI AB krävs det att man kryssar i en ruta som kommer upp och varnar en om att det kan gå åt helvete. Har man gjort det får man skylla sig själv om det händer nåt dumt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du testat att starta om datorn? Jag fick artefakter när jag klockade och sen fick jag bara halva scoren i 3dmark. Men efter en omstart löste det sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §8 (brott)*

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

Grejen är ju att kortet blev ju inte varmare än vanligt, ca 60 celsius? Och det funkar ju fortfarande bara att det underpresterar en del.

Suck... Varför är du inne och pillar i saker du inte har en aning om? Trodde du att "mem clock" eller "core clock" var något för att få spelet att se snyggare ut?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Suck... Varför är du inne och pillar i saker du inte har en aning om? Trodde du att "mem clock" eller "core clock" var något för att få spelet att se snyggare ut?

Indirekt hade han ju i så fall inte haft helt fel

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Bre:

Grejen är ju att kortet blev ju inte varmare än vanligt, ca 60 celsius? Och det funkar ju fortfarande bara att det underpresterar en del.

kvittar hur varmt det hinner bli.

för höga inställningar kan döda chip innan de äns kommit över rumstemp.

och med max inställningar i msi afterburner vad är det +400Mhz som är max på gpu och videoram så lär de grilla banor riktigt bra speciellt med lite extra power påmatat också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@hoski: Eller hur problemet är ju att det inte kom upp nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

@hoski: Eller hur problemet är ju att det inte kom upp nånting

Det går inte ens att öka volten i mV utan att gå in i inställningar och kryssa för en ruta.

Rätta mig om jag har fel. Men om man sätter in en alldeles för hög hastighet skadar väl inte så länge som volten inte gick i taket?

Permalänk
Hjälpsam

Med lite tur har Brew inte rört spänningen och med ytterligare lite tur har kortets inbyggda skyddskretsar räddat det.

Testa att avinstallera MS Afterburner helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan ju vara drivrutinerna som spökar. Kan ju nollställa drivrutinerna vid en felaktig OC och krasch. Testa installera om dom. Kanske ett longshot men tar ju inte överdrivet lång tid heller

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Resetta Afterburner och återställ inställningarna i drivrutnerna till default. Ladda sedan ner det syntetiska testet Unigine Valley. Kör med samma inställningar som Sweclockers har gjort, och jämför resultatet. Då vet du med säkerhet om kortet presterar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Kan ju vara drivrutinerna som spökar. Kan ju nollställa drivrutinerna vid en felaktig OC och krasch. Testa installera om dom. Kanske ett longshot men tar ju inte överdrivet lång tid heller

Tack äntligen en konstruktivt svar ska testa detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME4ME:

Resetta Afterburner och återställ inställningarna i drivrutnerna till default. Ladda sedan ner det syntetiska testet Unigine Valley. Kör med samma inställningar som Sweclockers har gjort, och jämför resultatet. Då vet du med säkerhet om kortet presterar som det ska.

Tack så mycket hoppas det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Med lite tur har Brew inte rört spänningen och med ytterligare lite tur har kortets inbyggda skyddskretsar räddat det.

Testa att avinstallera MS Afterburner helt.

Redan testat :/

Skickades från m.sweclockers.com