Permalänk

EPS12V till P4?

Sitter med nätaggregat som har EPS12V men ingen P4 och självklart kör moderkortet, MSI B75MA-P45, på P4.
Frågan är om det finns någon addapter som funkar? Kjell&Co verkar ha från P4 till EPS12V men inte omvänt.P4 till EPS12V

Eller blir det att köra på molex till P4 adapter? Inet molex till P4 eller blir det något strul om jag inte använder ATX 12V 8-pin kontakten och kör med molex adaptern?

ATX 12V 4-pin (P4)

ATX 12V 8-pin (EPS12V)

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Plugga in de fyra första pinsen av kontakten i moderkortet och testa om det funkar. Borde funka

Varför jag säger att det borde funka är för att jag varit med om samma sak, fast på andra hållet, d.v.s. där det satt en 8-pins kontakt på moderkortet men där de fyra sista var förtäckta och inte behövdes.
Så som jag förstått det så är det samma uppsättning pins i de fyra sista, d.v.s. om CPU:n behöver mer ström från PSU:n.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

@PointMan: okej, kan ju se om jag hinner testa under helgen eller om någon annan hinner kommer med något annat råd innan. Har lite dålig koll på nätaggregaten och deras olika kablar.
Den datorn, som ska bli en freenas, kör med en liten i5 2320 med TDP 95W så den där extra P4 känns lite overkill speciellt då den troligen aldrig kommer få 100% mer än eventuell omkonstruktion utav raid

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Medlem

Du kan plugga in den i P4 kontakten som Pointman sa. Så länge som ingen annan komponent är i vägen för de så kommer de att fungera bra.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD