Permalänk
Medlem

Få meddelande när dator stängs av

Tjenare, har en spelserver här hemma, och skulle vilja veta om det finns någon tjänst som kan skicka t.ex. sms eller någonting som är kopplat mot en app där jag kan få meddelanden från servern om den t.ex. skulle stängas av, av någon anledning eller omstarter osv.
Då jag lär ansluta till datorn efter uppstart för att kontrollera lite grejer

Vet inte om detta är rätt del men hoppas det iallafall.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bli lite svårt, det är bättre att kolla den från en annan dator eller så pingar du den kontinuerligt typ var 5 minut eller vad som passar, det ger inte mycket trafik men håller koll på om servern är nåbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas några appar på play store, har dock ingen erfarenhet av dom. Kolla "Server status monitor" och "server down alarm". Är det minecraft det handlar om såg jag att det fanns ett gäng separata appar för just det syftet, sök bara på server minecraft eller dyl.

Permalänk
Medlem

Pinga går ju att göra som mrgaffe skrev, dock blir det lite svårt när man jobbar att pinga sin server hela tiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av slobbann:

Pinga går ju att göra som mrgaffe skrev, dock blir det lite svårt när man jobbar att pinga sin server hela tiden.

Det är väl inte så svårt att pinga från nån annan dator eller mobilen och skicka ett mail eller sms/larm av nån typ i mobilen om servern inte svarar ?
Du behöver ju inte direkt göra det manuellt, det finns ju även onlinetjänster som gör det och skickar larm om servern är onåbar.
Du kan också köra nåt enkelt script hos en vän som pingar och larmar om det blir fel om du inte vill ta ett abonnemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://uptimerobot.com

Har själv använt tjänsten i flera år och den fungerar bra. Rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargylet:

http://uptimerobot.com

Har själv använt tjänsten i flera år och den fungerar bra. Rekommenderas

Kollat igenom och ser ut som det jag letar efter, kommer testas!

Permalänk
Medlem

Vill du krånga till det lite och göra det mer avancerat kan du sätta upp ett övervakningssystem med t. ex Zabbix (http://www.zabbix.com). Kör det på t. ex en RaspberryPi så kan du övervaka alla möjliga system du har hemma.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Well själv pingade jag min serverdator var 10e minut och så fort den la ner fick jag en tweet och ett mail om det. Kanske något du kan använda dig av?