Permalänk
Medlem

Brygga telias router?

Tjenare, har lite problem med Telia och serverhosting.

Hostar minecraft server+webserver(Endast dynmap) med 100/100mbit fiber
Jag gillar verkligen inte routern jag har från telia "Technicolor tg799vn v2" då den krånglar nå äckligt mycket, och flera gånger händer det att lösenordet för att komma åt den slutar fungera vilket slutar med en återställning av hela skiten.

Funderar därför på att köpa en egen och låta telia brygga deras istället.

Men då har jag några funderingar

Vet ni någon bra router som är användarvänlig och stabil(Självklart bra trådlös också)?
Om jag bryggar ska jag då koppla följande:
Fiberuttag >Telias router(TVn kopplas in i telias router) > Egen router > Switch > Alla hemdatorer/Server

Eller går det att göra på något smartare sätt?

Permalänk
Medlem

asus ac66 är riktigt stabil och trevlig. den kan du brygga IPTV själv med också. finns en guide på sweclockers. då kan du skippa deras dåliga router.

jag kör själv fiberuttag->asus router->4 datorer/1 minecraft server/1 nas från detta. iptv har jag bara testat och det fungerade. men jag kollar inte på tv så

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbann:

Tjenare, har lite problem med Telia och serverhosting.

Hostar minecraft server+webserver(Endast dynmap) med 100/100mbit fiber
Jag gillar verkligen inte routern jag har från telia "Technicolor tg799vn v2" då den krånglar nå äckligt mycket, och flera gånger händer det att lösenordet för att komma åt den slutar fungera vilket slutar med en återställning av hela skiten.

Funderar därför på att köpa en egen och låta telia brygga deras istället.

Men då har jag några funderingar

Vet ni någon bra router som är användarvänlig och stabil(Självklart bra trådlös också)?
Om jag bryggar ska jag då koppla följande:
Fiberuttag >Telias router(TVn kopplas in i telias router) > Egen router > Switch > Alla hemdatorer/Server

Eller går det att göra på något smartare sätt?

Personligen använder jag routern jag fått från min ISP. Det är en technicolorburk som gör sitt jobb och jag har inga problem med den.

Men vill du brygga så ska du koppla som du föreslagit. Tänk på att du ska ansluta din router i LAN4 på TG799:an och kolla att bryggningen verkligen lyckats genom att kika på WAN-adressen i din router.

Permalänk

Hade bryggat med Telias Thompson-router och en Asus RT-N66U och jag upplevde ändå ganska mycket problem. Är inte så haj på det här med nätverk men kontentan var att Asus-routern tappade kopplingen utåt. Kopplade jag däremot in min bärbara rätt ut via Thompson-routern så funkade det.

Hade det inte varit för routerns dåliga placering längst in i ena hörnet av lägenheten hade jag nog bytt ut Thompson-routern mot min Asus rakt av. Det finns flera trådar här på forumet som tar upp hur man konfigurerar sin router för IPTV från Telia.

Idag kör jag samma Asusrouter kopplad till burken vi får in stadsnätet från och upplever inga problem alls.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

asus ac66 är riktigt stabil och trevlig.

Det är just denna jag stog inne på elgiganten för inte så länge sen och höll i, men slog aldrig till. Men blir nog kanske den nu ändå

Ser på komplett att folk klagar på att det är krångligt att öppna portar och pratar om moddade versioner av mjukvaran i routern.
Är detta något du märkt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbann:

Det är just denna jag stog inne på elgiganten för inte så länge sen och höll i, men slog aldrig till. Men blir nog kanske den nu ändå

Ser på komplett att folk klagar på att det är krångligt att öppna portar och pratar om moddade versioner av mjukvaran i routern.
Är detta något du märkt av?

är du säker på att du kollar denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082 och inte denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2767056
jag har aldrig haft problem med att öppna portar alls. hade inte använt routerns GUI på över 2 år (hade en n66 innan) och när jag uppgraderade till ac66 så behövde jag fixa porten till min minecraft server. det tog mig 1 minut att hitta allt jag behövde göra.
och moddade mjukvaror finns till routern ja, om du hellre vill köra tomato eller liknande. jag kör dock stock

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbann:

Ser på komplett att folk klagar på att det är krångligt att öppna portar och pratar om moddade versioner av mjukvaran i routern.
Är detta något du märkt av?

Fast det beror nog mer på skit bakom knapparna, gemene man har ingen aning om vad en port forward är och hur man testar att det funkar. En port forward är ingen "rocket science" och alla routrar klarar av det utan problem. Det handlar bara om att man måste veta vad man håller på med.

I sammanhanget är det kanske intressant att veta att jag aldrig har misslyckats med att öppna portar på min TG799. Och då har jag ändå hängt här på forumet rätt mycket och många gånger testat portar som andra användare haft problem med.