Problem med signalstyrka i hyreshus för tv

Permalänk

Problem med signalstyrka i hyreshus för tv

Hur ska jag förklara detta bäst, jag har problem med signalstyrka i ett större hyreshus modell, där det är inkopplat kabeltv i källarvåning. Sen går det ut 2 kablar ifrån denna modul som går ut i respektive 2 trappuppgångar.

På den ena sidan är bilden klockren och inga störningar, om vi kontrollerar signalstyrkan på tv'n så landar vi på cirka 69-80%.

Sen har vi andra trappuppgången där det finns 5 lägenheter, i 3 av dessa är det klockren bild. Samtidigt som de andra 2 är det riktigt dålig bild "myrornas krig störning".

Kabeln ifrån källaren är kopplad att den går in i en lägenhet och fäst i dosan för TV uttag och sen går den vidare ifrån radiouttaget till nästa lägenhet. Vi förutsåg att det möjligen är kabelbrott på den kabeln som skapar störningen tills vi stötte på ett märkligt problem.

För att ni ska förstå så säger vi att vi har lägenhet A och B

A ligger under B, när jag kopplar ur tv uttaget i lägenhet B så försvann signalen i lägenhet A.

Problemet är dock att i lägenhet A så är bilden klockren, samtidigt som den i B är riktigt risig, trots att kabeln troligen kommer ifrån B till A.

Hur är detta möjligt ? Vad kan skapa störningar i signalen.

Av totalt 10 lägenheter så är 2 dåliga och de andra 8 har god kvalitet.

Finns det någon apparat som gör det möjligt att koppla direkt på en kabel för att se vilken signalstyrka denna har ? Så att man kan lokalisera om det är kabelbrott eller vart störningen finns.

Mvh Joel

Permalänk
Medlem

B är sist i kedjan va? Då låter det som att det "märkliga problemet" beror på att det saknas slutmotstånd i B.

Att det blir dålig bild kan bero på samma sak, eller att signalen är för svag. Kan också vara att någon bytt sitt uttag och då satt in ett slututtag (som saknar dämpning).

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...