Permalänk
Medlem

Ny dator fryser vid spel

Hejsan, har byggt en ny dator med helt nya komponenter. Allt rullar på som det ska förutom när det kommer till enstaka tillfällen vid krävande spel(oftast). Hela datorn fryser sig och man hör ett bara sprak i headsetet, måste alltså starta om den med powerknappen.

Har koll på temperaturerna och dem är det absolut inget fel med.

Asus Z170M-Plus
i5-6600K
Asus GeForce GTX 970 OC
2x8GB Crucial Sport DDR4 2400 MHz
Fractal Design Integra M 750W
Windows 7 Ultimate 64-bit

Någon som kan komma med lite hjälp?

Permalänk
Skrivet av skytten4:

Hejsan, har byggt en ny dator med helt nya komponenter. Allt rullar på som det ska förutom när det kommer till enstaka tillfällen vid krävande spel(oftast). Hela datorn fryser sig och man hör ett bara sprak i headsetet, måste alltså starta om den med powerknappen.

Har koll på temperaturerna och dem är det absolut inget fel med.

Asus Z170M-Plus
i5-6600K
Asus GeForce GTX 970 OC
2x8GB Crucial Sport DDR4 2400 MHz
Windows 7 Ultimate 64-bit

Någon som kan komma med lite hjälp?

dator utan nätagg ?
Windows 7 och skylake kan ge massor av märkliga buggar.

skulle ja valt Win7 så borde det varit enklare ta Haswell/broadwell
och win8 /10 så kan man ta Skylake

hur har du koll på temp och villken temp blir det under stress ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har du överklockat cpun isf återställ i bios (F5).

Samma gäller med grafikkortet, återställ oc.

Vilkea temperaturer får du på processorn och grafikkortet?

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
Tack, glömde det.

Temp normal ~ 35
Temp ingame ~ 57-63

Permalänk
Medlem

@Medien:

Inte överklockat någonting
Kolla GPU över, CPU idle runt 23 grader annars runt 30-33

Permalänk
Medlem

@skytten4:

Har du uppdaterat till senaste bios? Det var något strul med skylake läste jag.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

@Medien:
Nej det har jag inte, finns det något viktigt att tänka på innan jag uppdaterar? Är lite noob på detta haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

@skytten4:

Har du uppdaterat till senaste bios? Det var något strul med skylake läste jag.

Skrivet av skytten4:

@Medien:
Nej det har jag inte, finns det något viktigt att tänka på innan jag uppdaterar? Är lite noob på detta haha

Heh... där har varit mycket strul med skylake, och en hel del moderkort har 10+ BIOS uppdateringar redan innan jul 2015
Denna har bara 9 dock (men den lär väl få 10 när räkningsbuggen rättas till, då den inte är gjord än)

https://www.asus.com/Motherboards/Z170M-PLUS/HelpDesk_Downloa...
Välj ditt OS och sen senaste BIOSet.

Asus brukar ha program för att hantera BIOS uppdateringar i Windows, även om jag själv föredrar det via DOS så kan det vara utmaning för en novis användare.
Jag "tror" att detta är den översta här, men någon får gärna dubbelkolla:
http://www.asus.com/support/Download/3/480/0/12/30/

Det du kan behöva kunna är:
- veta hur du kommer in i BIOS vid boot.
- kunna ladda optimala inställningar
- kunna ev byta boot ordning på HDD/SSD om de skulle komma fel.

Är dock alltid en risk med BIOS uppdateringar, då OM det går åt H, så sitter du där med en svart skärm och en ny dator som inte kan göra något mer än värma rummet med bakgrundsvärme. Om du har en vän som kan hjälpa dig, är det kanske en ide att be om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... där har varit mycket strul med skylake, och en hel del moderkort har 10+ BIOS uppdateringar redan innan jul 2015
Denna har bara 9 dock (men den lär väl få 10 när räkningsbuggen rättas till, då den inte är gjord än)

https://www.asus.com/Motherboards/Z170M-PLUS/HelpDesk_Downloa...
Välj ditt OS och sen senaste BIOSet.

Asus brukar ha program för att hantera BIOS uppdateringar i Windows, även om jag själv föredrar det via DOS så kan det vara utmaning för en novis användare.
Jag "tror" att detta är den översta här, men någon får gärna dubbelkolla:
http://www.asus.com/support/Download/3/480/0/12/30/

Det du kan behöva kunna är:
- veta hur du kommer in i BIOS vid boot.
- kunna ladda optimala inställningar
- kunna ev byta boot ordning på HDD/SSD om de skulle komma fel.

Är dock alltid en risk med BIOS uppdateringar, då OM det går åt H, så sitter du där med en svart skärm och en ny dator som inte kan göra något mer än värma rummet med bakgrundsvärme. Om du har en vän som kan hjälpa dig, är det kanske en ide att be om det

Behöver jag avinstallera den förra drivrutinen innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytten4:

Behöver jag avinstallera den förra drivrutinen innan?

Nope.

BIOS flash handlar i grund och botten att du ska programmera om ett litet chip på moderkortet som gör hela din dator till just... en dator.
Det enda du kan göra är att byta mjukvaran på detta lilla chippet mot ett nytt, inget annat. När du lägger in en ny, ersätter den det gamla.

Dock kan inställningar i tex BIOS behöva ställas rätt igen, därav att man gärna ska gå in och ladda optimerade inställningar, efter en flashning.

Permalänk
Medlem

Har lyckats uppdatera BIOS nu men har fortfarande kvar problemet, händer ca 2 gånger om veckan men blir mer irriterande för varje gång, vad är ens felet? Kan det va nåt annat än grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Är alla drivrutkner installerade rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Finns ingenting du kan göra vad jag vet, jag har samma problem och har testat allt. Jag misstänker dock att asus bios-uppdatering inte hjälpte, för alla jag känner med skylake har samma problem även efter 1602 updaten.. Jag pratade med intel idag, efter en timmas diskussion med deras live-support så säger dom att dom ska skicka ut en ny cpu till mig. (Vilket jag är tveksam på om det kommer hjälpa, det är väl samma fel på alla deras processorer om dom inte gjort någon ändring i tillverkningen.

Har även mailat asus om bios-uppdateringen, väntat 2 veckor på svar, kan höra av mig när dem svarat.

Edit; Kolla asus hemsida igen, ditt moderkort fick en ny update dagen efter du flashade ditt, den kanske funkar!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*bump raderad*

@skytten4 Den typen av inlägg som bara är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Olaboy: Har du kvar samma problem? För mig har det fungerat fint men verkar har kommit tillbaks nu igen, eller så har jag bara haft tur ett tag..

I alla fall har du någon lösning på problemet nu? :/

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att dra in Windows 10 och testa?
Kan vara som någon skrev att just windows 7 har problem med det chipset osv

Har du dragit på alla uppdateringar även rekommenderade uppdateringar?
Drivrutiner, är de uppdaterade?
Vilket antivirus kör du?

Permalänk
Medlem

@Bumbi85: Saken är det att det är exakt det är problemet jag har:
http://www.sweclockers.com/nyhet/21590-intel-skylake-fryser-v...
http://arstechnica.com/gadgets/2016/01/intel-skylake-bug-caus...

Har senaste BIOS-versionen och trodde det hade löst problemet men det hade det inte, har fått det 2-3 gånger igen.

Folk snackar om att höja dram voltage? Är det nåt som stämmer?

Någon på sweclockers måste ju ändå ha lite tips på hur jag kan lösa denna "relativt kända" bugg..

Permalänk
Medlem

Hmmm kan vara läge att öppna en support ticet hos tillverkaren på detta, om det är så att det är en bugg i BIOS som de inte lyckats lösa än.

Gällande volt delen så kan jag tyvärr inte hjälpa dig, kan inget direkt om det.

Permalänk
Medlem

Du kan även testa att installera en äldre version till grafikkortet ditt.
Jag vet att många har skrivit mycket om att drivrutiner nyare än 362.00 har orsakat väldigt mycket med problem. allt ifrån krascher i spel, till system som inte går att använda alls, så blivit tvingad att använda DDU och gå tillbaka till äldre version.

Så du skulle kunna testa gå tillbaka till 362.00 om du är på en av de nyare. själv så sitter jag på
361.75 och har inte vågat uppdatera till nyare då jag läst så mycket skräckhistorier. och har inte haft behov till det, då systemet mitt verkar vara stabilt och alla spel jag spelar har stöd med drivrutinerna jag sitter på.

Men ja, jag vet inte hur viktigt det är att använda DDU att gå tillbaka till äldre drivrutiner, men gör gärna det för att vara på den säkra sidan?
Detta verkar vara en ganska okej guide att förstå: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2pnfjx/guide_u...

Hoppas det löser sig.

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423856-dataskarmen-har... , enligt dem i denna tråd så startar DDU om datorn i felsäkert läge åt dig och sedan tillbaka till normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Hmmm kan vara läge att öppna en support ticet hos tillverkaren på detta, om det är så att det är en bugg i BIOS som de inte lyckats lösa än.

Gällande volt delen så kan jag tyvärr inte hjälpa dig, kan inget direkt om det.

Mjo, har också funderat på det. Men är det Intel eller moderkortstillverkarna som ligger bakom problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@obbeluff: Har inte ens 362, har 361.4.. nånting. Men är nästan säker på att detta inte är ett GPU problem. Det är nånting med denna CPU+z170serien+minnena

Men vet fan inte vad jag ska göra för det

Permalänk
Medlem

Börja med att kontakta din moderkortstillverkare, då jag tror det är där problemet ligger.
Alternativt införskaffa en Windows 10 licens och installera det istället och testa.

Permalänk
Medlem

Får du något felmeddelande i Windows loggen av vad det är som kraschar?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

@blackis: Det enda som står är att windows stängdes av oväntat.

Har fått frysningarna igen nu, men denna gång när jag startade datorn igen så var datumet i windows resetat, vad kan det bero på?

Permalänk

Hade samma fel som dig, jag satte grafikkortet i andra pci sloten har inte fryst sig sen dess

Permalänk

Jag har samma problem. Brukade frysa vid start av dator och det berodde på MSI AFterburner som fryste när det startade med windows.

Men efter att jag började fiffla med överklockning så började jag få frysningar vid spel. Jag testade med att sänka klocken. öka voltage etc. till slut gav jag upp o återställde allt och kunde spela felfritt i en vecka. sen kom frysningarna tillbaka och till o med gav mig BSOD (fått det typ två av 30 frysningar). ibland har frysningarna haft soundloop ("DRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR), ibland inte.

==================================================
Dump File : 050916-6864-01.dmp
Crash Time : 2016-05-09 00:30:26
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x00000101
Parameter 1 : 00000000`00000031
Parameter 2 : 00000000`00000000
Parameter 3 : fffff880`024e4180
Parameter 4 : 00000000`00000003
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+70380
File Description : NT Kernel & System
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.23392 (win7sp1_ldr.160317-0600)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+70380
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\050916-6864-01.dmp
Processors Count : 4
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 279 240
Dump File Time : 2016-05-09 00:31:55
==================================================

Det luktar ärligt talat CPU/Ram minne. Har funderat på VCCIO, öka Vcore (utan att öka klock), stänga turbo boost, stänga alla power save features, memtest86 etc. eller till o med formattera skiten.

SPecs: i5 6600k, 16GB Ram, EVGA G2 750W, R9 390 NItro, Gigabyte z170xp-sli, BX100 500gb SSD.
Senaste bios (fick frysningar innan biosflash också), GPU, chipset drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av constipation:

Jag har samma problem. Brukade frysa vid start av dator och det berodde på MSI AFterburner som fryste när det startade med windows.

Men efter att jag började fiffla med överklockning så började jag få frysningar vid spel. Jag testade med att sänka klocken. öka voltage etc. till slut gav jag upp o återställde allt och kunde spela felfritt i en vecka. sen kom frysningarna tillbaka och till o med gav mig BSOD (fått det typ två av 30 frysningar). ibland har frysningarna haft soundloop ("DRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR), ibland inte.

==================================================
Dump File : 050916-6864-01.dmp
Crash Time : 2016-05-09 00:30:26
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x00000101
Parameter 1 : 00000000`00000031
Parameter 2 : 00000000`00000000
Parameter 3 : fffff880`024e4180
Parameter 4 : 00000000`00000003
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+70380
File Description : NT Kernel & System
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.23392 (win7sp1_ldr.160317-0600)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+70380
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\050916-6864-01.dmp
Processors Count : 4
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 279 240
Dump File Time : 2016-05-09 00:31:55
==================================================

Det luktar ärligt talat CPU/Ram minne. Har funderat på VCCIO, öka Vcore (utan att öka klock), stänga turbo boost, stänga alla power save features, memtest86 etc. eller till o med formattera skiten.

SPecs: i5 6600k, 16GB Ram, EVGA G2 750W, R9 390 NItro, Gigabyte z170xp-sli, BX100 500gb SSD.
Senaste bios (fick frysningar innan biosflash också), GPU, chipset drivers.

Jag har inte direkt någon lösning på problemet, det enda jag kan säga är att det är exakt samma problem vi har. Jag har testat att höja dram voltage till 1.3v från 1.2, har kört nu i 3 dagar med det utan frys, hoppas verkligen det har löst problemet även om jag inte tror det...

Men som du sa, nånting verkar bli fucked up för många användare med skylake och z170 serien. Senaste BIOS(ASUS) hjälpte inte för mig heller.

Hur ofta händer det för dig? För mig handlar det om kanske 2-3 ggr i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@skytten4: Tja, skummade igenom tråden lite snabbt bara. Det är inte så att ni kör med vanliga DDR3 minnen i skylake socketen?
För det är isåfall H110 chipseten som stödjer detta, och då snackar vi DDR3L. Dvs spänningmatningen till minnena måste stämma överens med kraven för arkitekturen.

Mvh

Visa signatur

Mvh Bastian

"Undervisar inom IT/Tekniska ämnen"

Permalänk

@Baastiaan92 Nej jag använder iaf DDR4.

@skytten4 va för RAM använder du? Jag har Corsair Vengeance LPX DDR4 2x8GB. Hört att corsairs ska ha problem med z170 (googling). Kanske testar DRAM VOltage 1,25. Får se vad som händer nu. Skriv om du får en frysning! Vad för CPU Volt får du på CPU-z (senaste versionen)?

Det kan variera jättemycket. Ibland får jag inget alls på ett par dagar, ibland kommer det upp mot 4 ggr på en dag. Men det sker BARA vid gaming.

Har kört Prime95 Blend i 2h och small FFT i 1h. Inga krascher atm. Ska köra memtest inatt och fortsätta köra prime95 då jag har tid.

Permalänk
Medlem

@constipation: DDR4 hos mig med, 2x8GB Crucial Sport DDR4 2400 MHz

Kan kolla resten när jag kommer hem ca 13.00