Göra HTPC av befintlig gammal dator

Permalänk
Medlem

Göra HTPC av befintlig gammal dator

Hej,

Har idag en Packard Bell IMedia S2380 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2291168 ) som jag lyckades sno åt mig från min bror när han skulle köpa bärbart istället.

Går omkring med tankarna att det kanske skulle gå att göra en någorlunda vettig HTPC av den. Kanske ge den ett lite finare chassi och hotta upp hårdvaran i den för en rimlig peng. (Har SSD på hyllan som jag planerar att stoppa in).

Har ni några bra rekommendationer?

Tack på förhand

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om du mest ska ha den för film, serier, musik och surf så är det bara att stoppa i en SSD som systemdisk sen är du klar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Den duger bra som den är tycker jag. Visst SSD gör att den startar upp snabbare men i övrigt så ska det fungera. Kör in Kodi och testa lite hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Borde gå att göra en vettig HTPC av den den har ju relativt strömsnåla komponenter (65W cpu, 100W gpu) Vilket borde innebära att den går att göra tillräckligt tyst för att ha i vardagsrummet.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Instämmer med Ronnylov, prova att slänga på Kodi eller vad du nu vill köra och testa loss först innan du investerar i någon ny hårdvara. En SSD kan vara trevlig, men knappast nödvändig. OpenELEC och liknande distar bootar blixtsnabbt från mekanisk drive också, och cachningen av thumbnails och sånt från libraryt vinner inte heller alltför mycket på det.

Ska du byta låda får du nog byta moderkort, nätagg, etc också, och då blir det plötsligt en rätt dyr operation.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Onödigt med ny hårdvara. Det som finns i den fungerar gott och väl till HTPC.

Plex eller Kodi sen är det klart.

Permalänk

du kan ju kolla om du kan byta kylare till passiva om möjligt så får du ner ljudnivån man vill ju inte ha en jumbojet i tvhyllan.

ev även klocka ner cpu´n jag kör en gammal Atom 330 prolle i min htpc på 1.6Ghz eller nå sånt tror de e 2 kärnor möjligen är den 4kärnig och ett Nvidia ION grafikchip.

den har absolut inget problem med att dra runt fullhd blueray filmer eller BR rippar för den delen trots att ja tror den har iaf minst 4-5år på nacken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD A6 3500 2.1Ghz med 4GB ram och ett nvidia 210 512MB och den klarar av 1080p fint iallafall.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd

Jag har en Amd Athlon x2 250 3.0ghz med ett GT210 som fungerar med 1080p.. Det krävs inte mycket.

Permalänk
Medlem

Fast man vill ju att den ska kunna klara av lite tyngre saker än att spela upp 1080p, typ spela up 270p från svtplay, (hur nu det kan vara mer krävande än 1080p from youtube??? men det är det)

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nefrums:

Fast man vill ju att den ska kunna klara av lite tyngre saker än att spela upp 1080p, typ spela up 270p från svtplay, (hur nu det kan vara mer krävande än 1080p from youtube??? men det är det)

Beror väl på om man tittar på svtplay eller inte Förövrigt är ju ett 7660D som killen har ungefär 5 ggr bättre än ett GT210, samt att Svtplay förmodligen använder sig utav flash vilket är cpu-baserat, även där har killen bättre prolle än t ex en Athlon X2 250 som jag har