The Division låter dig välja mellan grafik och högre bildfrekvens på konsolerna

Permalänk
Medlem

Är det något som är "unfair" så är det när folk lägger ner betydligt mer pengar på en PC än en PS4 och straffas för det.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk

"Han nämner dock att versionerna för konsol och PC ändå håller sig relativt nära varandra för att de inte ska skilja sig åt allt för mycket, men att det också vore orättvist mot konsolversionen att göra PC-versionen allt för överlägsen."

Jag förstår verkligen inte det här argumentet. Ta till vara på prestandan och gör spelet så bra som möjligt! Konsolernas begränsningar borde aldrig få komma i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Åh fy f-n! Du visste alltså om detta? Jobbar du hos Massive eller har kontakter där? Hur kunde du sitta på denna informationen om jag får fråga?

Jag vill inte säga exakt vem av uppenbara skäl, har inte sett kontraktet med egna ögon utan informationen kommer från en spelutvecklare jag känner från en annan svensk spelstudio. (Har själv varit spelprogrammerare tidigare - nu utvecklar jag simuleringsmjukvara för industri.)

Det är samma deal på alla större multiplattforms-spel. Handlar om pengarna som vanligt - inte så att utvecklarna inte kan eller inte vill släppa en bättre version till PC, men att göra spel idag är ofta dyrt, så lönsamheten går före. Spel är en marknad med mycket hård konkurrens. Tänk själva: för priset av ett par låtar på vilken online-butik för musik som helst, kan du köpa ett litet spel där lika många soundtracks ingår + kod, grafik och story. Så även om det är tråkigt så klandrar jag dem inte - det är ett resultat av marknaden.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om någon från svenska spelstudion kom in här och la korten på bordet och förklarade vad som egentligen ligger bakom, hur avtalet är uppbyggt med Ubisoft. Våra misstankar som tagits upp här i tråden ligger nog inte alltför långt från sanningen vad gällande konsolernas prioritering framför PC men det vore ändå kul att får höra någon från insidan.

Sen kan man ju tycka att det skulle vara tvärtom att man skapar spelet för PC först och sedan portar till konsoler framförallt nu när konsolerna ligger så nära PC hårdvaran än de gjort tidigare.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Blen en jävla skitstorm på reddit över hur vi PC gamers blir snuvade på grafiken och allt mellan himmel och jord just på grund av konsolerna med Division. Känns som de som gråter mest är de som inte ens fick testa betan som nyligen var. Vet inte med er men för mig var det sjukt snyggt och spelbart, visst inte helt optimerat då det var svårt att hålla sig över 60 fps även med ett 980Ti men lite High istället för Ultra på diverse saker gick man lätter över 60 solida frames varje sekund.

Division är en av de bättre och snyggare betorna man spelat och jag kommer definitivt köpa det när det väl kommer ut (no pre-oder!) men att det blev en sån storm över en random utvecklars kommentar är ju rent ut sagt löjligt. Alla vet vi att konsol har en stor del att säga till i utvecklingen men att bete sig som barn och "ubisoft suger", "ni kommer aldrig få en spänn mer av mig" osv bara för någon utvecklar yttrar detta är så patetiskt.

Kul att konsoler nu får snygghet eller frames-setting men om ni jämför XOne/PS4 och PC är skillnad riktigt stor och även om de skulle kunna lägga in en till option för PC så vad spelar det för roll? När blev folk så grafikkåta?

Näh, testa först och lipa sen vet jag, då kanske ni inser att spel X faktiskt var kul och ni helt glömt bort vad det var ni betedde er som barn över.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Klart spelen begränsas. E3 2013 såg ju spelet mycket bättre ut redan då än den senaste betan gjorde, inte för att säga att betan såg illa ut, den var tillräckligt snygg för mig!
Sedan kanske inte allt var aktiverat under betan heller, något vi kommer se när skarpa lanseringen sker, men jag vore inte förvånad om det helt enkelt är så att PC versionen dragits ner några steg för att inte skapa för stor kontrast mot konsolerna.
Allt annat vore ju ekonomiskt mord, så egentligen inget konstigt.

För övrigt har ju spelmotorn utvecklats att klara konsolhårdvaran och dess krav, E3 demonstrationen 2013 kan ju vara gränsen av vad motorn klarar och inget som är hållbart för det kompletta spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Blen en jävla skitstorm på reddit över hur vi PC gamers blir snuvade på grafiken och allt mellan himmel och jord just på grund av konsolerna med Division. Känns som de som gråter mest är de som inte ens fick testa betan som nyligen var. Vet inte med er men för mig var det sjukt snyggt och spelbart, visst inte helt optimerat då det var svårt att hålla sig över 60 fps även med ett 980Ti men lite High istället för Ultra på diverse saker gick man lätter över 60 solida frames varje sekund.

Division är en av de bättre och snyggare betorna man spelat och jag kommer definitivt köpa det när det väl kommer ut (no pre-oder!) men att det blev en sån storm över en random utvecklars kommentar är ju rent ut sagt löjligt. Alla vet vi att konsol har en stor del att säga till i utvecklingen men att bete sig som barn och "ubisoft suger", "ni kommer aldrig få en spänn mer av mig" osv bara för någon utvecklar yttrar detta är så patetiskt.

Kul att konsoler nu får snygghet eller frames-setting men om ni jämför XOne/PS4 och PC är skillnad riktigt stor och även om de skulle kunna lägga in en till option för PC så vad spelar det för roll? När blev folk så grafikkåta?

Näh, testa först och lipa sen vet jag, då kanske ni inser att spel X faktiskt var kul och ni helt glömt bort vad det var ni betedde er som barn över.

När blev folk så grafikkåta säger killen med ett GTX980Ti. När slutade du bry dig om grafik? Vi kan byta annars, hade tänkte köpa det bästa kortet i nästa generation, men om du byter ditt kort mot mitt 780Ti så blir vi ju förmodligen båda nöjda. Du slipper använda eller kan inte ens ha det högsta inställningarna i spelen och jag slipper köra låga. Nå vad sägs?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Citat:

vore orättvist mot konsolversionen att göra PC-versionen allt för överlägsen.

Hämmad PC-Version IGEN!!!
Suck när ska dom släppa taget om konsolerna?
Btw syntes klart i spelstreamen från Swec gänget att det var en konsol version med tanke på rörelsemomenten å all inbyggd latens.

Skrivet av Blackie:

Sen kan man ju tycka att det skulle vara tvärtom att man skapar spelet för PC först och sedan portar till konsoler framförallt nu när konsolerna ligger så nära PC hårdvaran än de gjort tidigare.

Nära? dom kör x86, men inte mer nära än så. All hårdvara är uråldrigt i PC perspektiv.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Xaves: Jag har ändrat slutklämmen på artikeln nu, när jag lyssnade igenom intervjun fångade jag helt enkelt inte upp biten om att hålla tillbaks pc-versionen, mitt misstag som jag kan erkänna och korrigera. De återkommande kommentarerna om "Sweclockers är köpta" eller sponsrade är bara onödiga, såvida det inte dyker upp nyheter som är märkta som annonser har vi inte fått några pengar eller sponsringar. Vi har heller inga intressen att att framhålla konsoler över pc, eller vice versa. Jag missade en detalj i intervjun och åtgärdade det, konstigare än så är det inte.

Angående rubriken så stämmer den fortfarande, de tar upp det i intervjun. Jag valde att fokusera på möjligheten att välja mellan visuell kvalitet och bilduppdatering istället eftersom det inte tillhör det vanliga på konsol, men självklart har du all rätt att tycka att vi borde fokuserat på hur pc-versionen förhåller sig till konsolversionen.

Det tackar jag för min gode herre. Sedan var det där med "uppköpta/sponsrade" bara vilda spekulationer med en tvist av humor, självklart vet jag att ni inte är det.

Du borde ha fokuserat på hur PC versionen hålls tillbaka av 6 år gammla dammiga kex.

Skrivet av SCORPIUS:

Tipstack då?? Visste ni om detta och höll på med inlägget när Xaves tipsade er?

Jag är väldigt osäker på detta. För jag tippsade swec om detta två gånger, en gång på söndagen och en gång runt 10 måndag morgon.

Skrivet av hoski:

Man kan endast använda tangentbordet i menyn inne i spelet (inventoryn o det), vilket är problemet.

Rätt, och fel, det var en bugg som gjorde att musknapparna inte fungerade, löstest oftast genom att tabba ut och in igen.

Skrivet av Jacob:

Om vi nu ska gå in på detaljnivå såg vi inte Xaves tips förrän efter publicering av nyheten. Sedan uppskattar vi givetvis alla tips vi får in, men skulle vi tacka alla skulle det bli en lång rad namn att lyfta fram i så gott som allt vi publicerar.

Hm... Så ni såg aldrig mitt tipps jag lade in på Söndagen? Den borde ni ha sett, men eftersom det inte kom upp någon nyhet om det på måndagmorgonen så tipsade jag igen, kl 10.

Skrivet av dpom86:

Jag vill inte säga exakt vem av uppenbara skäl, har inte sett kontraktet med egna ögon utan informationen kommer från en spelutvecklare jag känner från en annan svensk spelstudio. (Har själv varit spelprogrammerare tidigare - nu utvecklar jag simuleringsmjukvara för industri.)

Det är samma deal på alla större multiplattforms-spel. Handlar om pengarna som vanligt - inte så att utvecklarna inte kan eller inte vill släppa en bättre version till PC, men att göra spel idag är ofta dyrt, så lönsamheten går före. Spel är en marknad med mycket hård konkurrens. Tänk själva: för priset av ett par låtar på vilken online-butik för musik som helst, kan du köpa ett litet spel där lika många soundtracks ingår + kod, grafik och story. Så även om det är tråkigt så klandrar jag dem inte - det är ett resultat av marknaden.

Intressant information. Tack!

Skrivet av MiLeS:

"Känns som de som gråter mest är de som inte ens fick testa betan som nyligen var".

"Vet inte med er men för mig var det sjukt snyggt och visst inte helt optimerat då det var svårt att hålla sig över 60 fps även med ett 980Ti"

"När blev folk så grafikkåta?

-Jag är nog en av de personer som grät mest över pc-begränsnings-avslöjandet, men jag njöt av betan i fyra hela dagar, i 4k upplösning dessutom

-Varför kan inte folk lära sig vad optimering handlar om? Bara för ett spel är väldigt krävande betyder det inte att det är dåligt optimerat. Om du i stället tar och tittar på hur pass mycket spelet utnyttjar din hårdvara så skulle du snabbt upptäcka att Division är utmärkt optimerat.

-Det blev de när Crysis kom

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Nära? dom kör x86, men inte mer nära än så. All hårdvara är uråldrigt i PC perspektiv.

Suck!

http://www.gamereactor.se/nyheter/113994/Latt+att+porta+PC-sp...
http://www.nordichardware.se/Grafik/spelutvecklare-qpc-har-kr...

"Playstation 3 var en spelkonsol med helt unik hårdvara där prestandakomponenter och funktionalitet skiljde sig markant från en traditionell PC - på gott och ont. Med de senaste generationens spelkonsoler är hårdvaran snudd på identisk i grunden, inte bara mellan konsolerna Xbox One och PS4 utan även jämfört med en PC."

Kommentar på det?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Suck!

http://www.gamereactor.se/nyheter/113994/Latt+att+porta+PC-sp...
http://www.nordichardware.se/Grafik/spelutvecklare-qpc-har-kr...

"Playstation 3 var en spelkonsol med helt unik hårdvara där prestandakomponenter och funktionalitet skiljde sig markant från en traditionell PC - på gott och ont. Med de senaste generationens spelkonsoler är hårdvaran snudd på identisk i grunden, inte bara mellan konsolerna Xbox One och PS4 utan även jämfört med en PC."

Dold text

Kommentar på det?

... eh? Ja x86(+arm) = PC, å sketen GPU krets därav gammal förlegad hårdvara.
Vad mer finns det att kommentera?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Bloopy: whatever...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Xaves:

Hm... Så ni såg aldrig mitt tipps jag lade in på Söndagen? Den borde ni ha sett, men eftersom det inte kom upp någon nyhet om det på måndagmorgonen så tipsade jag igen, kl 10.

Nix, jag fick gå tillbaka i historiken för att hitta ditt första tips. Hur som, jag besvarade din fråga om hur vi hanterar nyhetstips och varför.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Själv låg jag på soffan och spelade betan på 104" projektor streamat från min dator till Nvidia Shield, fungerade helt felfritt.
Det enda är jag inte har tillgång till tangentbord då (har inget till Shielden). Men skillnaden på prestandan mot PS4 versionen var enorm.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Konsolport är väl det minsta problemet. Portning har fått dåligt ryckte i dagens IT värld.

Portningar gjorde man sedan första Mainframesen kom till efter andra världskriget.
En bra port är lika bra som att skriva om allt från början. Man ändrar helt enkelt det som behövs för att få upp prestandan, fixa kompatibilitet och få funktionaliteten.
Ända orsaken att skriva om något helt och hållet är om nya språk och ISA fundamentalt ändrar prestandan. Men faktum är att Konsolerna har samma ISA, x86 från intel och AMD och GCN för grafik från AMD och allt det återfrns en en PC då konsolerna är en PC. Programeringspråk och API'er är dom samma med i grunden.
Konsolerna kan ha lite extra funktionalitet och trick för bättre prestanda men ingen direkt nackdel.
Så fins väldigt lite ursäkt att lyckas göra en dålig port sedan att prestandan är olika är en sak men grafiken får ju anpassas efter det precis som olika PC's presterar helt olika.

Finns igen orsak att uppfinna hjulet igen liksom.

Oavsett så ser jag portningar som minsta problemet med detta spel.

Bara titta på videon får mig att somna, så FRUKTANSVÄRT GENOMSNITTLIGT alltså.
Du springer omkring, skjuter lite med något smattrande vapen, ser lite blodsprej och skadenummer (snacka om att fucka upplevelsen), motståndaren springer och tar träffar utan synliga skador eller hinder över huvud taget och dör som en pannkaka efter 15st träffar av 5.56 eller 9mm utan någon kroppspannsar.

SÅ TRÅKIGT.

Tänk om man faktiskt fortsatt utveckla skademodellerna dom senaste 20 åren i FPS spel, då menar jag inte absurda sådana där alla lemmar exploderar när motståndaren dör typ Fallout 3/4 style men där folk faktiskt får skador på kroppen som matchar skadan dom får ta och var man träffad och att motståndaren beter sig på ett vis som matchar skadorna dom åsamkats.
Mer dynamiska skademodeller hade gjort spelet mycket mer intresant.

Men jag antar att det är för jobbigt när någon blir skjuten, börjar stappla omkring blödandes för att sedan kollapsa och andas tungt innan dom dör.

Oavsett LITE mer EFFORT FFS kan dom väl stoppa in i sakdemodellerna eller ska ett spel vara så här jävla PC?

En video med Soldier OF fortune från typ 1997 tror jag. Vet att vi spelate demot både SP och MP som satan när vi var 14-15 år på en Pentium 166, senare K6-2 och Pentium 3 i lan.
Mer och bättre skademodeller i det snart 20 år gamla spelet än i denna smörjan kallad Devision.

https://youtu.be/HTas2qG8fe4

Permalänk
Medlem

På PS4-versionen av Rocket League kan man stänga av Vertical Sync, tummen upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Förstå priest om det satt en 7970/290/670/770 i den och vill inte ens tänka på om det satt en high end i3 eller low end i5. Visst kan man drömma. Jag hade definitivt betalat för den men skulle nog vara rätt ensam om det

Skickades från m.sweclockers.com

Hellre bra skit än dåligt skit.

Permalänk
Medlem

@hoski:

hmm om jag inte minns fel så sökte Massive folk med AS kunskaper för ett tag sedan.

ScaleForm är ett middleware som man använder för att göra menyer etc. skulle inte förvåna mig om de gör sina
menyer i ActionScript (Flash). Och därav glömt slå på stödet för mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Konsolport är väl det minsta problemet. Portning har fått dåligt ryckte i dagens IT värld.

Portningar gjorde man sedan första Mainframesen kom till efter andra världskriget.
En bra port är lika bra som att skriva om allt från början. Man ändrar helt enkelt det som behövs för att få upp prestandan, fixa kompatibilitet och få funktionaliteten.
Ända orsaken att skriva om något helt och hållet är om nya språk och ISA fundamentalt ändrar prestandan. Men faktum är att Konsolerna har samma ISA, x86 från intel och AMD och GCN för grafik från AMD och allt det återfrns en en PC då konsolerna är en PC. Programeringspråk och API'er är dom samma med i grunden.
Konsolerna kan ha lite extra funktionalitet och trick för bättre prestanda men ingen direkt nackdel.
Så fins väldigt lite ursäkt att lyckas göra en dålig port sedan att prestandan är olika är en sak men grafiken får ju anpassas efter det precis som olika PC's presterar helt olika.

Finns igen orsak att uppfinna hjulet igen liksom.

Oavsett så ser jag portningar som minsta problemet med detta spel.

Bara titta på videon får mig att somna, så FRUKTANSVÄRT GENOMSNITTLIGT alltså.
Du springer omkring, skjuter lite med något smattrande vapen, ser lite blodsprej och skadenummer (snacka om att fucka upplevelsen), motståndaren springer och tar träffar utan synliga skador eller hinder över huvud taget och dör som en pannkaka efter 15st träffar av 5.56 eller 9mm utan någon kroppspannsar.

SÅ TRÅKIGT.

Tänk om man faktiskt fortsatt utveckla skademodellerna dom senaste 20 åren i FPS spel, då menar jag inte absurda sådana där alla lemmar exploderar när motståndaren dör typ Fallout 3/4 style men där folk faktiskt får skador på kroppen som matchar skadan dom får ta och var man träffad och att motståndaren beter sig på ett vis som matchar skadorna dom åsamkats.
Mer dynamiska skademodeller hade gjort spelet mycket mer intresant.

Men jag antar att det är för jobbigt när någon blir skjuten, börjar stappla omkring blödandes för att sedan kollapsa och andas tungt innan dom dör.

Oavsett LITE mer EFFORT FFS kan dom väl stoppa in i sakdemodellerna eller ska ett spel vara så här jävla PC?

En video med Soldier OF fortune från typ 1997 tror jag. Vet att vi spelate demot både SP och MP som satan när vi var 14-15 år på en Pentium 166, senare K6-2 och Pentium 3 i lan.
Mer och bättre skademodeller i det snart 20 år gamla spelet än i denna smörjan kallad Devision.

https://youtu.be/HTas2qG8fe4

Låter som att du eventuellt skulle gilla spelet Escape from Tarkov som ligger lite i skymundan av någon anledning, ett lir som man verkligen ser framemot

Edit* Ett tips, ta en titt på Developers Diary som finns under Media på deras hemsida https://www.escapefromtarkov.com/#media

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk

Tänk om pyttemjuk och Sony hade konstruerat konsoller med lite bättre hårdvara som inte var seg och slö redan vid lanseringen ! Men de grigia bastarderna har bara vinst och pengar i huvudet. Man har en förväntad livscykel på 10 år, och om tio år kommer dessa konsoller bli ifrånåkta av din tvättmaskin i processorkraft. Varför kunde de inte lagt på ett par tusenlappar och utvecklat dugliga konsoller som åtminstonde kunnat mäta sig med ett GTX950 i prestanda ?

Vi PC gamers sitter på hårdvara som springer i åttor runt de slöa "next-gen *host harkel* konsollerna och är trötta på att spela spel som är nerfade p.g av slöa konsoller och dess fanbase av folk som inte har några krav och nöjer sig med lågupplöst grafik vid 30hz..

Min 5 år gamla PC (som vi köp var mid-range) sopar mattan med NEXT-GEN konsollerna från Sony och pyttemjuk.

Med Nintendo är det en annan sak eftersom dom har en helt annat kvallitet och känsla i sina spel vilket leder till att prestanda inte behöver komma i första hand. Jag tror nästa Nintendokonsoll kommer bli riktigt kul, med likvärdig prestanda som X1 och PS4 och med Nintendos kvallitet på spelen.

Next-Gen... Vilket skämt !

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

När blev folk så grafikkåta säger killen med ett GTX980Ti. När slutade du bry dig om grafik? Vi kan byta annars, hade tänkte köpa det bästa kortet i nästa generation, men om du byter ditt kort mot mitt 780Ti så blir vi ju förmodligen båda nöjda. Du slipper använda eller kan inte ens ha det högsta inställningarna i spelen och jag slipper köra låga. Nå vad sägs?

Jag inskaffade ett 980Ti för att få mer frames, inte för att köra alla spel på Ultra. Låter lite som du gnäller för att just ett 780Ti, som förvisso är ett grymt kort, inte klarar sig lika bra på nya spel som det gjorde för några år sedan och att du måste vänta till nästa generation för att byta.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Jag inskaffade ett 980Ti för att få mer frames, inte för att köra alla spel på Ultra. Låter lite som du gnäller för att just ett 780Ti, som förvisso är ett grymt kort, inte klarar sig lika bra på nya spel som det gjorde för några år sedan och att du måste vänta till nästa generation för att byta.

Vad är nyttan med superhög framerate ? Kör man GSYNC så är flytet gudomligt redan vid 60 fps. 60fps GSYNC slår 150+fps utan alla dagar i veckan.

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Jag inskaffade ett 980Ti för att få mer frames, inte för att köra alla spel på Ultra. Låter lite som du gnäller för att just ett 780Ti, som förvisso är ett grymt kort, inte klarar sig lika bra på nya spel som det gjorde för några år sedan och att du måste vänta till nästa generation för att byta.

Låter lite som att du gnäller på att folk är grafikkåta när du själv är fps kåt? Menar du att det ena är ok men inte det andra? Om folk vill ha bra grafik på sina maskiner det gett en hel del pengar för är väl inte det så konstigt?

Du har betalat en massa för fps, en del föredrar bra grafik. Är det konstigt?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Låter lite som att du gnäller på att folk är grafikkåta när du själv är fps kåt? Menar du att det ena är ok men inte det andra? Om folk vill ha bra grafik på sina maskiner det gett en hel del pengar för är väl inte det så konstigt?

Du har betalat en massa för fps, en del föredrar bra grafik. Är det konstigt?

Jag är inte fpskåt. Hade ett äldre grafikkort än dig och tyckte det var dags för ett nytt. Och jag gnäller inte på folk som är grafikkåta men du verkar ju göra det som klagar på mitt 980Ti. När jag äntligen fick chansen att byta efter många år gjorde jag det, precis som du tänkt göra när nästa generation kommer.

Det jag gnäller på är att folk tar vart enda ord som folk säger bokstavligt som bevis för att "så är det". Det denna snubben sa märks inte alls mot vad man själv och andra upplevt i spelet. Men klart det går bra att hämta högafflarna bara för att det är Ubisoft som gjort det.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Låter som att du eventuellt skulle gilla spelet Escape from Tarkov som ligger lite i skymundan av någon anledning, ett lir som man verkligen ser framemot

https://youtu.be/MmklF4az0pE?t=2m5s

Edit* Ett tips, ta en titt på Developers Diary som finns under Media på deras hemsida https://www.escapefromtarkov.com/#media

Pay to win verkar det ju vara.
https://youtu.be/EF6AGaRr078

Kör linux så får se vad det kan rulla under men igen brådska att hoppa på något tåg. När priset gått ner kanske och om spelet faktiskt lever upp till hypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

för att fov verkligen behövs i ett thirdperson spel. plus vad spelar de för roll om menyerna är konsolifierade? spenderar du all din speltid i menyerna? så länge man kan ändra saker som fullscreen, shadows, resolution etc får dom gärna se precis ut som de skulle på konsollerna.

du behöver inte leta problem bara för att ordet "konsoll" nämns i en tråd om ett pc spel

Alltså va? Han påpekade att Ubisoft ljuger om att dom "behandlar PC-versionen som ett eget spel" och inte porterar det direkt från konsoll. Uppenbarligen gör dom ju det eftersom menyerna är konsolfierade?

Dom säger att dom gör nått som dom inte gör. Sen om man stör sig på just menyerna eller inte är helt orelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Pay to win verkar det ju vara.
https://youtu.be/EF6AGaRr078

Kör linux så får se vad det kan rulla under men igen brådska att hoppa på något tåg. När priset gått ner kanske och om spelet faktiskt lever upp till hypen.

Någon pre-order blir det inte för min del väntar tills spelet släpps och vad betygen blir, brukar mer se Pay to Win som Pay to Loose eftersom man inte behöver kämpa/lära sig fram till sina fördelar

https://www.escapefromtarkov.com/news/id/9
Q: I wonder if the more expensive editions are worth it? What is the point of enhanced starting inventory if I can lose it all in the very first firefight?

A: Although it is possible to lose everything, but only if you take everything with you, without leaving anything in the stash, which is not physically possible.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Konsolport är väl det minsta problemet. Portning har fått dåligt ryckte i dagens IT värld.

Portningar gjorde man sedan första Mainframesen kom till efter andra världskriget.
En bra port är lika bra som att skriva om allt från början. Man ändrar helt enkelt det som behövs för att få upp prestandan, fixa kompatibilitet och få funktionaliteten.
Ända orsaken att skriva om något helt och hållet är om nya språk och ISA fundamentalt ändrar prestandan. Men faktum är att Konsolerna har samma ISA, x86 från intel och AMD och GCN för grafik från AMD och allt det återfrns en en PC då konsolerna är en PC. Programeringspråk och API'er är dom samma med i grunden.
Konsolerna kan ha lite extra funktionalitet och trick för bättre prestanda men ingen direkt nackdel.
Så fins väldigt lite ursäkt att lyckas göra en dålig port sedan att prestandan är olika är en sak men grafiken får ju anpassas efter det precis som olika PC's presterar helt olika.

Finns igen orsak att uppfinna hjulet igen liksom.

Oavsett så ser jag portningar som minsta problemet med detta spel.

Du får portning att låta mycket simplare än vad det är. När Naughty Dog portade The Last of Us från PS3 till PS4 så behövde de skriva om stora delar av motorn för att PS3,s hårdvara är så annorlunda. Det portades otroligt lite spel till Wii trots att det hade en mycket stor del av marknaden. Det var ibland omöjligt utan att förlora stora delar av spelen, eller så kostade det för mycket tid och pengar. När man portade många spel från PS2 till PSP så skar man ofta bort delar av spelet av olika anledningar. Om man använder sig av extremexempel så blir det rent av omöjligt hur man än vrider och vänder på det.

Skrivet av pa1983:

Bara titta på videon får mig att somna, så FRUKTANSVÄRT GENOMSNITTLIGT alltså.
Du springer omkring, skjuter lite med något smattrande vapen, ser lite blodsprej och skadenummer (snacka om att fucka upplevelsen), motståndaren springer och tar träffar utan synliga skador eller hinder över huvud taget och dör som en pannkaka efter 15st träffar av 5.56 eller 9mm utan någon kroppspannsar.

SÅ TRÅKIGT.

Tänk om man faktiskt fortsatt utveckla skademodellerna dom senaste 20 åren i FPS spel, då menar jag inte absurda sådana där alla lemmar exploderar när motståndaren dör typ Fallout 3/4 style men där folk faktiskt får skador på kroppen som matchar skadan dom får ta och var man träffad och att motståndaren beter sig på ett vis som matchar skadorna dom åsamkats.
Mer dynamiska skademodeller hade gjort spelet mycket mer intresant.

Men jag antar att det är för jobbigt när någon blir skjuten, börjar stappla omkring blödandes för att sedan kollapsa och andas tungt innan dom dör.

Oavsett LITE mer EFFORT FFS kan dom väl stoppa in i sakdemodellerna eller ska ett spel vara så här jävla PC?

En video med Soldier OF fortune från typ 1997 tror jag. Vet att vi spelate demot både SP och MP som satan när vi var 14-15 år på en Pentium 166, senare K6-2 och Pentium 3 i lan.
Mer och bättre skademodeller i det snart 20 år gamla spelet än i denna smörjan kallad Devision.

https://youtu.be/HTas2qG8fe4

Jag tänkte ungefär som du för typ 10 år sedan.

Att det har stått still i 20 år är lite av en halvsanning. När de gjorde SoF 1 så var det en relativt enkel lösning om man bara tänker tekniskt. Det finns exempel på spel som har pressat gränserna som exempel: Soldier of Fortune 2 Double Helix (2002), där var kulhålen riktiga hål. Om du sköt någon i huvudet så gick det igenom kraniet, igenom hjärnan och ut på andra sidan. Man kunde krossa kraniet i flisor och hacka hjärnan i småbitar, då de förstörbara bitarna var uppdelade i otroligt små segment. Hela kroppen kunde man verkligen strimla.

Jurassic Park: Trespasser (1998) var jättetidig med fysik. Spelet kör med samma grund modell av fysik som Half-Life 2. Det spelet försökte sig på något otroligt svårt, det försökte ha ordentlig fysik på dinosaurierna, så att de skulle påverka hur de gick och allt möjligt. Det här var långt innan ragdolls och fysik var en grej i spel, dock på grund av det så käka spelet rikligt med prestanda och var otroligt buggigt.

Du har även spel som Killzone 3 som försökte ha dynamiska rörelser beroende på vart soldaterna blir träffade, om de stod still eller rörde på sig, om de stod i en sluttning osv. Och det spelet är inte direkt ensam om det.

Sen är det ju så att äldre spel hade mycket simplare modeller, platta texturer och simpla skuggor och ljus. Medans dagens spel har helt andra krav på sig och det märks lätt om det inte ser bra ut. Det är även en hel del effekter, filter, animationer som tar en hel del tid att utveckla i jämförelse med förr och prestandakraven ökar rätt rejält om man ska ha avancerade förstörbara modeller till skillnad från gamla spel.

Som spelföretag måste man fråga sig "Är det värt det. Är det viktigt för spelet?" och svaret är oftast nej, det tar en massa tid och resurser som de kan lägga på andra saker. Dock så finns det fortfarande företag som utvecklar modeller som kan ta skada, det bästa exemplet är Tripwire interactive,s Killing Floor 2. Kolla upp det spelet om du är intresserad. https://www.youtube.com/watch?v=rB7FYfRPwpo

Sen har du design aspekten, om det verkligen passar in i spelet. Om vi tar The Division som exempel så kan jag hålla med om att det hade varigt trevligt om man kunde se på karaktärerna när de blir skadade, det ger inlevelse och hjälper till att se hur skadad karaktären faktiskt är förutom just livmätaren. Dock skulle jag säga att det inte är särskilt viktigt för det spelet, det är inte så jätterelevant för spelets design utan det finns bättre saker att lägga resurserna på. Däremot tror jag inte att helt förstörbara modeller så det sprutar blod överallt skulle passa in i spelet överhuvudtaget. Det skulle se skitlöjligt ut om spelare vandra runt med stora skotthål i hela kroppen och halva kroppen bortsprängd så man ser stora delar av skelettet för att det just är ett RPG där kulorna inte dödar på en gång.

När det kommer till att det dyker upp siffror som visar hur mycket skada karaktärerna tar så är det ett designval som hör ihop med att det är ett RPG, det är inte battlefield om du trodde det. Designaspekter ska styrka varandra och att lätt kunna se hur mycket skada man gör är väldigt typiskt RPG spel. Om du vill vara riktigt petig gällande realism gå och lira gamla Rainbow Six spel eller ARMA, alla spel ska inte ha samma typer av gameplay, allt ska inte vara realistiskt. Faktiskt så säljer helt realistiska spel otroligt dåligt och är en riktigt liten nischmarknad, och nu när spelen kostar miljarder att utveckla så vill de ha tillbaka sina pengar som de investerat. Kan rekommendera första DeusEx på svåraste svårighetsgraden, du dör på en gång och träffar någon armen så har du ingen fungerande arm längre.

Jag är ett stort fan av förstörbara modeller och ja tyvärr finns det för lite av det på marknaden men grejen är den att det inte passar in på majoriteten av spelen på marknaden. Visst ytligt med texturer skulle funka i en hel del och det är lite tråkig att det inte används lite oftare.

tldr: Kort och gott, det kostar mer tid, pengar och prestanda än vad det smakar. Det passar inte alltid heller designen på spelet.

Permalänk

@Hoster: Jodå men FX serien passa inte direkt in på deras ström och TDP budget och CMT var väl inte direkt den bästa designen för spel, inte direkt att två 4 kärniga Jaguar processorer är så mycket bättre mer än att det drar mindre ström.

Permalänk
Skrivet av Underklockaren:

Tänk om pyttemjuk och Sony hade konstruerat konsoller med lite bättre hårdvara som inte var seg och slö redan vid lanseringen ! Men de grigia bastarderna har bara vinst och pengar i huvudet. Man har en förväntad livscykel på 10 år, och om tio år kommer dessa konsoller bli ifrånåkta av din tvättmaskin i processorkraft. Varför kunde de inte lagt på ett par tusenlappar och utvecklat dugliga konsoller som åtminstonde kunnat mäta sig med ett GTX950 i prestanda ?

Vi PC gamers sitter på hårdvara som springer i åttor runt de slöa "next-gen *host harkel* konsollerna och är trötta på att spela spel som är nerfade p.g av slöa konsoller och dess fanbase av folk som inte har några krav och nöjer sig med lågupplöst grafik vid 30hz..

Min 5 år gamla PC (som vi köp var mid-range) sopar mattan med NEXT-GEN konsollerna från Sony och pyttemjuk.

Med Nintendo är det en annan sak eftersom dom har en helt annat kvallitet och känsla i sina spel vilket leder till att prestanda inte behöver komma i första hand. Jag tror nästa Nintendokonsoll kommer bli riktigt kul, med likvärdig prestanda som X1 och PS4 och med Nintendos kvallitet på spelen.

Next-Gen... Vilket skämt !

Här har du en lite förklaring till varför det ser ut som det gör.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Sen måste man tänka på att konsolerna släpptes 2013 och var nog rätt spikade 2012. Man får hoppas på att Nintendos nya konsol har zen och polaris för Intel lär det ju knappast vara och Nvidia är rätt ute där med då AMD har både CPU och GPU inhouse och är billigast med bäst villkor. Dagens konsoler hade lite otur att allt AMD hade att erbjuda var 7000 serien och FX cmt design eller Jaguar.
Skickades från m.sweclockers.com

Sen så brukar konsoler ha en väldigt strikt ström och TDP budget vilket inte direkt hjälper.