Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort

Har idag följande spec:

Gigabyte GA-H97-HD3
8 gb ram
ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP
Intel Core i5 4460 3,2 GHz
Samsung SSD
Be quiet! KRAFT 500W (Ska uppgradera till 750W modulärt istället)

Funderar på att uppgradera grafikkortet, finns det något grafikkort som skulle passa mina övriga spec? Vill kunna spela en del spel med lite högre grafikinställningar. Skulle ett https://www.komplett.se/product/846401/datorutrustning/grafik... göra någon större skillnad med övriga komponenter? Tips mottages! Spenderar helst max 5000:-

Permalänk

Det där grafikkortet skulle funka perfekt. Mycket prisvärt är det också

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Håller med.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Har idag följande spec:

Gigabyte GA-H97-HD3
8 gb ram
ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP
Intel Core i5 4460 3,2 GHz
Samsung SSD
Be quiet! KRAFT 500W (Ska uppgradera till 750W modulärt istället)

Funderar på att uppgradera grafikkortet, finns det något grafikkort som skulle passa mina övriga spec? Vill kunna spela en del spel med lite högre grafikinställningar. Skulle ett https://www.komplett.se/product/846401/datorutrustning/grafik... göra någon större skillnad med övriga komponenter? Tips mottages! Spenderar helst max 5000:-

Riktigt bra kort, du kommer att märka skillnad.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Vilken modell på R9 390 som helst är utmärkt, du bör även uppgradera till 16Gb ram.
du ökar GPU kraften med c:a 80% beroende på vilken upplösning du har på skärmen. ju högre upplösning desto större blir prestanda vinsten.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Tror att ramminnen får vänta ett tag då jag även behöver köpa nytt nättagg. Nuvarande är på 500KW och grafikkortet kräver 750KW. Hittade ett 750W modulärt för en rimlig peng vilket gör att jag hamnar på precis 5000:-

Ska fundera lite, kolla upp grafikkortet lite mera och så innan jag bestämmer mig. Spelar idag tex The Ark på high/medium men hade velat få upp allt till high/ultra helst..

Permalänk
Skrivet av J3ster:

Tror att ramminnen får vänta ett tag då jag även behöver köpa nytt nättagg. Nuvarande är på 500KW och grafikkortet kräver 750KW. Hittade ett 750W modulärt för en rimlig peng vilket gör att jag hamnar på precis 5000:-

Ska fundera lite, kolla upp grafikkortet lite mera och så innan jag bestämmer mig. Spelar idag tex The Ark på high/medium men hade velat få upp allt till high/ultra helst..

Vad jag har hört så är inte ark speciellt bra optimerad. har inte kört det själv men har några polare som har kört det med både 2600k och 4790 tillsammans med ett gtx 970 och då hade dom cirka 40-50 fps på en mix mellan medium och high, det här var dock precis när spelet kom är mycket möjligt att det har blivit bättre.

Hur som helst finns det inget kort idag som presterar bättre än 390 för cirka 3000:-

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Vad jag har hört så är inte ark speciellt bra optimerad. har inte kört det själv men har några polare som har kört det med både 2600k och 4790 tillsammans med ett gtx 970 och då hade dom cirka 40-50 fps på en mix mellan medium och high, det här var dock precis när spelet kom är mycket möjligt att det har blivit bättre.

Hur som helst finns det inget kort idag som presterar bättre än 390 för cirka 3000:-

Där har du faktiskt en poäng men nu tror jag att det har blivit optimerat en hel del sedan dess, dock så finns det mycket kvar att jobba på där för dem! Ska fundera och klura lite på det så får vi se, men lutar åt att det blir ett 390 om ingen annan har något annat tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så där, tänkte bara meddela att jag idag köpte ett R9 390 8GB.. Har dock en fundering angående kablarna jag kopplade på grafikkortet, det är en 8pin och 6pin och båda dessa tog jag från samma utgång på PSUn (Corsair RM750x) och nu påstår en kompis till mig att jag borde tagit 6pin från en utgång på nätagget och 8pin från en utgång för att dela upp strömmen. Behövs det verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Så där, tänkte bara meddela att jag idag köpte ett R9 390 8GB.. Har dock en fundering angående kablarna jag kopplade på grafikkortet, det är en 8pin och 6pin och båda dessa tog jag från samma utgång på PSUn (Corsair RM750x) och nu påstår en kompis till mig att jag borde tagit 6pin från en utgång på nätagget och 8pin från en utgång för att dela upp strömmen. Behövs det verkligen?

Nej, din kompis oroar sig i onödan.
Det går utmärkt att köra båda frrån samma uttag.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Nej, din kompis oroar sig i onödan.
Det går utmärkt att köra båda frrån samma uttag.

Det var det jag misstänkte! ☺️ Märker en viss skillnad på det här kortet o mitt förra. Verkar dock bli något varmare, cirka 84 grader när jag kör the ark.. Haha. Vid vilken temp bör man oroa sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

84 grader tror jag är i mesta laget.
Vad du kan göra är att köpa 2 lådfläktar till för att öka luftströmmen genom lådan.
Du ska köpa såna som snurrar 1000-1300 varv per minut.

Det är även så att Radeon R9 grafikkort blir lite varmare än Nvidia.
Så det är inte så konstigt att du får den tempen.
Nu är det så att grafikkort tål ganska hög temperatur. Så det är ingen större fara.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

84 grader tror jag är i mesta laget.
Vad du kan göra är att köpa 2 lådfläktar till för att öka luftströmmen genom lådan.
Du ska köpa såna som snurrar 1000-1300 varv per minut.

Det är även så att Radeon R9 grafikkort blir lite varmare än Nvidia.
Så det är inte så konstigt att du får den tempen.
Nu är det så att grafikkort tål ganska hög temperatur. Så det är ingen större fara.

Har två stycken fractal design r3 fläktar i fronten och en ut bak. Hade tidigare än i botten som även den tog in luft, men fick ta bort den när jag monterade det nya nätagget. Möjligt att jag skulle kunna köpa en eller två för att sätta i toppen och leda ut värme?

Annars kanske jag får titta på att köpa kraftfullare fläktar alternativt ett nytt chassi... eller bara köra så här

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra. Räcker med 1 till fläkt.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4