Permalänk

IBM Model M SSK - Bolt mod och ISO-konvertering

Här är en dokumentation av min Bolt Mod för mitt senaste tangentbord, ett IBM Model M Space Saving Keyboard (SSK). Det är alltså ett Model M, utan numpad. Exemplar med svensk layout är väldigt svåra att få tag i, men som tur är så kan man konvertera ett amerikanskt tangentbord till vilken layout man vill. Detta kräver dock en hel del arbete, eftersom man behöver göra en bolt mod. Mitt tangentbord är mindre än ett vanligt Model M, men processen är samma.

Vad är då en bolt mod? Jo, det handlar om att öppna tangentbordet och ta bort de plastpiggar som smälts och tryckts ihop för att hålla ihop tangentbordet. Då kommer man åt tangentbordets innersta, alla hammare och membran. Detta görs oftast för att laga defekta Model M, men nu gör jag det alltså i syfte att ändra layouten. En klassisk guide i sammanhanget är denna, från Ripster. Rekommenderas väl om du själv är sugen på att göra detta.
För att göra en ISO-konvertering så behövs en ISO-enter, samt en till knapp. Det behövs också en till hammare, och för säkerhets skull en stabilisator. Alla dessa finns att köpa på Unicomp.

Nåväl, låt oss börja! Utrustning som krävs för denna modifikation är följande:

  • 5,5 mm hylsnyckel, så smal som möjligt

  • C:a 60 skruvar, M2 8mm

  • C:a 60 muttrar, M2

  • Hylsmejsel till muttrarna

  • Skruvmejslar - till skruvarna, samt en spårmejsel

  • Lödkolv

  • Rakblad

  • Borrmaskin eller skruvdragare

  • 1,5 mm metallborr

  • Ev. sandpapper

Utrustning som gör livet lättare:

  • Magnetisk skål

  • Ordentlig belysning

  • Pincett

  • Keycap-puller

  • Hårtork

  • Liten avbitartång.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt! 5/5 för albumet! Synd bara att ett fint ANSI-tangentbord fick sätta livet till och bli ett hemskt ISO :).

Jag har tidigare haft problem med att muttrarna inte riktigt ryms i chassit efter modden vid nut and bolt-mod på model M och föredrar därför s.k. screw-mod, där man skruvar i en självgängande skruv från undersidan istället.

Permalänk
Medlem

jag älskar model M, så skönt o skriva på !

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Underbart! Har själv ett fullstort model M som jag älskar <3

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Kul att ni gillar det! Jag använder Autohotkey för att mappa om tangenterna. Självklart går det att göra genom registret också, men då jag använder flera tangentbord så har jag valt att inte göra så.

Min enkla lilla kod för den intresserade:

SC073::rshift
rshift::rwin

Dold text
Permalänk
Medlem

Underbart, så vackert... Jag är en tangentbords-fanatiker, hehe. 5/5
For sale?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Underbart, så vackert... Jag är en tangentbords-fanatiker, hehe. 5/5
For sale?

Tack ska du ha! Planen är att ha detta tangentbord i min ägo för en lång framtid, tyvärr!

Permalänk

Snyggt byggt! Skojjigt att du använder extra tangenten bredvid höger shift. Fungerar enterknappen bra med den där stabilisatorn? Är rätt säker på att det borde sitta en som har hålet ocentrerat. Använde iaf själv en sådan när jag gjorde samma mod för ett par år sedan.

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Skrivet av krille_AMD:

Snyggt byggt! Skojjigt att du använder extra tangenten bredvid höger shift. Fungerar enterknappen bra med den där stabilisatorn? Är rätt säker på att det borde sitta en som har hålet ocentrerat. Använde iaf själv en sådan när jag gjorde samma mod för ett par år sedan.

Den fungerar, men inte lika bra som mitt andra Model M som har en ståltråd som stabilisator. Du har säkert rätt i att det egentligen skulle behövas en med annan placering av hålet, men det var denna som fanns hos Unicomp och jag har inga tangenter som passar. Om man trycker på understa millimetern av enter så går det lite trögare, inget som stör mig då jag verkar trycka någon annanstans på rutin. Det kanske går att smörja lite för att få tangenten att agera lite mer jämnt.

Extratangenten är kanon, jag brukar sakna Windows-tangenten då jag kör rätt mycket kortkommandon via den, och nu finns möjligheten även på detta bord. Lätt värt en bolt mod, även om tangentbordet redan är den layout (ISO/ANSI) som man föredrar.

Permalänk
Medlem

Vackert att följa arbetet!

Och kudos för tålamodet, skulle gärna ge mig på något liknande själv men om jag känner mig rätt skulle jag halvvägs in hitta något "Ooh shiny" och sen skulle det ligga bortglömt i en låda i 5 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Blev ju riktigt fint det här!
ISO användare som man är, så blev man ju lite sugen! haha.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
99:e percentilen

Det här är ju glorious! Hade mycket gärna velat ha TKL-modellen i min ägo, då vanliga Model M är så stort. Men jag är glad att jag har det iallafall, för det är så löjligt mycket bättre än mitt Cooler Master TKL med röda Cherry-brytare att skriva och programmera på (men värdelöst att spela CS på; det är tur att man kan ha båda).

Gillar att du la till en Windows-tangent, då avsaknaden av den och högerklickstangenten är Model M:s stora nackdel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

värde

Jag har nog 2st M tangentbord, vad kan man få om man säljer dom här på swec?

Permalänk
Inaktiv

Väl värt en femma.
Snyggt med lösning på Windows tangenten också. Enda som möjligen fattades var väl konvertering för att köra via USB. Men PS/2 lär väl fortfarande finnas ett tag till på moderkort för stationära datorer förstås.

Alltid kul att se ovanligare modeller av smått legendarisk hårdvara. Extra så när prylarna fortfarande används nästan 30 år efter de tillverkats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul att så många gillade det här galleriet!

Skrivet av Alling:

Det här är ju glorious! Hade mycket gärna velat ha TKL-modellen i min ägo, då vanliga Model M är så stort. Men jag är glad att jag har det iallafall, för det är så löjligt mycket bättre än mitt Cooler Master TKL med röda Cherry-brytare att skriva och programmera på (men värdelöst att spela CS på; det är tur att man kan ha båda).

Gillar att du la till en Windows-tangent, då avsaknaden av den och högerklickstangenten är Model M:s stora nackdel.

Jag måste säga att TKL-modellen var värd pengarna och jobbet, även om den var dyr. Jag kan knappt använda ett vanligt Model M då jag har ett väldigt litet skrivbord och gillar låg sense på min mus. Knip ett om du får chansen!

Skrivet av Tennethe:

Jag har nog 2st M tangentbord, vad kan man få om man säljer dom här på swec?

Beror såklart på skick, men om dom inte är skadade, alla tangenter funkar samt att de inte saknar några tangenter så kan man få en slant. När de dyker upp på Tradera så går dom för 600 till 1000 kronor.

Skrivet av anon5930:

Väl värt en femma.
Snyggt med lösning på Windows tangenten också. Enda som möjligen fattades var väl konvertering för att köra via USB. Men PS/2 lär väl fortfarande finnas ett tag till på moderkort för stationära datorer förstås.

Alltid kul att se ovanligare modeller av smått legendarisk hårdvara. Extra så när prylarna fortfarande används nästan 30 år efter de tillverkats.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör en PS/2 till USB-dongel, så att det går att hotswappa tangentbord. Model M är kräsna vad gäller dessa adaptrar, då de drar väldigt mycket ström. Den som brukar rekommenderas i sammanhanget, och som jag använder, är denna. Den funkar så bra så att en USB-konvertering känns onödig.

Permalänk
Medlem

Beundrar folk som håller på med sånt här småpillande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X