Permalänk
Medlem

CPU överhettas

Hej! Har haft denna datorn i några månader nu. Problemet är som titeln säger, att CPUn blir överhettad (Upp till 97 grader när jag spelar tyngre spel eller redigerar). Den brukar vara på 50-60 grader när jag inte gör något annat än att surfa lite på webben.

Specs:
Intel i7 930 2.80GHz (Ej överklockad)
20GB DDR3 minne
GTX 660 Ti 2GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kylaren är felmonterad eller så är fläkten helt slut, det är ju en ganska många år gammal CPU....
Kan också vara full med damm.

Bästa är nog om det är stockfläkten som sitter på att skaffa en ny och bättre. kylare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Köpte datorn begagnad av en person på blocket, han har haft den sedan runt 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

Har faktiskt funderat på den, men väntar på att polaren köpt en, så man vet om den funkar så bra folk säger den gör

Permalänk
Medlem

Tycker du ska byta kylpasta det löser nog problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

@ggustavsson: Köpte datorn begagnad av en person på blocket, han har haft den sedan runt 2013

Nja graffikortet är nog från det året, CPU och moderkort bör vara äldre, men kommer inte ihåg riktigt hur länge dessa delar fanns till försäljning, men i7 950 kom under 2009
Men helt OK CPU fortfarande även om den inte hänger med dagens.

Hursom den kylare du fick tips om är bra utan att kosta mycket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har i7 930 och ligegr på max 62c under spel och 32-39c idle , så byt kylpasta och kolla så kylaren sitter rätt! vad är det för kylare du kör med?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

@Solid-Snake: Kör med stock, den som kom med. Han som hade datorn innan hade inte bytt den.

Permalänk
Medlem

Kolla ströminställningarna också kanske, eller spänningen rättare sagt, ibland är moderkortet lite väl generöst (läs: Gigabyte).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StickanN: ah ok, den kanske är i det klenaste laget , skulle du byta till som nämnt ovan dvs Cooler Master Hyper 212 EVO som även jag kör med så är jag övertygad om att du kommer få ned tempen! om inte så har du inte slängt massa pengar i sjön då denna är riktigt prisvärd.

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StickanN:

Har faktiskt funderat på den, men väntar på att polaren köpt en, så man vet om den funkar så bra folk säger den gör

För 115 recensioner bara på inet, med ett snitt av 5 stjärnor säger inget?
Är garanterat en av de bästa kylarna i lågbudgetsegmentet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kylpastan åldras med tiden och blir torr, att byta kylare och pasta för 345kr är en billig investering för att öka livslängden på din CPU.

Permalänk
Medlem

@hoski: Jo det är ju klart men vill veta exakt hur bra den blir med polaren