Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Vad hände med DFI lanparty?

Tjenixen, när man var yngre så fanns det moderkort som hette DFI lanparty som var väldigt bra till överklockning m.m rätt poppis när det begav sig, med gula detaljer på.

Vad hände

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Några år innan DFI lade ner konsumentprylarna gjorde Abit detsamma som även de var omtyckta av entusiaster. Jag tycker DFI hade det bästa socket 939 moderkortet. Deras sista moderkort var väl till Nehalem/X-58/socket 1366. Var väldigt bra till det också.

Var en ingenjör vid namn Oskar Wu som stod bakom både Abits och sen DFIs bästa moderkort.

Permalänk

Just fasen!! Abit mobon har jag också haft, också riktigt fina kort vad jag kan minnas.
Då vet jag iallafall

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Epox är ett annat märke som gått i graven.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Tycker det finns rätt okej utbud av moderkort idag som går att klocka med

Eller är dessa inte bra nog?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Testpilot

Måste säga att idag så är ASUS Maximus-serie väldigt imponerande på överklockningsfronten men utbudet av bra moderkort som har bra överklockningsstöd är ju bra mycket större idag än på den gamla tiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker det finns rätt okej utbud av moderkort idag som går att klocka med

Eller är dessa inte bra nog?

tror snarare att det är betydligt färre konsument tillverkare idag än för 10-15 år sedan.

speciellt företag som DFI som släppte just lanparty i en era där neon och lysande färger överallt var coolt och de tänkte utanför boxen till skillnad mot andra tillverkare som valde att gå en mer safe väg och hålla sig till vad de alltid kört på.

men förstår på ett sätt att de kanske drog sig ur den marknaden när färgexplotions hypen var över och tillverka i stort sett samma moderkort som alla andra bara med en dfi logga på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror snarare att det är betydligt färre konsument tillverkare idag än för 10-15 år sedan.

speciellt företag som DFI som släppte just lanparty i en era där neon och lysande färger överallt var coolt och de tänkte utanför boxen till skillnad mot andra tillverkare som valde att gå en mer safe väg och hålla sig till vad de alltid kört på.

men förstår på ett sätt att de kanske drog sig ur den marknaden när färgexplotions hypen var över och tillverka i stort sett samma moderkort som alla andra bara med en dfi logga på.

Jo det är inte otroligt, pengarna finns ju inte hos konsumenter. Samt att idag är marknaden mer "mättad" än förr när det hände mer saker varje år och marknaden höll på att mogna.

Idag finns ju inte heller lika mycket att konkurrera med heller (allt har ju nästan flyttat in i cpu:n).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Abit NF7-S, också designat av Oscar Wu, det klockade fantastiskt bra och det fanns massor av specialskrivna bios till det. Fina minnen.

Av dagens moderkort så tycker jag att Asus, Gigabyte och MSI är likvärdiga funktionsmässigt. Men Asus har och har haft en liten fördel med att alltid ha ett aningen vassare bios med aningens mer logiska inställningar, därför har det blivit mycket Asus. När det gäller X99 verkar det som att MSI har gjort bästa jobbet, med den bästa fördelningen av PCI-E lanes på korten.

X99 blir intressant igen när Broadwell-E kommer, högst troligt kommer det nya X99-kort i samband med det, ska bli spännande att se vem som ligger på topp då.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

DFI hade väl det första mITX moderkortet för 1156 sockeln. Körde ett sånt med en i5 750.
Kör faktiskt med ett Abit AW9D-MAX med en E8400 i en av mina setups än idag. Dottern brukar lira Minecraft på den riggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

DFI hade väl det första mITX moderkortet för 1156 sockeln. Körde ett sånt med en i5 750.
Kör faktiskt med ett Abit AW9D-MAX med en E8400 i en av mina setups än idag. Dottern brukar lira Minecraft på den riggen.

E8400 var länge sen den pensionerades, men min Q9450 stängdes av för sista gången häromdagen. Den var länge mainrigg med 3.84GHz 24/7, 1200MHz överklockning, dock på ett Asus moderkort. Den slutatde sitt liv som HTPC med SSD och 8GB RAM och flöt faktiskt fint med Ubuntu, tyvärr fick jag mycket nyare och mycket bättre delar över som fick ta över jobbet men inte så att det behövdes direkt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Password:

Några år innan DFI lade ner konsumentprylarna gjorde Abit detsamma som även de var omtyckta av entusiaster. Jag tycker DFI hade det bästa socket 939 moderkortet. Deras sista moderkort var väl till Nehalem/X-58/socket 1366. Var väldigt bra till det också.

Var en ingenjör vid namn Oskar Wu som stod bakom både Abits och sen DFIs bästa moderkort.

Jag tror att problemet först Abit och sen DFI hade var att de satsade hårt på entusiasterna men till stor del saknade och/eller aldrig fick upp volymen på de billigare korten där det finns pengar att tjäna. Problemet med detta är även att entusiasterna inte är trogna sina märken utan väljer det bästa kortet när de uppgraderar oavsett om det står DFI, Abit, Asus eller något annat på det (Well, fanboys är mycket vanligare idag än då så idag hade tex Asus sålt oavsett vad de släppte).
Dessutom hade både Abit och DFI problem med att de överklockade väldigt bra men låg långt ifrån toppskiktet när det gällde stabilitet vilket bara var accepterat om man verkligen var bäst på prestanda, du kunde inte vara medelmåttig och ostabil, då var du kass!

Sist så var båda tillverkare bara bra i väldigt korta eror, Abit hade sitt första bra moderkort med TH7 Raid till socket 423, sockeln som gud glömde, där de helt enkelt var bäst. Efter det kom Socket A och det klassiska NF7-S kortet som bara var outstanding följt av IC7-Max3 till socket 478. Men efter dessa 3 kort som kommer göra Abit oförglömligt hos oss entusiaster fick de inte fram något som var nära att vara bäst och utan en större volym billigare kort var de körda.
Precis som du säger var det Oskar Wu som var med i utvecklingen av NF7-S och IC7 korten men han kom in i bilden efter TH7-Raid så det var när Abit redan var på gång men jag tvekar fortfarande inte på att han var bidragande till att vi fick så bra kort från Abit då sen gissar jag på att han gick till DFI när de ville satsa på Lanparty serien för att de var ett mycket större företag med en stark OEM plattform i ryggen som hade råd att fortsätta satsa.
I vilket fall som var han design chef för Lanparty under socket 754 och 939 tiden när de fullständigt dominerade marknaden men började avancera upp i företaget efter det och är numera "VP of Technology" i DFI.

Permalänk

Hade både IC7 och NF7-s nu när ni nämner namnen, googlade och kände igen de direkt Har för mig att jag hade abit ic7-g dock.

Jo idag spelar det ju nästan ingen roll vilket moderkort man tar, jag är nöjd med utbudet som finns (främst asus), fick lite funderingar bara

Edit: sökte bland lite gamla inlägg och såg att jag sålde mitt IC7-g till Kenta_ponta 2006

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag tror att problemet först Abit och sen DFI hade var att de satsade hårt på entusiasterna men till stor del saknade och/eller aldrig fick upp volymen på de billigare korten där det finns pengar att tjäna. Problemet med detta är även att entusiasterna inte är trogna sina märken utan väljer det bästa kortet när de uppgraderar oavsett om det står DFI, Abit, Asus eller något annat på det (Well, fanboys är mycket vanligare idag än då så idag hade tex Asus sålt oavsett vad de släppte).
Dessutom hade både Abit och DFI problem med att de överklockade väldigt bra men låg långt ifrån toppskiktet när det gällde stabilitet vilket bara var accepterat om man verkligen var bäst på prestanda, du kunde inte vara medelmåttig och ostabil, då var du kass!

Sist så var båda tillverkare bara bra i väldigt korta eror, Abit hade sitt första bra moderkort med TH7 Raid till socket 423, sockeln som gud glömde, där de helt enkelt var bäst. Efter det kom Socket A och det klassiska NF7-S kortet som bara var outstanding följt av IC7-Max3 till socket 478. Men efter dessa 3 kort som kommer göra Abit oförglömligt hos oss entusiaster fick de inte fram något som var nära att vara bäst och utan en större volym billigare kort var de körda.
Precis som du säger var det Oskar Wu som var med i utvecklingen av NF7-S och IC7 korten men han kom in i bilden efter TH7-Raid så det var när Abit redan var på gång men jag tvekar fortfarande inte på att han var bidragande till att vi fick så bra kort från Abit då sen gissar jag på att han gick till DFI när de ville satsa på Lanparty serien för att de var ett mycket större företag med en stark OEM plattform i ryggen som hade råd att fortsätta satsa.
I vilket fall som var han design chef för Lanparty under socket 754 och 939 tiden när de fullständigt dominerade marknaden men började avancera upp i företaget efter det och är numera "VP of Technology" i DFI.

Minnet sviker dig *host*BH6-II*host* Även resten av deras Slot 1 lineup var bra, samt deras KA7 för Slot A. De hade också mycket populära Socket 370-kort, både single och dual socket.

Permalänk
Medlem

Hittade gamla bilder på 2 av mina DFI kort jag hade.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Den färgkombon. Blergh.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Minns att den där fläkten för sydbryggan kunde leva sitt eget liv efter ett tag och fick hela chassit att skaka