Gammalt antivirus på Windows 10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, så kan man kanske säga. Men som jag förstår det har Windows Defender inte lika många och / eller allvarliga sårbarheter som de andra.

Varför då?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag hade Norton internet security på min gamla dator med win 7, när jag uppdaterade till win 10 så stödjs inte den inte på den nya plattformen så jag tror du får investera i ett nytt antivirus, but hey köpa nytt antivirus 1 gång var 10onde år är väl inte så farligt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Sen är det ju så att för att det ska vara lönsamt för en malware-programmerare att leta efter sårbarheter och komma på hur de kan utnyttjas på ett användbart sätt måste det vara väldigt många datorer som har sårbarheten, det är ju trots allt flera månaders jobb för varenda sårbarhet. Eftersom det finns många antivirusprogram och de dessutom är skrivna för upptäcka skadlig kod på olika sätt, är det svårt att få den täckning som är intressant jämfört med att hitta sårbarheter i Windows, Flash och andra program som finns i nästan alla av världens datorer.

Intressant vinkel, hur stort är hotet mot sårbarheterna i antivirusprogrammen. Här är två tidigare poster som tar upp det och som tyder på att det kan vara värt att ta i beaktande när man väljer sitt AV.

#15741351
#15762750

Googlar man Joxean Koret, som står bakom den tidigare indirekt länkade PDF-en, får man upp en bok på Amazon som heter "The Antivirus Hacker's Handbook" (tillverkad september 2015). Man kan ju undra hur många mindre vänligt sinnade som sitter och sätter tänderna i den, just i detta nu.

Skrivet av Dunder:

Varför då?

Ja det vet ju inte jag, det är bara vad jag har hört.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Intressant vinkel, hur stort är hotet mot sårbarheterna i antivirusprogrammen. Här är två tidigare poster som tar upp det och som tyder på att det kan vara värt att ta i beaktande när man väljer sitt AV.

#15741351
#15762750

Googlar man Joxean Koret, som står bakom den tidigare indirekt länkade PDF-en, får man upp en bok på Amazon som heter "The Antivirus Hacker's Handbook" (tillverkad september 2015). Man kan ju undra hur många mindre vänligt sinnade som sitter och sätter tänderna i den, just i detta nu.

Ja det vet ju inte jag, det är bara vad jag har hört.

Okej, då håller jag mig nog hellre till faktan som det finns källor på. MSE hamnar ofta sist i "protection" och det finns ingen anledning till att använda det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Intressant vinkel, hur stort är hotet mot sårbarheterna i antivirusprogrammen. Här är två tidigare poster som tar upp det och som tyder på att det kan vara värt att ta i beaktande när man väljer sitt AV.

#15741351
#15762750

Googlar man Joxean Koret, som står bakom den tidigare indirekt länkade PDF-en, får man upp en bok på Amazon som heter "The Antivirus Hacker's Handbook" (tillverkad september 2015). Man kan ju undra hur många mindre vänligt sinnade som sitter och sätter tänderna i den, just i detta nu.

Ja det vet ju inte jag, det är bara vad jag har hört.

Det är ett långt steg från att en "white-hat" hittar säkerhetshål i ett program eller i Windows tills att det förkommer skadliga program som utnyttjar hålen. Redan för ca 10 år sen var det någon som demonstrerade hur man kunde hacka några BIOS, men det har aldrig förekommit något sånt i verkligheten.

Det är väl inte bara "black-hat" som studerar den boken, om den är bra, utan även antivirusföretagen själva för de är förstås angelägna om att deras program inte ska ha säkerhetsproblem.

Sen får man ju väga risken för att råka på något skadligt som utnyttjar ett säkerhetshål i Windows eller Flash och som då ett bra antivirusprogram stoppar, men inte Defender, mot risken att råka ut för något skadligt som utnyttjar ett säkerhetshål i just det antivirusprogram man valt. Risken för att råka ut för något skadligt som utnyttjar ett säkerhetshål är ju trots allt väldigt låg. Det som idag drabbar privatpersoner verkar vara mest reklamprogram som de installerat själva, och ransomware i lägre utsträckning och det behövs inga säkerhetshål djupt in i Windows eller antivirusprogram för att kryptera användarens egna filer. Det är skillnad på det som företag kan råka ut för med riktade attacker som förberetts i månader för just det företaget.

Det är ju inte värre att ett skadligt program utnyttjar ett säkerhetshål i ett antivirusprogram än att de utnyttjar ett i Windows. I båda fallen kan det i värsta fall vara något som leder långt in i Windows (som när rootkit-infektioner var vanliga), men det kan ju lika gärna vara någonstans som inte kan utnyttjas till något allvarligt. grizzly666 tar upp brandväggar men den inbyggda Windows-brandväggen har så låg säkerhet att den inte är något problem för ett skadligt program som finns i datorn, så ett säkerhetshål i ett brandväggsprogram kan inte göra saken sämre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köra in ett sådant gammalt antivirus på Windows 10. Finns säkert kompabilitetsproblem. Som kan ställa till problem och ge sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, då håller jag mig nog hellre till faktan som det finns källor på. MSE hamnar ofta sist i "protection" och det finns ingen anledning till att använda det.

Ja, testhusen och deras protection-betyg är väl en säker källa om man vill veta vilket AV som jagar flest virus, men en osäker källa om man vill veta hur omfattande sårbarheterna är.

Tanken var ju inte att försöka omvända någon i sin övertygelse om vilket som är det bästa AV-programmet, det har ni diskuterat tidigare, utan bara att svara generellt på om det finns någon anledning för någon att välja, eller att någon har valt, Windows Defender (av säkerhetsskäl).

Skrivet av CeciliaB:

Sen får man ju väga risken för att råka på något skadligt som utnyttjar ett säkerhetshål i Windows eller Flash och som då ett bra antivirusprogram stoppar, men inte Defender, mot risken att råka ut för något skadligt som utnyttjar ett säkerhetshål i just det antivirusprogram man valt. Risken för att råka ut för något skadligt som utnyttjar ett säkerhetshål är ju trots allt väldigt låg. Det som idag drabbar privatpersoner verkar vara mest reklamprogram som de installerat själva, och ransomware i lägre utsträckning och det behövs inga säkerhetshål djupt in i Windows eller antivirusprogram för att kryptera användarens egna filer. Det är skillnad på det som företag kan råka ut för med riktade attacker som förberetts i månader för just det företaget.

Många kloka synpunkter här ser jag.

Vill bara inflika att en annan möjlighet att överväga, om man vill ha en säkrare Windowsdator, är att både använda ett antivirus som inte är fullt med sårbarheter, och att inte surfa (direkt) från Windows. Det är i alla fall det rådet jag har fått, dvs att köra Chrome i en härdad Linux-distro i VirtualBox.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, testhusen och deras protection-betyg är väl en säker källa om man vill veta vilket AV som jagar flest virus, men en osäker källa om man vill veta hur omfattande sårbarheterna är.

Tanken var ju inte att försöka omvända någon i sin övertygelse om vilket som är det bästa AV-programmet, det har ni diskuterat tidigare, utan bara att svara generellt på om det finns någon anledning för någon att välja, eller att någon har valt, Windows Defender (av säkerhetsskäl).

Men det kunde ju inte framföras några sådana anledningar, så... Frågan kvarstår?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Men det kunde ju inte framföras några sådana anledningar, så... Frågan kvarstår?

Nu vet jag inte om jag är med.
Vad jag har hört är de andra AV fulla med sårbarheter (underförstått, fler än Windows Defender).
Det är i alla fall så jag har fått användandet av Windows Defender motiverat, eller ordagrant:

"Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Nu vet jag inte om jag är med.
Vad jag har hört är de andra AV fulla med sårbarheter (underförstått, fler än Windows Defender).
Det är i alla fall så jag har fått användandet av Windows Defender motiverat, eller ordagrant:

"Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter."

Ju större källkod ju fler buggar men också mer skydd.

Sen kan man nog vara rätt övertygad av att alla sårbarheter som antivirusföretagen får reda på fixar de så fort som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Fördelen med Windows Defender är ju att det är så integrerat i Windows. Alla uppdateringar installeras utan att användaren ens märker det och det tynger inte ner systemet som många andra AV-program. Jag är också glad att slippa tjat om att köpa betalversionen och liknande reklam som ofta kommer från gratis AV-program. För mig är det värt aningen högre risk för att slippa tänka eller ägna detta någon tid alls. Skulle jag få något jobbigt virus eller liknande så har jag backuper liksom, men det har inte skett sedan MS-SE kom och jag började köra med det så för mig har skyddet varit bra. (Och jag har testat då och då med andra AV-program för att vara på den säkra sidan, men de har aldrig hittat något.)

Fortfarande gäller dock att beteendet är det som skapar de flesta riskerna. Laddar man ner piratprogram och spel så är risken många gånger högre än om man inte gör det exempelvis. Eller om man surfar på suspekta porr- eller piratsidor, än mer så om man klickar på annonser på sådana sidor. En bra adblock stoppar nog mer malware än de flesta AV-program. Sen behöver man förstås AV också oavsett ens beteende, men risken att få nåt skit står ju i stark relation till vad man gör med datorn liksom.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Nu vet jag inte om jag är med.
Vad jag har hört är de andra AV fulla med sårbarheter (underförstått, fler än Windows Defender).
Det är i alla fall så jag har fått användandet av Windows Defender motiverat, eller ordagrant:

"Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter."

Man kan inte komma med ett sånt påstående utan någon källa eller någon som helst grund.

Skrivet av snajk:

Fördelen med Windows Defender är ju att det är så integrerat i Windows. Alla uppdateringar installeras utan att användaren ens märker det och det tynger inte ner systemet som många andra AV-program.

De andra tynger inte heller ner och deras uppdateringar märks inte heller av.
Lägger man en tia så får man t.ex Bitdefender som är ljusår bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

De andra tynger inte heller ner och deras uppdateringar märks inte heller av.
Lägger man en tia så får man t.ex Bitdefender som är ljusår bättre.

Det är inte riktigt min upplevelse. Sen ljusår bättre är väl relativt förstås. För mig så har Defender funkat perfekt, inga virus, ingen malware, inga falska virusvarningar, och jag behöver inte ägna det en tanke eller ens se programmet på månader i sträck. Således har jag svårt att se att ett annat program hade varit ljusår bättre för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Tjena, min far har ett legitimt Norton Security 2005 och är bestämt intresserad av att installera detta på sin nya windows 10 laptop. Jag hävdar dock att om han nu inte vill betala för sitt antivirus så ska han välja ett gratis i stil med Avast. Han hävdar bestämt att Norton 2005 fungerar utmärkt på nyare system och är lika säkert som att använda ett Norton security 2015. Han är medveten om att spam och email protection inte är inkluderat men hävdar att virusuppdateringarna är detsamma. Så vad säger ni, om detta program är värt att installera på en dator från 2015?

Här finns vilka versioner som funkar på dem olika os versionerna kanske det kan hjälpa?

https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/kb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man kan inte komma med ett sånt påstående utan någon källa eller någon som helst grund.

Du frågade bara om det finns någon anledning att använda Windows Defender, inte om det finns någon anledning med tillhörande källhänvisning. Man kan inte ändra en kravspec i efterhand.

Men jag är säker på att det finns goda grunder för påståendet. Källa på att det skulle förhålla sig så som det sägs ingick dock inte tyvärr, och källan som rådet och argumentet kommer ifrån kan jag tyvärr inte heller meddela utan att riskera skadestånd (pga tysnadsplikt).

Skrivet av snajk:

Fortfarande gäller dock att beteendet är det som skapar de flesta riskerna. Laddar man ner piratprogram och spel så är risken många gånger högre än om man inte gör det exempelvis. Eller om man surfar på suspekta porr- eller piratsidor, än mer så om man klickar på annonser på sådana sidor. En bra adblock stoppar nog mer malware än de flesta AV-program. Sen behöver man förstås AV också oavsett ens beteende, men risken att få nåt skit står ju i stark relation till vad man gör med datorn liksom.

Här har jag fått rådet att köra VirusTotal innan installation (55 antivirus i en), och indirekt rådet att använda "uBlock Origin" kan man säga. Det var i alla fall den reklamblockerare som följde med Chrome i en härdad Linux-image för VirtualBox.

Ett annat säkerhetstips är att installera EMET.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Du frågade bara om det finns någon anledning att använda Windows Defender, inte om det finns någon anledning med tillhörande källhänvisning. Man kan inte ändra en kravspec i efterhand.

Men jag är säker på att det finns goda grunder för påståendet. Källa på att det skulle förhålla sig så som det sägs ingick dock inte tyvärr, och källan som rådet och argumentet kommer ifrån kan jag tyvärr inte heller meddela utan att riskera skadestånd (pga tysnadsplikt).

Kravspecar ändras i efterhand hela tiden
Hade det funnits goda grunder hade de säkert kunnat ge en bra källa för detta. Hemliga källor är ingenting värda. Hade defender varit något att ha hade de säkerligen inte kommit sist i alla tester.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag har aldrig haft några virus och jag har använt avast bara http://www.avast.com/get/aQ3jzTE9

Permalänk
Medlem
Skrivet av theodordetter:

Jag har aldrig haft några virus och jag har använt avast bara http://www.avast.com/get/aQ3jzTE9

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hade defender varit något att ha hade de säkerligen inte kommit sist i alla tester.

Windows Defender verkar komma någonstans i mitten vad jag kan se. 15,5 poäng av 18 senast, samma som F-Secure till exempel. (Köper man Bredbandsbolagets säkerhetspaket för 49 kr/mån får man det "prisbelönta" F-Secure.)

Windows Defender is now at par with popular Antivirus programs

Skrivet av HerrNilsson:

Hur vet du det?

Hur vet jag om datorn drabbats av virus?

Var försiktig med vad du öppnar och sparar på datorn då skadlig e-post är en vanlig orsak till virusspridning. Nedladdning av opålitliga program kan också orsaka att virus sprids.

Några tecken på att datorn har blivit infekterad:

* Filer eller program går inte att använda
* Datorn stänger ner sig
* Det går trögt att surfa på nätet
* Du får upp meddelanden på bildskärmen med konstiga budskap
* Dina utskrifter ser konstiga ut

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Windows Defender verkar komma någonstans i mitten vad jag kan se. 15,5 poäng av 18 senast, samma som F-Secure till exempel. (Köper man Bredbandsbolagets säkerhetspaket för 49 kr/mån får man det "prisbelönta" F-Secure.)

Windows Defender is now at par with popular Antivirus programs

Hur vet jag om datorn drabbats av virus?

Var försiktig med vad du öppnar och sparar på datorn då skadlig e-post är en vanlig orsak till virusspridning. Nedladdning av opålitliga program kan också orsaka att virus sprids.

Några tecken på att datorn har blivit infekterad:

* Filer eller program går inte att använda
* Datorn stänger ner sig
* Det går trögt att surfa på nätet
* Du får upp meddelanden på bildskärmen med konstiga budskap
* Dina utskrifter ser konstiga ut

Nej, det ligger i botten precis som vanligt:
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

Sen tror jag inte @HerrNilsson frågade generellt, utan hur personen så säkert kunde veta att denne var helt fri.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det ligger i botten precis som vanligt:
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

Sen tror jag inte @HerrNilsson frågade generellt, utan hur personen så säkert kunde veta att denne var helt fri.

Exakt. Speciellt om man använder ett program som inte känner av alla hot.

I vilket fall som helst så har jag under snart 10 års tid jobbat med IT. Mycket klienthantering. Kort och gott kan jag säga att de som betalar för att bra skydd har mer sällan virus än de som säger att "det löser sig". Min egna åsikt är helt enkelt att du bör skaffa ett bra antivirus. Säger jag som kör gratisversionen av BitDefender. Precis den som jag rekommenderar till folk. Om du då inte sitter på ett företag, då bör du köpa som tjänst. T.ex BitDefender då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hm, intressant. Det du länkar till gäller Windows 10 och gjort i oktober. Det senaste testet är från december men bara kört på Windows 8. Där hamnar Windows Defender i mitten.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Hm, intressant. Det du länkar till gäller Windows 10 och gjort i oktober. Det senaste testet är från december men bara kört på Windows 8. Där hamnar Windows Defender i mitten.

Ja, jättemycket hinner ändra sig på några månader

Nej, även där ligger det nästan i botten. 16/20 deltagare har bättre poäng.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, jättemycket hinner ändra sig på några månader

Nej, även där ligger det nästan i botten. 16/20 deltagare har bättre poäng.

Jag får bara ihop till 9.

Avira, Bitdefender, Kaspersky Lab: 18 / 18
McAfee: 17,5 / 18
Avast, AVG, BullGuard, Norton: 17 / 18
Trend Micro: 16,5 / 18
F-Secure, G Data, K7 Computing, Microsoft, MicroWorld: 15,5 / 18
AhnLab: 15 / 18
Panda Security: 14,5 / 18
ESET: 14 / 18
Quick Heal: 13,5 / 18
Comodo: 13 / 18
TreatTrack: 12 / 18

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Jag får bara ihop till 9.

Avira, Bitdefender, Kaspersky Lab: 18 / 18
McAfee: 17,5 / 18
Avast, AVG, BullGuard, Norton: 17 / 18
Trend Micro: 16,5 / 18
F-Secure, G Data, K7 Computing, Microsoft, MicroWorld: 15,5 / 18
AhnLab: 15 / 18
Panda Security: 14,5 / 18
ESET: 14 / 18
Quick Heal: 13,5 / 18
Comodo: 13 / 18
TreatTrack: 12 / 18

Hur räknar du egentligen?

Klumpar du ihop flera deltagare till en?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur räknar du egentligen?

Klumpar du ihop flera deltagare till en?

De som fick samma poäng klumpar jag ihop på en rad i bokstavsordning (samma presentationsformat som TWCN Tech News).

När jag räknar får jag ihop nio stycken AV som har bättre poäng än Microsoft (Avira, Bitdefender, Kaspersky Lab, McAfee, Avast, AVG, BullGuard, Norton samt Trend Micro).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

De som fick samma poäng klumpar jag ihop på en rad i bokstavsordning (samma presentationsformat som TWCN Tech News).

När jag räknar får jag ihop nio stycken AV som har bättre poäng än Microsoft (Avira, Bitdefender, Kaspersky Lab, McAfee, Avast, AVG, BullGuard, Norton samt Trend Micro).

Okej... Jättekonstigt sätt att räkna på måste jag säga, då det är helt olika mjukvara från helt olika företag, och väldigt missvisande när 16 andra har bättre betyg.

Inte mycket att orda om dock, då vem som helst inser att det är ett otroligt dåligt val och även gratisalternativ är ljusår bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej... Jättekonstigt sätt att räkna på måste jag säga, då det är helt olika mjukvara från helt olika företag, och väldigt missvisande när 16 andra har bättre betyg.

Nu har det kanske blivit något missförstånd.

Jag klumpar alltså ihop dem i presentationen (eftersom TWCN Tech News gjorde det), inte när jag räknar. Men det blir tydligare om varje AV presenteras på en egen rad, så vi kör på det. Här ser man att det är 9 stycken som har bättre poäng än Microsoft:

1. Avira: 18 / 18
2. Bitdefender: 18 / 18
3. Kaspersky Lab: 18 / 18
4. McAfee: 17,5 / 18
5. Avast: 17 / 18
6. AVG: 17 / 18
7. BullGuard: 17 / 18
8. Norton: 17 / 18
9. Trend Micro: 16,5 / 18
10. Microsoft: 15,5 / 18
11. F-Secure: 15,5 / 18
12. G Data: 15,5 / 18
13. K7 Computing: 15,5 / 18
14. MicroWorld: 15,5 / 18
15. AhnLab: 15 / 18
16. Panda Security: 14.5 / 18
17. ESET: 14 / 18
18. Quick Heal: 13.5 / 18
19. Comodo: 13 / 18
20. TreatTrack: 12 / 18

Skrivet av Dunder:

Inte mycket att orda om dock, då vem som helst inser att det är ett otroligt dåligt val och även gratisalternativ är ljusår bättre.

Vet man ingenting om sårbarheterna i AV-programmen är det nog svårt att inse någonting. Jag tycker inte att det räcker att bara titta på upprepade tester för att bli upplyst, ty de kan vara bristfälliga (jmf VW-skandalen). Vad jag förstår gör testhusen ingen kodgranskning eller fuzzing till exempel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Nu har det kanske blivit något missförstånd.

Jag klumpar alltså ihop dem i presentationen (eftersom TWCN Tech News gjorde det), inte när jag räknar. Men det blir tydligare om varje AV presenteras på en egen rad, så vi kör på det. Här ser man att det är 9 stycken som har bättre poäng än Microsoft:

De får 4.5 i skydd, vilket var vad vi diskuterade. Nästan sämst, som sagt.

Skrivet av torbjorn_75:

Vet man ingenting om sårbarheterna i AV-programmen är det nog svårt att inse någonting. Jag tycker inte att det räcker att bara titta på upprepade tester för att bli upplyst, ty de kan vara bristfälliga (jmf VW-skandalen). Vad jag förstår gör testhusen ingen kodgranskning eller fuzzing till exempel.

Du tycker inte det räcker, men kan samtidigt inte ge exempel på sårbarheter eller ge någon källa på någonting...
Inbillningar är svåra att diskutera, men jag skulle gärna vilja höra vilka dessa sårbarheter är som du pratar om.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du tycker inte det räcker, men kan samtidigt inte ge exempel på sårbarheter eller ge någon källa på någonting...
Inbillningar är svåra att diskutera, men jag skulle gärna vilja höra vilka dessa sårbarheter är som du pratar om.

Ja, det skulle jag också vilja. När jag hörde om det började jag googla, för det fall det skulle ligga något i det. Joxean Korets PDF är något som dyker upp mer än en gång, så det tror jag är rekommenderad läsning. Det verkar som att inte alla AV använder SSL/TLS utan vissa kör HTTP för uppdateringar. Några hoppar över ASLR och DEP. Bara två kör farlig kod i en emulator, VM eller sandbox. Det är väl några exempel gissar jag. Just det, sedan finns den där handboken på Amazon, där kan man säkert fördjupa sig en del. Men då måste man köpa den och det kostar 355 kronor, och sedan ska man ha tid att läsa den också. Men åtminstone delar av den dyker upp som gratis förhandsvisning på Google Books ser jag nu.

Dock är risken att man blir besviken även med den boken i handen, om man vill veta exakt vilket antivirus man ska köra (eller undvika), med tanke på att han skriver "One company, which will remain unnamed ..." bla bla bla. Men nedanstående utdrag tycker jag tyder på att det inte är säkert att allt går rätt till i antivirusvärlden alla gånger. Det skulle teoretiskt sett kunna vara så att det ibland görs avvägningar mellan att bli testvinnare (full pott på performance-betyget) och att täppa till sårbarheter (som testhusen inte verkar betygssätta):

"You may wonder why an antivirus product, which is often synonymous with security for the average user, can be guilty of such a basic mistake. In some cases, specifically when talking about ASLR and fixed address memory pages with RWX attributes, performance guides the decision. One company, which will remain unnamed, even showed me a comparison using ASLR-enabled modules and non-ASLR-enabled ones."