Permalänk
Medlem

Maskin som inte postar

Flyttade moderkort+cpu+ram till ett nytt chassi med nytt nätagg och har väldiga problem att starta maskinen efter det. Fläktar, diskar etc går igång men får ingen bild. Har testat koppla loss allt så att endast moderkort+cpu+ram är anslutet. Samma fel. Testade byta ram och även att flytta tillbaks till gamla chassit+psu. Samma fel. Bytte cmos batteriet men det gjorde igen skillnad heller.

Maskinen bootade helt ok vid ett försök och fungerade då felfritt. Sedan samma sak igen. I frustrationen så började jag gunga lite på burken under uppstart och då gick den igång. Lyckats återskapa det några gånger. Känns som om något har dålig kontakt men vad?

Någon som råkat ut för samma symptom? Bör vara relaterat till moderkort+cpu då jag uteslutit allt annat. Kan dålig kontakt mellan kylning och cpu orsaka att maskinen inte postar?

Permalänk

Utan grafikkort är det svårt att få bild
Nej men jag antar du har inbyggt, det låter nästan som så. Enkel fråga som dock många glömmer: Har du distanser mellan moderkortet och chassit?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind: gtx 950 eller inbyggt intel spelar ingen roll. Samma problem. Och självklart har jag distanser. Testade också att köra moderkortet löst utanför chassit för att vara säker på att inte kortsluta det någonstans.

Permalänk

@stefanjo: Okej, men kände jag behövde fråga, har sett flera gånger att svaret blivit ungefär: "va, vad är distanser för något?"

Det enda jag kan komma på är att du provar med ditt gamla nätagg och se om den startar då. Kan vara glapp någonstans kanske.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind: med gamla nätagget blir det samma problem.

Permalänk
Medlem

Hejsan stefanjo,

Bara så jag förstår "bootade helt ok" innebär att du får bild, ser att booten övergår att ladda OS?

Har du någon PC_SPEAKER inkopplad, hur piper den i så fall?

Har du kanske fipplat med CPU, så den inte sitter helt ok i sin sockel?
Går över alla anslutningar och kontrollera att de sitter i ordentligt.

Tänk också på att du behöver uppdatera i BIOS om du vill köra på iGPU eller ett diskret grafikort.
Är BIOS satt på iGPU får du nog ingen bild om du ansluter skärmen till ditt grafikkort.

EDIT:
En tanke, om CMOS batteriet är dåligt kan det hända att BIOS-inställningarna resetas varje gång moderkortet inte får spänning.
Prova ansluta en monitor till moderkortet och en annan monitor till grafikortet för att se om du får bild från någon av dem.

En PC_SPEAKER hade inte heller varit helt fel så du får höra vad för felkod du får, om du nu får någon

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:

bootade helt ok = laddar OS utan problem och program, spel etc rullar på utan problem.

Har ingen PC speaker däremot piper moderkortet om jag tar bort alla RAM-kretsar. Ger ingen felsignal med allt anslutet dom gånger som jag inte får bild.

CMOS batteriet är helt nytt och håller inställningarna. har verifierat det dom gånger maskinen bootar.

Har inte medvetet rört CPUn men testade att plocka bort den och monterade tillbaks den för säkerhets skull. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Provat att starta direkt från moderkortet om det finns powerknapp på det? Annars prova att kortsluta dom pinnar som går mellan moderkort och chassits powerknapp. En bits / skruvmejsel är utmärkt för detta. Även återställt CMOS?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: har redan provat starta genom att kortsluta pinnarna. blev samma sak. plockade ut batteriet till CMOS helt i några minuter och monterade sedan in ett helt nytt. Borde vara återställd.

Permalänk
Medlem

Hur är det med ESD? Har du haft armband och gjort allt "by the book"?
Detta luktar lite möjlig ESD skada om nu delarna bara "slutade" fungera.

Du sa att den piper om du tar ut RAM-minnet. Kan vara en indikation på att minnena bråkar, testa med en ensam modul. (Gärna allihopa, en och en, i olika slots om det kanske är fel på en slot/modul)

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tycker jag har varit försiktig men det är väl inte omöjligt att det hänt något. Men borde den inte vara helt död om något blivit ESD-skadat? Nu bootar den ju efter några försök och fungerar då utan märkbara fel.

Den ska pipa om ram är dåligt vilket den gör om allt ram är bortplockat. Med kretsarna monterade (har provat olika par och en och en i olika slottar) så piper den inte vilket borde indikera att den inte tycker minnet är trasigt.

Permalänk
Medlem

Efter du tog ut batteriet, Har du kört Load setup default i BIOS? Kan vara därför.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Nä det gjorde jag inte. Bra ide. Ska testa det

Permalänk
Medlem

Hej igen stefanjo,

Har du möjlighet att ansluta en monitor till moderkortets skärmutgång och en till ditt grafikkortsskärmutgång samtidigt?
Bara så man utesluta att du får bild på "fel" utgång.

Det lutar ganska mycket åt att det har uppstått en glappkontakt någonstans på moderkortet.
Om du orkar, ta loss moderkortet syna av alla strömanslutningar till det, ATX20/24 och eventuell ATX 4/8. Prova rucka på dem försiktigt för att se om någon av lödpunkterna har fått en skada.
Det kan vara så att du oavsiktligt skadade en anslutning när du tog loss kontakterna från moderkortet. Det är inte alltid man får en korrekt, bekväm, lättfattlig och ergonomisk arbetsmiljö i ett chassi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjo:

@Paddanx: Tycker jag har varit försiktig men det är väl inte omöjligt att det hänt något. Men borde den inte vara helt död om något blivit ESD-skadat? Nu bootar den ju efter några försök och fungerar då utan märkbara fel.

Den ska pipa om ram är dåligt vilket den gör om allt ram är bortplockat. Med kretsarna monterade (har provat olika par och en och en i olika slottar) så piper den inte vilket borde indikera att den inte tycker minnet är trasigt.

Det kan också innebära att den inte får igång minnena stabilt. Den skriker endast "minne saknas" om där är grova fel på dem. Om de är instabila eller inte får ordning på timings så sker inget, utan den bara står där dum som F och "väntar"
Dock borde det om det var trasigt minne, ha betydligt större chans att fungera om du nu har testat dem en och en, då förhoppningsvis är inte minnet skadat.

Enda du kan säga med säkerhet dock är att CPUn detekteras av moderkortet, annars hade du fått "pip" på det istället. Men allt efter är ett stort "?" tills man får bekräftelse på annat. Och med dagens CPUer hushållande minneskontroller så kan jag tillägga att jag har sett dem få ESD skador där CPUn ser ut att fungera, men den sedan vägrar acceptera något RAM. Inte vanligt dock, men kan ske. ESD skador är otäcka, för det krävs så lite för att de ska ske.

Men ge inte upp, utan fortsätt felsöka, för om du iaf får boot/post så finns det hopp.
Enda tipset jag kan ge dig nu är att sätta dig ner i 5 min, och gå igenom vad exakt du har testat. För det är lätt att man överse eller tror man testade allt, och har missat något uppenbart, som en strömsladd till CPUn (12V matningen) eller ATX kontakten inte sitter helt i, osv. Om du nu har fått post (osäker på ditt svar då du inte har sagt detta) så är det ju bara att nollställa BIOS, ladda optimala och sen se till att allt blir rätt med boot ordning, UEFI/MBR boot och div andra små saker.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: jo jag har fått post. har laddat default i bios nu och maskinen är uppe och snurrar med win10. får se om det håller.

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: jag kan prova med en till skärm nästa gång felet uppstår. Jag får kolla strömanslutningarna också om felet kommer igen. Eftersom maskinen går igång när jag gungar lite på chassit så låter det inte helt omöjligt att det skulle kunna vara glapp där.