Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bygge av retrorigg á la 2006(-2007)

Permalänk
Medlem

Bygge av retrorigg á la 2006(-2007)

Jag har märkt att jag inte är den enda som insett värdet av att ha en lite äldre dator rullandes som man kan spela gamla spel på. Och så är det förbannat rolig att äntligen, till sist, få den där monsterdatorn som man drömde om då

Så varför inte göra en tråd om det och få lite råd om det under nostalgiresans gång Funderade på någon slags bygglogg, men det blir ett högst ordinärt bygge, och faktiskt bara en uppgradering, så det är kanske inte så spännande. Dessutom vet jag inte vart man laddar upp bilder nuförtiden för att bädda in i forum (har inte gjort det sedan Silentwhisper yxades(vill fortfarande nita den killen för det))

Vad som är nu

Jag har just nu en gammal trotjänare som ser ut såhär:

Abit AV8 (VIA K8T800 PRO, Socket-939, full ATX, 2xSATA, GbLAN, Firewire, DDR, Ljud, AGP8X)
AMD Athlon 64 X2 4400+ med Zalman 7000Cu
2x1GB Corsair XMS TWINX2048-3200C2
ATi Radeon X850 XT PE AGP med Zalman VF900
Sound Blaster Audigy 2
PCI-X-kort med 3st Firewire800/IEEE1394b-kontakter (funkar i 32-bit PCI)
PCI-kort med 2st SATA-kontakter

På baksidan sitter en random Cooler master 120mm-fläkt och på framsidan nedtill en standard Zalman ZM-F1 80mm-fläkt.

På utsidan fram finnes 2st optiska läsare från Asus (var en Asus-fanboi back in the day, hade ett Asus-moderkort tidigare, men jag tror i och för sig att brännaren är en ommärkt Pioneer) samt en diskettläsare från Sony tror jag.

Allting huserar i ett Cooler master centurion 5.

Målet med det bygget var att kunna spela Command & conquer 3 tiberium wars på högsta grafikinställningarna, ett spel jag såg mycket fram emot då. Tyvärr visade det sig att det inte riktigt räckte. En polare som hade en Core 2 duo E6600 och ett 8800GTS lirade det utan minsta antydan till slowdown. Så det var en liten besvikelse.

Mindre delmål var att typ maxa ett system med DDR-minne samt maxa AGP-grafikkort med VGA-kontakt. Lite udda såhär i efterhand, men jag hade lite såna saker för mig då, typ fanboyism för vissa tekniker och gränssnitt.

Vad som ska bli

För den som vill gå direkt till det krämiga innehållet hänvisar jag till rubriken Maskinen. Detta blev betydligt längre än jag tänkt

Jag har insett att jag nog inte kommer ha råd med något Zen i år, så jag tänkte att jag kan gå budgetvägen och åtminstone ge mig en lite bättre spelupplevelse med det jag har så att säga. Så målet är att putsa på trotjänaren så att jag kan spela halvnya spel (PS3 gen) på den med dugligt resultat. Jag har harvat runt i konsolträsket ett tag nu, så 30 bilder per sekund är inget som skrämmer mig, bara det är stabilt.

Bakgrundshistoria
Det började i höstas, när jag här på SweC fick antytt att strax över gränsen till för lite ström till ett system kan orsaka lite slumpmässiga POST-fel med diverse pip och sedan stanna där. När jag undersökte saken närmare kom jag fram till att mitt nätagg var för klent. Vid tillfället för köpet hade jag inte riktigt räknat med så vidlyftiga uppgraderingar, och framför allt visste jag inte på den tiden att X800-serien använde 5V-linan mest. Alla höll ju bara på att skrika om att 12V är viktigast och behövs i massor, 5V och 3,3V är obetydligt. Räknat på totala effektuttaget räckte mitt nätaggregat precis, men tittade man på de individuella linorna såg man att strömuttaget på 3,3V plus 5V var klart över medan 12V-uttaget hade god marginal. Dessa värden fanns inte tillgängliga för 10 år sedan, åtminstone inte gratis. Så det blev till att jaga nätagg som kunde ge mer kräm på 3,3V och 5V, och det tog sin lilla tid att finna ett kvalitativt sådant. Innan PCIe kom och 12V blev härskare var nätaggen inte så kvalitativa. Jag fick ett bra nätagg till sist, ett Seasonic S12 energy plus 550W.

I samband med att jag skulle montera in nätagget passade jag på att städa det smått bortglömda datorskåpet. I den processen fick jag närkontakt med mina gamla PC-spel som jag halvt glömt och blev himla sugen på att spela allihopa väldigt snart. Jag hade övergivit burken delvis pga uppstartproblemen. Jag trodde det var någon konding som höll på att ge sig, så jag ville inte använda den mer än nödvändigt. När jag till sist var klar med allt skulle detta firas förstås, på självaste nyårsafton faktiskt, och valet föll på Battlefield 1942. Det slog mig att jag inte spelat det alls sedan början-mitten av 2005, kanske t.o.m. slutet på 2004, och då hade jag inte dator nog att kunna fläska på med grafik och AI-spelare för fullt. Så det blev en liten ny upplevelse att få göra det nu. Minns även att laddningstiderna var gudomliga på den tiden, men så icke längre.

Nästa spel jag prompt ville prova som jag inte spelat på länge länge var Battlezone. Wow, vilken nostalgitripp! Jag hade i och för sig upplevt detta spel i dess fulla prakt, men jag var för ung för att förstå innebörden av allting då, framför allt storyn, och jag kunde helt enkelt inte begripa allt de sade då.

Det var en sådan befrielse att spela dessa spel utan att ha några troféer att jaga som på PS3, som gnager i bakhuvudet och styr och färgar upplevelsen. Bara spela för spelandets skull, för nöjets skull, och jag bestämmer själv precis vad jag vill göra utan en känsla av att jag "måste" göra vissa tråkiga saker förr eller senare. Jag bestämde mig för att definitivt ge det här speltid.

Jag hade tidigare lekt med tanken att skaffa Borderlands till PC för att slippa den horribla screen tearingen, men aldrig kommit till skott, dels för att jag faktiskt vant mig, dels för att jag lagt ner en hel del tid på det på PS3 och hade alla kontakter där.

Den slutliga vändpunkten var när min kära Playstation Vita havererade en vecka efter nyår. Då kände jag att jag var trött på allt Playstation. Alla tillkortakommanden och allt strul med systemkrascher, ogenomtänkta system, PS Store, trofésystemet. Den händelsen var droppen som fick nästam hela bägarens innehåll att kastas ur.

Sedan var hjulet i rullning. Nu skulle jag definitivt ha Borderlands. Nu vill jag veta hur snyggt det kan bli. Vid det här laget hade jag tappat tråden i spelet på PS3 då jag inte spelat på ett tag, så jag kunde lika gärna börja om. Det är ju inte så svårt eller tråkigt efter en liten tid.
Och jag ville ha mer. Jag ville ta igen spel som jag missat eller struntat i för att jag inte känt för att hålla igång datorn som spelplattform och ge den tid. Det hade också med ryggproblem att göra, det gick ganska bra att sitta i en soffa för mig, men mindre bra på en stol med mus. Nu är det hindret överbryggt.

Jag kikade på begagnatutbudet för PC-spel, och till min förvåning visade det sig att det är väldigt stort. Jag scannade annonserna på Tradera och gjorde en hel del sanslösa fynd i den för många ekonomiskt mörka månaden januari.
Nu har jag en hel hög med spel som väntar på att spelas.

Problemet

Precis som i fallet med C&C3 orkar inte datorn min driva de flesta sena 00-talspelen på högsta inställningarna, och då är det ju ingen direkt mening med att spela dem på PC. Dessutom har jag slut på hårddiskutrymme. Så det behövs uppgraderas lite.

Först tänkte jag att jag skulle maxa den kära 939-sockeln samt haffa något senkommet AGP-kort. Det räcker visserligen inte till rekommenderade inställningar för de flesta, men borde vara tillräckligt ändå för att det ska bli bättre. Lite överklockning så kommer man väl undan. Nu är det väl ingen som bryr sig om dessa plattformar. Men icke då. FX-60 har blivit något av ett samlarobjekt verkar det som, och i den mån en sådan dyker upp till försäljning slutar priset oftast på ca 1000 kronor. Jisses. Biffigare grafikkort för AGP finns bara i något Radeon 4800, vilken både var dyr och saknade VIVO.

Hmm. Ska man vara oortodox? Jag tittade lite kort på vad ett AM2-system skulle gå på. Lika mycket faktiskt, fast jag får väsentligt mycket mer prestanda förhållandevis.

I samma veva blev jag varse om att exakt alla kopplingar och pinaler på mitt nuvarande moderkort sitter på en enda bana så att säga. I teorin kan alltså en gigabiteternetkoppling sluka hela datorns I/O-kapacitet. Så ett nytt moderkort skulle helst behövas ändå.

Maskinen

Då har vi kommit till krav- och inköpslistan! Jag har redan inhandlat det mesta, men kommentarer och förslag på alternativ mottages gladeligen. Målet är att datorn ska kunna köra i princip allt mellan 1995-ca 2011, fast vikten ligger lite mer åt de senare åren. Windows XP ska köras.

Moderkort
Den enda del som det inte finns en given kandidat till. Jag har en del särskilda krav, så utbudet är smalt. Jag har slutligen ställt in siktet på Asus M2N-SLI Deluxe. I skrivandets stund hittade jag också ett K9N Sli Platinum. Båda två har NVIDIA nForce® 570 SLI™ MCP. Jag har ingen aning om vilka cipset som är bra vid denna tid, så folket får gärna upplysa mig.
Jag såg denna innan, men köper helst inget som inte hanterats korrekt (handduk).
Jag kör på AM2-plattformen då jag vill hålla mig till och maxa Athlon 64-processorn samt att det verkar vara den senaste plattformen som kan ge allt det jag vill ha på ett moderkort. Senare plattformar har rensat ut det mesta på min lista nedan.

Krav:

  • PCI Express-baserat så att alla delar kan utnyttjas till max oberoende av varandra.

  • En PCIex1 och en PCI-kontakt måste vara tillgängligt tillsammans med ett grafikkort som upptar två platser under sig, vilket blir 5 platser totalt. Så ett fullstort ATX-kort krävs.

  • Firewire- och seriell/COM-kontakter. Det räcker med en s.k. "header".

  • IDE- och floppy-kontakter. Dessa måste finnas till höger på moderkortet, annars hämmas luftflödet.

  • PS/2-kontakter. 2st, en för mus och en för tangentbord.

  • SATA II-kontakter. Vill vara säker på att överföringen inte stryps i RAID 0, och så vill jag ha NCQ.

Bonus:

  • MIDI/Game-port. Räcker med header. Detta verkar utfasat redan då, och jag har inte använt det sedan 90-talet, men man vet aldrig vad man hittar i framtiden.

  • Seriell/COM-kontakt på I/O-panelen.

Processor
Har köpt en Athlon 64 X2 6400+. Upplåst multipler enligt specifikationen. Ej testat.
Kylare hade jag tänkt mig en Zalman 8900 quite. Den för vidare kulturarvet från Zalmans storhetstid och klarar 125W TDP. Tornkylare känns lite för modernt och passar inte riktigt in i chassit byggnadsmässigt.

Minne
Har köpt 2x1GB Corsair XMS2 TWIN2X2048-6400C4 G 5-5-5-12. Faktiskt marginellt snabbare än mitt nuvarande.

Grafikkort
Kom över ett X1950 XTX för 200 spänn med frakt från England. Men den var packad direkt i bubbelplast utan antistatpåse emellan, så jag är lite orolig att den inte fungerar. Har inte kunnat testa.
Valde modellen för att den är i princip den fetaste med VIVO, något jag vill ha, samt att det var det fetaste innan TerraScale kom. Jag vet inte hur problematiskt det kan vara med nya grafikkort till gamla spel, men jag tar det säkra före. Om inte annat så är det rätt årgång

Ljudkort
Köpt ett Sound Blaster X-fi elite pro. Hade tänkt byta upp ljudet oavsett allt annat.

Hårddiskar
Köpte ett par WD Velocoraptor på vardera 150GB för alldeles för mycket pengar, men jag var trött på att missa auktioner konstant. Tänkte köra dem i RAID 0.

De optiska läsarna, diskettläsaren samt chassit tänkte jag behålla. Kanske skulle jag haffa en brännare från Plextor eller Pioneer då min Asus-brännare har börjat krångla. Den är i och för sig en ommärkt Pioneer tror jag. Släden vill inte alltid åka in eller ut, men med lite hjälp så går det. Har märkt att det är ett ganska vanligt problem på äldre läsare.

När jag letade bilder till chassit såg jag att det fanns både en och två efterföljare som hade mycket bättre lösning för fronfläkten och hårddiskhållaren, och jag blev lite sugen på att få fatt i den också. Men då dessa inte säljs nya längre kan det kan ju bli svårt att hitta, och framför allt dyrt. Fläktlösningen är dock fundamentalt annorlunda, oortodoxt och oretro, så jag känner mig tveksam.

Annars var min plan att forcera in en 92mm-fläkt i fronten på mitt nuvarande, något som jag tror det egentligen inte finns plats till. Fläkten är tänkt att ge flöde åt grafikkortet, särskilt om jag använder Accelero S1, så för det funderar jag på att flytta upp Velicoraptorerna till 5,25"platserna istället. Bu eller bä? Jag är lite dumt fäst vid mitt nuvarande chassit också.

Vad säger ni? Letande och väntan på praktisk lösning, eller ekonomi och nostalgi?

Omformuleringar, förtydiganden och viss utveckling :) Projektets förlopp finns i inläggen och uppdateras i regel inte här i trådstarten
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat det ultimata moderkortet för mina behov: Gigabyte GA-MA790FX-DS5

Men... stort jäkla men... personen som säljer har lagt den i sin säng för att fotografera. Och det är inte första gången. Vad är det med allt folk som lägger sina moderkort på tyg? Jag har sett det ofta, och dessutom tar många direkt på korten med händerna som vilken pryl som helst. Men bara i Sverige. Har folk här i landet inget ESD-vett? Jag vågar inte köpa moderkort som hanterats illa.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

@Gibbe: ang g-kortet så är inte hd 3850/512 korten lite roligare att spela med, har såna liggande.

även något x850xt

Permalänk
Medlem

Am2+ retro? Tycker du ska hålla dig kvar på åtminstone socket 939.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

fixa ett Asus A8N-E sli

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd!

Jag minns när min vän köpte 6400+ den var så otroligt snabb..
Spelen som lirades då var UT3, Grid... härliga tider

Kul med någon som lägger ner så mycket känsla i bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Gibbe: ang g-kortet så är inte hd 3850/512 korten lite roligare att spela med, har såna liggande.

även något x850xt

Tack för erbjudandet, ska ha det i åtanke ifall mitt kort inte funkar! Dock saknar 3850 VIVO, så jag tar klart hellre 1950 XTX då de är lika bra
X850 XT PE har jag redan.

Skrivet av saturday_sun:

Am2+ retro? Tycker du ska hålla dig kvar på åtminstone socket 939.

Medger att jag tänjer lite på det. Men som sagt är det svindyrt att maxa 939, och så hardcore är jag inte. Det är ju en "lagom" uppgradering det gäller i första hand, inte ett rent nostalgibygge. Till mitt retrokapital räknas fortfarande att jag maxar AMD K8-arkitekturen och därmed kör på AM2 utan plusset En kompromiss helt enkelt.

Skrivet av Skrowd:

fixa ett Asus A8N-E sli

Antar att du menar ASUS A8N-SLI Premium, dvs utan något E, för det kan jag inte hitta med SLI, och med E saknar Firewire.
Den var inte så dum får jag medge. Den verkar till och med ha gameport. Men jag känner mig tveksam, då missar jag CPU-delen...

Skrivet av Joyride:

Trevlig tråd!

Jag minns när min vän köpte 6400+ den var så otroligt snabb..
Spelen som lirades då var UT3, Grid... härliga tider

Kul med någon som lägger ner så mycket känsla i bygget.

Tack! Det kommer uppdateringar framöver. Om du vill kan jag pinga dig i fortsättningen

---

Nulägesrapport:
Ska testa grafikkortet i helgen hos en kompis.

Håller fortfarande utkik efter moderkort. Just nu lutar det åt något Gigabyte med Ultra durable, känns säkrast så då jag gärna vill behålla mina grejer ett bra tag. Har släppt min restriktion med floppy-kontakten till höger och accepterar att anslutningen sitter nedtill. Jag får helt enkelt dra flatkabeln runt om så den inte hindrar luftflödet. Annars blir utbudet väldigt litet.
Ett betydligt större problem är att många moderkort inte kan sätta DDR2-spänningen till 2,1V, något mina minnen kräver för att köras i sin specade hastighet. Och det problemet går ju inte att dra runt!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Visst är det kul att jaga grejer? Har precis färdigställt en 486:a. Hade tre moderkort från början men bara ett som jag fått att funka med minnena jag har. Chassit och kontrollerkortet hade jag kvar från min egen 486:a som jag trodde hade blivit skrot.
Kortet som funkar har PCI-platser, men fixar varken PnP eller hårddiskar över 504 MB. Har lärt mig oerhört mycket krångel de senaste dagarna... Ljudkortet fick jag att funka tack vare att nån galning skrivit ett specialprogram för ickepnp-kort. Man kan bli helt tokig på annat, men det här är oerhört beroendeframkallande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Älskar att bygga ihop tidstypiska maskiner och jag förstår verkligen din önskan att bygga ihop maskiner som var ens drömmaskin på den tiden de var svindyra och man inte hade råd.

Skulle jag bygga en Win XP "retro"-maskin skulle det nog bli en Core2-baserad historia med ett eller kanske två GTX 285. Ska du spela spel från 2011 behöver du nog kanske t.o.m. sträcka dig till ett Geforce GTX 4xx / 5xx.

Men X1950XTX passar ju kanske mer in i din ursprungliga tanke om en maskin från 2006. Jag skulle nog ändå hålla mig till socket 775 och bygga runt en Core 2 E6x00 (eller en X6800/QX6700) som släpptes 2006 och var rätt överlägsen allt som AMD hade vid denna tidpunkt. Till det skulle jag ta ett Asus P5B / P5W (Deluxe) och 1-2GB 1066 DDR2.

Nu har ju du redan köpt in ett X1950, MEN, jag vill lägga in en faktor som du ändå kanske vill ta med och det är att om du använder ett Geforce 7x00 GT/GTX med max 256MB så kan du dual-boota ovan maskin med Windows 98. Det kan vara värt att ta i beaktande om du någon gång vill ha en grym Windows 98-maskin också

Om du ändå kör på det X1950XTX som du har rekommenderar jag att hålla utkik efter ett X1950 master card för lite Crossfire-lek

Lycka till med byggandet!

Permalänk
Medlem

Hejsan Gibbe,

Skrivet av Gibbe:

Nu har jag hittat det ultimata moderkortet för mina behov: Gigabyte GA-MA790FX-DS5 http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/2694/839.jpg
Men... stort jäkla men... personen som säljer har lagt den i sin säng för att fotografera. Och det är inte första gången. Vad är det med allt folk som lägger sina moderkort på tyg? Jag har sett det ofta, och dessutom tar många direkt på korten med händerna som vilken pryl som helst. Men bara i Sverige. Har folk här i landet inget ESD-vett? Jag vågar inte köpa moderkort som hanterats illa.

En kommentar till hur folk hanterar moderkort.
Jag vann ett Asus P5B moderkort på Tradera för några år sedan.
Fick det hemskickat i ett stort vaderat kuvert.
Ingen antistatpåse, bara kortet rakt ner i kuvertet.
Antagligen hade kuveret misshandlats lite vid hanteringen för det var trasigt, en stor reva.
Jag fick böja tillbaka några kondingar som åkt på en och annan smäll.
Vid nogrannare avsyning visade det sig att en konding saknades.
Så....

Men...om möjligt, åk hem till försäljaren.
Det är antagligen inte döden för moderkortet att det legat på tyg.
Men ta reda på hur "försiktig" han/hon är vid hantering, inte smart att lyfta ett moderkort genom att nypa fast en kondingen eller två...

Permalänk
Medlem

Har lite skrot till 939 liggandes bl.a en fin Zalman kylare, sli modekort 2gb ram mm. Grym plattform men ruskigt dåligt utbud på bra CpUer. Maskinen har i stället gått som värd för GPU folding.

Socket 775 känns som något fint att bygga på om några år men när det till och med finns med DDR3 minnen så dröjjer det ett tag?

Hehe AM2 redan retro? min gamla rigg gick precis i pension. K9N neo V3 med AMD 6000+ @3,2Ghz 4Gb Corsair DDR2 ram @960Mhz. Legendariska Terminaltake 120 ulltra kylaren. Började spela MWO och det visade sig så CPU tungt att det blev spiken i kistan och nytt bygge. För övrigt så har jag samma låda som dig till nya datorn. (I sign)

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Har lite skrot till 939 liggandes bl.a en fin Zalman kylare, sli modekort 2gb ram mm. Grym plattform men ruskigt dåligt utbud på bra CpUer. Maskinen har i stället gått som värd för GPU folding.

Socket 775 känns som något fint att bygga på om några år men när det till och med finns med DDR3 minnen så dröjjer det ett tag?

Hehe AM2 redan retro? min gamla rigg gick precis i pension. K9N neo V3 med AMD 6000+ @3,2Ghz 4Gb Corsair DDR2 ram @960Mhz. Legendariska Terminaltake 120 ulltra kylaren. Började spela MWO och det visade sig så CPU tungt att det blev spiken i kistan och nytt bygge. För övrigt så har jag samma låda som dig till nya datorn. (I sign)

Instämmer. Socket 775 täcker ett förhållandevis väldigt brett spann processorer, allt från de senare Netburstpropparna till Core 2 Quad, dvs i princip får man med hela XP-eran och lite därtill. Tyvärr är det väl också så att Intels chipset faktiskt är problemfriast och det man vill ha till en retroburk, ibland kan chipset från Via, SiS, etc strula till synes helt utan orsak. Har en C2D E7500 i ett Asus P5B Deluxe som andradator nu, som i sinom tid, när det börjar bli för mkt meck med att få igång tidiga DX-spel på en modern dator, kommer bli designerad XP-burk.

Ska man köra W98 ser man såklart till att kunna köra de sista DOS-spelen också, och då blir en ISA-plats för ljudkortet nödvändig. Vill man maximera prestanda kör man en KT133A/Athlon XP-burk (2600+ är snabbaste som finns med 133MHz FSB, hänger lätt på en medelklass P4), eller om man prioriterar kompatibilitet, en 440BX/PIII-maskin. Är man beredd att lägga en del pengar på moderkortet och/eller klabba med slotkets kan man skrämma helt okej prestanda ur en sådan också.

Med dessa två setuper och nån nice Core i5/i7-maskin har man täckning för allt man kan tänkas vilja spela från de senaste 20 åren i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Gibbe@ "Tack för erbjudandet, ska ha det i åtanke ifall mitt kort inte funkar! Dock saknar 3850 VIVO, så jag tar klart hellre 1950 XTX då de är lika bra "

Såg att du trodde 1950 och 3850 var likvärdiga.
Har du lite vassare cpu så den inte flaskar så kommer du märka skillnad mellan 1950 korten och 3850. 3850 ger väl ca 30 % mer och håller sig svalare sen efter en tid kom även ati catalysator med en upplåsning av dessa som överklockade dem rejält mer än vad någon passande cpu klarade.

http://www.tomshardware.com/reviews/ati-agp-3850-agp,1939-4.h...
http://www.theinquirer.net/inquirer/review/1042646/pentium-sa...

någon riktigt clockvänlig p4 478 finns liggande som kommer från dotterns spelmaskin även asus mob kort finns samt div zahlman kylare, även några äldre chassin om du ska bygga fler datorer.

Permalänk
Medlem

@nikitalord:

Säker på att den skulle till mig? Inte diskuterat grafikkort alls i tråden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

@kaput: nej det blev fel. rättar till det.

Permalänk
Medlem

Här blev det aktivitet, vad roligt!

Skrivet av saturday_sun:

Visst är det kul att jaga grejer? Har precis färdigställt en 486:a. Hade tre moderkort från början men bara ett som jag fått att funka med minnena jag har. Chassit och kontrollerkortet hade jag kvar från min egen 486:a som jag trodde hade blivit skrot.
Kortet som funkar har PCI-platser, men fixar varken PnP eller hårddiskar över 504 MB. Har lärt mig oerhört mycket krångel de senaste dagarna... Ljudkortet fick jag att funka tack vare att nån galning skrivit ett specialprogram för ickepnp-kort. Man kan bli helt tokig på annat, men det här är oerhört beroendeframkallande.

Hah, när jag började med det här projektet ville jag bara att allt skulle vara klart med en gång så jag kunde sätta igång och spela. Men allteftersom delarna dröjde blev det rätt kul att leva sig tillbaks lite i den tiden och gräva efter den "perfekta" sammansättningen. Det är väl det som gör oss till entusiaster

Skrivet av Marquzz:

Älskar att bygga ihop tidstypiska maskiner och jag förstår verkligen din önskan att bygga ihop maskiner som var ens drömmaskin på den tiden de var svindyra och man inte hade råd.

Skulle jag bygga en Win XP "retro"-maskin skulle det nog bli en Core2-baserad historia med ett eller kanske två GTX 285. Ska du spela spel från 2011 behöver du nog kanske t.o.m. sträcka dig till ett Geforce GTX 4xx / 5xx.

Men X1950XTX passar ju kanske mer in i din ursprungliga tanke om en maskin från 2006. Jag skulle nog ändå hålla mig till socket 775 och bygga runt en Core 2 E6x00 (eller en X6800/QX6700) som släpptes 2006 och var rätt överlägsen allt som AMD hade vid denna tidpunkt. Till det skulle jag ta ett Asus P5B / P5W (Deluxe) och 1-2GB 1066 DDR2.

Nu har ju du redan köpt in ett X1950, MEN, jag vill lägga in en faktor som du ändå kanske vill ta med och det är att om du använder ett Geforce 7x00 GT/GTX med max 256MB så kan du dual-boota ovan maskin med Windows 98. Det kan vara värt att ta i beaktande om du någon gång vill ha en grym Windows 98-maskin också

Om du ändå kör på det X1950XTX som du har rekommenderar jag att hålla utkik efter ett X1950 master card för lite Crossfire-lek

Lycka till med byggandet!

Tack för att du delar dina tankar! Kul att du är med på tänket

Athlon 6400+ är bättre än de flesta Core 2 duo E6000-processorer, och med upplåst multipler borde den vara enklare att skrämma upp. Å andra sidan är TDP:n på höga 125W från början, så den kanske slår i taket rätt fort utan monsterkylning.

X1950 XTX är jag lite fäst vid. Den passar bäst in i mitt bygge, ger mest retrokänsla. HD-serien var lite av ett antiklimax, 4000 är snudd på modernt, likaså Nvidias 8000-serie enligt mig. X1950 XTX har dessutom VIVO, mig veterligen det kraftigaste kortet som har det. Det ger retropoäng, men är också något jag vill kunna använda faktiskt. Och så har den tippel-X Minns fortfarande när den kom, namnet var lite av en parodi på sig självt.

Spelen kring 2011 ser jag mer som att de ska vara spelbara. Rent konkret vill jag typ maxa Borderlands och Singularity, vilket jag borde kunna göra med dessa komponenter vad jag förstått. Tomb raider 2013 får gärna se en aning snyggare ut än på PS3, men jag blir dock nöjd om jag får samma grafiska kvalitet som på PS3 men slipper screen tearing och allt för stora FPS-dykningar. Som du anar har jag harvat runt en hel del i konsolträsket, så 30FPS är inget som skrämmer mig, bara det är stabilt. Allt över är premium för mig Min plan är sedan att ett framtida bygge efter releasen av Zen och Polaris ska ta hand om den tidsperioden (så har jag glädjen att spela om spelen jag inte kan maxa, hehu) och allt annat fram till idag och en bit in i framtiden.

Det med grafikkortet till Win98 visste jag inte. Är det det senaste kortet som fungerar på Windows 98? Tack för tipset! Jag har iofs redan en Win98-dator, men den är egentligen inte så bra (scrolla ner till det andra stora textavsnittet).

Om det blir ett Crossfire-moderkort ska jag definitivt leka med det någon gång

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Gibbe,
En kommentar till hur folk hanterar moderkort.
Jag vann ett Asus P5B moderkort på Tradera för några år sedan.
Fick det hemskickat i ett stort vaderat kuvert.
Ingen antistatpåse, bara kortet rakt ner i kuvertet.
Antagligen hade kuveret misshandlats lite vid hanteringen för det var trasigt, en stor reva.
Jag fick böja tillbaka några kondingar som åkt på en och annan smäll.
Vid nogrannare avsyning visade det sig att en konding saknades.
Så....

Men...om möjligt, åk hem till försäljaren.
Det är antagligen inte döden för moderkortet att det legat på tyg.
Men ta reda på hur "försiktig" han/hon är vid hantering, inte smart att lyfta ett moderkort genom att nypa fast en kondingen eller två...

Precis, jag har märkt att många inte är så varsamma med finelektronik

Skrivet av Provetector:

Har lite skrot till 939 liggandes bl.a en fin Zalman kylare, sli modekort 2gb ram mm. Grym plattform men ruskigt dåligt utbud på bra CpUer. Maskinen har i stället gått som värd för GPU folding.

Socket 775 känns som något fint att bygga på om några år men när det till och med finns med DDR3 minnen så dröjjer det ett tag?

Hehe AM2 redan retro? min gamla rigg gick precis i pension. K9N neo V3 med AMD 6000+ @3,2Ghz 4Gb Corsair DDR2 ram @960Mhz. Legendariska Terminaltake 120 ulltra kylaren. Började spela MWO och det visade sig så CPU tungt att det blev spiken i kistan och nytt bygge. För övrigt så har jag samma låda som dig till nya datorn. (I sign)

Skrot som i att det bara samlar damm och gärna bortskänkes, eller bara får stå och tugga för sig själv?

Jag drar på definitionen med AM2, men åtminstone Athlon 64 X2 anser jag vara retro. Najs att du har samma chassi

Skrivet av kaput:

Instämmer. Socket 775 täcker ett förhållandevis väldigt brett spann processorer, allt från de senare Netburstpropparna till Core 2 Quad, dvs i princip får man med hela XP-eran och lite därtill. Tyvärr är det väl också så att Intels chipset faktiskt är problemfriast och det man vill ha till en retroburk, ibland kan chipset från Via, SiS, etc strula till synes helt utan orsak. Har en C2D E7500 i ett Asus P5B Deluxe som andradator nu, som i sinom tid, när det börjar bli för mkt meck med att få igång tidiga DX-spel på en modern dator, kommer bli designerad XP-burk.

Ska man köra W98 ser man såklart till att kunna köra de sista DOS-spelen också, och då blir en ISA-plats för ljudkortet nödvändig. Vill man maximera prestanda kör man en KT133A/Athlon XP-burk (2600+ är snabbaste som finns med 133MHz FSB, hänger lätt på en medelklass P4), eller om man prioriterar kompatibilitet, en 440BX/PIII-maskin. Är man beredd att lägga en del pengar på moderkortet och/eller klabba med slotkets kan man skrämma helt okej prestanda ur en sådan också.

Med dessa två setuper och nån nice Core i5/i7-maskin har man täckning för allt man kan tänkas vilja spela från de senaste 20 åren i alla fall.

Fast samma sak kan ju egentligen sägas om AM2 också, framför allt AM2+. Gränserna är ju lite flytande mellan alla de där. Där kan man köra allt från enkelkärniga Athlon 64 i mellanstadiet förbi Phenom och fram till Phenom II. Just nu lutar det åt ett AM2+-moderkort Gigabyte, då dessa kom med solida kondensatorer, de första vad jag vet, och då lämnar jag dessutom fältet öppet för att göra den inte så retro utifall ekonomin inte tillåter en ny dator på ett bra tag.

Jag har redan en Windows 98-maskin, men den är egentligen inte så bra (scrolla ner till det andra stora textavsnittet). Den har varken ISA eller AGP heller.

Jag har funderat på att någon gång bygga ihop en maxad slot A-dator och låtsas som att året är 2000 och få det jag aldrig fick då. Det går ju dessutom att använda som pfSense och lite annat smått. Min IBM Aptiva är helt enkelt precis under strecket för vad som är dugligt till något alls idag.

Skrivet av nikitalord:

Gibbe@ "Tack för erbjudandet, ska ha det i åtanke ifall mitt kort inte funkar! Dock saknar 3850 VIVO, så jag tar klart hellre 1950 XTX då de är lika bra "

Såg att du trodde 1950 och 3850 var likvärdiga.
Har du lite vassare cpu så den inte flaskar så kommer du märka skillnad mellan 1950 korten och 3850. 3850 ger väl ca 30 % mer och håller sig svalare sen efter en tid kom även ati catalysator med en upplåsning av dessa som överklockade dem rejält mer än vad någon passande cpu klarade.

http://www.tomshardware.com/reviews/ati-agp-3850-agp,1939-4.h...
http://www.theinquirer.net/inquirer/review/1042646/pentium-sa...

någon riktigt clockvänlig p4 478 finns liggande som kommer från dotterns spelmaskin även asus mob kort finns samt div zahlman kylare, även några äldre chassin om du ska bygga fler datorer.

Jag tycker dessa ser väldigt lika ut http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=442&card2=546 Dessa är i sin tur inte särskilt långt ifrån 8800GTS heller.
VIVO är som sagt inget jag tummar på, det är ett absolut måste för mig. Jag kan ha ett annat en kort tid, men i slutändan får det bli ett 1950 XTX, för det är det bästa kortet jag hittat med VIVO. Dessutom ger det hela mer retropoäng

Utfyllnad
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe:

Jotack, har hållit på i tre år nu med skiten.. Kämpar med ljudkort just nu. Har bara fått tag på PnP-kort och det gillas inte av mitt moderkort som inte stöder PnP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Tack för erbjudandet, ska ha det i åtanke ifall mitt kort inte funkar! Dock saknar 3850 VIVO, så jag tar klart hellre 1950 XTX då de är lika bra
X850 XT PE har jag redan.
Medger att jag tänjer lite på det. Men som sagt är det svindyrt att maxa 939, och så hardcore är jag inte. Det är ju en "lagom" uppgradering det gäller i första hand, inte ett rent nostalgibygge. Till mitt retrokapital räknas fortfarande att jag maxar AMD K8-arkitekturen och därmed kör på AM2 utan plusset En kompromiss helt enkelt.

Antar att du menar ASUS A8N-SLI Premium, dvs utan något E, för det kan jag inte hitta med SLI, och med E saknar Firewire.
Den var inte så dum får jag medge. Den verkar till och med ha gameport. Men jag känner mig tveksam, då missar jag CPU-delen...

Tack! Det kommer uppdateringar framöver. Om du vill kan jag pinga dig i fortsättningen

---

Nulägesrapport:
Ska testa grafikkortet i helgen hos en kompis.

Håller fortfarande utkik efter moderkort. Just nu lutar det åt något Gigabyte med Ultra durable, känns säkrast så då jag gärna vill behålla mina grejer ett bra tag. Har släppt min restriktion med floppy-kontakten till höger och accepterar att anslutningen sitter nedtill. Jag får helt enkelt dra flatkabeln runt om så den inte hindrar luftflödet. Annars blir utbudet väldigt litet.
Ett betydligt större problem är att många moderkort inte kan sätta DDR2-spänningen till 2,1V, något mina minnen kräver för att köras i sin specade hastighet. Och det problemet går ju inte att dra runt!

kul tråd
har själv ett gammalt 1950x om det kanske skulle vara intressant till en x fire lösning.. hade varit kul och se

edit* såg att det var ett x1950 pro jag hade :/
fast kanske fungerar ändå?

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem

Nu blev jag intresserad att göra min stationära dator till en retrodator.

Specs:
ASUS A8N-E
AMD Athlon 64 3500+ 2,2 GHz (Venice)
Standardkylare
2x512MB Kingston DDR + 2x1GB Kingston DDR
Club3D Geforce 9800GT 1GB Green Edition
Seagate 250GB
Xilence 500W
Antec SLK3800B
LG DVD-brännare
Windows XP Home Edition SP3

Grafikkortet är tyvärr lite nytt, det var ett 6600GT från början och nätaggregatet något 400W (jag vet inte hur, men dammet på fläkten tydde på att den inte hade snurrat på länge). Jag tyckte dock att spel hackade till och på den tiden visste jag inte att processorn kunde flaska så jag antog det självklara och önskade ett nytt grafikkort till julen. Gav en boost i vissa spel åtminstone.

För att göra den till en vettig dator att spela gamla spel på skulle jag tyvärr behöva hitta en Athlon 64 X2 4800+ (Toledo) eller en FX-60 då jag har 939. Tydligen ska Opteron 180 och 185 fungera också. Även 165, 170 och 175 men då får jag inte ökad enkeltrådsprestanda, men går ju att överklocka.
Finns faktiskt X2 4800+ 939 och Opteron 180 till vettiga priser, 30-50 euro inkl. frakt. 185 och FX-60 däremot...
Sedan är det väl bara att hitta någon kylare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@Gibbe
Här blev det aktivitet, vad roligt!
Hah, när jag började med det här projektet ville jag bara att allt skulle vara klart med en gång så jag kunde sätta igång och spela. Men allteftersom delarna dröjde blev det rätt kul att leva sig tillbaks lite i den tiden och gräva efter den "perfekta" sammansättningen. Det är väl det som gör oss till entusiaster

Tack för att du delar dina tankar! Kul att du är med på tänket

Athlon 6400+ är bättre än de flesta Core 2 duo E6000-processorer, och med upplåst multipler borde den vara enklare att skrämma upp. Å andra sidan är TDP:n på höga 125W från början, så den kanske slår i taket rätt fort utan monsterkylning.

Athlon 6000+ motsvarar E6600 i prestanda, så 6400+ torde vara något snabbare, men inte mycket. Ska man vara krass så släpptes dock 6400+ hösten 2007 och gick upp mot E6850 vilket var en processor som var en hel del snabbare, och som dessutom klockade betydligt bättre än 6400+ som redan låg ganska nära sin max klock för arkitekturen. Nu är ju all denna diskussion mest hypotetisk då du redan har en 6400+ och det är knappast värt att byta

X1950 XTX är jag lite fäst vid. Den passar bäst in i mitt bygge, ger mest retrokänsla. HD-serien var lite av ett antiklimax, 4000 är snudd på modernt, likaså Nvidias 8000-serie enligt mig. X1950 XTX har dessutom VIVO, mig veterligen det kraftigaste kortet som har det. Det ger retropoäng, men är också något jag vill kunna använda faktiskt. Och så har den tippel-X Minns fortfarande när den kom, namnet var lite av en parodi på sig självt.

Håller med dig här, viktigast är ändå känslan när man bygger retro-datorer och komponenterna ska betyda något för en.

Spelen kring 2011 ser jag mer som att de ska vara spelbara. Rent konkret vill jag typ maxa Borderlands och Singularity, vilket jag borde kunna göra med dessa komponenter vad jag förstått. Tomb raider 2013 får gärna se en aning snyggare ut än på PS3, men jag blir dock nöjd om jag får samma grafiska kvalitet som på PS3 men slipper screen tearing och allt för stora FPS-dykningar. Som du anar har jag harvat runt en hel del i konsolträsket, så 30FPS är inget som skrämmer mig, bara det är stabilt. Allt över är premium för mig Min plan är sedan att ett framtida bygge efter releasen av Zen och Polaris ska ta hand om den tidsperioden (så har jag glädjen att spela om spelen jag inte kan maxa, hehu) och allt annat fram till idag och en bit in i framtiden.

Det med grafikkortet till Win98 visste jag inte. Är det det senaste kortet som fungerar på Windows 98? Tack för tipset! Jag har iofs redan en Win98-dator, men den är egentligen inte så bra (scrolla ner till det andra stora textavsnittet).

Ja, senast officiella stödet har Intels 865/875 chipset och Geforce 6800 Ultra, men 965 chipset och Geforce 7xxx fungerar också, jag har provat själv. På AMD-sidan är det värre, i alla fall på grafikkortfronten där x850 var det senaste med Win98-drivers, och de var inte särskilt bra.

Om det blir ett Crossfire-moderkort ska jag definitivt leka med det någon gång

Ja, Asus P5B har crossfire-stöd och stöder processorer långt upp i hierarkin, kör t.ex. en E8500 i min.

Jag har redan en Windows 98-maskin, men den är egentligen inte så bra (scrolla ner till det andra stora textavsnittet). Den har varken ISA eller AGP heller.

Maskinen som jag nämnt tidigare med 965-chipset, C2D och Geforce 7xxx är ju knappast en regelrätt Win98-retro maskin, utan snarare ett experiment att maxa ut Win98 helt enkelt. Skulle jag bygga en ren Win98-retro maskin skulle det nog bli runt Socket A eller Socket 370 med typ GF4 eller Radeon 9x00.

Jag har funderat på att någon gång bygga ihop en maxad slot A-dator och låtsas som att året är 2000 och få det jag aldrig fick då. Det går ju dessutom att använda som pfSense och lite annat smått. Min IBM Aptiva är helt enkelt precis under strecket för vad som är dugligt till något alls idag.

PM:a mig om du vill bygga en, jag har en Slot A-maskin över med passande grafikkort. Visserligen endast med en Athlon 700, men ändå.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Gibbe,
En kommentar till hur folk hanterar moderkort.
Jag vann ett Asus P5B moderkort på Tradera för några år sedan.
Fick det hemskickat i ett stort vaderat kuvert.
Ingen antistatpåse, bara kortet rakt ner i kuvertet.
Antagligen hade kuveret misshandlats lite vid hanteringen för det var trasigt, en stor reva.
Jag fick böja tillbaka några kondingar som åkt på en och annan smäll.
Vid nogrannare avsyning visade det sig att en konding saknades.
Så....

Men...om möjligt, åk hem till försäljaren.
Det är antagligen inte döden för moderkortet att det legat på tyg.
Men ta reda på hur "försiktig" han/hon är vid hantering, inte smart att lyfta ett moderkort genom att nypa fast en kondingen eller två...

Tror fortfarande detta är det bästa exemplet på hur man inte ska packa som jag råkat ut för även om det dykt upp par till sen dess som nästan nått samma klass. En willys papperspåse och massa gladpack, men moderkortet fungerade utan problem trots att jag var något skeptisk när jag såg det hela.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1327805-guide-till-hur-...

Permalänk
Medlem

Nytt utlimat moderkort på gång?

http://www.ebay.de/itm/GIGABYTE-GA-MA770-UD3-REV-2-1-Sockel-A...

Jag tycker detta är det bästa jag har sett. Jag har omvärderat vissa saker, och jag känner en större acceptens för att nöja mig med en header för serieport istället för en riktigt kontakt på moderkortet mot baksidan. Viktigare är att komponenterna är av bra kvalitet.

Vad som utmärker detta kort som extra bra för min del är att sockeln sitter så långt upp och så långt till vänster som jag har sett på ett AM2(+)-moderkort. Detta är viktigt för mig, då mitt chassi har ett galler på sidan för intag av luft till processor med en tratt invändigt som ska leda luft rakt dit. Problemet är att denna öppning tycks vara designad för i första hand P4-moderkort, och det tycks som att designriktlinjerna för moderkort med den sockeln föreskriver att kylflänsfästets kant ska sitta precis i linje med moderkortets överkant, och mitten ska vara högst 12cm från vänsterkanten. För AM2 och andra socklar verkar designriktlinjerna vara mer fria, och processorsockelytan sitter i regel en liten bit från överkanten och inte sällan en lite bit till vänster. Detta gör att tratten i chassit missar en stor del av processorkylaren.

Av denna anledning är jag inte så intresserad av Crossfire-kort, då nordbryggan tenderar att hamna där CPU-strömkontakten är nu, och lite annat ovanför CPU:n, vilket tvingar sockeln neråt och högerut och landar ungefär som på mitt Abit AV8, vilket inte är bra.

Detta kort har dessutom en 8-pin CPU-strömkontakt, något som borde båda gott för överklockning av en 125W-processor.

Jag undrar dock en sak. Det finns uppenbarligen plats för för kylfläns på MOSFET-strömregulatorerna till processorn. Där är t.o.m. hål i moderkortet och en skiss för placering av sådan. Gigabyte rekommenderar dessutom att man placerar en kylfläns där om man ska överklocka starkt. Jag har även hört från några med liknande kort att de har smält efter en tid.
Går det att få tag på sådan kylfläns, eller får man improvisera ihop något?

Och så slutligen: priset är väldigt högt för kortet tycker jag. Begagnade moderkort är generellt dyra i utlandet har jag förstått. Vad ska jag ge för prisförslag? Jag tycker mig se en slagskada på kylaren på nordbryggan. Hur fanken lyckas man med det? Soklart prisavdrag för bara det, men tysken lär inte ge sig.

---

Skrivet av ostgösta:

kul tråd
har själv ett gammalt 1950x om det kanske skulle vara intressant till en x fire lösning.. hade varit kul och se

edit* såg att det var ett x1950 pro jag hade :/
fast kanske fungerar ändå?

Vad jag har förstått så ska det fungerar med samma "famlij", vilket jag tolkar som att åtminstone alla kort som heter X1950-något ska fungera tillsammans.

Skrivet av ArcticFire:

Nu blev jag intresserad att göra min stationära dator till en retrodator.

Specs:
ASUS A8N-E
AMD Athlon 64 3500+ 2,2 GHz (Venice)
Standardkylare
2x512MB Kingston DDR + 2x1GB Kingston DDR
Club3D Geforce 9800GT 1GB Green Edition
Seagate 250GB
Xilence 500W
Antec SLK3800B
LG DVD-brännare
Windows XP Home Edition SP3

Grafikkortet är tyvärr lite nytt, det var ett 6600GT från början och nätaggregatet något 400W (jag vet inte hur, men dammet på fläkten tydde på att den inte hade snurrat på länge). Jag tyckte dock att spel hackade till och på den tiden visste jag inte att processorn kunde flaska så jag antog det självklara och önskade ett nytt grafikkort till julen. Gav en boost i vissa spel åtminstone.

För att göra den till en vettig dator att spela gamla spel på skulle jag tyvärr behöva hitta en Athlon 64 X2 4800+ (Toledo) eller en FX-60 då jag har 939. Tydligen ska Opteron 180 och 185 fungera också. Även 165, 170 och 175 men då får jag inte ökad enkeltrådsprestanda, men går ju att överklocka.
Finns faktiskt X2 4800+ 939 och Opteron 180 till vettiga priser, 30-50 euro inkl. frakt. 185 och FX-60 däremot...
Sedan är det väl bara att hitta någon kylare.

Do it! Om du maxar 939 så maxar jag AM2 (utan plus). Så kan vi kanske jämföra lite.

Skrivet av Marquzz:

@Gibbe
Här blev det aktivitet, vad roligt!
Hah, när jag började med det här projektet ville jag bara att allt skulle vara klart med en gång så jag kunde sätta igång och spela. Men allteftersom delarna dröjde blev det rätt kul att leva sig tillbaks lite i den tiden och gräva efter den "perfekta" sammansättningen. Det är väl det som gör oss till entusiaster

Tack för att du delar dina tankar! Kul att du är med på tänket

Athlon 6400+ är bättre än de flesta Core 2 duo E6000-processorer, och med upplåst multipler borde den vara enklare att skrämma upp. Å andra sidan är TDP:n på höga 125W från början, så den kanske slår i taket rätt fort utan monsterkylning.

Athlon 6000+ motsvarar E6600 i prestanda, så 6400+ torde vara något snabbare, men inte mycket. Ska man vara krass så släpptes dock 6400+ hösten 2007 och gick upp mot E6850 vilket var en processor som var en hel del snabbare, och som dessutom klockade betydligt bättre än 6400+ som redan låg ganska nära sin max klock för arkitekturen. Nu är ju all denna diskussion mest hypotetisk då du redan har en 6400+ och det är knappast värt att byta

X1950 XTX är jag lite fäst vid. Den passar bäst in i mitt bygge, ger mest retrokänsla. HD-serien var lite av ett antiklimax, 4000 är snudd på modernt, likaså Nvidias 8000-serie enligt mig. X1950 XTX har dessutom VIVO, mig veterligen det kraftigaste kortet som har det. Det ger retropoäng, men är också något jag vill kunna använda faktiskt. Och så har den tippel-X Minns fortfarande när den kom, namnet var lite av en parodi på sig självt.

Håller med dig här, viktigast är ändå känslan när man bygger retro-datorer och komponenterna ska betyda något för en.

Spelen kring 2011 ser jag mer som att de ska vara spelbara. Rent konkret vill jag typ maxa Borderlands och Singularity, vilket jag borde kunna göra med dessa komponenter vad jag förstått. Tomb raider 2013 får gärna se en aning snyggare ut än på PS3, men jag blir dock nöjd om jag får samma grafiska kvalitet som på PS3 men slipper screen tearing och allt för stora FPS-dykningar. Som du anar har jag harvat runt en hel del i konsolträsket, så 30FPS är inget som skrämmer mig, bara det är stabilt. Allt över är premium för mig Min plan är sedan att ett framtida bygge efter releasen av Zen och Polaris ska ta hand om den tidsperioden (så har jag glädjen att spela om spelen jag inte kan maxa, hehu) och allt annat fram till idag och en bit in i framtiden.

Det med grafikkortet till Win98 visste jag inte. Är det det senaste kortet som fungerar på Windows 98? Tack för tipset! Jag har iofs redan en Win98-dator, men den är egentligen inte så bra (scrolla ner till det andra stora textavsnittet).

Ja, senast officiella stödet har Intels 865/875 chipset och Geforce 6800 Ultra, men 965 chipset och Geforce 7xxx fungerar också, jag har provat själv. På AMD-sidan är det värre, i alla fall på grafikkortfronten där x850 var det senaste med Win98-drivers, och de var inte särskilt bra.

Om det blir ett Crossfire-moderkort ska jag definitivt leka med det någon gång

Ja, Asus P5B har crossfire-stöd och stöder processorer långt upp i hierarkin, kör t.ex. en E8500 i min.

Jag har redan en Windows 98-maskin, men den är egentligen inte så bra (scrolla ner till det andra stora textavsnittet). Den har varken ISA eller AGP heller.

Maskinen som jag nämnt tidigare med 965-chipset, C2D och Geforce 7xxx är ju knappast en regelrätt Win98-retro maskin, utan snarare ett experiment att maxa ut Win98 helt enkelt. Skulle jag bygga en ren Win98-retro maskin skulle det nog bli runt Socket A eller Socket 370 med typ GF4 eller Radeon 9x00.

Jag har funderat på att någon gång bygga ihop en maxad slot A-dator och låtsas som att året är 2000 och få det jag aldrig fick då. Det går ju dessutom att använda som pfSense och lite annat smått. Min IBM Aptiva är helt enkelt precis under strecket för vad som är dugligt till något alls idag.

PM:a mig om du vill bygga en, jag har en Slot A-maskin över med passande grafikkort. Visserligen endast med en Athlon 700, men ändå.

Ja, det kändes så himla surt att mina polare med en Core 2 duo och 8800GTS knäckte mig, eller snarare att mitt inte höll för det det var tänkt. Det var ju Athlon 64 X2 goddamit, och absoluta top of the line X-kort! Det hade varit ett nederlag att gå över till "den mörka sidan", jag vill ta revansch för det där

Skrivet av lanbonden:

Tror fortfarande detta är det bästa exemplet på hur man inte ska packa som jag råkat ut för även om det dykt upp par till sen dess som nästan nått samma klass. En willys papperspåse och massa gladpack, men moderkortet fungerade utan problem trots att jag var något skeptisk när jag såg det hela.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1327805-guide-till-hur-...

http://i.solidfiles.net/0ccaa5ef7d.jpg
http://i.solidfiles.net/f4742c8709.jpg

Precis så var grafikkortet packat Det var förvisso bubbelplast istället för vanlig gladpack, men det hjälper ju inte elektroniken...
Har blivit lite förseningar för mig, men jag ska testa grafikkortet denna vecka.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad jag har förstått så ska det fungerar med samma "famlij", vilket jag tolkar som att åtminstone alla kort som heter X1950-något ska fungera tillsammans.

Du måste ha ett vanligt X1950 och ett X1950 Master-kort för att kunna köra Crossfire.

Permalänk
Medlem

Nu närmar det sig!

Efter mycket om och men så hämtade jag slutligen ut denna skönhet igår:

Den ser faktiskt bättre ut i verkligheten än på bild

Nu saknas bara en enda sak: ett chassi till de gamla delarna. Jag har bestämt mig för att behålla det och låna ut till grannen. Men det är bannemig svårt att hitta. Är det någon som har ett gammalt ATX-chassi som ni vill göra er av med? Många sitter ju på gamla saker som knappt är lönt att försöka sälja, men ändå fungerar. Helst i Malmöområdet, kan dock sträcka mig till sydvästra Skåne, men jag har väldigt dåligt med körmöjligheter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Retro...2006... det är väl inget retro med det. Retro är inget nyare än 00 på sin höjd

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ganska trevligt bygge ^^.
plockade ihop en lite äldre speldator jag med nyligen (ska egentligen vara till min lillasyster men hon kommer inte vara här så ofta iallafall (skola på annan ort).
Thermaltake xaser III silvrigt och rött (saknar dock nyckel för låset fram men var upplåst så man kan öppna iallafall + plasten som sitter för 5.25 tums platserna saknas 2 st så de två vita dvd brännarna får sitta kvar + inget frontljud eller usb i fronten pga kablage som saknas.)

Specs:
Pentium dualcore 3.4 ghz
4 gb ram ddr2
7800 gtx 256 mb
random 500w nätagg (dock över 350w på 12v linorna så det ska vara ganska lungt) och hårddisk på 160 gb sata såklart.
moderkortet kom ifrån någon hp dator.
(Tog det framför ett annat med agp pga att det även hade stöd för usb boot utan problem ^^)
har även en pentium 4 HT på 3.6 ghz liggandes ifall jag nu bestämmer mig för singlecore med fake kärna vid sidan av :P.
windows xp sp3 såklart på denna burk just nu.

fattas bara raptordisk som vibrerar igång tillsammans med 80 mm fläktarna chassiet har lol.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Kul tråd
Är AM2-sockeln något att använda? Jag håller på att montera ner min AMD 5000+.
Kanske går det att få mer liv i den med en bättre CPU:)

Permalänk
Medlem

haha jag älskar framsidan av din burk vad var tanken att man skulle fylla alla 5.25 plattser med

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

haha jag älskar framsidan av din burk vad var tanken att man skulle fylla alla 5.25 plattser med

Diskett 3½"
Diskett 5.25"
CD läsare
CD brännare
Zip-drive
Jazz-drive
Tape-backup
Hårddisk
oj då, platserna räckte inte till..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Grafikkortet trasigt :(

Efter mycket om och men har jag till sist fått tag i alla delar jag viljat ha och satt igång med bygget. Jag köpte ett extra chassi i alla fall, och det tog tid att haffa. Av sentimentalitet vill jag inte göra mig av med 939-datorn, utan långtidsutlånar den till mina gamla grannar så den inte står inte tar plats men ändå är tillgänglig

Som bonus fick jag med chassit ett dassigt nätagg, ett moderkort med tillhörande P4 samt en kontaktplåt för serieport Hurra, nu slipper jag köpa till en sådan! Säljaren sade att han inte kom förbi POST med delarna och hade gett upp dem, men överlät dem med varm hand till mig. Efter lite provande visade det sig att åtminstone ett minnesfack var trasigt. Kände tydligt att DIMM:en satt löst. Fick igång den med minne i fack 3. Jag lånade ett grafikkort av grannen så att det inte skulle bli något strul med det, och det fungerade.

Sedan provade jag med mitt X1950 XTX. Och nu gick det mindre bra. Börjar direkt i POST:en, loggan för AMI verkade sakna röd färg i sig, och i BIOS-menyn var toppen inte längre i olika nyanser av blått, utan alla möjliga färger, dock fortfarande som gradient.

Tänkte jag skulle prova installera Windows XP. Den hängde sig alltid efter en stund eller startade spontant om sig själv. Tänkte att den var överhettad, för GPU:n blev riktigt varm efter en stund, och fläkten varvade upp mer och mer. Jag lät den svalna ett tag, men trot att jag var snabb som attan nästa gång, så hängde den sig vid ungefär samma ställe. Tänkte att det kanske var det klena nätagget, den är inte specad för detta. Så jag provade med ett annat nätagg som borde gå, men samma sak hände ändå. Jag hr även provat star Mini Windows XP från Hiren's boot CD, men den hängde sig strax efter att skrivbordsbakgrunden kom upp. Och skrivbordsbakgrunden såg ut som skit, suddig till tusen.

Jag ska låna grannens grafikkort igen i helgen och försöka installera XP med den i istället för se om det kanske är moderkortet som strular i alla fall, men jag har inget hopp om det

Så nu får jag jaga grafikkort igen.

Tillägg: nu när jag tittar här ser jag att det är ju knappt någon skillnad mellan X1950 XTX och XT. Borde ju gå att ta en XT och bara överklocka lite, så är man på XTX exakt.
Mellan 1900 och 1950 är det ju ingen skillnad alls i specsen fastän de är baserade på något olika GPU:er. Det är bara TDP något och minnesbandbredd, vilket tydligen ger något lägre poäng i 3Dmark 06.

Skrivet av EmulatorII:

Kul tråd
Är AM2-sockeln något att använda? Jag håller på att montera ner min AMD 5000+.
Kanske går det att få mer liv i den med en bättre CPU:)

I de flesta fall tycker jag definitvt det. De flesta AM2-moderkort är kompatibla med AM2+, och då har du tillgång till Phenom-processorerna. Vissa fungerar även med AM3, och då kan du stoppa in Phenom II-processorer, och dem rullar väl hyfsat bra än Kolla in moderkortstillverkarens hemsida och se vad senast BIOS:et kan göra

Skrivet av crew seven:

haha jag älskar framsidan av din burk vad var tanken att man skulle fylla alla 5.25 plattser med

Haha, ja. Så har jag också känt, men det hade likväl kunnat vara som i inlägget ovan

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian