Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Alltså, om du inte får jobbet om du "provjobbat" i 3 dagar så skulle inte jag som arbetsgivare vilja se det i cv, blir många funderingar på varför du INTE fick jobbet. Sen tycker jag inte man ska provjobba gratis häller, då är man inte seriös arbetsgivare. Det förstör för alla andra. Kanske ni som tycker det, också tycker det är okej att betala 10kr/h första veckan för att provjobba? Bättre en noll kr eller hur? Kanske skulle sänka lönerna till 6000kr/mån, bättre en inget eller hur, och dubbelt så bra en soc?

Om han inte får kneget efter, så är det bara stå över att uppge det i CVt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Blir överraskad över hur många det är som vill att han ska jobba gratis. Trots att många har tagit upp bra anledningar till varför han inte ska jobba gratis.

Permalänk
Medlem

@Onyx: Jag håller med dig.
Det är ju klart man skall ha betalt för Sin tid som man hyr ut till arbetsgivaren, något annat är ju befängt.
De som förespråkar obetald arbetstid har nog inte full koll på arbetslivet och diverse rättigheter/skyldigheter.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Om han inte får kneget efter, så är det bara stå över att uppge det i CVt.

Om han råkar ut för en olycka på jobbet? Ramlar och gör sig riktigt illa, eller en rånare knivskär ha osv osv listan kan göras oändlig. vad händer då utan försäkring? Är det smart tycker du?

Permalänk
Medlem

Gratis eller inte, skit samma men säg inte det till arbetsgivaren då han då med all säkerhet inte betalar lön

Behöver OKQ8 folk så jobba gratis i 3 dagar om de vill det, ge järnet och visa att du både vill och kan lära dig det som krävs av en anställd. Provjobb brukar betyda lön men så kort tid som 3 dagar har jag inte varit med om...är själv bara 44 och har hoppat runt en hel del inom olika branscher.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Varför ska man inte det?
Det är så dumt att säga "arbeta aldrig gratis"
Får man chansen att visa vem man är 3 dagar ska man visa upp sig och göra allt för att imponera på chefen, det kan ju leda till anställning.
Är det bättre att säga "nej tack, får jag ingen lön vill jag ej"
Då säger dom bara okej, hejdå vi har 100 till i kön..

Jag själv har jobbat "gratis" i min butik, jag var praktikant i över 2 månader, fick pengar från arbetsförmedlingen typ 110 kr dag eller vad det är?
Titta vad jag är nu, jag är 1a assistent i butiken och har fast anställning, skulle ALDRIG hänt om jag inte erbjöd mig att visa vem jag är.
Dom säger fortfarande att jag är den duktigaste människan dom har fått från arbetsförmedlingen och kan inte förstå hur jag inte kunde ha ett jobb innan..

[...]

Det du beskriver är ju exakt varför så många här i tråden avråder från att folk från att gå med på "provjobb" eller "prova-på-jobb" eller vad man nu vill kalla det obetalda arbetet för. Desto fler som kan tänkas gå med på de dåliga villkoren, desto fler kommer också drabbas. Desto tuffare blir också konkurrensen bland dem som redan står långt ned i arbetskedjan. Jag har t om läst om ett fall beskrivet på Sweclockers om en kille som tydligen arbetat utan ersättning i sex månader för att få ett betalt jobb. Folk är inte kloka.

Att gå med på att arbeta under asdåliga förhållanden i egenskap av att skapa sig en konkurrensfördel är inte bra för någon - förutom arbetsgivaren. Genom att göra så sänks standarden för alla inblandade.

Skrivet av Silcan:

Om han råkar ut för en olycka på jobbet? Ramlar och gör sig riktigt illa, eller en rånare knivskär ha osv osv listan kan göras oändlig. vad händer då utan försäkring? Är det smart tycker du?

Ja, precis. Killen får knappast någon guldstjärna för att jobba gratis, oförsäkrat och vid en olycka kanske bli arbetsoduglig en överskådlig tid framöver. Där snackar vi stora samhällskostnader för att arbetsgivaren ska snåla in med vad i sammanhanget är växelpengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det du beskriver är ju exakt varför så många här i tråden avråder från att folk från att gå med på "provjobb" eller "prova-på-jobb" eller vad man nu vill kalla det obetalda arbetet för. Desto fler som kan tänkas gå med på de dåliga villkoren, desto fler kommer också drabbas. Desto tuffare blir också konkurrensen bland dem som redan står långt ned i arbetskedjan. Jag har t om läst om ett fall beskrivet på Sweclockers om en kille som tydligen arbetat utan ersättning i sex månader för att få ett betalt jobb. Folk är inte kloka.

Att gå med på att arbeta under asdåliga förhållanden i egenskap av att skapa sig en konkurrensfördel är inte bra för någon - förutom arbetsgivaren. Genom att göra så sänks standarden för alla inblandade.

Ja, precis. Killen får knappast någon guldstjärna för att jobba gratis, oförsäkrat och vid en olycka kanske bli arbetsoduglig en överskådlig tid framöver. Där snackar vi stora samhällskostnader för att arbetsgivaren ska snåla in med vad i sammanhanget är växelpengar.

Japp, dessutom är det olagligt att inte vara försäkrad på jobbet, har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Om han råkar ut för en olycka på jobbet? Ramlar och gör sig riktigt illa, eller en rånare knivskär ha osv osv listan kan göras oändlig. vad händer då utan försäkring? Är det smart tycker du?

Bra fråga,tyvärr är jag själv lite sådär "Äh va fan...kör på" haha
Som mitt nuvarande jobb, en som lite orolig för mina försäkringar vad som gäller osv.

Bliviy extra inkallad ett par dagar nu bara flr en person är våldsam och kan ta till tillhyggen mot oss i personalen.

Tyvärr är jag lite fel person att diskutera försäkringar p grejer då jag sällan tar hand om mig själv
.
*min uppväxt är från en arbetande bitter finne som säger att du kan jobba så länge armar å ben sitter kvar på kroppen,förkylning å feber m.m är ingt att gnälla över och ingen som tycker synd om dig

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har själv "jobbat gratis" i 4 månader.
Ungdomspraktik hette det på den tiden.
Ingen aning om man hade några försäkringar då.

Har nu jobbat i snart 20 år på det företaget, det hade jag inte gjort om jag inte hade praktiserat där.
Praktikplatser borde dock kallas just praktikplatser och ordas av arbetsförmedlingen.

Tycker generellt att det är för lite lite praktik nu för tiden. Finns så många fällor att fastna i om man sitter hemma för mycket. Sett flera unga nyanställda som inte klarar att jobba alls, eftersom de under arbetslösheten blivit så beroende av sina mobiltelefoner att de tycker att det är en mänsklig rättighet att sitta och pilla med dem hela dagarna. Sen verkar de helt oförstående när de efter flera tillsägningar får sluta, för att de inte sköter sitt jobb. Fattar inte hur någon av dessa personer någonsin skall kunna få en varaktig anställning.

Permalänk
Medlem

Man måste ju se till så att försäkring finns så klart. Men annars hade jag lätt kunnat jobba 3 dagar utan lön för att sen ha chansen att få ett jobb. Är inte super lätt att få ett jobb idag. Så vad är 3 dagar om några år liksom? ska man gå och gräma sig för förlorad inkomst eller eventuellt ett jobb man inte fick för att man är för "fin" för att jobba utan lön i nån dag?
Mitt nuvarande jobb fick jag efter ha varit och praktiserat där via min utbildning. Man måste visa framfötterna! 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Har själv "jobbat gratis" i 4 månader.
Ungdomspraktik hette det på den tiden.
Ingen aning om man hade några försäkringar då.

Har nu jobbat i snart 20 år på det företaget, det hade jag inte gjort om jag inte hade praktiserat där.
Praktikplatser borde dock kallas just praktikplatser och ordas av arbetsförmedlingen.

Tycker generellt att det är för lite lite praktik nu för tiden. Finns så många fällor att fastna i om man sitter hemma för mycket. Sett flera unga nyanställda som inte klarar att jobba alls, eftersom de under arbetslösheten blivit så beroende av sina mobiltelefoner att de tycker att det är en mänsklig rättighet att sitta och pilla med dem hela dagarna. Sen verkar de helt oförstående när de efter flera tillsägningar får sluta, för att de inte sköter sitt jobb. Fattar inte hur någon av dessa personer någonsin skall kunna få en varaktig anställning.

känner igen det dära, har en gammal barndomskompis som är lika gammal som mig, fyller 33.
Han bor fortfarande hemma hos päronen i deras källare.

Alla jobb han haft har han blivit uppsagd från pga han klarar dessvärre inte av jobb.
Ett av dom skrattretande fallen var att hans chef gav han 2 färghinkar och bad han blandad dom två för att måla en dörr.
Det gick 5h, så kom chefen tillbaka och han hade inte ens lyckats blanda färgen då han inte visste vart han skulle blandad dom i.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Verkar som de flesta verkar hänga upp sig på frågan om lönen för de tre dagarna. Det är ganska ointressant i sammanhanget. Jobba gratis för att visa upp sig är kutym i vissa branscher (även om jag inte tror att mackar brukar ägna sig åt det).

Det du ska veta är att utan anställningskontrakt (eller praktik ordnad av skola/AF) är du INTE FÖRSAKRAD! Det betyder att du i teorin inte får någon ersättning om du skadas på "jobbet". (betyder också att arbetsgivaren inte kan få ersättning från sin försäkring om du förstör något, vilket kanske är mindre viktigt för dig, men det kommer garanterat bli några jobbiga veckor/månader när arbetsgivaren skickar räkningen till dig och ni får slåss i rätten om det).

ARBETA ALDRIG utan att veta att du är försäkrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Här tycker jag är den största anledningen till att låta bli. Tänk om någon fick för sig att tex råna macken någon utav dagarna du jobbar där eller bli påkörd när du är ute och plockar skräp vid pumparna?

Permalänk
Medlem

Fick höra om provjobb på ett sommarjobb för några år sen, ringde upp någon dag senare och dubbelkollade så att jag fick betalt under tiden vilket jag fick. Antagligen är det bara en dålig formulering.

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns två typer av personer i tråden. Den ena som inte har problem att få jobb och skulle därför aldrig jobbat gratis. Medans den andra som går arbetslös och vill inget hellre än att få ett riktigt jobb. Tror det är riktigt svårt att sätta sig i den andra personens sits då.

Om arbetsgivaren är osäker om personen är rätt för företaget så finns det en lösning. Detta är provanställning där arbetstagaren får betalt men arbetsgivaren har rätt att säga upp personen utan att ange något skäl för uppsägningen. Det går även att villkora till en kort uppsägningstid till och med gå på dagen. Även arbetstagaren ser detta som en provanställning och har också rätt att avbryta den.

Skrivet av 93Clocker:

Om inte annat ser det bra mycket bättre på CV:et visserligen för stunden så känns de surt om du inte skulle få betalt men bara det att du har jobbat där lyfter ditt CV en hel del.

Hur kan 3 dagar, där personen provjobbade men inte fick arbetet vara bra på CV:et? Det hade för mig bara skickat röda flaggor. Varför anställde dom inte? Vad var felet? Vågar jag anställa personen?

Skrivet av Grönahunden:

Om du var Chef på ett större företag och du ville testa olika anställda, skulle du då ge dom som testar 3dagar full lön fast dom kanske har noll i initiativförmåga ? får jag testa jobba på ditt jobb med full lön ?

Detta är så det fungerar på mer seriösa företag. Det är viktigt att ha en bra rekryteringsprocessers för att identifiera vilka personer som skulle passa in. Som en person nämnde innan så sker detta genom ett flertal intervjuer, eventuella anställningstester samt kolla upp referenser. Är man ändå osäker så erbjuder man provanställning. Provanställning är vanligt du rekryterar personer som ej har jobb och är exempelvis nyexaminerade.

Skrivet av Grönahunden:

Ja jobbar extra på ett bageri en av tjejerna i kassan som fått bra vitsord för att hon haft jobb på andra caféer.
Hon försnillade pengar ur kassan då hon inte registrerade in kontant betalningar,
stod hon och plockade bröd till en kund så frågade hon om dom ville ha kvitto. då dom flesta inte vill ha ett extra papperskvitto så säger man ju nej..

pengarna gick ner i kassalådan men ingen registrering gjordes således låg det flera tusen kronor extra när dagen var slut.
30st latte med semla så kommer man snabbt upp i stora summor.

Jaha? Menar du att detta hade inte hänt om personen fick jobba gratis i ett par dagar först? Till och med liten stöld räcker för att få sparka personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeOfUddebo:

Jobba aldrig utan lön. Provjobb utan lön är framför allt ett sätt för oseriösa arbetsgivare att utnyttja unga arbetslösa.

Vilket jävla skitsnack. En ny anställd kostar företaget pengar, inte tvärtom. Inte i något universum kan ett företag tjäna på att rotera provanställningar utan lön. Det är en ren förlust att lära upp folk.

Folk - särskilt självberättigade ungdomar - borde lära sig lite mer om att driva företag innan de öppnar käften.

Buhuu, erbjudande om att provjobba - med risken att det är utan lön några dagar av ditt liv - och det måste frågas på forum om detta. Wow, välkommen till framtiden.

/Butter

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Vilket jävla skitsnack. En ny anställd kostar företaget pengar, inte tvärtom. Inte i något universum kan ett företag tjäna på att rotera provanställningar utan lön. Det är en ren förlust att lära upp folk.

Folk - särskilt självberättigade ungdomar - borde lära sig lite mer om att driva företag innan de öppnar käften.

Buhuu, erbjudande om att provjobba - med risken att det är utan lön några dagar av ditt liv - och det måste frågas på forum om detta. Wow, välkommen till framtiden.

/Butter

En ny anställning kostar pengar företaget om de får betalt. Om de inte får betalt så behöver de för lite tid för att sätta sig in i jobbet. I de fall där provjobba utan lön är aktuellt så är det oftast enklare arbetsuppgifter vilket då inte kräver så mycket tid för att sätta in en person i.

Från en konsult till en annan. Hade du gått med på att jobba gratis för dina nya kund ett par dagar, exempelvis ett par workshops så de kan få en känsla av dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Vilket jävla skitsnack. En ny anställd kostar företaget pengar, inte tvärtom. Inte i något universum kan ett företag tjäna på att rotera provanställningar utan lön. Det är en ren förlust att lära upp folk.

Folk - särskilt självberättigade ungdomar - borde lära sig lite mer om att driva företag innan de öppnar käften.

Buhuu, erbjudande om att provjobba - med risken att det är utan lön några dagar av ditt liv - och det måste frågas på forum om detta. Wow, välkommen till framtiden.

/Butter

En anställd kostar ju inte bara en massa pengar, du borde omformulera den meningen. Efter inlärningsperioden är den anställda upplärd och har tagit på sig en massa nya arbetsuppgifter. Den anställda blir därmed värd mycket för företaget och är då ingen förlustaffär.

Men det stämmer att felrekryteringar kostar väldigt mycket pengar men då finns timanställning och provanställning. Ingen borde tacka ja till dåliga villkor, då blir hela arbetsmarknaden sämre och sämre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Hur kan 3 dagar, där personen provjobbade men inte fick arbetet vara bra på CV:et? Det hade för mig bara skickat röda flaggor. Varför anställde dom inte? Vad var felet? Vågar jag anställa personen?

För det visar driv och vilja, är ju bara att förklara att det gällde förutbestämt tre dagar, inget konstigt eller svårt med det.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Vilket jävla skitsnack. En ny anställd kostar företaget pengar, inte tvärtom. Inte i något universum kan ett företag tjäna på att rotera provanställningar utan lön. Det är en ren förlust att lära upp folk.

Folk - särskilt självberättigade ungdomar - borde lära sig lite mer om att driva företag innan de öppnar käften.

Buhuu, erbjudande om att provjobba - med risken att det är utan lön några dagar av ditt liv - och det måste frågas på forum om detta. Wow, välkommen till framtiden.

/Butter

Kan du jobba utan lön för mig i 3dagar som konsult så at jag får lära känna dig?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Varför frågar du mig? Vill DU jobba gratis så varsågod.

Det finns massor med olika anställningsformer och "provanställning" är väl den vanligaste man använder sig av.

Nej, det finns två anställningsformer: tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning.

En tidsbegränsad anställning kan vara allmän visstidsanställning, vikariat, säsongsarbete, arbete när man fyllt 67 och provanställning.
Tveklöst vanligast vid nyanställning är allmän visstidsanställning.

Permalänk
Medlem

Eftersom folk verkar vara så jäkla för att jobba gratis när det kommer till "provjobb" (vilket förövrigt är något påhittat), då vill jag bjuda in er på provjobb hos mig i form av städning 1 dag, det kan ju hända att jag vill anställa er för framtida jobb med lön men är inget jag kan garantera just nu.

Nä, provjobb utan lön är inget som finns, har dessutom anhöriga som råkat ut för det, fått jobbat en till tre dagar, sen tack och hej, de behövde bara täcka upp för någon sjuk eller något visade det sig.

En seriös arbetsgivare ger lön under något som kallas provanställning, brukar vara 6 månader för att sedan gå över till "anställd tills vidare", aka heltidsanställd.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Vilket jävla skitsnack. En ny anställd kostar företaget pengar, inte tvärtom. Inte i något universum kan ett företag tjäna på att rotera provanställningar utan lön. Det är en ren förlust att lära upp folk.

Välkommen till verkligheten. Det finns en uppsjö av okvalificerade jobb som inte kräver mer än fem minuters upplärning = noll kostnad.

Har en mycket nära bekant som utnyttjats som gratis arbetskraft under en längre tid på flera företag. Hon har formell utbildning dessutom och kunde hon sin sak (noll upplärning = noll kostnad). Eftersom Arbetsförmedlingen sätter kniven mot strupen på arbetslösa var hon tvungen att ta dessa "jobb".
Varför ska du och jag betala hennes lön via skattemedel? Varför ska inte arbetsgivare göra rätt för sig precis som avkrävs alla andra? Vad som är skitsnack i denna tråd är att man ska jobba gratis och att man aldrig annars hade fått chansen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Välkommen till verkligheten. Det finns en uppsjö av okvalificerade jobb som inte kräver mer än fem minuters upplärning = noll kostnad.

Har en mycket nära bekant som utnyttjats som gratis arbetskraft under en längre tid på flera företag. Hon har formell utbildning dessutom och kunde hon sin sak (noll upplärning = noll kostnad). Eftersom Arbetsförmedlingen sätter kniven mot strupen på arbetslösa var hon tvungen att ta dessa "jobb".
Varför ska du och jag betala hennes lön via skattemedel? Varför ska inte arbetsgivare göra rätt för sig precis som avkrävs alla andra? Vad som är skitsnack i denna tråd är att man ska jobba gratis och att man aldrig annars hade fått chansen.

Får hålla med helt, att anställa folk och betala lön är det man gör om man har företag och det är en risk man får ta, går man på praktik via AF så brukar man även få någon form av ersättning så då är det ju inte så att man gör det utan lön.

Jag skulle aldrig få för mig att jobba utan lön, om dom inte kan ge en ett skriftligt bevis på att man ska få jobb.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Och även med en mer krävande upplärning så måste man vara gravt felrekryterad för att inte skapa en positiv nettoeffekt i sin arbetsroll typ från dag 1/2. Sen kan det ju mycket väl vara så att det tar ett antal veckor innan man kan göra skäl för 100% av sin ingångslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Välkommen till verkligheten. Det finns en uppsjö av okvalificerade jobb som inte kräver mer än fem minuters upplärning = noll kostnad.

Har en mycket nära bekant som utnyttjats som gratis arbetskraft under en längre tid på flera företag. Hon har formell utbildning dessutom och kunde hon sin sak (noll upplärning = noll kostnad). Eftersom Arbetsförmedlingen sätter kniven mot strupen på arbetslösa var hon tvungen att ta dessa "jobb".
Varför ska du och jag betala hennes lön via skattemedel? Varför ska inte arbetsgivare göra rätt för sig precis som avkrävs alla andra? Vad som är skitsnack i denna tråd är att man ska jobba gratis och att man aldrig annars hade fått chansen.

Har aldrig hört talas om att AF skulle tvinga någon att jobba gratis? Låter hopplöst långsökt. Finns inga "löner" som betalas via skattepengar (förutom om man inte råkar vara anställd av kommun/stat/landsting såklart). Har man hela sin ersättning för det man gör betald av någon annan av arbetsgivaren så har man inte lön.

Hade din bekant däremot en praktikplats så hade hen inte lön, utan sannolikt aktivitetsstöd, vilket är precis vad det heter; ett ekonomiskt stöd för att kunna delta i ett arbetsmarknadspolitisk insats. För att delta i en sådan behöver man ett syfte, och även om jag sett mycket knasigt i mina dagar har jag aldrig sett ett syfte som "gratis arbetskraft". Praktik finns till för sådana som söker arbete, punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Har aldrig hört talas om att AF skulle tvinga någon att jobba gratis? [...]
Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev att hon utnyttjats som gratis arbetskraft, inte att hon jobbade gratis. Syftar på Fas 3.

Min poäng som kanske inte var så tydlig var att när arbetsgivaren inte tar sitt ansvar; Provanställd eller Fas 3, så måste samhället gå in med pengar. För hur otroligt den än låter för vissa så måste vi alla ha rätt till mat och logi och det finansieras inte via gratis arbete.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag skrev att hon utnyttjats som gratis arbetskraft, inte att hon jobbade gratis. Syftar på Fas 3.

Min poäng som kanske inte var så tydlig var att när arbetsgivaren inte tar sitt ansvar; Provanställd eller Fas 3, så måste samhället gå in med pengar. För hur otroligt den än låter för vissa så måste vi alla ha rätt till mat och logi och det finansieras inte via gratis arbete.

Tja, där kan det nog säkert finnas en och annan som känner sig utnyttjad, även om det såklart inte är våra lagstiftares mening. Det finns ganska omfattande forskning som visar på att samhällsnyttan är större av att folk har en sysselsättning snarare än att gå hemma. Problemet är man ofta jämför sysselsättningsplatsen med ett arbete, vilket det inte är. Alternativet till platsen är inte att arbeta, utan att sitta hemma och rulla tummarna. Har man inte fått ett arbete på egna meriter efter ca fyra år av arbetssökande (vilket det handlar om innan sysselsättningsfasen är aktuell) så måste något drastiskt hända. Jag kan tycka att AF borde göra mer för att hitta de som är på väg dit tidigare, och gå in med andra insatser tidigare, men det är inte en helt lätt uppgift...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Eftersom folk verkar vara så jäkla för att jobba gratis när det kommer till "provjobb" (vilket förövrigt är något påhittat), då vill jag bjuda in er på provjobb hos mig i form av städning 1 dag, det kan ju hända att jag vill anställa er för framtida jobb med lön men är inget jag kan garantera just nu.

Nä, provjobb utan lön är inget som finns, har dessutom anhöriga som råkat ut för det, fått jobbat en till tre dagar, sen tack och hej, de behövde bara täcka upp för någon sjuk eller något visade det sig.

En seriös arbetsgivare ger lön under något som kallas provanställning, brukar vara 6 månader för att sedan gå över till "anställd tills vidare", aka heltidsanställd.

Håller med till 100%. Behöver också städning hemma men vill gärna testa folk gratis först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

Nej, det finns två anställningsformer: tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning.

En tidsbegränsad anställning kan vara allmän visstidsanställning, vikariat, säsongsarbete, arbete när man fyllt 67 och provanställning.
Tveklöst vanligast vid nyanställning är allmän visstidsanställning.

I princip alla jobb jag har haft har börjat med 6 månaders provanställning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Provanställning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Om du var Chef på ett större företag och du ville testa olika anställda, skulle du då ge dom som testar 3dagar full lön fast dom kanske har noll i initiativförmåga ? får jag testa jobba på ditt jobb med full lön ?

Om jag var chef, skulle jag göra precis så som de allra flesta chefer gör. Ta in ansökningar, genomföra anställningsintervjuer, välja ut lämplig kandidat. Det normala är sedan att denna får en provanställning (oftast 6 månader) som sedan övergår till fast anställning om kandidaten inte visar sig vara fullkomligt inkompetent.
Så, får du testa mitt jobb med full lön? Ja, om du blir utvald efter anställningsintervjun.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W