Permalänk
Medlem

Finns en ny video på samma sida nu med en 3770k som jämförelse. Verkar som om I7an gör stor skillnad mot i5 2500k, speciellt att minsta temporära låga fps som vi alla vet är det värsta. Står sig i de flesta fall väldigt bra mot en 6500k i5 skylake även med ddr4. Extremt förvånad över ram-minnena i första videon. Det går emot allt jag vet läst och studerat tidigare om ram-minnen, skulle gärna ha ett djupare test på det. Sweclockers??

Edit: Efter att ha kollat Scorpius video känns det mer förklarligt med ddr minnena och hastighet. Eftersom han kör 1080p och det är såpass höga fps i vissa spel blir spelen beroende av hur snabbt processorn kan processa varje frame. Detta påverkas antagligen väldigt mycket av hur snabba minnena är och kan hantera nya frames tillräckligt snabbt. Så slutsatsen av detta är nog ganska enkel att dra när skillnaden istället är minimal i högre upplösningar och lägre fps...

Permalänk
Avstängd

Vist är inte 2500k top off the line men ändå presterar dom bra och ger en ok fps och sitter man med 1 grafikkort så är allt spelbart och jag tycker inte 5000kr uppgradering med 6600k och moderkort och minne skulle vara en ekonomiskt försvarbar investering

Ang minne så har det nästan alltid varit så att klivet mellan generationer inte märks fören spelen kommit i kapp lite och ddr 3 är lite av ett minfält då mhz och latency ration ändras på ett sätt där 1600 minnen och 2133 är ungefär lika snabb då det ena tar ut det andra och skulle gissa det är samma moduler på många 1600 minnen och 2133 = dom är samma minnen och en latency ändring så kan dom flesta 1600cas 9 kan bli 2133 cas 11 eller 12 kanske igenom en bios ändring

Men har sett fenomenet med snabbare minnen gör skillnad när en tid gått och det blir ett lyft då spel oftast optimeras för nyare generationers hårdvara och det blir lite skillnad oftast om spelen inte körs på gamla spelmotorer vilket dom flesta spel gör men min gissning var att det skulle bli så även på ddr 3 så köpte 2133 cas 9 minnen som flera gnällt om men var värd den där hundringen extra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Intressant och samtidigt jättekul för mig själv.
MSI moderkortet jag sitter på slutade stödja manuell SB överklocking och XMP profiler med nyare BIOS så här sitter man på 4.4Ghz och 1333Mhz.
Många fps som kommer gå förlorade dom kommande spelen framöver

(behöver nyaste moderkorts BIOS för GPU display stödet)

Permalänk
Medlem

Digital Foundry är viktiga för oss. Dom har ett sånt otroligt grym egen mjukvara för att gå igenom sådana där tester. Dom till och med bevisar att högre DDR3 eller 4 minnen i olika minneshastigheter gör prestanda skillnad osv. Något Sweclockers alltid påstår att och i testerna är ingen skillnad alls. Men visst så är det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mimematis:

Intressant och samtidigt jättekul för mig själv.
MSI moderkortet jag sitter på slutade stödja manuell SB överklocking och XMP profiler med nyare BIOS så här sitter man på 4.4Ghz och 1333Mhz.
Många fps som kommer gå förlorade dom kommande spelen framöver

(behöver nyaste moderkorts BIOS för GPU display stödet)

Du har legacy bios switch tbh

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

lite som att jämnföra en volvo 240 mot en v70. klart det nya är bättre men sen måste man motivera priset också för en uppgradering.
JAG tycker inte det är värt att köpa ett helt nytt system för i vissa fall marginella vinster. skulle man ligga lite under 60fps så kan man sänka något från ultra till high

personligen trodde jag att jag skulle bytt cpu för längesen men den står sig bra 5 år efter release vilket i dator världen är smått mirakulöst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skulle mer säga att jag är förvånad att den ens har en chans 5 år senare....

Tänk på vad det är ni säger.
En Midprestanda-överklockbar CPU från 5 år tillbaka, har en chans att hänga med dagens CPU i spel. Vf har Intels gjort de senaste 5 åren, sovit?!?!

Ta en 10år gammal CPU Q6600 (dec 2006) så var den värsting på sin tid också. Idag har den dock inte en chans, men ändå är den kraftig för sin tid. Typ som 2600k är idag...

Sen kanske du måste offra lite inställningar mm för att kunna hänga med dagens spel, ingen tvekan om det, men det är ändå fantastiskt att du ens kan hänga med så bra som du kan.

Lägg till alla udda fel Skylake CPU/system verkar ha så tror jag att jag stannar ett tag till och låter dem fixa problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du har legacy bios switch tbh

Gäller bara Sapphire 290 kort.
Dom ersatte Quiet / Performance för legacy / UEFI.

Permalänk
Medlem

Absolut inte förvånad, skulle dock vara mer intressant att se en Sandy bridge i7a mot nuvarande generationer. Känner då inte att min i7a släpar nog mycket för att motivera en uppgradering på mer än 6000.

Permalänk
Medlem

Det enda som förvånar mig är hur mycket bättre prestandan blev med snabbare minnen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vangen:

Digital Foundry är viktiga för oss. Dom har ett sånt otroligt grym egen mjukvara för att gå igenom sådana där tester. Dom till och med bevisar att högre DDR3 eller 4 minnen i olika minneshastigheter gör prestanda skillnad osv. Något Sweclockers alltid påstår att och i testerna är ingen skillnad alls. Men visst så är det.

Håller med till 100%.

Anledningen till att jag delade den här videon är mycket för att bekämpa en slags ignorans som finns på Sweclockers angående kraften hos Sandy Bridge eller egentligen hela "Core iX"-serien.
Visst, det har ju i stort sett aldrig hänt förut att en processor hållit sig relevant i 5 år för spel men den är inte riktigt så odödlig som många vill få den till och en uppgradering till Skylake kan vara värt det om man spelar i 120Hz+ till exempel.

Men det intressantaste har nog att göra med minnes-hastigheterna skulle jag säga, där är nog 9/10 Sweclockare enade att det inte spelar någon roll alls men se vad Digital Foundry fick fram

Mindre circlejerk och mera kunskap åt folket!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Håller med till 100%.

Anledningen till att jag delade den här videon är mycket för att bekämpa en slags ignorans som finns på Sweclockers angående kraften hos Sandy Bridge eller egentligen hela "Core iX"-serien.
Visst, det har ju i stort sett aldrig hänt förut att en processor hållit sig relevant i 5 år för spel men den är inte riktigt så odödlig som många vill få den till och en uppgradering till Skylake kan vara värt det om man spelar i 120Hz+ till exempel.

Men det intressantaste har nog att göra med minnes-hastigheterna skulle jag säga, där är nog 9/10 Sweclockare enade att det inte spelar någon roll alls men se vad Digital Foundry fick fram

Mindre circlejerk och mera kunskap åt folket!

Du känner exakt som mig. I Sweclcokers recensioner oftast så brukar processorerna från Sandy Bridge till nuvarande Skylake ligga bara 5 FPS ifrån varandra i snitt. Medan dom här visar en helt annan synvinkel på prestandan.

Jag själv har en historia om när jag uppgraderade RAM Minnen. Jag ägde sen 2011 4x4GB minnen från Corsair och när jag bytte mot 2x8GB LowProfile från Corsair. Prestandan i snitt för mig blev betydligt högre och balanserade än dom från 2011.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

jag kör 2700k i stock med 1333mhz minnen.. kör gta v i 1920 res 60 fps stabilt tror HT spelar mer roll än man tror..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Detta gäller ju DX11 och förmodligen tidigare. Med DX12 kommer förmodligen en överklockad 2500K fortfarande räcka långt. Intressant också att en dator med AMD grafikkort presterar sämre än en dator med nVidia grafikkort i DX11 om man inte har en monsterprocessor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

2:16

Med 4.5GHz OC på 2600K jämfört med en lam 4.4GHz OC på 6700K så är det inte direkt konstigt att det är ganska marginal skillnad där.

4,5 är ju dock lite "lam" OC för en 2600k också så jämförelsen är ju rätt ok ur den synvinkeln, finns ju trots allt en del SB som gått i 5,0+ 24/7 sedan de släpptes. 4,5 är i princip den "garanterade" OCn för SB och jag skulle säga att 4,4 är detsamma för Skylake, även om den största majoriteten av 6700k klarar iaf 4,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

4,5 är ju dock lite "lam" OC för en 2600k också så jämförelsen är ju rätt ok ur den synvinkeln, finns ju trots allt en del SB som gått i 5,0+ 24/7 sedan de släpptes. 4,5 är i princip den "garanterade" OCn för SB och jag skulle säga att 4,4 är detsamma för Skylake, även om den största majoriteten av 6700k klarar iaf 4,5.

Håller med om att båda OC'n är ganska milda, men mer vinklat mot SB. Visst finns det guldklimpar som klarar av 24/7 5.0GHz, samma gäller även 6700K fast då runt 4.8-4.9GHz men 4.4GHz är fortfarande en väldigt tam OC för den CPUn. Om vi kollar t ex på OC.net så ligger genomsnitter strax under 4.7GHz för 6700K.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se med DX12 om processorn blir mindre viktig. Åtminstone tills de börjar utnyttja den till bättre fysik, AI osv. Kör vidare på min 2500k till i höst i alla fall. Blir ändå inget VR förrän de hamnar på humana priser. Väntar in Kaby Lake och Zen med.

Permalänk
Medlem

Kör 1600Mhz minnen idag, Vad skulle ni rekommendera för minnen om jag skall köpa 2133Mhz? eller skall jag överklocka?
Kör dessa idag.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/126087-corsai...

Här är mitt modermodem.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/134589-asus_p...

Dessa skulle fungera bra tror ni?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177987-corsai...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör 1600Mhz minnen idag, Vad skulle ni rekommendera för minnen om jag skall köpa 2133Mhz? eller skall jag överklocka?
Kör dessa idag.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/126087-corsai...

Jag kör 4 sådana rampinnar och har kört dom i 2133 i över ett halvår utan problem. Så jag tycker du ska överklocka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör 4 sådana rampinnar och har kört dom i 2133 i över ett halvår utan problem. Så jag tycker du ska överklocka.

Ok tack! testar det först !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Även jag undrar hur det blir att överklocka ram. Kör för nuvarande 2 stickor Corsair XMS3 4gb i 1600mhz@1.65v Tror att de egentligen är 1366mhz, men kör en annan profil för dem i bios. Tror inte jag kan höja spänningen direkt, SB skulle väl egentligen ha 1.5v minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Håller med till 100%.

Anledningen till att jag delade den här videon är mycket för att bekämpa en slags ignorans som finns på Sweclockers angående kraften hos Sandy Bridge eller egentligen hela "Core iX"-serien.
Visst, det har ju i stort sett aldrig hänt förut att en processor hållit sig relevant i 5 år för spel men den är inte riktigt så odödlig som många vill få den till och en uppgradering till Skylake kan vara värt det om man spelar i 120Hz+ till exempel.

Men det intressantaste har nog att göra med minnes-hastigheterna skulle jag säga, där är nog 9/10 Sweclockare enade att det inte spelar någon roll alls men se vad Digital Foundry fick fram

Mindre circlejerk och mera kunskap åt folket!

De flesta här på forumet säger att i7 SB duger men sitter du på en i5 är det nog dags, iaf de trådar jag orkat kolla. Det är lite synd att det inte finns en video för i7an också då jag som många här i tråden misstänker att HT hjälper en hel del när det kommer till att minimera prestandaskillnaden.

Sen att om du vill uppgradera för lite över 6000:- så är valet självklart grafikkort om du sitter på något annat än ett 980/fury/980Ti om du spelar.

Permalänk
Medlem

Tja det beror ju på, är man i ett läge där man kan få väldigt hög throughput så spelar minnesbandbredden mer roll. Sitter man och väntar på beräkning i CPU eller GPU (alla kärnor/trådar upptagna och hinner inte hämta mer från RAM) så spelar det mindre roll, vilket är ett mer typisk scenario i många datorer och applikationer. (läs: spel)

Så det är logiskt att generellt sett ju högre CPU är klockad desto mer nytta har den av snabbare RAM, upp till en viss gräns, men det visste vi ju redan. Att matcha dom så bra som möjligt mot varandra är en del av tjusningen med att bygga eget.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Som vi alla vet så är 2500K förmodligen en av de mest köpta och prisade processorerna som många använder än idag.
Youtube-kanalen DigitalFoundry experimenterade därför lite med olika minneshastigheter, olika processorer från nyare generationer etc och jämförde med en 2500K i olika konfigurationer.

Summan av kardemumman är bland annat att 2500K faktiskt inte alltid har vad som krävs i moderna spel även om den är överklockad även om det fortfarande är en bra CPU och att en högre frekvens på DDR3-minnena som används till en 2500K kan har en ganska hyfsad påverkan på prestandan i många spel.

Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4&ab_channel=Digita...

Är ni förvånade av resultaten, Sweclockers?

Tack för infon iaf ! mkt intressant fick mig att tänka till, inte ens tänkt på att överklocka minnet alls innan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

De flesta här på forumet säger att i7 SB duger men sitter du på en i5 är det nog dags, iaf de trådar jag orkat kolla. Det är lite synd att det inte finns en video för i7an också då jag som många här i tråden misstänker att HT hjälper en hel del när det kommer till att minimera prestandaskillnaden.

Sen att om du vill uppgradera för lite över 5000:- så är valet självklart grafikkort om du sitter på något annat än ett 980/fury/980Ti om du spelar.

Det man troligen märker är just min FPS. 2600k må hänga med bra i snitt, men tappar en hel del mot minimum FPS. GTAV tex fungerar helt okej, då du har just 6+ trådar. Och om du får 80 fps eller 65 fps, spelar ingen roll @ 60FPS skärm egentligen, men min fps gör.

Dock... om du vill ha bästa spel CPUn 2015/2016 så är det inte Skylake... utan Broadwell. Den L4 cachen ser till att din min FPS är högsta som går att få, tom förbi både 6700k och 5960X med rätt bra marginal. Shit tom 5765c är och sniffar på i7orna...

Det jag ser som problemet är just att du behöver köpa ny CPU, nytt moderkort, nytt Minne och ev även nytt PSU (om det inte stöder nyare strömbesparingsfunktion, eller så får du stänga av det). Allt detta för vad? Några få FPS som du ändå måste punga ut bra kort för att få skillnad på?

OC 2500k/2600k har sin plats än, men det är mer budget/prisvärt segment än top segment nu, vilket är helt okej, med tanke på deras pris
Så om du köper nytt värsting GPU så kan det mycket väl vara värt det.. men tittar du på någon lägre än 970 hade jag stannat, men ev OC/bytt RAM, som de visar gör en del.

Dock har jag lite minskad respekt för källan till detta när de anser att en OCZ Trion 100 är en SSD... den är.. flashbaserad, ja.. men mer som ett USB minne med Sata gränssnitt sett till prestanda.

Dock håller jag med ovan att just faktumet att RAM skulle hjälpa så mycket trodde jag inte heller, då spel sällan brukar behöva bandbredden. Antar att spelen har ändrats på 5 år de med

Permalänk

Ja faktiskt. Det har funkat skitbra liksom. Man kanske måste överclocka mer?

Permalänk
Entusiast

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198890-corsai...

Köpte dessa direkt efter att jag sett testet. Blev galet förvånad över att minnesbandbredd börjat spela mer roll? Brukade ju inte vara så, kanske något för Sweclockers att kika på?

Aja, fin uppgradering från 8GB 1333Mhz till 16GB 2400Mhz iallafall, hoppas de klockar lite också!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Inte oväntat, jag kör en i7 975 så kanske kan få ännu mer gain men frågan är om det är värt att punga ut 4-6 tusen för en ny platform som ger 10 mer fps? Personligen så måste svaret på frågan vara nej. Även om jag har pengarna så känns det som ett slöseri

Sitter själv på en i5 750 vilket jag har för mig är typ lillebrodern till din CPU. Klockad från 2,66 ghz till 4,2 ghz kan jag säga att den fortfarande får kämpa riktigt hårt i en hel del nyare titlar, däribland The division. Antar att din i7:a säkert har lite mer tryck i sig i och med hyperthreading, men för mig är en uppgradering inte bara önskvärd utan snart nödvändig.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja självklart kan man droppa lite lägre men den relevanta siffran i 99% av fall tycker jag ändå är snittfps och det lilla plusset är absolut inte värd kostnaden som OP försöker antyda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

De flesta här på forumet säger att i7 SB duger men sitter du på en i5 är det nog dags, iaf de trådar jag orkat kolla. Det är lite synd att det inte finns en video för i7an också då jag som många här i tråden misstänker att HT hjälper en hel del när det kommer till att minimera prestandaskillnaden.

Sen att om du vill uppgradera för lite över 6000:- så är valet självklart grafikkort om du sitter på något annat än ett 980/fury/980Ti om du spelar.

https://www.youtube.com/watch?v=2ZxZiksWtRQ

Där har du uppföljningen där de testar 2500k och 3770K. Inte samma generation men fortfarande en i:7