Jag fick en sån här installerad, varför, vad gör den, och kan jag undvika den?

Permalänk
Medlem

Jag fick en sån här installerad, varför, vad gör den, och kan jag undvika den?

Jag skulle kunnat fråga dom men dom var stressade och det gick på ett par minuter.

Så, mellan ethernetjacket i väggen och routern har jag nu en "CTS HES-3106 PLUS". En wan-port och fyra lan-portar, det ser helt enkelt ut som en switch. Jag har haft samma ip i många år men nu blev det nytt.

Jag hade gjort sjukt snyggt med router på väggen och gjort egna kablar så att längderna skulle passa bra men så kommer den här klumpen. Är det nånting min RT-N66U med Merlin inte kan göra, som den här gör? Det enda jag kan gissa på att den gör är att den sätter hela mitt nät på ett specifikt VLAN men jag är inte särskilt kunnig så jag tänkte höra med er.

Jag har 100/100 Telia, och efter deras uppdatering av hårdvaran (här, och i källaren, bor i höghus) så skulle det inte komma nya alternativ som 1000/1000 eller så, utan det blev en dryg låda som förfulade plus nytt IP men fortfarande ett externt eget IP.

Edit: Länk till produkt, vad är det för nåt egentligen, notera att jag har ethernet upp i lägenheten, inte fiberkablar: http://www.ctsystem.se/HES-3106.htm
Ok lite sökning får mig att inse att det är en switch. Fattar fortfarande inte varför, och vad som skulle hända om jag bara sket i den...

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Har du bara bredband via Telia så ska du bara kunna byta ut den mot en vanlig router av eget val istället.

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Jag har ju liksom en router, men nu bestämde dom att alla i huset skulle ha en sån här, så nu sitter den här framför routern. Du tänkte om jag hade IPTV och att jag då behövde den (för VLAN)? Men varför ska alla ha den här, undrar om jag skulle kunna skita i den bara rakt av.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Troligen en Switch med V-lan funktionalitet för att kunna dela ut TV/Telefoni/Data.
Men som ovan skrev, kolla med Telia om du verkligen behöver den. Default V-Lan brukar ju vara data!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte sett denna förut, men det verkar vara en tjänstefördelare som splittar upp Telias VLAN för internet, tv och telefoni på olika portar. Använder du bara internet bör du kunna plocka bort denna. Se bara till att spara den någonstans så att du inte blir skyldig att ersätta den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag hade direkt provat att koppla bort den där fula prylen och se vad som hände.

Går det så går det

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om det är så att den där bara splittar till olika VLAN så kan du strunta i den och sköta det via din router själv ändå, om du vill kolla på IPTV tex.

Med andra ord känns den där onödig oavsett scenario.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag ringde bolaget som var här och fixade och han sa att om jag bara använder internet kan jag koppla bort den - den var för att splitta upp till TV och tele. Telia kommer dock vilja ha tillbaka den vid uppsägning, men så jag lägger den i garderoben då

Problemet löst. Tack för all hjälp.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Uppdatering: Jag ringde bolaget som var här och fixade och han sa att om jag bara använder internet kan jag koppla bort den - den var för att splitta upp till TV och tele. Telia kommer dock vilja ha tillbaka den vid uppsägning, men så jag lägger den i garderoben då

Problemet löst. Tack för all hjälp.

Som vi trodde då, skönt att kunna ha den i garderoben istället

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber