SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Att en riktig karl använder klocka vet ju alla om, och några riktiga karlar måste det ju finnas här på SweClockers. Bild är inget krav, men mycket trevligt!

Själv så har jag en Tissot Goldrun på min högerarm (är vänsterhänt). Som fickur har jag en Longines som tyvärr ej går.

http://catland.se/nicke/dump/bilder/klocka001.jpg

Nu vill jag se era!

Man vet att man är skadad när man läser rubriken och tror att det är en överklockningstråd för arm-processorer.

Jag har nån italiensk klocka som jag köpte på en turistgata i Venedig. Kanske inte mitt bästa köp men den är hyffsat snygg och gör sitt jobb. Morellato heter märket iallafall.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Till vardags kör jag med en: GUESS Black Chrono (w18540g1)

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Du har mycket att lära om klockor. Dom är prisvärda för sin byggKvalité liknande klockor kan du betala x10 för.
quartz-ur används inte på kvalitets klockor, Det är väldigt sällan man behöver dra upp en mekanisk klocka då dom drar upp sig själva när dom rör på sig. (inte alla men de flesta). Sen är det ganska mycket mera arbete och Precision när man bygger en mekanisk klocka än quartz-ur.

Används inte quartzverk i kvalitetsur? Jodå visst gör det det, men det är stor skillnad på quartzverk och quartzverk. Breitling, Rolex, Rado, Omega m.fl. har modeller med quartzverk, synd att inte kalla dem för kvalitetsklockor. Själv föredrar jag en bra quartzklocka framför en automatisk då tidhållningen är så mycket bättre.

Skrivet av newtoninja:

Orient, Citizen finns ju också absolut. Men jag tänkte kanske att han ville ha en lite exklusivare in-house.

Jo, Breitling modifierar ETA verken såpass att man kanske inte känner igen dem till slut, men det är ju i grund och botten fortfarande ETA verk man köpt in. Så jag skulle personligen inte kalla dessa för 100% in-house. Men det är lite av en gråskala!

Rolex och Panerai: Jag var tvungen att kolla upp detta för det är något jag inte hört förut. Det stämmer att Rolex designade och tillverkade Panerais klocka under 2a världskriget. Men idag har de väl ingenting med varandra att göra?

Där ser man. Då lärde jag mig något nytt också, tackar

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Blev sugen på en automat så jag köpte en Certina DS Action Diver förra sommaren. Mycket trevlig klocka som används dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Apuis är trevlig, Har även en Oris Culture med mörkblå tavla som används till kostym/kavaj.
Angående att dom inte reguleras har jag inte hört förut, Vart har du fått den infon ?
Brukar köpa mina klockor ifrån Uret.se och där kan man alltid pruta lite.

Ursäkta, det vara klumpigt uttryckt. Ta det med en nypa salt för jag har inte varit i en klockfabrik som massproducerar klockor.

Klockorna går olika beroende på läge och temperatur. Det reguleras inte för att det är tidskrävande och beroende på vilket grad av urverket har. Det är ju ofta färdiga ETA-urverk som de "bara" dekorerar. De kontrolleras givetvis att de ligger inom deras spec vid tillverkning, precis som med allt annat. Inte isolerat till Oris. -5/+20 är inom specifikation.

Riktigt high end / lyxklockor reguleras enl hög standard. JLC tex kör klockan i 1000 timmar innan kunden får den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk

@Resorb: Grymt snygg. Gillar den röda sekundvisaren skarpt.

Permalänk
Medlem

Min Jobbklocka T-Touch Expert Pilot på Zulu band. Har en del "kärleksspår" i titanet efter sex år i FM.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Du har mycket att lära om klockor. Dom är prisvärda för sin byggKvalité liknande klockor kan du betala x10 för.
quartz-ur används inte på kvalitets klockor, Det är väldigt sällan man behöver dra upp en mekanisk klocka då dom drar upp sig själva när dom rör på sig. (inte alla men de flesta). Sen är det ganska mycket mera arbete och Precision när man bygger en mekanisk klocka än quartz-ur.

Vad gäller kvalité avseende tidhållningen så är många "billiga" klockor överlägset bäst på detta. Mekaniska urverk fortar/saktar sig alltid. Det finns ju många radiokontrollerade armbandsur idag som inte kostar så mycket.

Ser man på klockor som ett samlarobjekt eller smycke så kan man inte riktigt sätta ett värde på dem.

Permalänk
Medlem

billigt "Kina" ur från torghandeln här i stan, den gör sitt och har överlevt att åka i tvättmaskinen x antal gånger. bär den på vänsterarm oftast men vid vissa jobbtillfällen så är den lokaliserad på högerarm för att lätt hålla koll på tiden.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Jag använder Seiko SRG017. Jag har lovat mig själv att skaffa Grand Seiko i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

En otroligt skitig (blev rädd när jag såg bilden själv) TAG Heuer Carrera CALIBRE 1887 AUTOMATIC CHRONOGRAPH 43 mm
CAR2A10.BA0799

https://shop-us.tagheuer.com/en/calibre-1887-automatic-chrono...

http://www.tagheuer.com/int-en/luxury-watches/carrera/carrera...

Edit: Nu lite lätt rengjord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

@Resorb: Grymt snygg. Gillar den röda sekundvisaren skarpt.

Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visste inte att det fanns en tråd som denna .. Kul! Jobbar ju i en klockaffär trots allt.

Nu har jag iofs tagit dessa bilder från nätet, men dessa två klockor är de jag använder allra flitigast.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh: Breitlingen var i en väldigt fin vintage-stil.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vardagsklocka #1:
Kirova type-59 som är en homage på de Soviet-producerade Tutima Urofa 59 från Glashutte. Urverket är ett Poljot 3133.

±3s/dygn.
Ursprungsklockan var alltså klockan de tyska luftwaffe hade mellan 1941-45. Finns info här.

Vardagsklocka #2:
Omega Speedmaster från -78

Går lite väl fort (+ ca 15s per dygn) så skall lämnas in för justering.

Slit och slängklockan
GANT Park Hill II

Armbandet på klockan kommer med är horribelt, skall bytas till ett vettigare omgående.

Som ni märker, endast svarta urtavlor, ursprungligen militärt men det har ju ändrat sig på senare tid.

Lådan till min Omega är en röd papplåda, riktigt b. Den som Poljoten kom i är en fin mahogny träask. Känns ju lite märkligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@newtoninja:

Tackar!

Transocean Chronograph är modellen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@DavidtheDoom: Måste säga att Poljoten är väldigt speciell. Snyggare ju längre man tittar på den. Gillar bezeln speciellt.

Permalänk

@Samlooh: Hur skön är mesh-bandet?

Permalänk

En Seamaster 300 från slutet av 60-talet:

Funderar på att byta till ett omega shark-mesh armband.

Ahh just det jag har ju en SpeedMaster "First Replica" eller "Broad Arrow" vilket inte är en replica utan Omega's omtag av den första SpeedMastern, tyvärr var den inte i så bra skick när jag fick den, urtavla och visare hade korroderat vilket visst var ett standardfel på den här modellen:

Efter urtavel och visarbyte (vilket var dyrt så in i h-e) så ser den ut såhär (allt skräp ligger utanpå glaset och inte inuti ):

Sen en lite bättre vristbild i naturligt ljus:

Funderar på att byta till ett riktigt coolt brunt eller svart läderarmband på SpeedMastern .

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@newtoninja: Tack! Den är mycket fin, Bezeln går att vrida för tidsmätning med.

Originalarmbandet till den är för tjock och stel, fick ett band från Timefactors.com i samma veva som är grymt. Bra sida och schyssta leveranser.

Farsan har faktiskt lyckats knycka en av originalen (tysk från -42).
Den ser exakt likadan ut förutom annan fabrikanstämpen på urtavlan men har en prislapp i nivå med "du vill inte veta" och "nu skiljer vi oss".

Till min Gant beställde jag ett gäng Nato band, får ser hur det går för GANT:en har 21mm band. Vilket är helt obskyrt. (beställde 22mm och hoppas på det bästa).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nån som har tips på en uppvridbar snygg skeletonklocka med läderarmband som inte kostar skjortan? Har en kinaklocka sen två år tillbaka som är snygg, men den håller knappt en dag nuförtiden.

Kan tänka mig att lägga runt 2000 - 2500 spänn.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Nån som har tips på en uppvridbar snygg skeletonklocka med läderarmband som inte kostar skjortan? Har en kinaklocka sen två år tillbaka som är snygg, men den håller knappt en dag nuförtiden.

Kan tänka mig att lägga runt 2000 - 2500 spänn.

Såg några Edward East of London på Taxfree, tyckte den såg snygg ut och bra pris men var man köper den om man inte är på charterresa vet jag inte:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Funderar på att byta till ett riktigt coolt brunt eller svart läderarmband på SpeedMastern .

Kan bli en fin sportdress, jag skulle köra med vit stitching som på Speedmaster 57an tex

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Kan bli en fin sportdress, jag skulle köra med vit stitching som på Speedmaster 57an tex

http://www.omegawatches.com/fileadmin/Watches/Soldier/33112425101002.png

Ultrasnyggt, men hur åldrar man visarna och urtavlan så dom för den sköna gulaktiga patinan utan att vänta 20-30 år

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Vid kalas och finare tillställningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Seiko SCED035

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

@newtoninja:

Väldigt skönt enligt mig. Känns ju i princip som en vanlig stållänk fast den följer handleden bättre.

I början kunde det dockas nypas till lite (väldigt sällan) i håret på armarna, men inte mer än någon annan länk och gör inte så längre tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Stefanp67: Snyggt exemplar av Seamastern! Dreglar lite nu på morgonen.
Tror den skulle se väldigt nice ut med mesh.

Permalänk
Medlem

Är det "inne" med vanliga klockor nu igen?
Sist man bar en var väl i början på 90-talet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Idag en Datejust från åttiotalet. Gränsar till vintage, trots detta, ingen nämnvärd "stretch" i bandet.
För övrigt tycker jag vintageklockor med plexiglas känns mer organiskt, levande än klockor med safirglas. Bara jag som tycker det?