Permalänk
Medlem

Bör detta spel räknas in som ett retro-spel?

Bowman 2 kanske?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Bör detta spel räknas in som ett retro-spel?

Bowman 2 kanske?

Korrekt! Ptja, jag tycker det - enligt TS i trådstarten så handlade det ju om spel som var 10 år eller äldre - vilket detta är om jag minns rätt (spelade det för säkert 15 år sedan nu i skolan)

Permalänk
Medlem

Spännande att se att spel så som oblivion, gears of war etc klassas snart som retro, enligt denna tråden

Permalänk

Herregud vad nostalgisk man blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aireilav:

Spännande att se att spel så som oblivion, gears of war etc klassas snart som retro, enligt denna tråden

Haha! Hur modernt som helst ju!

Men för mig är ju knappt quake retro, gubbjäkel som man är...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Eftersom det har dött lite här tänkte jag återuppliva tråden.

En av mina absoluta titlar från en svunnen tid.

Permalänk
Medlem

@Qn1f3: The Chaos Engine, hade det på min Amiga 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av decee:

@Qn1f3: The Chaos Engine, hade det på min Amiga 500.

http://i65.tinypic.com/iq8w7s.jpg

PP Hammer! Riktigt bra spel, körde det massvis på min Amiga också :).

Här är mitt bidrag på ett mycket irriterande spel som vad jag vet till dags dato ej är "löst". Skaparen av det blev tillfrågad för bara något år sedan men ville inte avslöja lösningen eftersom ingen inkommit med rätt svar ännu. Bilden endast på huvudkaraktären.

Vill även passa på att dela ut en liten känga till de som endast plockar russinen ur kakan och gissar rätt men inte bemödar sig att lägga upp något nytt i samband med det utan endast säger att någon annan får ta över. Vill man prompt visa världen att man kan svaret men inte har möjlighet att ladda upp något för stunden får man göra det senare istället. Det är inte mycket begärt som insats i den här leken. Ber man alla att någon ska göra det slutar det lätt med att ingen gör det man själv kunde gjort från början.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

En ledtråd då: Huvudkaraktären rör sig mycket lustigt och huvudet gungar upp och ner hela tiden. Ser löjligt ut. Man tål ingenting, dör man måste man börja om från början och spela igenom hela kartan igen. Endast när man lyckas komma till sista delen där det hittills olösta mysteriet befinner sig kan man pusta ut. Någon har till och med gjort en editor för Windows för att underlätta att knäcka gåtan.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Gjort av Anthony Crowther 1985, fanns på C64 och Spectrum. Om ingen tar det innan påsken är slut så ger jag svaret och lägger upp en annan!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@MadMantiz: William Wobbler!

@MadMantiz: Grattis!

Ok, här är ett nytt bidrag:

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag googlade lite på Athony Crowther (AKA "Ratt") och lyckades hitta förra spelet men det kändes väl fuskigt så skrev inget...

Denna var dock lite enklare!
Tänker dock inte skriva något förrän jag har möjlighet att lägga upp ny bild, så nån annan får gärna komma före.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ingen annan har hunnit emellan, så jag svarar nu...
Spelet måste vara Xevious!

Jag är hyfsat säker, så jag slänger upp en ny bild direkt nu när jag har möjlighet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ingen annan har hunnit emellan, så jag svarar nu...
Spelet måste vara Xevious!

Jag är hyfsat säker, så jag slänger upp en ny bild direkt nu när jag har möjlighet.
http://i.imgur.com/FRg26Nm.jpg

Kul att denna tråd hålls vid liv!

Spelet är "Clive Barker's Undying".

Har inget bra förslag på något nytt spel, så passar pucken vidare till någon annan som känner sig manad

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Korrekt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Kul att denna tråd hålls vid liv!

Spelet är "Clive Barker's Undying".

Har inget bra förslag på något nytt spel, så passar pucken vidare till någon annan som känner sig manad

Skrivet av Roger W:

Då jag också tog Clive Barkers Undying på första anblicken så kan jag slänga upp en klassiker som jag misstänker redan varit i tråden men ändå är värd att få återkomma

Detta tyvärr fixat på jobbdator så inte titta på bildens namn..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Då jag också tog Clive Barkers Undying på första anblicken så kan jag slänga upp en klassiker som jag misstänker redan varit i tråden men ändå är värd att få återkomma

http://img.photobucket.com/albums/v718/PaulEMoz/Uridium13.jpg

Detta tyvärr fixat på jobbdator så inte titta på bildens namn..

Uridium Hade många timmar med detta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag googlade lite på Athony Crowther (AKA "Ratt") och lyckades hitta förra spelet men det kändes väl fuskigt så skrev inget...

Denna var dock lite enklare!
Tänker dock inte skriva något förrän jag har möjlighet att lägga upp ny bild, så nån annan får gärna komma före.

Hehe, ja den första kanske var lite väl klurig. Din bild fick var jag helt chanslös på Ska vara lite utmaning!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Eftersom föregående inte lade upp en ny bild gör jag det för att hålla igång tråden.
Lirade detta enkla spel för många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Eftersom föregående inte lade upp en ny bild gör jag det för att hålla igång tråden.
Lirade detta enkla spel för många år sedan.

http://i.imgur.com/yH39Qa9.jpg

Drug wars! Eller ja, finns ju lite olika varianter av det med olika namn men Drug Wars är det som poppar upp i minnet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Drug wars! Eller ja, finns ju lite olika varianter av det med olika namn men Drug Wars är det som poppar upp i minnet.

Dopewars tror jag denna variant heter, men nära nog.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Dopewars tror jag denna variant heter, men nära nog.

Ja, det känner jag ju också igen nu när du säger det.

Här kommer nästa då:

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Evil Genius, baserat på länken...

Permalänk
Medlem

@Mizcak: Jaja, lite slarvigt av mig men det är ju givetvis rätt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Evil Genius, baserat på länken...

Skrivet av Zicsoen:

@Mizcak: Jaja, lite slarvigt av mig men det är ju givetvis rätt.

Man får iofs inte googla vare sig länken eller bilden och det står inte uttryckligen i länken så

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Man får iofs inte googla vare sig länken eller bilden och det står inte uttryckligen i länken så

Så du såg chansen att klanka ned på mig som i alla fall var ärlig och sade varifrån jag fick det. Kunde lika gärna ha låtit bli att skriva det, vilket säkerligen många gör..
För att vara petig så "googlade" jag det ej, enbart klistrade in i youtube's youtube.com/watch?v=

För övrigt såg det inte helt dumt ut spelet.

Här kommer i alla fall en ny, editerad och rehostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Så du såg chansen att klanka ned på mig som i alla fall var ärlig och sade varifrån jag fick det. Kunde lika gärna ha låtit bli att skriva det, vilket säkerligen många gör..
För att vara petig så "googlade" jag det ej, enbart klistrade in i youtube's youtube.com/watch?v=

För övrigt såg det inte helt dumt ut spelet.

Här kommer i alla fall en ny, editerad och rehostad.
http://i.imgur.com/tz0903n.png

Jag gör en skämtsam gissning på Paint?

Permalänk
Medlem

@biorrith: Inkorrekt, försök igen

Denna version (2.0) är från 2002.

Upp till sex spelare; datorkontrollerade eller mänskliga.
Går att spela över nätverk eller via hot-seat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Så du såg chansen att klanka ned på mig som i alla fall var ärlig och sade varifrån jag fick det. Kunde lika gärna ha låtit bli att skriva det, vilket säkerligen många gör..
För att vara petig så "googlade" jag det ej, enbart klistrade in i youtube's youtube.com/watch?v=

För övrigt såg det inte helt dumt ut spelet.

Här kommer i alla fall en ny, editerad och rehostad.
http://i.imgur.com/tz0903n.png

Beklagar var tänkt att skriva mer där det blev "så" men kaffebehovet kom i vägen. Tyckte mest att det var dags för en regelrefresh

Permalänk
Medlem

@aluser: Det är lugnt.

Lite mer info om spelet: Skrivet i VB6, och fungerar under Windows 9X system, Win NT4.0, Win 2000, ME, XP, Win 7 (egen erfarenhet), samt spelbart i Linux med Wine.
Källkoden är fri för personligt bruk