Permalänk
Medlem

1600mzh men systemet väggrar..

Jo jag har problemet med att jag inte får mina ram att gå i 1600mhz som de är designade för och moderkortet med..
Jag har själv inne i bios manuellt ändrat på frekvensen 6.6 till 8 och höjt min volt ifrån 1,5 till 1,6 och 1,65 utan resultat jag kommer inte förbi stabilitet checken innan Windows startars utan den säger att det är instabilitet pga overclocking tryck på valfri taget och reseta inställningarna..
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro
Processor: AMD FX-8350 Black Edition, Socket-AM3+
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
Minne: Corsair Veng DDR3 1600MHz 16GB CL9
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 1000W PSU

Bomba mig med förslag snälla!

Permalänk
Medlem

Se till att ändra alla timings också. Frekvens och spänning är inte allt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Förlåt för det sena svaret, men trodde att jag redan hade svarat dig. (jävligt klantigt och glömsk)

Du sa något om timings? jag antar att du talar om 9-9-9-24 då..
Men är det även något jag måste manuellt ställa in i Bios? o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandylia:

@LemonIllusion: Förlåt för det sena svaret, men trodde att jag redan hade svarat dig. (jävligt klantigt och glömsk)

Du sa något om timings? jag antar att du talar om 9-9-9-24 då..
Men är det även något jag måste manuellt ställa in i Bios? o.O

Minnet har förinställda överklockningsprofiler som de flesta moderkort kan använda. Slå bara på XMP/AMP/DOCP i BIOS, så sätts spänning, frekvens och timings automatiskt. Om ditt moderkort saknar stöd för detta blir du tvungen att ställa in manuellt.

EDIT: Just det, nu vet jag varför jag svarade som jag gjorde sist. Ditt moderkort verkar inte ha stöd för XMP, så du måste ställa in manuellt. Hoppa bara in i DRAM configuration och banka in alla siffror du hittar från Corsairs hemsida.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Jag kunde inte hitta något som sa mig vettiga saker på Corsairs hemsida. Minnena
men däremot upptäcke jag att på Gigabyte´s hemsida, så säger dom att moderkortet inte har stöd för mina minnen.. vilket jag finner lite roande, då de min modell heter exakt CMZ12GX3M3A1600C9 vilket inte stöds Men de har stöd för CMZ8GX3M3A1600C9 samt CMZ16GX3M3A1600C9.. jag finner det jätte konstigt.. Borde jag inte kunna köra manuellt ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandylia:

@LemonIllusion: Jag kunde inte hitta något som sa mig vettiga saker på Corsairs hemsida. Minnena
men däremot upptäcke jag att på Gigabyte´s hemsida, så säger dom att moderkortet inte har stöd för mina minnen.. vilket jag finner lite roande, då de min modell heter exakt CMZ12GX3M3A1600C9 vilket inte stöds Men de har stöd för CMZ8GX3M3A1600C9 samt CMZ16GX3M3A1600C9.. jag finner det jätte konstigt.. Borde jag inte kunna köra manuellt ändå?

På Gigabytes hemsida listas bara minnen som testats med moderkortet. I praktiken fungerar alla DDR3-minnen med alla moderkort så länge BIOS tillåter att de klockas så högt man vill (inget att fundera på för 1600 MHz-minnen) och skulle någon konfiguration fungera dåligt lär det vara processorns fel eftersom minneskontrollen numera finns där.

Dina minnen lär för övrigt inte heta CMZ12GX3M3A1600C9 (CMZ12G - 12GB) och vara ett paket på 16 GB som du angav i OP, så något har du fått vajsing.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.