Moderkort som visar CPUn's temperatur? (1151)

Permalänk
Medlem

Moderkort som visar CPUn's temperatur? (1151)

Tjena, såg ett moderkort för ett tag sedan för 1151 socket som visade processorns temperatur, var rätt så coolt.

Vet någon vilket moderkort jag menar? :S

Permalänk
Medlem

MSI Z170A GAMING M5

Visa signatur

MSI Z490M GAMING EDGE WIFI| Intel® Core™ i9-10850K Comet Lake |Corsair
Cooling Hydro100X |HyperX Fury RGB DDR4 3200Mhz 32GB
|Zotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity 24GB OC|SSD 120GB + 120GB + 450GB 1 TB M.2-Hårddisk| Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om ett moderkort som gör det. På själva moderkortet iaf.

Edit: Vad jag kan se är det enbart en traditionell debug led på "MSI Z170A GAMING M5".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag har aldrig hört talas om ett moderkort som gör det. På själva moderkortet iaf.

MSI Z170A GAMING M5 gör det

Permalänk
Medlem

@Durham: Kan du länka till en källa på det?
Jag kollade MSIs hemsida men det verkar bara vara en "debug led". Finns på många moderkort framförallt på 2011-plattformen. Men den visar inte temperatur.

EDIT: Okej. Det gör den visst. Vet inte om jag tycker om det dock. Den är tänkt för att visa felmeddelanden inte temperatur och inte så kul om man tror processorn är 34 °C men den visar egentligen en felkod Fast det är väl bara under uppstart det är viktigt antar jag.
Jag rekommenderar inte MSI moderkort btw. MSIs mjukvaror är under all kritik. När jag byggde en dator åt min kusin förstörde ett av deras program Windows installationen och vi fick installera om Windows. Jag stoppar ingen från att köra MSI produkter men jag personligen håller mig helst borta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

@Durham: Kan du länka till en källa på det?
Jag kollade MSIs hemsida men det verkar bara vara en "debug led". Finns på många moderkort framförallt på 2011-plattformen. Men den visar inte temperatur.

Självklart kan jag det!

https://youtu.be/rx4aLJ-ssE8?t=185

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

@Durham: Kan du länka till en källa på det?
Jag kollade MSIs hemsida men det verkar bara vara en "debug led". Finns på många moderkort framförallt på 2011-plattformen. Men den visar inte temperatur.

Min kompis har ett Msi Gaming M5. Vid uppstart visas ev. felkoder sen visar den CPU temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

@Durham: Kan du länka till en källa på det?
Jag kollade MSIs hemsida men det verkar bara vara en "debug led". Finns på många moderkort framförallt på 2011-plattformen. Men den visar inte temperatur.

Står ju på MSI:s produktsida: "A 2-Digit Debug LED is present for easy diagnostics. While operational it also displays the CPU package temperature."

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Står ju på MSI:s produktsida: "A 2-Digit Debug LED is present for easy diagnostics. While operational it also displays the CPU package temperature."

https://youtu.be/rx4aLJ-ssE8?t=185

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

@Durham: Kan du länka till en källa på det?
Jag kollade MSIs hemsida men det verkar bara vara en "debug led". Finns på många moderkort framförallt på 2011-plattformen. Men den visar inte temperatur.

https://www.msi.com/product/motherboard/Z170A-GAMING-M5.html#...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Man har fel en gång och alla ska säga det till en fast jag såg det själv... Ibland hatar jag detta forumet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Man har fel en gång och alla ska säga det till en fast jag såg det själv... Ibland hatar jag detta forumet.

haha lugnt, rätt coolt ändå att den har det.

Permalänk
Medlem

@Durham: Om MSI har kodat den rätt så ja. Jag antar det. Jag har en likadan på mitt moderkort men den visar enbart felkoder.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Tjena, såg ett moderkort för ett tag sedan för 1151 socket som visade processorns temperatur, var rätt så coolt.

Vet någon vilket moderkort jag menar? :S

Kul grej men vem sitter och tittar på den dum fråga ? Finns ju massor program till windows så slipper du kolla i lådan annars

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället