Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Sötast
Skrivet av stormense:

@Allexz: Brukar väll ta ett eller två år innan allt sätter sig. Men på ena disken (Dualboot) blir allt mer och mer fuckat för var uppdatering tycker jag. Där körde jag in W7 igen.

Rätt intressant att kunna boota antingen Windows 7 eller Windows 10 på samma dator. Finns några få spel som inte fungerar med Windows 8 och uppåt. Och massa moderkortsfunktioner, som Asus inte inplanterat i några av sina Z77 moderkort.

Vid det laget är det nog OS X som rullar här oavsett så

Kan inte förstå att de fortfarande har blandade menyer i 10an.

De kunde delat upp menyerna så de som har windows7 utseende finns i desktop mode och de som ser ut som surfplattemenyer finns i tablet mode...

Men nejdå, var varannan meny i hela operativet har helt olika stilar och teman.... Good job on that!

Känns som att man utvecklar mer och mer schizofreni för varje dag i denna röran oO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fast det stämmer ju inte?

Vad är det som inte stämmer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Ja, alltså, jag har ingenting för Microsoft Store, men samtidigt så ska rätt vara rätt

Skrivet av Buio:

Vad är det som inte stämmer?

Flera saker.
Att det inte finns någon exe-fil exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jaha, ja då stängde jag av uppdateringar helt. Inte bra men gör så till juli ut. Fast undrar om, om man har haft W10 installerat innan, om dessa människor på MS har gjort det så att det upptäcks och sedan prompt tvingar på sin Windws 10 uppdateringen även efter att det inte är gratis?

Windows 10 kommer nog med all sannolikhet fortsätta vara en gratis uppdatering även efter att första året passerat. Microsoft vill att så många enheter som möjligt uppgraderar till Windows 10.

Uppgraderingstakten kommer inte öka om de tar bort den här fria uppdateringen.

Windows 7 Home finns ju inte längre att köpa, och det är väl numera Windows 10 som nya datorer levereras med. Så i takt med att folk byter ut sina gamla datorer ersätts gamla Windows-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Flera saker.
Att det inte finns någon exe-fil exempelvis.

Windows Store-appar körs inte via Exe-fil, utan körs i en sluten och skyddad Windows Store appmiljö. Därav fungerar inte saker som Nvidias kontrollpanel som använder Exe-filen. Dessutom fungerar inte injectors för att modda grafiken m.m.

Rise of the Tomb Raider på Win10 store är en UWP app och inte en desktop app.
http://www.winbeta.org/news/rise-tomb-raider-now-available-wi...

Jag vet inte var du får din information ifrån. Jag har inte köpt spelet där eftersom jag inte är intresserad av en strypt applikation, men allt jag kollade på nätet pekar på att det är som jag sa.

Vad var det mer som inte stämde?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte Windows 10 är schysst. Default samlar Windows 10 in tal, handskrivning och tangentbordstryckningar och skickar dem till Microsoft.

Källa:

http://www.pcworld.com/article/2974057/windows/how-to-turn-of...

Jag kopierade texten som en referens för denna tråd:

Lincoln Spector | @LincolnSpector

Contributing Editor, PCWorld Sep 4, 2015 7:40 AM

Last fall, I discussed the keylogger that Microsoft openly put into the Windows 10 Technical Preview. The company admitted that “we may collect voice information” and “typed characters.”At the time I defended Microsoft, pointing out that the Preview was “intended for testing, not day-to-day use,” and that Microsoft recommended against installing the Preview on a computer with sensitive files. I said that “I seriously doubt that the worst spyware features will remain in the finished product.”

I was wrong.

Microsoft pretty much admits it has a keylogger in its Windows10speech, inking, typing, and privacy FAQ: “When you interact with your Windows device by speaking, writing (handwriting), or typing, Microsoft collects speech, inking, and typing information—including information about your Calendar and People (also known as contacts)…”

If that makes you feel creepy, welcome to the human race.

Speaking of online Microsoft documents, you may want to browse the company’s overall Privacy Statement. To Microsoft’s credit, it’s in plain English rather than legalese. On the other hand, it’s about 17,000 words (as someone who’s paid by the word, I’m frankly jealous), so it will take time to find out if there’s anything else that’s truly awful inside.

The good news is that you can turn off the keylogging. Click Settings (it’s on the Start menu’s left pane) to open the Settings program. You’ll find Privacy...ummm....hold on a sec...OH! There it is!—on the very last row.

Once in Privacy, go to the General section and Turn off Send Microsoft info about how I write to help us improve typing and writing in the future. While you’re there, examine the other options and consider if there’s anything else here that you may want to change.

Now go to the Speech, inking and typing section and click Stop getting to know me. (I really wanted to end that sentence with an exclamation point.)

You may also want to explore other options in Privacy. For instance, you can control which apps get access to your camera, microphone, contacts, and calendar. I wish I had that capability in Android.

Slut på artikel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Windows 10 kommer nog med all sannolikhet fortsätta vara en gratis uppdatering även efter att första året passerat. Microsoft vill att så många enheter som möjligt uppgraderar till Windows 10...

Vore både bra i vissa fall och dåligt i andra fall. Bootar växelvis mellan Windows 7 och Windows 10 beroende på vad jag ska göra på datorn.

Skrivet av hpdv:

Jag tycker inte Windows 10 är schysst. Default samlar Windows 10 in tal, handskrivning och tangentbordstryckningar och skickar dem till Microsoft....

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Vet inte om den är postad tidigare, men här är lite anledningar varför man inte ska köpa PC-spel på Windows Store:
http://www.howtogeek.com/243012/why-you-shouldnt-buy-rise-of-...

  • No SLI or CrossFire

  • VSync is Always On

  • Always Borderless Fullscreen Mode

  • Sorry, No Modding

  • No .exe File (and No Steam Controller)

  • No Overlays

  • Mouse Macros Won’t Work

  • No Clear Refund Policy

http://www.gamespot.com/articles/xbox-tech-director-on-window...

http://www.icxm.net/x/windows-10-versions-of-games-are-terrib...

SLI och Crossfire fungerar, spelet behöver bara stödja det.

VSync kommer att fixas.

Fler förbättringar för Windows Store-spel är på väg.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Innan man hinner stänga av automatiska uppdateringar har naturligtvis windows hunnit installera en 5 månader gammal grafikdrivrutin.
Det är ju bra att Microsoft håller datorn uppdaterad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hpdv:

Jag tycker inte Windows 10 är schysst. Default samlar Windows 10 in tal, handskrivning och tangentbordstryckningar och skickar dem till Microsoft.

Källa:

http://www.pcworld.com/article/2974057/windows/how-to-turn-of...

Jag kopierade texten som en referens för denna tråd:

Lincoln Spector | @LincolnSpector

Contributing Editor, PCWorld Sep 4, 2015 7:40 AM

Last fall, I discussed the keylogger that Microsoft openly put into the Windows 10 Technical Preview. The company admitted that “we may collect voice information” and “typed characters.”At the time I defended Microsoft, pointing out that the Preview was “intended for testing, not day-to-day use,” and that Microsoft recommended against installing the Preview on a computer with sensitive files. I said that “I seriously doubt that the worst spyware features will remain in the finished product.”

I was wrong.

Microsoft pretty much admits it has a keylogger in its Windows10speech, inking, typing, and privacy FAQ: “When you interact with your Windows device by speaking, writing (handwriting), or typing, Microsoft collects speech, inking, and typing information—including information about your Calendar and People (also known as contacts)…”

If that makes you feel creepy, welcome to the human race.

Speaking of online Microsoft documents, you may want to browse the company’s overall Privacy Statement. To Microsoft’s credit, it’s in plain English rather than legalese. On the other hand, it’s about 17,000 words (as someone who’s paid by the word, I’m frankly jealous), so it will take time to find out if there’s anything else that’s truly awful inside.

The good news is that you can turn off the keylogging. Click Settings (it’s on the Start menu’s left pane) to open the Settings program. You’ll find Privacy...ummm....hold on a sec...OH! There it is!—on the very last row.

Once in Privacy, go to the General section and Turn off Send Microsoft info about how I write to help us improve typing and writing in the future. While you’re there, examine the other options and consider if there’s anything else here that you may want to change.

Now go to the Speech, inking and typing section and click Stop getting to know me. (I really wanted to end that sentence with an exclamation point.)

You may also want to explore other options in Privacy. For instance, you can control which apps get access to your camera, microphone, contacts, and calendar. I wish I had that capability in Android.

Slut på artikel.

Nej. http://www.zdnet.com/article/does-windows-10-really-include-a...

Permalänk
Medlem

Googlade lite snabbt på ZDNet och fann denna sida ganska snabbt..

Kanske inte världens mest seriösa sida, men hade några intressanta artiklar, som får mig att fundera på om det inte ligger lite sanning i dem i alla fall. Samt om det inte har spridit sig till andra siter......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

App-V kommer byggas in i Windows 10 iom Redstone! Stort.

http://www.tmurgent.com/TmBlog/?p=2433

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

App-V kommer byggas in i Windows 10 iom Redstone! Stort.

http://www.tmurgent.com/TmBlog/?p=2433

Och potentiellt väldigt skönt för oss som sysslar med SCCM på jobbet. Får väl se hur implementationen blir och hur uppdatering av App-V klienten kommer hanteras men ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm.
Har själv windows 10 på en av mina datorer och det fungerar bra utöver att man inte längre får logga in tillfälligt för att hämta någon app i deras appmarket.

Tjejen däremot har har nyligen haft totalhaveri tack vare winblows 10. Efter att microsoft tipsat henne varje dag i snart 200 dagar om att uppgradera så gjorde hon detta.
Installtionen gick väl fram till att datorn bad om att få startas om. I första omstarten fastnar datorn och den kommer inte vidare. Det enda som kan göras efter några timmar är att manuellt döda den. Sedan vill winblows inte startas längre vilket också gör att man inte kan backa till windows 7.

Hade jag bott närmre så hade jag kunnat hjälpt till med USBstickor med nån linux live dist. för att kolla hårddiskplats och en windows10installtionssticka, men det kan jag inte göra förrän om 2 veckor. I nuläget sitter hon med en dator som inte längre fungerar alls. Samtal till Microsoft var inge vidare heller. De påstod i stort sett att allt var hennes fel, ovilliga att hjälpa till och hon får ta kontakt med laptoptillverkaren för att fixa datorn vilket kostar pengar och hon blir av med allt på disken.
Själv kan jag tycka att Microsoft bör ha en aningen mer ödmjuk ton i frågan eftersom de hetsar så in i "#¤!"#%¤& om att uppgradera till senaste windows.
Så jag är väl måttligt imponerad i nuläget...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Har själv windows 10 på en av mina datorer och det fungerar bra utöver att man inte längre får logga in tillfälligt för att hämta någon app i deras appmarket.

Tjejen däremot har har nyligen haft totalhaveri tack vare winblows 10. Efter att microsoft tipsat henne varje dag i snart 200 dagar om att uppgradera så gjorde hon detta.
Installtionen gick väl fram till att datorn bad om att få startas om. I första omstarten fastnar datorn och den kommer inte vidare. Det enda som kan göras efter några timmar är att manuellt döda den. Sedan vill winblows inte startas längre vilket också gör att man inte kan backa till windows 7.

Hade jag bott närmre så hade jag kunnat hjälpt till med USBstickor med nån linux live dist. för att kolla hårddiskplats och en windows10installtionssticka, men det kan jag inte göra förrän om 2 veckor. I nuläget sitter hon med en dator som inte längre fungerar alls. Samtal till Microsoft var inge vidare heller. De påstod i stort sett att allt var hennes fel, ovilliga att hjälpa till och hon får ta kontakt med laptoptillverkaren för att fixa datorn vilket kostar pengar och hon blir av med allt på disken.
Själv kan jag tycka att Microsoft bör ha en aningen mer ödmjuk ton i frågan eftersom de hetsar så in i "#¤!"#%¤& om att uppgradera till senaste windows.
Så jag är väl måttligt imponerad i nuläget...

Om upgrade-processen inte går vägen så ska installationsprogrammet automatiskt backa tillbaka till föregående operativsystem, aldrig varit med om att detta inte fungerar. Vore intressant att veta vilka felmeddelanden hon ser och i vilket läge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Googlade lite snabbt på ZDNet och fann denna sida ganska snabbt..

Kanske inte världens mest seriösa sida, men hade några intressanta artiklar, som får mig att fundera på om det inte ligger lite sanning i dem i alla fall. Samt om det inte har spridit sig till andra siter......

Tja, det kan man förstås diskutera, men det gäller väldigt många tekniksidor. Sen är väl artikeln jag länkade 100 ggr mer seriös än artikeln som personen jag svarade på länkade till? Och det finns typ inga förutom gapiga bloggare utan kunskaper (och en del gapiga swec-medlemmar ) som fortfarande hävdar att MS har keyloggers i W10 eller ännu dummare att de spelar in allt ljud kring datorn.

Ed Bott är ganska seriös i mina ögon. Han har skrivit ett antal böcker om Windows och andra MS-produkter och varit redaktör på PC World. Han har också vunnit CPA Award tre gånger och åtta MS MVP-awards. Dock är han förstås ganska MS inriktad, men långt ifrån okritisk.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt positivt överraskad över win 10, jag gillade inte 8'orna så jag har fått tagit lite tid att orientera mig men efter att jag la in det på flera system hemma började jag se fördelar, kör Windows i telefon med så samtliga enheter i hemmet synkar vilket är riktigt smidigt.😊

Visa signatur

”I don’t suffer from insanity, I enjoy every minute of it”

Citius, altius, fortius

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Om upgrade-processen inte går vägen så ska installationsprogrammet automatiskt backa tillbaka till föregående operativsystem, aldrig varit med om att detta inte fungerar. Vore intressant att veta vilka felmeddelanden hon ser och i vilket läge.

Installationen gick bra. Det var omstarten efter en färdig instsallation när uppdateringar skulle in som det sket sig. Jag har inte haft möjlighet att sjäv se exakta felmeddelandena men windows repair misslyckas iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Har själv windows 10 på en av mina datorer och det fungerar bra utöver att man inte längre får logga in tillfälligt för att hämta någon app i deras appmarket.

Tjejen däremot har har nyligen haft totalhaveri tack vare winblows 10. Efter att microsoft tipsat henne varje dag i snart 200 dagar om att uppgradera så gjorde hon detta.
Installtionen gick väl fram till att datorn bad om att få startas om. I första omstarten fastnar datorn och den kommer inte vidare. Det enda som kan göras efter några timmar är att manuellt döda den. Sedan vill winblows inte startas längre vilket också gör att man inte kan backa till windows 7.

Hade jag bott närmre så hade jag kunnat hjälpt till med USBstickor med nån linux live dist. för att kolla hårddiskplats och en windows10installtionssticka, men det kan jag inte göra förrän om 2 veckor. I nuläget sitter hon med en dator som inte längre fungerar alls. Samtal till Microsoft var inge vidare heller. De påstod i stort sett att allt var hennes fel, ovilliga att hjälpa till och hon får ta kontakt med laptoptillverkaren för att fixa datorn vilket kostar pengar och hon blir av med allt på disken.
Själv kan jag tycka att Microsoft bör ha en aningen mer ödmjuk ton i frågan eftersom de hetsar så in i "#¤!"#%¤& om att uppgradera till senaste windows.
Så jag är väl måttligt imponerad i nuläget...

Skrivet av Arzei:

Om upgrade-processen inte går vägen så ska installationsprogrammet automatiskt backa tillbaka till föregående operativsystem, aldrig varit med om att detta inte fungerar. Vore intressant att veta vilka felmeddelanden hon ser och i vilket läge.

Det var exakt så det hände för min arbetskollega. Windows 10 startsticka fungerade inte heller, gick inte att reparera. Återgång till Win 7 gick inte heller för den var korrupt.
Bara att blåsa om hela disken.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Helt OK

Hej
Efter några månader med Win 10, på 3 Datorer, tyker jag att Windows är klart på rätt väg. För mej har det mesta fungerat mycket bra, tittar man tillbaka så är 10:an det klart bästa MS har kommit med...
BTW, detta är min åsikt och min uppfattning.

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Installerade precis en ny dator med Windows 10, har inte kört det så jättemycket tidigare. Jämfört med Windows 8.1 så tycker jag tyvärr att startmenyn är ett gigantiskt kliv bakåt. Jag kommer säkert vänja mig, men det är trist.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av miklon:

Installerade precis en ny dator med Windows 10, har inte kört det så jättemycket tidigare. Jämfört med Windows 8.1 så tycker jag tyvärr att startmenyn är ett gigantiskt kliv bakåt. Jag kommer säkert vänja mig, men det är trist.

Är det så stor skillnad om man gör menyn större eller i helskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det så stor skillnad om man gör menyn större eller i helskärm?

Alla kommer alltid klaga på något, tyvärr.

De flesta sakerna kan man dock åtgärda på något sätt. Med antingen registerfixar eller tredjepartsmjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det kan man förstås diskutera, men det gäller väldigt många tekniksidor. Sen är väl artikeln jag länkade 100 ggr mer seriös än artikeln som personen jag svarade på länkade till? Och det finns typ inga förutom gapiga bloggare utan kunskaper (och en del gapiga swec-medlemmar ) som fortfarande hävdar att MS har keyloggers i W10 eller ännu dummare att de spelar in allt ljud kring datorn.

Ed Bott är ganska seriös i mina ögon. Han har skrivit ett antal böcker om Windows och andra MS-produkter och varit redaktör på PC World. Han har också vunnit CPA Award tre gånger och åtta MS MVP-awards. Dock är han förstås ganska MS inriktad, men långt ifrån okritisk.

Fast nu är det inte gapiga bloggare och gapiga swec-medlemmar som hävdar att MS har en keylogger. Det är Microsoft själva som skriver att de har en keylogger. Man behöver bara läsa innantill. De skriver att den går att stänga av, men att den finns där behöver man inte tvivla på.

Gå till:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/speech-inking-t...

Klicka på första länken som heter "What are speech, inking and typing services?"

Sedan kan man läsa följande i klartext:

"When you interact with your Windows device by speaking, writing (handwriting), or typing, Microsoft collects speech, inking, and typing information—including information about your Calendar and People (also known as contacts)—that helps personalize your experience. This information improves your device’s ability to correctly recognize your input, such as your pronunciation and handwriting. You can turn the Speech, inking, and typing setting (which is called Getting to know you) on or off in Settings."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Installerade precis en ny dator med Windows 10, har inte kört det så jättemycket tidigare. Jämfört med Windows 8.1 så tycker jag tyvärr att startmenyn är ett gigantiskt kliv bakåt. Jag kommer säkert vänja mig, men det är trist.

Visst känner du till att du kan ändra så att starmenyn i Windows 10 också är i fullskärm, likt 8.1?

Start > Personalization > Start > Use Start full screen

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det kan man förstås diskutera, men det gäller väldigt många tekniksidor. Sen är väl artikeln jag länkade 100 ggr mer seriös än artikeln som personen jag svarade på länkade till? Och det finns typ inga förutom gapiga bloggare utan kunskaper (och en del gapiga swec-medlemmar ) som fortfarande hävdar att MS har keyloggers i W10 eller ännu dummare att de spelar in allt ljud kring datorn.

Ed Bott är ganska seriös i mina ögon. Han har skrivit ett antal böcker om Windows och andra MS-produkter och varit redaktör på PC World. Han har också vunnit CPA Award tre gånger och åtta MS MVP-awards. Dock är han förstås ganska MS inriktad, men långt ifrån okritisk.

Kände faktiskt inte till Ed Bott innan, men ju mer jag läser hans artiklar och olika inlägg, samt vad andra skriver om honom.. Ju mindre förtroende för det han skriver får iaf. jag. Känns väldigt likt en annan person som man stöter på emellanåt.......

Verkar iaf. vara en sann Microsoft-anhängare av hög rang, som verkligen hatar Apple.... och inte ens där lyckades han få rätt.
http://www.t-gaap.com/2013/7/19/steve-ballmers-done-a-great-j...

Problemet är inte Microsofts insamling av anonym data, utan deras nära samarbete med NSA osv., som älskar att samla på sig information. Funktionen finns och med ett så nära samarbete som de har, är det inte särskilt långt borta i tankarna att detta utnyttjas till fullo..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Microsoft annonserar Windows Defender Advanced Threat Protection inbyggt i företagsversioner av Windows 10. Kommer senare i år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Riktigt bra trivs jag med Windows 10. Har testat att uppdatera mig dit och även kört clean install, aldrig varit med om en så enkel process förr.

Allt funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kände faktiskt inte till Ed Bott innan, men ju mer jag läser hans artiklar och olika inlägg, samt vad andra skriver om honom.. Ju mindre förtroende för det han skriver får iaf. jag. Känns väldigt likt en annan person som man stöter på emellanåt.......

Verkar iaf. vara en sann Microsoft-anhängare av hög rang, som verkligen hatar Apple.... och inte ens där lyckades han få rätt.
http://www.t-gaap.com/2013/7/19/steve-ballmers-done-a-great-j...

Problemet är inte Microsofts insamling av anonym data, utan deras nära samarbete med NSA osv., som älskar att samla på sig information. Funktionen finns och med ett så nära samarbete som de har, är det inte särskilt långt borta i tankarna att detta utnyttjas till fullo..

Svarar på det fetade.
Tycker själv att insamlandet är bedrägligt och fel.
I synnerhet när man avsiktligt från Microsoft gjort det omöjligt att förhindra att det skickas.

Det var ju inte längesedan SweClockers blev hackade och medlemmars E-post och lösenord kom på villovägare.
Det kan hända på Microsoft också.

Räcker det inte med att låta Streif och snajk skicka in vad det tycker om Windows10. Dom vet ju vad som är bäst med Windows för alla användare

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd

http://winaero.com/blog/windows-10-build-10586-122-is-out-fea...

Den senaste uppdateringen till Windows 10 är nu ute och innehåller en hel del fixar och förbättringar:

Improved reliability in numerous areas, including OS and Windows Update installation, startup, installing and configuring Windows for the first time, authentication, resuming from hibernation, shutdown, kernel, Start menu, storage, Windows Hello, display modes, Miracast, AppLocker, Internet Explorer 11, Microsoft Edge browser, network connectivity and discovery, and File Explorer.

Improved performance in video thumbnail generation, NetLogon, Windows Store, and standby power consumption.

Improved support for devices including some wearables, displays, and printer scenarios.

Reset app default when a registry setting is deleted or corrupted and streamlined notification about the corruption.

Fixed an issue causing favorites to be lost after updates are installed.

Fixed several issues that individually could cause certain apps to fail to launch, update, or allow in-app purchases.

Improved quality of Cortana voices and translations of multiple languages of an Internet Explorer dialog box.

Improved support for apps, fonts, graphics and display, airplane mode, Group Policy, PowerShell MDM, Windows Journal, Microsoft Edge, printing, touch display, roaming credentials, Push-Button Reset, Windows UX, local and streaming video, audio quality, error reporting, USMT, and VHD creation.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...