Permalänk
Medlem

Är vi förlorade?

Ibland tvivlar man på mänskligheten, jag fick en sån stund idag, då min sida blev förstörd med ritade kukar och sexrelaterat innehåll lades in av en hacker.

http://www.wasqer.com

Vad vinner man på hacking, förstår att man hackar för att
övervinna sig själv men inte behöver man väll förstöra för det?

Jag hade tur dock, jag anade att detta skulle hända då mina script tidigare idag blev hackade, så jag tog min första backup, bara nån/några timmar innan attacken.

Vart är vi på väg i dett samhälle?

Permalänk
Medlem

Öhh varför skickade du med din länk hade varit roligare med en mirror på hacket eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag la länken för att visa på vilken sida som hackats, detta är inget "kolla vad roligt min sida blivit hackad"-tråd.

Permalänk
Medlem

Jaja bara det att jag tror att ca 95% vet vilken sida du menar utan att posta en länk.

OT: Jo det är för jävligt att folk ska hålla på att sabba men det är i slutändan ändå server ansvarig och programerarens uppgift att se till att det är säkert. Det har alltid funnit och kommer alltid att finnas folk som vill sabba för andra det är knappast någon nytt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har väll rätt, jag har väll varit blind, men det ursäktar inte handlingen.

Permalänk
Medlem

Har du några loggar kan du ju alltid polisanmäla det hela om du vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem

För att polisanmäla. Det är väll bara att leta upp nummret till din lokala polisstation och fråga eller ännu bättre gå ner dit och visa loggarna. Fast det bästa är nog att spåra ipet tillbaka till deras ISP och abuse anmäla det först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

och hur ör man det? någon som kan göra det åt mej?

IP: 213.114.153.140

Permalänk

Det är förjävligt när något sådant händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
och hur ör man det? någon som kan göra det åt mej?

IP: 213.114.153.140

route: 213.112.0.0/14
descr: Broadband Customers in Scandinavia
descr: Please report improper use to abuse@bredband.com
origin: AS8642
notify: noc@bredband.com
mnt-by: B2-MNT
changed: anton.gunnarsson@bredband.com 20001215
changed: tommy.nilsson@bredband.com 20020408
source: RIPE

EDIT: http://www.ripe.net/perl/whois <- guld

Visa signatur
Permalänk
Medlem

be en moderator kolla av IP:t mot alla här på forumet, kan ju va nån härifrån.. om så är fallet har du iaf kommit en liten bit..

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Det matchar inte någon här i forumet.

En fråga. Du "anade" att något sånt här skulle hända. Det borde väl betyda att du har en aning om vem det är?

Permalänk
Medlem

Nu vågar jag inte besöka din sida igen, man kanske åker fast...

nä, men det är jobbigt när folk inte har förståelse vilket arbete man lägger ner på sin sida...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så hur gjorde 'de' egentligen?

edit, tjabba smurf?! hässleholm yeah

Permalänk
Avstängd

Om man gör en sida och lämnar nyckeln under dörrmattan, så släpper man ju själv in "skrukarna" i ens eget hem, dock vet jag inte om det är så i det här fallet..
Många slänger upp en site med login eller sökning osv.
med asp, och sedan tillåter ALLA tecken m.m rakt in i databas, m.m.
jag har besökt många communitys, stora som små, där jag kunnat komma in genom att skriva ett tecken fel..

om folk bemödar sig att ha tex login med lösenord, så borde de ju först och främst säkra "inputen"

Permalänk
Medlem

Självklart är det tråkigt för dem som råkar ut för sådant här. Men dem och andra borde inse att det är dem själva som är orsaken till alla typer av 'inbrott'.
Ingen kan, såvida vi inte skulle ha ett mycket effektivt kontrollsamhälle, ha ögonen på varje liten krake i världen.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Sidan ovaför var ju verkligen guld... har letat efter sådana. Har behövt dem tidigare.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stgr
Om man gör en sida och lämnar nyckeln under dörrmattan, så släpper man ju själv in "skrukarna" i ens eget hem, dock vet jag inte om det är så i det här fallet..
Många slänger upp en site med login eller sökning osv.
med asp, och sedan tillåter ALLA tecken m.m rakt in i databas, m.m.
jag har besökt många communitys, stora som små, där jag kunnat komma in genom att skriva ett tecken fel..

om folk bemödar sig att ha tex login med lösenord, så borde de ju först och främst säkra "inputen"

Vad menar du? Jag håller på med en ASP-sida, vad ska jag skydda för att slippa bli hackad?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Eftersom "hackarna" ritade kukar, så är det säkert polare till dig som luskat reda på ditt passwd och jävlats lite. Det räcker med att du loggar in på sidan från skolan så är det så gott som kört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Jaja bara det att jag tror att ca 95% vet vilken sida du menar utan att posta en länk.

OT: Jo det är för jävligt att folk ska hålla på att sabba men det är i slutändan ändå server ansvarig och programerarens uppgift att se till att det är säkert. Det har alltid funnit och kommer alltid att finnas folk som vill sabba för andra det är knappast någon nytt.

Vi hade inbrott i vår lägenhet för två år sedan. Visade sig att låset (godkänt ASSA-lås) på dörren har en känd svaghet, det är tydligen lätt att bända upp låset med en rörtång och en skruvmejsel. Är det då vårt fel eftersom det var möjligt att ta sig in? Var det vår skyldighet att ta reda på vilka svagheter vår lägenhet hade säkerhetsmässigt?

Du skriver även att det är "server ansvarig och programerarens uppgift att se till att det är säkert". Det går aldrig att få något "säkert", det går däremot att få något "säkrare" eller "tillfredsställande säkert".

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

tack för mailen xtermin8,
mina aningar byggde på att mina asp-script blivit hackade tidigare under dan, tvivlar på att det är någon kompis men vem vet.

Angående om jag vet vem det är nej, personen som hackade scripten och personen som hackade sidan hade inte samma ip även om de möjligtvis känner varandra.

Jag är inte dum och loggar in på min ftp via skolan, lite vett har jag.

Det var allt

PS. jo en fråga till, vad ska jag skriva i abusemailet för att göra de så lätt för dem som möjligt och så att de slipper maila igen och fråga en massa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyonder
Vi hade inbrott i vår lägenhet för två år sedan. Visade sig att låset (godkänt ASSA-lås) på dörren har en känd svaghet, det är tydligen lätt att bända upp låset med en rörtång och en skruvmejsel. Är det då vårt fel eftersom det var möjligt att ta sig in? Var det vår skyldighet att ta reda på vilka svagheter vår lägenhet hade säkerhetsmässigt?

Du skriver även att det är "server ansvarig och programerarens uppgift att se till att det är säkert". Det går aldrig att få något "säkert", det går däremot att få något "säkrare" eller "tillfredsställande säkert".

Jaja säkrare då. Jag tror ni förstod vad jag menade eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunden
Vad menar du? Jag håller på med en ASP-sida, vad ska jag skydda för att slippa bli hackad?

Jag tror han syftar på s k sql injections. Genom att inte kontrollera vad som skickas via formulär och querystringen kan man lätt skicka med kommandon i SQL strängen som göra att du kan ta bort eller ändra i tabellerna i databaser. Ett tips är att köra en replace på alla inputs innan man skickar det vidare till databasen.

http://databases.about.com/library/weekly/aa010503a.htm

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte vara ditt fel ifall någon kunde ta sig in i din lägenhet ifall du lämnade tex dörren öppen eller bara stängde den?
Den paralellen passar väldigt bra till virusangrepp, som också är relevanta.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"