Permalänk
Medlem

Corsair CX 500 till AMD 290X

Hej!
Det är så att min kompis ska uppgradera sitt grafikkort. Vi har införskaffat hos ett AMD 290X. Jag undrar om vågar om man vågar använda kortet tillsammans med ett Corsair CX 500 nätaggregat, som sitter i datorn för närvarande. Gigabyte rekommenderar att man har minst ett 600w nätaggregat och med tanke på att ett CX 500 är högst medelmåttig så kanske man inte ska pusha gränserna?

Om den behöver bytas ut vad borde vi skaffa istället?

Värt att nämna är att det sitter en i5 2400 i datorn.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk

Kommer processorn inte bottlenecka?

Permalänk
Medlem

Det är ingen bra idé.

Vad har ni för budget?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Skulle väl funka, lite på gränsen dock enligt mig.

Men skulle antagligen ändå inte kört då cx är budgetagg och är av sådär kvalitet. De har blivit lite bättre nu på senaste men för ett tag sen var de riktigt dåliga och i vissa fall rent av farliga. När är ditt cx agg köpt?

Permalänk
Medlem

Det borde faktiskt vara lungt, iaf så länge ni inte OCar. Kolla in denhär:

http://www.tweaktown.com/reviews/6818/sapphire-radeon-r9-290x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Det borde faktiskt vara lungt, iaf så länge ni inte OCar. Kolla in denhär:

http://www.tweaktown.com/reviews/6818/sapphire-radeon-r9-290x...

"So, while the system might draw 400 watts in our test system, placing it into your own PC with a number of other items will result in a higher draw." Glöm inte det här, vi vet ju inte vad för dator han har.

Det är dock ändå riskabelt, speciellt med ett CX. Han kommer dessutom inte kunna överklocka nånting vilket är lite tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

CX 500 är högst medelmåttig

Beroende på vilken revision det är så är det antingen åldrat eller under medelmåttigt. Finns riktigt ökända revisioner utav CX serien. (CXM ska däremot inte ha samma problem.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Kommer processorn inte bottlenecka?

I vissa spel kommer den göra det, i andra inte. Om spelet är bra optimerat och använder alla 4 kärnor är det inga problem, oftast tar inte en AMD FX 6300 och bottleneckar grafikkortet.

Vad för nätagg rekommenderar ni då? Ett 700w borde vara lagom och kunna möjliggöra senare uppgraderingar.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

I vissa spel kommer den göra det, i andra inte. Om spelet är bra optimerat och använder alla 4 kärnor är det inga problem, oftast tar inte en AMD FX 6300 och bottleneckar grafikkortet.

Vad för nätagg rekommenderar ni då? Ett 700w borde vara lagom och kunna möjliggöra senare uppgraderingar.

Ett EVGA G2 650W eller G2 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ett EVGA G2 650W eller G2 750W.

Hur står sig EVGA GQ serien mot G2?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Hur står sig EVGA GQ serien mot G2?

G2 är bättre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Jag körde mitt med ett CX600M från 2014 i ett år utan problem om det nu säger dig nåt. Fattar inte hatet mot CX-serien, de är bättre än sitt rykte.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lunatech:

Jag körde mitt med ett CX600M från 2014 i ett år utan problem om det nu säger dig nåt. Fattar inte hatet mot CX-serien, de är bättre än sitt rykte.

Word of mouth. Inget mer.

Jag har frågat efter empiriska bevis på att CX-serien skulle fallera mer än genomsnittet men så här långt finns det ingen som producerat några fakta. Människor skiter gärna ur sig andras skitsnack och sen tar det fart av sig själv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Gällande CX serien började det med lösta "hjälp, datorn är trasig eller har konstiga fel" trådar där felet var nätagget. Antalet med Corsair gick från nästan 0 till hur så många det blev sen. Då har jag inte ens räknat med dom som skrev att deras också gått sönder.

Ökningen var tillräckligt hög att man förstod att något hänt när man såg namnet, ca hur lång tid den funkade mm. Några kollade upp saken noggrannare och såg också tekniska skäl / förklaring.

Mer om kvaliten på CX serien har många här redan nämnt.

Permalänk
Medlem

Testa och se, dom flesta nätagg har överbelastningsskydd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Testa och se, dom flesta nätagg har överbelastningsskydd!

Det är ju knappast bra att köra nätaggregatet på full load.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av UNIX1337:

Hej!
Det är så att min kompis ska uppgradera sitt grafikkort. Vi har införskaffat hos ett AMD 290X. Jag undrar om vågar om man vågar använda kortet tillsammans med ett Corsair CX 500 nätaggregat, som sitter i datorn för närvarande. Gigabyte rekommenderar att man har minst ett 600w nätaggregat och med tanke på att ett CX 500 är högst medelmåttig så kanske man inte ska pusha gränserna?

Om den behöver bytas ut vad borde vi skaffa istället?

Värt att nämna är att det sitter en i5 2400 i datorn.

Skall inte vara några problem om det är senaste revisionen av CX.
Föregående revisioner kan ha andra linor men senaste har en stor 12V-lina som klarar av grafikkortet. Total effekt är även det okej.

Är det ett äldre nätagg av CX serierna så får ni nog kolla lite mer noggrant på vad ettiketen säger. Finns det en 12V med 30-35A eller är det flera separata med 10-18A?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Dreijer:

Vilket det i 90% av tiden inte kommer att vara. (Förutsatt att hans dator utvecklar en effekt på 500w i full load)

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kört med nuvarande agg, och uppgraderat när ni hittar ett bra erbjudande på t.ex. EVGA g2 eller liknande. Alternativet är att stanna på det helt inga jätte dyra prylar ändå om det skulle strula.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Detta är en 7 månader gammal tråd...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@philipborg: Har du helt rätt i. Lätt missat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin