Permalänk
Medlem

samsung pro 950 m.2

Hej. Jag har problem med att installera windows 8 på hårddisken. Jag kan inte se partionen i installationen men den syns i bios. Jag har ett asus z170-a moderkort

Permalänk
Medlem

Kör du RAID på? så kan du behöva installera RAID driverutinerna innan du installerar Windows. För att synas på dessa diskar.

Kör du NVMe eller SATA AHCI jag kör Windows 10 Pro, och satt bara in och den dök upp ska funka för samtliga Windows 8 8.1 och Windows 10.

Vore bra få information om du kör RAID eller bara singel kort, dock kör jag med MSI Z170A Gaming M7 kortet så kan skilja lite med moddifationen men bör stå i manualen till moderkortet hur du ska ansluta, och om de behöver konfigureras i bios.

Permalänk
Medlem

@UMJ: jag har ahci på. Det är ju ett uefi bios och dvd spelaren kan jag ställa in som uefi boot men inte ssd, har det någonting med saken att göra?

Permalänk
Medlem

950 pro ska vara EFI / UEFI klara produkter, de bästa vore om du kunde ta ladda upp lite bilder på din konfiguration från bios, för allt som du beskriver ser ut ska vara grönt ljus för att köra den.

Jag vet om du har RAID på så kommer du behöva intel rapid storage technology driver

Mitt BIOS har de inkluderad i själva bioset med en patch version kan du kolla om du ser och hittar något som heter

intel rapid storage technology i själva bios om du inte har de så kommer du behöva ladda ner drivrutinerna från Intel hemsida på en USB sticka för hitta parationen för att sedan kunna installera Windows på den.

De rekommenderas också att du koppla ut alla SATA kablar till vanliga hårddiskarna under installationen.

Tror drivrutinerna för 950 PRO måste ha 14.8.0.1042 eller senare för att få disken att fungera.

Permalänk
Medlem

@UMJ: ok hag har fixat det nu. Jag laddade ner win10 iso-filerna och använde programmer rufus för att föra över dom till en usb sticka och nu har jag bootat upp med den och det funkar perfekt! Tack ändå för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rob84:

@UMJ: ok hag har fixat det nu. Jag laddade ner win10 iso-filerna och använde programmet rufus för att föra över dom till en usb sticka och nu har jag bootat upp med den och det funkar perfekt! Tack ändå för svar.

Då låter de som att ditt Windows 8 exemplar var modifiera eller tidigt släppt för nu för tiden ska både Windows 8 och Windows 10 ha inkluderad storage technology, men sakna dessa så finns ju intel hemsida för ladda ner dem om du vill köra Windows 8 ändå.

Mycket märkligt första gången jag hör någon inte få de funka med Windows 8, jag vet att dem saknas i grunden i Windows 7 men från Windows 8 så bör driverna finnas med i själva OS.