Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför tycker folk att AMD processorer är dåliga?

Permalänk

Har fått för mig att Intel varit duktigare på att få sina processorer att prestera bättre i hyperthreading.
Sedan faktorer som prestanda, kvalitet och pris är väl avgörande kan man tro.

Å andra sidan så ska man inte köra allt för tunga grejer kan det vara prisvärt att köra AMD. Men det gäller nog att veta vad man har för avsikt när man införskaffar sig lite komponenter.

Permalänk
Avstängd

@Viceroy:

Jag har själv en FX8350 som lirar på 4.5 just nu.
Titan Quest är ett spel som suger riktigt redigt på flertrådad prestanda. På sin höjd snackar vi 1½ kärnas användning. Jag har ett 970 och snittar väl 30 fps @ 1920x1080.

Titan Quest/Grim Dawn, samma motor. Om jag inte missminner så lirade det till och med bättre på min Core 2 Duo back in the days. (Clockad till 4.0).

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kan du ge exempel på ett par spel som jag kan testa? Vill se om spelupplevelsen blir påverkad negativt på grund av processorn.

I Skyrim hamnar en 8350 rejält på efterkälken http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Edit: antaget bygger givetvis på att man har ett system där grafikkortet inte flaskhalsar övriga systemet.

Permalänk
Avstängd

Om det är FX serien så är problemet många klena cores mot intels få snabba där amd får lägre fps i spel för man tjänar på snabbare i dom flesta spel för spelem inte kan hantera många cores och fördela belastningen mellan kärnorna helt enkelt så en FX får sämre fps då hela cpu kraften inte används

Men en FX är stark och under optimala förhållanden kan min klockade i5a få spö av en klockad fx men i spel presterar i5an bättre och är en kombination av gamla spelmotorer som belastar få cores väldigt mycket och slöa cores som gör att amd får sämre fps då inte hela prestandan från cpu´n används vilket märks i några spel som guildwars 2 - wow - starcraft 2 - t.e.x som är tunga och ligger på uråldiga spel motorer

nyare spel som är tunga och hanterar kärnor bättre brukar rulla på bra med en amd och skulle säga allt är spelbart på en FX och har själv gått från 8120-8320-4690k och med 280x som är ett medelkort märks inte skillnaden i dom flesta spel för även om inteln ger mer fps är amd snabb nog att spela allt på och enda gången jag irriterat mig på fx är guildwars 2 i world vs world så tycker ändå dom är helt ok cpu som fortfarande är gångbar och ska bli roligt att se hur dom presterar i kommande riktiga dx 12 titlar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Viceroy:

Antagligen för att de stirrar blint på syntetiska benchmarks som är optimerade för Intel. Som AMD-användare kan jag spela ALLA spel utan de minsta prestandaproblem. Är det något magiskt med min dator? Nej, den är "bara" powered by AMD.

Jag tycker att din bild är alltför förenklad. Hur definierar du till exempel "ALLA spel utan minsta prestandaproblem"? Om jag till exempel spelade Witcher 3 eller Skyrim hade jag inte placerat en minimiframerate på 102 fps under den benämningen, eftersom jag tycker det är störande för upplevelsen när frameraten sjunker till 100, för att inte tala om 80, fps.

Dold text

Alla kör dock inte 144 Hz. Ponera att man nöjer sig med 60 fps. Bilden kan då påstås bevisa att AMD erbjuder allt man någonsin kommer behöva (ett argument man faktiskt ser ganska ofta både här och på andra forum).

Men ponera att det (inom en framtid så nära förestående att man fortfarande använder dagens CPU:er) släpps ett spel som (for the sake of argument) är precis dubbelt så CPU-tungt som Skyrim. Då skulle man med en 6700K ändå kunna klämma ut 80+ fps, och till och med en gammal 2600K skulle klara konstant 60+ fps. Under tiden skulle FX‑8350 vara nere och nosa på 50 fps, något som även mindre kräsna gamers kan finna irriterande.

Det är en av anledningarna till att vi som förespråkar Intel gör det. Det går såpass bra att framtidssäkra CPU, och det är såpass värt det, att jag tycker det är dumt för de flesta användare att inte göra det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

AMD är bra. Lika bra som Intel. Men på olika vis.

Bra kan vara att det kostar mindre och fyller ens behov.
Bra kan vara att få fler fps i spel.
Bra kan vara att ett visst program fungerar bäst.

Bra när det kommer till spel så vinner Intel efter att passerat en gräns.
Dvs AMD når en högsta fps och Intel passerar den.

Jag bytte själv från en AMD 1090T till en Intel 2600K och det ångrar jag inte.

Dock har varken AMD eller Intel något nytt som motiverar kostnaden mot prestandan om jag skulle vilja uppgradera i dagens läge.

Personligen hoppas jag att AMD kommer med något nytt som tilltalar oss som spelar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bygger jag en spel dator så kör jag Intel på grund av att dom tål mer värme än AMD's varianter vilket betyder att man kan "snåla" lite på kylningen och köra ett värre grafikkort tex
Och med snåla så menar att man tex kan köra en Cooler Master Hyper istället för en tex Noctua NH-D14/15 och fortfarande ligga inom samma temperatur område

Bygger jag HTPC eller en jobb dator (workstation) så kör jag nån av AMD's APU'er den som passar bäst till vad den ska användas till

Har alltid varit ett fan av AMD just för jag gillar "underdogs" som skapar konkurrens på marknaden och driver utvecklingen framåt vilket AMD har gjort i många år,
sen att det gått sämre och sämre för dom och varför går att diskutera i många år
Men jag hoppas dom kommer tillbaka med något konkurrens kraftigt snart igen

Svamlar lite känns det som men jag hoppas min poäng lyser igenom svamlet

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

@Viceroy:

Jag har själv en FX8350 som lirar på 4.5 just nu.
Titan Quest är ett spel som suger riktigt redigt på flertrådad prestanda. På sin höjd snackar vi 1½ kärnas användning. Jag har ett 970 och snittar väl 30 fps @ 1920x1080.

Titan Quest/Grim Dawn, samma motor. Om jag inte missminner så lirade det till och med bättre på min Core 2 Duo back in the days. (Clockad till 4.0).

Japp, samma sak gäller blizzard-titlar som en bra dag maxar 2 kärnor. I SC2 och WoW t.ex kan det vara närmare 50% prestandaskillnad mellan piledriver och haswell vid samma frekvens. Problemet med FX serien har alltid varit att den inte erbjudit ok prestanda "across the board" jämfört med Intel.

Permalänk
Medlem

Nu e vi ju på Swec och här kör alla sportbilar men på många andra platser kör man Herrgårdsvagn, dem fungerar men det tar bara lite längre tid, samt att man ej kan köra för fort.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd

Hade själv alltid haft AMD processorer före mitt senaste bygge men när jag skulle bygga nytt för ett år sedan så fanns det egentligen inget alternativ från AMD till Intel. Inte i entusiast/överklockningssegmentet i alla fall. Satt på en Phenom II X6 fram till dess och hoppade helt över bulldozer och piledriver.

Att Intel är bättre nu är ingenting man tycker. Det är fakta som kan redovisas med siffror.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Grejen är också att det inte finns någon direkt besparing att göra med att köpa en AMD rigg i dagens läge om man inte är ute efter en APU. Ska man köra med diskret grafikkort och man inkluderar andrahandsmarknaden så kan jag garantera att man kan få bättre "bang for the buck" med Intel.

Du kan t.ex utan större problem få tag i ett hyfsat x58 moderkort för under tusenlappen och sedan har du ebay fyllt med 6 core-xeons för 5-700:-, dessa xeons är mer eller mindre garanterade att klara 4,3Ghz+ och slår då t.ex en FX 9590 i princip varenda benchmark samtidigt som den drar mindre. Visst x58 är en gammal plattform men am3+ har varit med oss nästan lika länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Antagligen för att de stirrar blint på syntetiska benchmarks som är optimerade för Intel. Som AMD-användare kan jag spela ALLA spel utan de minsta prestandaproblem. Är det något magiskt med min dator? Nej, den är "bara" powered by AMD.

Är man ute efter 120 eller 144 fps duger AMD i de flesta fallen inte.
I spel som GTA 5 räcker AMD inte ens för att nå ett minimum på 60 fps.
Sedan finns ju ARMA 3 som åtminstone tidigare fungerade riktigt dåligt på AMD.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Amds fx duger till dom flästa spelen men när folk jagar fsb är nog intel att föredra tyvärr.

Jag tycker min fx duger till spel mm i gta v är det mitt grafikkort som är bromsklossen en 7970 ref får jobba 100% medans fx 8350 oc till 4.8 ghz jobbar i 60%.

Problemet är ju också att för att få den prestandan behöver din cpu dra väldigt mycket mer energi än motsvarande intel. Men jag håller med om att folk kan överdriva hur dåliga FX 8xxx serien är ibland.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kan du ge exempel på ett par spel som jag kan testa? Vill se om spelupplevelsen blir påverkad negativt på grund av processorn.

Counter-Strike, WoW, GTA V.

Förstår inte varför AMD entusiaster är så inbitna i sina gamla mönster och vägrar inse att AMD processorer överlag är sämre än Intels.
Det har inte alltid varit så, men det är så nu.

Inse fakta. AMD har inte släppt en ny entusiastprocessor sedan 2012.
Och redan då var 2011 års i7 2700k överlägsen FX-8350

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

@Viceroy:

Jag har själv en FX8350 som lirar på 4.5 just nu.
Titan Quest är ett spel som suger riktigt redigt på flertrådad prestanda. På sin höjd snackar vi 1½ kärnas användning. Jag har ett 970 och snittar väl 30 fps @ 1920x1080.

Titan Quest/Grim Dawn, samma motor. Om jag inte missminner så lirade det till och med bättre på min Core 2 Duo back in the days. (Clockad till 4.0).

Titan Quest var flera år sedan jag spelade. Minns dock inga prestandaproblem när jag spelade det.

Skrivet av Chibariku:

I Skyrim hamnar en 8350 rejält på efterkälken http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Edit: antaget bygger givetvis på att man har ett system där grafikkortet inte flaskhalsar övriga systemet.

Skyrim har jag inte spelat så det kan jag inte uttala mig om. Har ett Radeon R9 280X.

Skrivet av Ain0k:

Counter-Strike, WoW, GTA V.

Förstår inte varför AMD entusiaster är så inbitna i sina gamla mönster och vägrar inse att AMD processorer överlag är sämre än Intels.
Det har inte alltid varit så, men det är så nu.

Inse fakta. AMD har inte släppt en ny entusiastprocessor sedan 2012.
Och redan då var 2011 års i7 2700k överlägsen FX-8350

GTA V fungerar utmärkt på min dator. Hade nog ledsnat för länge sen om spelupplevelsen var så dålig pga dålig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Problemet är ju också att för att få den prestandan behöver din cpu dra väldigt mycket mer energi än motsvarande intel. Men jag håller med om att folk kan överdriva hur dåliga FX 8xxx serien är ibland.

Ja beror på hur man räknar. Vad drar en intel i 4.6 Ghz i watt?

Det handlar bara om ca 80 - 100W skilnad som folk håller på att tjafsar om.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Nu e vi ju på Swec och här kör alla sportbilar men på många andra platser kör man Herrgårdsvagn, dem fungerar men det tar bara lite längre tid, samt att man ej kan köra för fort.

Vissa lyckas
https://www.youtube.com/watch?v=zcPHHEea3lE

Helt ärligt, för mig är det att AMD plattform är för gammal, dens CPU inte har fått något framsteg på 2+ år och känns rent av föråldrad.

Med det sagt, självklart duger en 8350 till mycket, och förhoppningsvis till mer med DX12/Vulkan, men jag hoppas att Zen levererar istället. Kan gärna hoppa till AMD CPU om något vettigt alternativ finns, för att få Intel monopolet att minska. Men 8350 räcker inte för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Titan Quest var flera år sedan jag spelade. Minns dock inga prestandaproblem när jag spelade det.

Skyrim har jag inte spelat så det kan jag inte uttala mig om. Har ett Radeon R9 280X.

GTA V fungerar utmärkt på min dator. Hade nog ledsnat för länge sen om spelupplevelsen var så dålig pga dålig prestanda.

Det blir inte mycket till diskussion om du inte slutar upp med dina abstrakta påståenden.

Att du kan spela "ALLA spel utan de minsta prestandaproblem" eller att "GTA V fungerar utmärkt" säger väldigt lite.

Var gränsen för dålig och bra spelupplevelse går är suddig, men faktum kvarstår att AMD är sämre än Intel, och i min åsikt är det dåliga processorer.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är inte frågan om tyckande utan det är frågan om fakta. Om man jämför de processorer som är aktuella idag så är Intels processorer bättre än AMDs processorer. De är även dyrare men de facto också bättre. Så har det varit i flera år nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Det blir inte mycket till diskussion om du inte slutar upp med dina abstrakta påståenden.

Att du kan spela "ALLA spel utan de minsta prestandaproblem" eller att "GTA V fungerar utmärkt" säger väldigt lite.

Var gränsen för dålig och bra spelupplevelse går är suddig, men faktum kvarstår att AMD är sämre än Intel, och i min åsikt är det dåliga processorer.

Det är knappast abstrakta påståenden utan en verklig uppfattning. När du säger att något är dåligt måste det väl ha en negativ påverkan på spelupplevelsen eller hur definierar du dåligt? Men jag förstår om det känns olustigt för dig att hårdvara du utmålar som dålig inte ger den dåliga upplevelsen hos de som använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det är knappast abstrakta påståenden utan en verklig uppfattning. När du säger att något är dåligt måste det väl ha en negativ påverkan på spelupplevelsen eller hur definierar du dåligt? Men jag förstår om det känns olustigt för dig att hårdvara du utmålar som dålig inte ger den dåliga upplevelsen hos de som använder den.

Ur SAOL:
Abstrakt; icke konkret, ogripbar, begreppsmässig

Dina påståenden är i allra högsta grad abstrakta.
Du kan inte backa upp dina påståenden med någon fakta, bara dina egna subjektiva åsikter.
De hundratals diagram jag kan visa upp (från betrodda källor) där Intels i7/i5:or presterar bättre än AMD processorer är väldigt konkreta.

Vad jag anser är dåligt hos en processor såsom AMD är inte speciellt svårt att reda ut om man kollar på två-tre tester från Sweclockers.
De drar mycket ström, är dyra och presterar sämre än Intels motsvarigheter.

De är dåliga.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

När jag började bygga datorer använde jag bara AMD CPU och Radeon GPU, främst för att det var billigare. När jag sen byggde en dator med 2500K CPU som jag även senare satte in ett GTX 770 i har jag inte blickat tillbaka på AMD för en sekund. Det kändes som att gå från en gammal Peugot -98 till en sprillans ny Audi. Snabbare, bättre kvalitet osv. Därför tycker JAG inte om AMD. Jag uppskattar känslan av kvalitet och betalar gärna lite extra för det. Men när jag var 13-14 hade jag inte råd att tänka så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Känner att det är dumt att prata om märkena istället för modellerna. När AMD hade långsammare processorer på K5- och K6-tiden så sa folk helt enkelt att själva märket AMD var långsammare. Vilket gjorde att det tog väldigt lång tid innan den stora massan insåg att AMD hade ledningen sedan när AMD gick om. Bättre att prata om modeller. K6 var långsammare än Pentium II. Men Athlon och Athlon 64 ägde på duktigt.
Man vet inte om AMD tar ledningen igen framöver.

Permalänk
Avstängd

@Viceroy:

Vad argumenterar du emot för? Det är allmänt känt att FX8350 och C.O är bottenklass i single trådad prestanda.

Dying Light, The Division och andra bättre optimerade nya spel fungerar prima dock.

Titan Quest är extremt cpukrävande på 1-2 kärnor. Testa vettja. Kan va så att Grim Dawn är ännu värre pga att de försökt få med så mycket nytt skit som möjligt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Viceroy:

Antagligen för att de stirrar blint på syntetiska benchmarks som är optimerade för Intel. Som AMD-användare kan jag spela ALLA spel utan de minsta prestandaproblem. Är det något magiskt med min dator? Nej, den är "bara" powered by AMD.

Det där är dock lika ignorant att säga som att AMD inte gör bra processorer.

AMD's gamla trotjänare får smisk både i "Intel-optimerade syntetiska benchmarks" och i verkliga spelscenarion.
https://www.youtube.com/watch?v=WZ_5p9wd2dk

Det är inte alltid det är jättemycket och visst, FX 8350/8370E står sig hyfsat bra mot till exempel Sandy Bridge men när det gäller Skylake så är det en klar vinst för Intel.
Ibland upp emot hela 50% i fall så som Far Cry 4 i videon och då är det också "bara" en i5:a som den jämförs emot.

Ja, arkitekturen är cirka 4-5 år gammal.
Ja, den kanske duger för dig i spel.

Men den är ändå rent objektivt ordentligt efter Intels senaste iteration.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Vardagsrum:

När jag började bygga datorer använde jag bara AMD CPU och Radeon GPU, främst för att det var billigare. När jag sen byggde en dator med 2500K CPU som jag även senare satte in ett GTX 770 i har jag inte blickat tillbaka på AMD för en sekund. Det kändes som att gå från en gammal Peugot -98 till en sprillans ny Audi. Snabbare, bättre kvalitet osv. Därför tycker JAG inte om AMD. Jag uppskattar känslan av kvalitet och betalar gärna lite extra för det. Men när jag var 13-14 hade jag inte råd att tänka så.

Tycker du blandar ihop lite och du väljer känslorna framför fakta. Bara för att AMDs cpuer är ett sämre alternativ så betyder inte det det är samma sak med GPUerna, vilket blir tydligt när man läser tester.

Tror dock att många gör som du, och därför är företag som är bra på marknadsföring tex nvidia, apple så populära. Personligen väger jag olika alternativ mot varandra varje gång jag skall göra ett dyrare inköp.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Ja beror på hur man räknar. Vad drar en intel i 4.6 Ghz i watt?

Det handlar bara om ca 80 - 100W skilnad som folk håller på att tjafsar om.

Fast en intel behöver inte upp i 4,6 för att prestera som en 8350 i 4,8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Allt är väl relativt, har kört med Amd FX8350 ett par år nu och tycker den tuggar i sig allt jag ger den, visst i en del spel så går den ner till 60fps allt hänger lite på hur man ställt in spelet, samt hur väl spelet stödjer fler kärnor, bf3 bf4 dirt rally metalgear solid V alla tuffar på bra över 60fps med spel inställt på ultra.
Ibland har jag glömt slå av boinc https://secure.worldcommunitygrid.org/help/viewTopic.do?short... när jag spelar Dirt rally och det märks inte alls i spelet utan allt tuggar på riktigt bra, ARMA 3 är ju känt för att vara dåligt skrivet och är dåligt även till intel .
Men visst är det spelbart med FX8350 även om det ibland går riktigt dåligt.

Fx8350 är gammal men med program/spel som stödjer flertrådat så räcker den långt.
Sonen fick en FX6300 med moderkort 8gb minnen nyligen kosta 2037kr där just cause bf3 bf4 mm rullar på riktigt bra.

Sen diskussionen om ström värme, kyler min med en hyper 212 evo och den går svalt i alla lägen samt tyst, Kör med ström mätare ikopplad hela tiden och den går aldrig över 500w trots en FX klockad till 4,5 ett r9 390 kort diverse hårddiskar i samt ssd.

Skulle jag rekommendera en amd JA allt hänger på priset, en beggad är helt ok till rätt pris, men att vänta på ZEN är väl det bästa, kommer hoppa på det tåget när den kommer även om jag inte behöver det då det jag har räcker gott til 60+ fps

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast en intel behöver inte upp i 4,6 för att prestera som en 8350 i 4,8.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det bars 100 -120 w skilnad och det är inte så mycket i det hela.
Har typ min dator igång när jag spelar eller uppdaterar klubbarna.

Tror folk är för orolig vad dom har i helförbrukning på en spel maskin för man spelar inte 24/7.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Counter-Strike, WoW, GTA V.

Förstår inte varför AMD entusiaster är så inbitna i sina gamla mönster och vägrar inse att AMD processorer överlag är sämre än Intels.
Det har inte alltid varit så, men det är så nu.

Inse fakta. AMD har inte släppt en ny entusiastprocessor sedan 2012.
Och redan då var 2011 års i7 2700k överlägsen FX-8350

Ja i CS så är dom som en slö miniräknare satt på en FX-8120 i 4.5GHz och gick till en 4760k, redan i stock så hade jag bättre FPS med min nya i5a och min bror har en FX-4100 och när det kommer till CS så har till och med en polare med en G3258 bättre FPS, men kan man nyttja alla kärnorna hos AMD så är dom inte dåliga alls, problemet är väll mer att hitta något som kan använda dom på ett bra sätt

Men vi får iaf hoppas på att ZEN kommer med lite kraft under huven

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.