Invandring i jobb, 25% efter 8år

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ekonomin växer mer än väntat. Låter som ett klassiskt gnällinlägg från någon som följer sina känslor istället för fakta.

http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-ekonomi-vaxer-mer-an-vantat...

Fina källor på ditt inlägg förresten.

"Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris."

Så lämnar du källa till DN .Det är faktiskt en riktig skit tidning när det gäller källkritik faktiskt .Alltså bBNP ökar står det varför gör du inte som du gör med allt annat googlar på det ? .Menar då får du fram BNP per capita och det är faktiskt det som räknas .Menar annars kan man ju plocka guld på gatan i tex indien ?Deras BNP är massor ggr större en våran ? .Om någon nämner BNP utan att nämna BNP per capita slå döv örat till .För den ljuger eller fördriver sanningen .Alltså siffrorna från arbetsförmedlingen, SCB är faktiskt skrämmande .Fattar det kan komma som en blixt från klar himmel men 49 % har inte fullgod gymnasieutbildning. Vilket fruktansvärda siffror 6% har riktigt jobb efter 2 år stämmer faktiskt ( lägre för utomeuropeiska) enligt arbets förmedlingens egna siffror http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.71475a6414dd5d0d...
Statens egna utredning med våra 2 största forskare just på migration.Visar skrämmande siffror (inte som DN propaganda utredning 900 miljarder anledningar i fiffla med siffror .Den bekräftar skrämmande siffror och den säger dessutom CITAT Enda sättet vi skall få ekonomi på detta är att alla utomeuropeiska höjer sysselsättningen med 10 % och alla jobbar 5 år till (även svenskar ) för o betala för detta http://www.regeringen.se/contentassets/86d73b72a97345feb2a8cb...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ptja.. kollar man på grafen är det ju ganska tydligt att alliansen vet hur man sköter landets ekonomi, men nuvarande regering gör det inte...

Skrivet av Commander:

Du menar genom att dra in pengar från skola och hälso sjukvård och sedan klaga på att det blir färre utbildningar och lägre resultat i skolan?

Tillsammans med att sälja bla statliga företag som genererar inkomster varje år för engångssummor?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Så lämnar du källa till DN .Det är faktiskt en riktig skit tidning när det gäller källkritik faktiskt .Alltså bBNP ökar står det varför gör du inte som du gör med allt annat googlar på det ? .Menar då får du fram BNP per capita och det är faktiskt det som räknas .Menar annars kan man ju plocka guld på gatan i tex indien ?Deras BNP är massor ggr större en våran ? .Om någon nämner BNP utan att nämna BNP per capita slå döv örat till .För den ljuger eller fördriver sanningen .Alltså siffrorna från arbetsförmedlingen SCB är faktiskt skrämmande .Fattar det kan komma som en blixt från klar himmel men 49 % har inte fullgod gymnasieutbildning. Vilket fruktansvärda siffror 6% har riktigt jobb efter 2 år stämmer faktiskt ( lägre för utomeuropeiska) enligt arbets förmedlingens egna siffror http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.71475a6414dd5d0d...

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-cap...

Där har du. BNP per capitan ökar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Finns mycket information som berör vald fråga men det är ju iaf i mina ögon ganska tydligt att det fortsätter öka i takt med nuvarande regering, trots s.k. ekonomisk tillväxt.

Du tycker alltså att det ska sparas när vi kan satsa och sedan även spara när vi inte har några pengar att spara? Går ganska tvärt emot de effektiva ekonomiska modellerna som de flesta moderna länder använt sig utav under det senaste seklet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Att invandrare skulle sno jobb är lågutbildat skitsnack. Dock visar ingen forskning på att de tillför Sverige ngt hittills ekonomiskt sett.

Jag håller med dig och problemet med Sverige (jobbfrågan) är inte invandringen som många målar upp det. Problemen är att det kryllar av slöa, dumma och allmänt sämst individer som tycker att ha ett jobb är ett privilegium. Det är inte vår förbannade rätt att ha ett jobb. Ett jobb ska man förtjäna.

Skrivet av cider123:

Då svarar jag: make me.

Tog evigheter att hitta bilden men känns som att den fångar ögonblicket!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ekonomin växer mer än väntat.

Inte konstigt att det kan gå bra för svensk ekonomi då vår valuta har sjunkigt kraftigt senaste 2 åren. Annat var det runt 2013/2014 då det började lukta kris inom svensk exportindustri pga att svenska kronan var extremt stark (fan va alla datorgrejer var billiga där ett tag dock ;P). Räknar vi t.ex om svenska och andra EU löner till USD så har Svenska löner sjunkit 10-15% mot euro området i internationell köpkraft sedan kronan stod på topp mot euron för 2-3 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

har du en 10-15 årsprognos på det eller ? vad det har varit är ju inte lika intressant

Permalänk
Medlem

*Bort*

Diskutera sakfrågan. /Najk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

haha, klockrent att du förstod min poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Tråkigt men 169000 personer räknas inte in .Dom bor på asylboenden och räknas inte in vi har den sämsta BNP per capita ökningen i modern tid 2017( då dom räknas in ) blir den dessutom för första gången sen 1930 talet mindre alltså den sjunker

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej nu blir man ju lite orolig över vilken syn folk har på saker o ting. När invandrare inte jobbar utan går på bidrag, så gnäller vi över att vi betalar åt dom "jävlarna". Och när dom väl jobbar så påstås det att "dom tar våra jobb".

Okej, nu ska vi bena ut ett och annat:

Tar våra jobb? Om en invandrare tar ett jobb från en svensk medborgare, som gått i skolan, fått en trygg uppväxt, gått gymnasium med godtagbara betyg, då är det något som är fel! Men om vi ska vara lite realistiska så är det nog inte så verkligheten ser ut. Att invandrarna tar våra jobb är bara ett tomt argument som används i munnen på folk som inte har en aning om vad det handlar om.

Vad skulle hända om vi gjorde ALLA invandrare arbetslösa i Sverige? I första hand skulle Stockholms kollektivtrafik gå åt helvete. Med det sagt säger jag inte att alla invandrare jobbar i tunnelbanan, men det förekommer absolut.

Jag håller med om att kraven för att få svenskt medborgarskap borde skärpas (tänk inte ens tanken, jag är till största del moderat...) Men jag anser att vi behöver invandringen till en sund nivå.

OBS. Jag är inte så extremt insatt i politik, så skulle något jag ansett vara åt helvete så ber jag om ursäkt.

EDIT: Angående Busskorten som TS tar upp i sitt inlägg. Det är en satsning för att låta våra invandrare kunna ta sig runt i städer för att komma in i samhället. Anser TS kanske att det är bättre att alla invandrare ska sitta i någon håla och gadda ihop sig så att vi fortsätta att ha denna "vi mot dom-effekten" ?

Här på Hammarö utanför Karlstad finns specifika dagar när invandrare och svenska medborgare kan samlas på vissa fik för att lära känna varandra och byta lite kunskaper och erfarenheter. DET är vad jag kallar ett försök till att försöka integrera våra invandrare i samhället, Så att vi slipper läsa om mord på massa asylboenden via Aftonbladet varje jävla dag...

Skönt att se ett ordentligt och vettigt inlägg i den här debatten

OnT:
Varken blått eller rött leder Sverige helt rätt, båda har både negativa och positiva sidor för att få landet att fungera så bra som möjligt.

Alla dessa som påstår att etablerade nyhetstidningar och nyhetskanaler (DN, SVT osv) inte för fram sanningen och döljer allt för oss, vilka nyhetskällor hänvisar ni till i sådana fall? Diverse extremistsmörja såsom avpixlat, fria tider, flamman och liknande är ett flertal steg mindre trovärdiga och vinklade så har ni fått er fakta därifrån kan ni lägga ner på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ekonomin växer mer än väntat. Låter som ett klassiskt gnällinlägg från någon som följer sina känslor istället för fakta.

http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-ekonomi-vaxer-mer-an-vantat...

Fina källor på ditt inlägg förresten.

"Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris."

1 412 386 509 094 Sek

SVENSKA FESTEN SPÅRAR SNART UR:

Citat:

Den räntedopade svenska ekonomin
går som tåget. Men baksmällan blir svår när Stefan Ingves sociala
experiment avslutas. Flera räntedopade faktorer bakom den höga
tillväxten: Hushållen spenderar mer när räntorna är låga,
investeringarna ökar och exporten lyfter när Riksbanken devalverar
valutan. Efter att Finansinspektionen fick ansvaret för
skuldsättningsproblematiken fokuserar Riksbanken allt på att få upp
inflationen till målet 2 procent.

Men klart vi får ökad sysselsättning som ger högre tillväxt, men detta är en tillfällig lösning som ska bort å vars har då pengarna hamnat?
Skattemedel som betalar lön till kommunal/landsting/stat för att sen brännas av till konsumtion. (import)
Det är inte en skattintäkt utan ska ses som en injektion för att minska arbetslösheten.
Men var det inte tvärtom vad politiker har sagt, vi behöver mer arbetskraft?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

De kommer inte att ta våra jobb. Har du vart på jobbmarknaden? De kan inte svenska och knappt engelska, har ingen högre utbildning. Vilka jobb skulle de ta? Visst finns det, men det är inte många. I Sverige lever vi i ett samhälle där alla behöver ha ett jobb och betala skatt. Om vi får en massa nya medborgare som inte jobbar, då kommer de att dra ner hela landet.

Sedan så hjälper det inte att polischefen själv sa att de inte kommer att gå efter invandrare då de är rädda att bli kallade rasister. Och har mörklägg brått som invandrare har gjort de senaste åren.

Så det hela är ju en stor jävla klusterfuck, med politiker som inte vågar ändra det, för de är rädda att bli kallade rasister (förutom SD då, fast ja...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tråkigt men 169000 personer räknas inte in .Dom bor på asylboenden och räknas inte in vi har den sämsta BNP per capita ökningen i modern tid 2017( då dom räknas in ) blir den dessutom för första gången sen 1930 talet mindre alltså den sjunker

Tycker det är logiskt att de inte räknas in i den siffran. Många av dem kommer ju få avslag och de arbetar ju inte.

Permalänk
Medlem

För SD sympatisörer räcker inga källor. *Bort*.

Använder man en tidning som källa, då mörkar just den tidningen eller så är den vinklad.
Är det statistik från en statlig myndighet så är det också vinkling(så länge det inte gynnar den egna agendan såklart)

Bäst vi bara länkar obskyra invandrarkritiska bloggar och högertidningar från utlandet!

Inlägg redigerat. Undvik reductio ad Hitlerum i diskussionen. /Najk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du är medveten om att statsskulden ökade rejält när alliansen fortfarande satt vid makten? Blir svårt att ta dig på allvar när du tittar på grafer med skygglappar.

2014-10-13

Under förra mandatperioden ökade Sveriges statsskuld, från 39,4 procent av BNP år 2010, till 40,6 procent i fjol, enligt siffror från Eurostat.
Sett till hela Alliansregeringstiden har dock statsskulden minskat, då den låg på 45,2 procent av BNP år 2006. Under samma period, 2006-2013, har Frankrikes statsskuld ökat från 63,7 till 93,5 procent av BNP, Storbritanniens från 42,7 till 90,6 och Tysklands från 68,0 till 78,4 procent av BNP, enligt Eurostat.
BNP-tillväxten i Sverige väntas hamna på 2,1 procent i år för att sedan stiga med 3,0 procent nästa år. Det är något starkare än den prognos som den förra regeringen lämnade i augusti på 1,9 respektive 3,0 procent.
Den svenska arbetslösheten bedöms landa på 7,9 procent i år, oförändrat jämfört med den förra regeringens prognos, för att sedan falla till 7,3 procent nästa år och därefter sjunka ytterligare till 6,7 procent 2016, något lägre än augustiprognosen.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Skönt att se ett ordentligt och vettigt inlägg i den här debatten

OnT:
Varken blått eller rött leder Sverige helt rätt, båda har både negativa och positiva sidor för att få landet att fungera så bra som möjligt.

Alla dessa som påstår att etablerade nyhetstidningar och nyhetskanaler (DN, SVT osv) inte för fram sanningen och döljer allt för oss, vilka nyhetskällor hänvisar ni till i sådana fall? Diverse extremistsmörja såsom avpixlat, fria tider, flamman och liknande är ett flertal steg mindre trovärdiga och vinklade så har ni fått er fakta därifrån kan ni lägga ner på en gång.

Det inlägget tyckte du var vettigt? Jag ser betydligt fler vettigare inlägg än ett.

Härligt att du förövrigt nämner avpixlat och fria tider men utelämnar t.ex. politism.
Förövrigt så handlar det att granska källan. En nyhet blir inte automatisk falsk bara för att den står på avpixlat som somliga tror. Väldigt få som är källkritiska idag så jag länkar denna som jag gjort flera gånger. Fler borde titta på den.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Angående Busskorten som TS tar upp i sitt inlägg. Det är en satsning för att låta våra invandrare kunna ta sig runt i städer för att komma in i samhället. Anser TS kanske att det är bättre att alla invandrare ska sitta i någon håla och gadda ihop sig så att vi fortsättar att ha denna "vi mot dom-effekten" ?

Här på Hammarö utanför Karlstad finns specifika dagar när invandrare och svenska medborgare kan samlas på vissa fik för att lära känna varandra och byta lite kunskaper och erfarenheter. DET är vad jag kallar ett försök till att försöka integrera våra invandrare i samhället

Absolut anser jag att man ska ha möjlighet att acklimatiseras i ett samhälle. Men ett samhälle likt ditt egna hushåll har bara en viss kapacitet. Är inte logiskt eller vettigt att bedriva vettig migration där samhällen/byar/stadsdelar i merpart blir straffade för att stat å politiker skjuter undan problem för enkelhet. Finns inget som är enkelt med olik tänkande människor.

Busskort: Det jag var imot, är att det är subventionerat för vissa men inte andra.
Är rent av lag om just detta (skattefinansierade medel)
Så ni som vill ha busskort där en kommun erbjuder detta gratis anser jag att ni ska kräva det å.
För det är rationellt å sakligt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Skönt att se ett ordentligt och vettigt inlägg i den här debatten

OnT:
Varken blått eller rött leder Sverige helt rätt, båda har både negativa och positiva sidor för att få landet att fungera så bra som möjligt.

Alla dessa som påstår att etablerade nyhetstidningar och nyhetskanaler (DN, SVT osv) inte för fram sanningen och döljer allt för oss, vilka nyhetskällor hänvisar ni till i sådana fall? Diverse extremistsmörja såsom avpixlat, fria tider, flamman och liknande är ett flertal steg mindre trovärdiga och vinklade så har ni fått er fakta därifrån kan ni lägga ner på en gång.

Jag läser norsk press .Annars läser jag även SCB det är en statlig myndighet .Som forskare i hela världen vallfärdar för .Och tittar man på ren statistik så kan jag i alla fall säga av DN sista 4 artiklar finns det lite sanning i en .Lena Melin ljög tex om 7 år myten .fast är lite mer ärlig.Ta tex asylpolitiken samtliga nämner senast 47 % är för en mer restriktiv politik .Sen säger man inget mer vilket får alla o tro att 53 % vill ha mer (alltid gjort lägsta stödet i novus är 42 % för mer restriktiv .Fast det är alltid 3 svar 18 % i senaste var osäker .....

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Problemet är att Svenska samhället är uppbyggd på mängder av oskrivna regler.
Detta fungerar bra så länge samhället är någorlunda homogent och en stor majoritet vill göra rätt för sig.

De flyktingar som kommer nu kommer att aldrig att kunna förstå dessa regler, vilket gör det extremt svårt för dem och Sverige att integrera dem. Dessutom ställs det inga krav på dem, vilket är konstigt.

De flyktingar som struntar i lagen straffas inte, vilket gör att folk börjar dra alla över en kant eftersom
man inte vet vem är hederlig och vem är inte.

Våra kära politiker vågar inte säga STOPP fast de vet att situationen har spårat ut.
Man vill gärna vara "humanist" så länge det sker på skattebetalarnas bekostnad. Ingen politiker
tar själv någon ansvar för beslutet de fattar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Det inlägget tyckte du var vettigt? Jag ser betydligt fler vettigare inlägg än ett.

Härligt att du förövrigt nämner avpixlat och fria tider men utelämnar t.ex. politism.
Förövrigt så handlar det att granska källan. En nyhet blir inte automatisk falsk bara för att den står på avpixlat som somliga tror. Väldigt få som är källkritiska idag så jag länkar denna som jag gjort flera gånger. Fler borde titta på den.

https://www.youtube.com/watch?v=mUtmTMDyK4A

Bra klipp. Problemet i sverige tycker jag är att det inte finns någon media som går och lita på. Vissa speciellt gammelmedia ljuger läsare rakt upp i ansiktet.
Avpixlat, Friatider etc överdriver och har väldigt fokus på en sak. Och om man ständigt läser sådan media så kan man få intrycket av att det är värre än vad det är och man kan få en dålig konstrast över hur det är emot andra problem.

Så vad jag gör är att läsa utländsk media som norsk och dansk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Problemet är att Svenska samhället är uppbyggd på mängder av oskrivna regler.
Detta fungerar bra så länge samhället är någorlunda homogent och en stor majoritet vill göra rätt för sig.

De flyktingar som kommer nu kommer att aldrig att kunna förstå dessa regler, vilket gör det extremt svårt för dem och Sverige att integrera dem. Dessutom ställs det inga krav på dem, vilket är konstigt.

De flyktingar som struntar i lagen straffas inte, vilket gör att folk börjar dra alla över en kant eftersom
man inte vet vem är hederlig och vem är inte.

Våra kära politiker vågar inte säga STOPP fast de vet att situationen har spårat ut.
Man vill gärna vara "humanist" så länge det sker på skattebetalarnas bekostnad. Ingen politiker
tar själv någon ansvar för beslutet de fattar.

Det naturligtvis inte flyktingars fel att dom inte får arbete .Det är inte företagen heller utan är kunskap betingad .Det måste man vara ärlig med .Alltså det blir getto mer utanförskap annars .Det kostar väldigt mycket pengar man måste vara ärlig .Dom 480 miljarder Migrationsverket vill ha på 5 år är bara för dom första 2 årens kostnader .Sen tillkommer det kostnader ( 70,000 per år ca ).Om man inte redovisar kostnader blir folket förundrat att vad det svänger Eller som DN på twitter som fick panik när Jämtin sa Vi vill faktiskt bevara landet vi måste skydda det därför var vi tvungna och införa alla restriktioner .Samt om folk får reda på sanna kostnaden kan man ju ta ställning (det vägs ju mot allt annat pension,sjukvård.polis,försvar. osv osv

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Andra generationens invandrare lyckas bättre en sina föräldrar men är det tillräckligt?

Vet inte om det är bra eller dåligt men här är lite fakta angående andra generationens invandrare och deras sysselsättnings grad plus något att jämföra med. Källa i slutet av inlägget!

4. Arbetskraftstal, befolkningen åldern 20-64 år, efter inrikes och utrikes födda, 2014. Procent

Sverige
Inrikes födda 83,1%
Utrikes födda 67,8%
Inrikesfödda med två utrikes födda föräldrar 73,0%

6. Arbetslöshet 20-64 år, efter inrikes och utrikes födda, 2014. Procent

Sverige
Inrikes födda 5,4%
Utrikes födda 14,4%
Inrikesfödda med två utrikes födda föräldrar 10,6%

Källa Statistiska centralbyrån

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Andra generationens invandrare lyckas bättre en sina föräldrar men är det tillräckligt?

Vet inte om det är bra eller dåligt men här är lite fakta angående andra generationens invandrare och deras sysselsättnings grad plus något att jämföra med. Källa i slutet av inlägget!

4. Arbetskraftstal, befolkningen åldern 20-64 år, efter inrikes och utrikes födda, 2014. Procent

Sverige
Inrikes födda 83,1%
Utrikes födda 67,8%
Inrikesfödda med två utrikes födda föräldrar 73,0%

6. Arbetslöshet 20-64 år, efter inrikes och utrikes födda, 2014. Procent

Sverige
Inrikes födda 5,4%
Utrikes födda 14,4%
Inrikesfödda med två utrikes födda föräldrar 10,6%

Källa Statistiska centralbyrån

Runt 73-75 % är break even .Alltså kostnaden varje år försvinner .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja det var väl vad man hade förväntat sig ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det naturligtvis inte flyktingars fel att dom inte får arbete .Det är inte företagen heller utan är kunskap betingad .Det måste man vara ärlig med .Alltså det blir getto mer utanförskap annars .Det kostar väldigt mycket pengar man måste vara ärlig .Dom 480 miljarder Migrationsverket vill ha på 5 år är bara för dom första 2 årens kostnader .Sen tillkommer det kostnader ( 70,000 per år ca ).Om man inte redovisar kostnader blir folket förundrat att vad det svänger Eller som DN på twitter som fick panik när Jämtin sa Vi vill faktiskt bevara landet vi måste skydda det därför var vi tvungna och införa alla restriktioner .Samt om folk får reda på sanna kostnaden kan man ju ta ställning (det vägs ju mot allt annat pension,sjukvård.polis,försvar. osv osv

Det är inget nytt att Svensk media är partisk. Både media och politiker vill gärna prata om hur verkligheten borde vara istället för hur det är. Inget nytt under solen, tyvärr!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Det inlägget tyckte du var vettigt? Jag ser betydligt fler vettigare inlägg än ett.

Härligt att du förövrigt nämner avpixlat och fria tider men utelämnar t.ex. politism.
Förövrigt så handlar det att granska källan. En nyhet blir inte automatisk falsk bara för att den står på avpixlat som somliga tror. Väldigt få som är källkritiska idag så jag länkar denna som jag gjort flera gånger. Fler borde titta på den.

https://www.youtube.com/watch?v=mUtmTMDyK4A

Självklart. Tyckte dock det inlägget stod ut lite, även om ett flertal har varit vettiga.

Politism är tyvärr inte en sida jag känner igen och som jag inte vet vad den handlar om, kan självklart ta en titt om det är något som skall undvikas.
Menar även inte att ALLA nyheter på tex avpixlat är falska, utan att de överlag håller lägre kvalité och kredibilitet på sina artiklar och nyheter, än låt oss säga DN eller SvD. Skall kolla videon du länkade också, den mannen har haft en del ganska bra saker att säga ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

2014-10-13

Under förra mandatperioden ökade Sveriges statsskuld, från 39,4 procent av BNP år 2010, till 40,6 procent i fjol, enligt siffror från Eurostat.
Sett till hela Alliansregeringstiden har dock statsskulden minskat, då den låg på 45,2 procent av BNP år 2006. Under samma period, 2006-2013, har Frankrikes statsskuld ökat från 63,7 till 93,5 procent av BNP, Storbritanniens från 42,7 till 90,6 och Tysklands från 68,0 till 78,4 procent av BNP, enligt Eurostat.
BNP-tillväxten i Sverige väntas hamna på 2,1 procent i år för att sedan stiga med 3,0 procent nästa år. Det är något starkare än den prognos som den förra regeringen lämnade i augusti på 1,9 respektive 3,0 procent.
Den svenska arbetslösheten bedöms landa på 7,9 procent i år, oförändrat jämfört med den förra regeringens prognos, för att sedan falla till 7,3 procent nästa år och därefter sjunka ytterligare till 6,7 procent 2016, något lägre än augustiprognosen.

Dold text

Stämmer mycket bra. Men vars är nyheterna? Du måste själv aktiv söka information för att ta del av den. Ni som undrar, står detta ex på http://www.DI.se

Skrivet av ottoblom:

Jag läser norsk press .Annars läser jag även SCB det är en statlig myndighet .Som forskare i hela världen vallfärdar för .Och tittar man på ren statistik så kan jag i alla fall säga av DN sista 4 artiklar finns det lite sanning i en .Lena Melin ljög tex om 7 år myten .fast är lite mer ärlig.Ta tex asylpolitiken samtliga nämner senast 47 % är för en mer restriktiv politik .Sen säger man inget mer vilket får alla o tro att 53 % vill ha mer (alltid gjort lägsta stödet i novus är 42 % för mer restriktiv .Fast det är alltid 3 svar 18 % i senaste var osäker .....

Dold text
Skrivet av anon159643:

Bra klipp. Problemet i sverige tycker jag är att det inte finns någon media som går och lita på. Vissa speciellt gammelmedia ljuger läsare rakt upp i ansiktet.
Avpixlat, Friatider etc överdriver och har väldigt fokus på en sak. Och om man ständigt läser sådan media så kan man få intrycket av att det är värre än vad det är och man kan få en dålig konstrast över hur det är emot andra problem.

Så vad jag gör är att läsa utländsk media som norsk och dansk.

Dold text

^^ glömt inte bort Amerikansk/Engelsk/Tysk m.fl Norge å Danmark är ganska restriktiva till invandring å kan därför ge en något vinklad syn. England gillar jag ganska mycket för där VÅGAR man prata vitt å brett dock så även här kan man finna "förstärkta" ord.

Skrivet av BrusE:

Problemet är att Svenska samhället är uppbyggd på mängder av oskrivna regler.
Detta fungerar bra så länge samhället är någorlunda homogent och en stor majoritet vill göra rätt för sig.

De flyktingar som kommer nu kommer att aldrig att kunna förstå dessa regler, vilket gör det extremt svårt för dem och Sverige att integrera dem. Dessutom ställs det inga krav på dem, vilket är konstigt.

De flyktingar som struntar i lagen straffas inte, vilket gör att folk börjar dra alla över en kant eftersom
man inte vet vem är hederlig och vem är inte.

Våra kära politiker vågar inte säga STOPP fast de vet att situationen har spårat ut.
Man vill gärna vara "humanist" så länge det sker på skattebetalarnas bekostnad. Ingen politiker
tar själv någon ansvar för beslutet de fattar.

Dold text

Hur mycket jag än inte skulle vilja hålla med så måste jag till stor del göra det.
Känner några få med utländsk bakgrund.
Den ena är gammal officer från Ukraina som gör verkligen rätt för sig i alla avseenden *eloge*
Den andra (land näms ej pga risk för urspårning) kritiserar skolplikten å anser att det är ett ofog.

Ni som funderar lite mer på statsskuld https://www.riksgalden.se/ känn er fri å läs på.
Vi behövde "bara" låna -45 471 000 000Sek i feb
Det fördelat på alla svenska invånare 9 858 794 ger att alla har betalat 4612,23Sek i feb.
Eller BNP Invandring är BNP tillväxt
Sen hjälpen Sverige ska få verkar frysa till is då ... ja "Svenska folket har varit naiva" och vi är inte dom enda som lider av detta.

Citat:

Magdalena Andersson är dock tveksam till att några riktigt stora belopp skulle kunna komma i fråga eftersom mycket pengar i EU-budgeten är uppbundna.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Eller 34% efter 15år. (SCB diarienummer 2016:37)
Hållbart Sverige vi lever i.
Vi ser ökad oro och ökade tryck på alla instanser.

Men enligt politikerna så är invandring räddning för vårat framtida problem ex pension å brist på arbetskraft.
Talar man om invandring blir man raskt stämplad med rasist-kort eller att man bara läser höger media och/eller bara negativ.

Merparten av EU backar idag, ekonomi/arbetskraft/skulder.
Men EU ska vara tillgod för alla så därför har dom nu gjort upp med Turkiet att ha det landet som nån soptipp med kompensation värt en spottstyver.
Den summan det landet får för att ta hand om dessa är % knappt mätbart gentemot vad det kostar oss i Sverige.

Är så in i h-vete less på all nonchalans å glans lögner som läggs åt höger å vänster.
När i självaste glödröda helvete ska vi få sanningen samt politiker som verkligen jobbar för hållbart Sverige?!

Ena dagen läser man i svensk media vi ska göra "positiva" saker.
Andra dagen ser man på annan media (svensk/utländsk/blogg/forskning m.fl) nåt som går tvärtimot.
Pratar/skriver nån nåt så spårar det alltid ut för väldigt få har fakta å därav går man mest på känsla.
Men är det inte det vi betalar skattemedel för? Är det inte det vi abonnerar på för att få in direkt insyn i div system?

Ekonomiska sidor är mycket konkreta utan massa lögner.
Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris.

Vi ger snabbspår åt ena å andra hållet, nu senast ska det ges samhälls/socialistisk utbildning.
Men samtidigt ska arbetsgivaravgift höjas för unga f.o.m Juni 2016.
Skattemedel är till för ALLA svenskar. Detta ska inte vridas snett å inte användas torftigt för ej svenska invånare.
Annars ges det rätt att alla oavsett ges rättighet till gratis utbildning.
Eller som att vissa kommuner ger busskort för skattemedel till invandrare för att dessa ska ges ekonomisk möjlighet att ta sig ut, men inte till dom som FAKTISKT betalar skatt.

Vars är sanning å jämlikhet samt mest kontroversiella Sverige´s bästa?

Å ge f.a.n i att skriva rasistiska saker, man har rätt till synpunkter enligt svensk lag, men detta kan göras utan att använda "under bältet" metoder.
Edit: och ja jag är mycket kritisk till hur hela systemet går å haltar samt driver å ljuger om allt från litet till stort!

Jan Ekbergs ESO för finansdepartementet 2009 är kritiserad men godkänd av departementet då den visar klart på vad den inkluderat och exkluderat.

http://eso.expertgrupp.se/wp-content/uploads/2013/08/sammanfa...

Bra läsning för både röd och brunskjortor samt oss vanliga som undrar vad som egentligen gäller.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur känner du själv, får det lova att kosta pengar när man räddar människoliv?

Det är alltid lika intressant hur en del ska prata om hur dom vill att vi räddar människoliv när dom själva föredrar att hjälpa så få som möjligt. Verkar ju inte som ni inser det heller.